Gå til innhold

Er 17 mai blitt nok en fylledag for nordmenn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Champagnefrokost feks - hvem fant opp "trenden"? I min by er bordene på utesteder booket i forveien og folk raver fulle rundt i sentrum kl 13 på dagtid. Mellom små barn, sukkerspinn og pølser. Selv forholder vi oss i vår bydel og satser på kaffe, is og pølser. Jeg har barn. 

Jeg har ikke noe imot en fest eller alkohol, men når ble en slik dag unnskyldning for dagsfylla?! Er dette normen i andre land også, på deres nasjonaldag? 

Anonymkode: 789d3...080

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er dypt tragisk. Når jeg vokste opp var det snakk om at 17.mai var "Barnas dag", nå er det mer en unnskyldning for folk å drikke seg fulle. Champagnefrokost? Ærlig talt. Snakk om at samfunnet forfaller.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Champagnefrokost feks - hvem fant opp "trenden"? I min by er bordene på utesteder booket i forveien og folk raver fulle rundt i sentrum kl 13 på dagtid. Mellom små barn, sukkerspinn og pølser. Selv forholder vi oss i vår bydel og satser på kaffe, is og pølser. Jeg har barn. 

Jeg har ikke noe imot en fest eller alkohol, men når ble en slik dag unnskyldning for dagsfylla?! Er dette normen i andre land også, på deres nasjonaldag? 

Anonymkode: 789d3...080

Tror ikke jeg vet om noen land som feirer nasjonaldagen sin på en slik måte som Norge. Altså en skikkelig feiring over hele landet. Med steget veier og folketog. 

Anonymkode: 0c300...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wiskola skrev:

Synes det er dypt tragisk. Når jeg vokste opp var det snakk om at 17.mai var "Barnas dag", nå er det mer en unnskyldning for folk å drikke seg fulle. Champagnefrokost? Ærlig talt. Snakk om at samfunnet forfaller.

Kan den ikke være alles dag?

Anonymkode: 2c135...24e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wiskola skrev:

Synes det er dypt tragisk. Når jeg vokste opp var det snakk om at 17.mai var "Barnas dag", nå er det mer en unnskyldning for folk å drikke seg fulle. Champagnefrokost? Ærlig talt. Snakk om at samfunnet forfaller.

Enig. Ingen voksne drakk seg fulle på 17 mai. Vi gledet oss mange uker i forkant som barn til denne dagen. Jeg er 30 år. Ts

Anonymkode: 789d3...080

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan den ikke være alles dag?

Anonymkode: 2c135...24e

Må feiring for de voksne involvere fyll? 

Anonymkode: 789d3...080

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan den ikke være alles dag?

Anonymkode: 2c135...24e

Ikke når det blir nok en høytid hvor barn må oppleve sine foreldre og/eller slektninger på fylla. En dag i året burde være barnas dag, hvor de er i fokuset.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med deg TS! Synes det har blitt utrivelig å bevege seg i sentrum av byen de siste årene, fulle folk overalt. Når ble det sånn? Jeg er vant til at man kan drikke litt alkohol på 17. mai altså, men alltid med stil!! Aldri rave rundt med flaska i hånda liksom. 

Anonymkode: 765a0...b0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt promille på én 17. mai i hele mitt 41 årige liv, da var jeg russ. Jeg er ikke prippen, men fyll på 17. mai føles rett og slett feil og en smule vulgært. Glad jeg ikke er vokst opp med den "tradisjonen".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke en eneste synlig beruset person i dag jeg... ikke én full russ en gang! Var i sentrum i 2 timer.

Anonymkode: d0b37...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

Syns ikke 17.mai utpreger seg noe verre enn mange andre «feiringer» i Norge. Femmila på Holmenkollen f.eks. Tragiskt opplegg. Der har du fyllefest. 17.mai er i mine øyne «barnas dag», og vi merker lite til folk på fylla da vi ikke bor i de store byene. Opplever ett par fulle ‘ungdommer’ i toget, og mye bakrus russ. Ellers har jeg aldri opplevd å sett fulle folk på arrangementet som er stelt i stand på skolen. Potetløp, hest og kjerre-riding, trylleshow og masse is. Kan tenke meg at det er mindre koslig i byene da, så den slags 17.mai dagen kan jeg egentlig ikke uttale meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ikke en eneste synlig beruset person i dag jeg... ikke én full russ en gang! Var i sentrum i 2 timer.

Anonymkode: d0b37...fb0

Nei, det er jo klart. Sentrum er en ting, mindre sammenkomster og slikt er en annen. Der kan kanskje holdningen til alkohol være en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mer og mer fyll over alt synes jeg. I mars var det jo massevis av fylleslossing under Holmenkollrennet til og med, langs løypa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Hottrio skrev:

Det blir mer og mer fyll over alt synes jeg. I mars var det jo massevis av fylleslossing under Holmenkollrennet til og med, langs løypa. 

Meget trasig. Folkefest blir fyllefest

Anonymkode: 789d3...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kendall

Jeg er selv fra Frankrike og det er snart nasjonaldag (14.juli) Og vi har ikke slike alkoholvaner som her i Norge på en nasjonaldag. Folk går i parader, kranser legges ned ved krigsminnesmerker, militærparaden går på Champs-Elysees og mye fyrverkeri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn ass. Det er enten eller. Klarer ikke drikke bare litt. Nei, det må bli flatfylla. 

Anonymkode: 924f4...e0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nyrike, norske bønder på champagneflatfylla. 😬 Classy!

Anonymkode: 924f4...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kanon hele påsken.

Anonymkode: af253...21c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at 17.mai er fantastisk. Jeg er enig i utsagnet om at «17.mai bør være for alle».  På dagtid handler det som hør og børom barna, og på kveldstid kan det jo handle om oss voksne. Man må da gjerne drikke alkohol, men alt med måte-  både på 17.mai og alle andre dager i året. Hurra for Norge!

Anonymkode: 7eabc...594

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bare trist. Jeg kan overhodet ikke huske noe sjampanjefrokost eller fyll generelt fra da jeg var yngre - kan ikke huske at det ble konsumert alkohol i det hele tatt. Hendte foreldrene mine tok et glass rosévin på verandaen om kvelden hvis det var fint vær, men aldri noe mer. Nå virker det som det er blitt nok en fyllefest. Trist rett og slett, syns jeg! Begynne drikkingen kl. 09 og vase rundt i bunad full som en alke, ser bare teit ut.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...