Gå til innhold

Har hun en psykisk lidelse? Vær så snill, dere som kan mye om slikt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kone gjennom 5 år viser nye sider jeg ikke liker. Hun er tidvis aggressiv, kritisk og irritabel. 

I tillegg er hun mye trett, sliten og sur, men det verste er temperamentet hennes. 

Da vi snakker sammen om dette, sier hun ting som bekymrer meg. Det skal sies at hun har en traumatisk oppvekst, mye barnevern i bildet osv og hun fikk aldri egentlig noe god hjelp.

Saken er den at hun forteller at hun nesten ikke husker noen traumatiske hendelser som inkluderer henne direkte. Hun husker ikke da hun ble tatt fra hjemmet til beredskapshjem, hun husker ikke hvis hun har skjelt ut et av barna våre (noe hun tidvis gjør og jeg står lamslått og lurer på hvor denne aggresjonen kommer fra), hun husker ikke stygge ting andre har sagt til henne eller skader som er påført henne.

For å nevne noe. Hun sier også at det er som om det ikke er plass til negative hendelser i hjernen, så hun glemmer det. Jeg har også fortalt henne om min ENE traumatiske hendelse i livet (en svært skremmende brann), denne husker hun heller ikke. Det er som om hun ikke kan ta inn negative ting. Og jeg syns det er så rart, for de aller fleste mennesker lagrer jo dessverre det vonde. I hennes tilfelle er det som hun har blackouts, ikke noe minne av de vonde hendelser. 

Hva i alle dager er dette? Og hun husker altså heller ikke nylige episoder, som at hun skjeller ut barna eller at jeg en kveld begynte gråte over endringene ved henne. Dette husker hun ikke når jeg tar det opp. Har det skjedd? sier hun mistroisk. Er du sikker på at det var slik? sier hun. Ja, sier jeg og blir redd.

Klarer ikke finne ut noe på nett, er heller ikke god på psykologi. Kan det være depresjon, kan det være at hun er så traumeskadet, kan det være PTSD, noe annet?

Lurer egentlig på om noen av dere gjenkjenner noe av dette? Hun sliter også med hukommelsen generelt, mer og mer. Hun sliter og inni mellom med å finne ord, leter etter ord. 

Jeg er litt redd for henne. Vil gjerne ha kommentarer. Og ja,jeg vet vi bør komme oss til legen. 

Anonymkode: 2e45b...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som Hun er deprimert eller utbrent du burde overtake henne til en legetime snarest

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller pstd jeg har en lignende oppvekst som din kone jeg har pstd angst panikkangst og depresjoner 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få henne til legen så raskt som mulig kommende uke!😊 Det kan være forskjellige fysiske årsaker til denne endringen, ikke bare psykiske.

Anonymkode: 8c6dd...4f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan svare deg på om hun har en diagnose og evt hva det kan være og jeg synes om noen gjør det at det bare blir for dumt, for det viser i såfall svært lav forståelse for ting som diagnosekriterier. Du stiller uansett ikke riktig spørsmål. Du spør om hun har en diagnose, men bør ikke spørsmålet heller være hvordan hun kan få hjelp? For hun bør tydeligvis få traumeterapi. Hva slags lapp man kan sette på noe bør ikke være fokuset, men heller hva man kan gjøre for at ting skal bli bedre. 

Anonymkode: 41948...32b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min kone gjennom 5 år viser nye sider jeg ikke liker. Hun er tidvis aggressiv, kritisk og irritabel. 

så hun var helt normalt i lang tid også har dette kommet i det siste eller har det alltid vært sånn bare at du skjønner at det er noe som er feil nå? hvor gammel er hun?

Har selv ganske god oversikt på psykiske lidelser, men dette høres ikke ut som noe man kan prikke seg inn på fra det du beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, lokmeister2016 skrev:

Eller pstd jeg har en lignende oppvekst som din kone jeg har pstd angst panikkangst og depresjoner 

Takk. Hvordan utarter PTSD seg? 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Få henne til legen så raskt som mulig kommende uke!😊 Det kan være forskjellige fysiske årsaker til denne endringen, ikke bare psykiske.

Anonymkode: 8c6dd...4f8

Det skal jeg jobbe med å få til. Hun vil ikke. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som kan svare deg på om hun har en diagnose og evt hva det kan være og jeg synes om noen gjør det at det bare blir for dumt, for det viser i såfall svært lav forståelse for ting som diagnosekriterier. Du stiller uansett ikke riktig spørsmål. Du spør om hun har en diagnose, men bør ikke spørsmålet heller være hvordan hun kan få hjelp? For hun bør tydeligvis få traumeterapi. Hva slags lapp man kan sette på noe bør ikke være fokuset, men heller hva man kan gjøre for at ting skal bli bedre. 

Anonymkode: 41948...32b

Forstår selvsagt det. Jeg er også selvsagt ute etter at hun skal få hjelp! Jeg ber ikke om diagnose, jeg spør om hun KAN ha en psykisk lidelse? Og jeg antyder selv noen diagnoser jeg kan bittelitt om og som jeg syns kan minne om dette. Jeg vet at det også kan være noe fysisk. Håper få henne med til lege. 

Anonymkode: 2e45b...c80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, megda skrev:

så hun var helt normalt i lang tid også har dette kommet i det siste eller har det alltid vært sånn bare at du skjønner at det er noe som er feil nå? hvor gammel er hun?

Har selv ganske god oversikt på psykiske lidelser, men dette høres ikke ut som noe man kan prikke seg inn på fra det du beskriver. 

Normal ja, hele den tiden vi har kjent hverandre, men selvsagt fortalt mye om sin oppvekst. Kanskje har jeg bare ikke kjent henne godt nok, våre få år sammen som gift er jo i det store og hele ikke så lenge. Noe er veldig feil ja, dette rotet med alt hun ikke husker av episoder, aggresjonen, så svingende i humøret, husker ikke tilbake  i tid. Hun er 36 nå. Nei jeg vet ikke jeg heller, syns dette er vondt. 

Anonymkode: 2e45b...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ha ptsd ja- mye likt i det du beskriver. Jobber med traumer. Prøv å motivere henne til å ta imot hjelp. Dersom hun ikke klarer å skjerme barna deres for sinnet er det potensielt skadelig også for de og hun ønsker vel ikke å påføre de det? 

Anonymkode: 1503e...6f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://adaa.org/understanding-anxiety/posttraumatic-stress-disorder-ptsd/symptoms for min del er Det mye agresjon utbrenthet irritabel , gjennopplever traumer I mareriitt , fornektelse vanskligheter og stole på folk. Uro hele døgnet. Sliten . Hun bør få psykolog. Jeg begynte på 5htp alternative depresjons medisiner har hjulpet Meg litt hverfall de øker seratonin produksjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Normal ja, hele den tiden vi har kjent hverandre, men selvsagt fortalt mye om sin oppvekst. Kanskje har jeg bare ikke kjent henne godt nok, våre få år sammen som gift er jo i det store og hele ikke så lenge. Noe er veldig feil ja, dette rotet med alt hun ikke husker av episoder, aggresjonen, så svingende i humøret, husker ikke tilbake  i tid. Hun er 36 nå. Nei jeg vet ikke jeg heller, syns dette er vondt. 

Anonymkode: 2e45b...c80

Om man skal være lommelegen fra google så virker det tidlig med alzheimer's, men det skjer jo det også. Det er jo relativt oppsiktsvekkende at hun plutselig ikke husker hendelser som skiller seg ut fra hverdagen. Det med at hun ikke husker å ha skjelt ut barna f.eks er jo svært merkelig. 

Kan ikke du henvende deg til din fastlege å spørre om dette kan være noe utslagsgivende? Om hun selv ikke husker hendelser og dette er en ny trend, så blir det jo vanskelig å se at man har et problem. 

Du kan jo eventuelt sette ned en veto der du forklarer det åpenbare problemet til henne og får henne til å innse at det er det beste for dere begge at hun tar seg en samtale med psykolog. 

Endret av megda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble heldigvis bevist på dette så lar Det ikke gå utover mannen min så godt jeg klarer sier Heller fra om dårlige dager . De er ofte de som trenger hjelp som nekter og mannen min må avogtil mase meg på lege tannlege osv pga angst glad for Det egentlig 😊 bra du viser forståelse og ikke går fra henne, som meg kansje Hun har mindreverdighets komplekser og da blir mye negativt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om minner og følelser har blitt oversett og ignorert i lang tid og at det nå begynner å boble over. Disse følelsene kommer nok derfor frem i slike utvrudd og hun er ikke emosjonelt stabil nok til å få utløp for dette på andre måter. Sannsynlegvis sliter hun med å gjenkjenne og forstå disse følelsene. At hun ikke husker ting kan være symptom på dissosiasjon, noe som ofte henger i hop med traumer og/eller ptsd. Lege, og psykolog. ASAP 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver oppg om utviklingstraumer og har lest en del om kompleks ptsd -. Det er ikke en godkjendt diagnose i «systemet», men kan Kanskje gi mening for mange med en traumetynget barndom. 

Må være vanskelig for dere begge nå, håper hun kan få god hjelp. 

Anonymkode: dad2c...695

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er nokk hvile et must.  Jeg har begynt på kurs  der de har yoga hjelper endel og meditasjon. Men de er Lang veg for din kone og gā man bare anbefale lege og psykolog her med engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke klarer å oppføre seg rundt barna bør du be henne dra bort for å få hjelp. Dette vil på sikt skade dine barn. Skjønner det er tøft, men hun trenger hjelp og de trenger trygghet og forutsigbarhet. 

Anonymkode: 5c367...272

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle svar. Kan jeg bare spørre...kan man ha /få Ptsd så mange år etter at traumene ble påført henne? Hvor lenge varer Ptsd? For alltid?

Ja jobber med å få henne til lege. Syns og det er svært skremmende med alt hun ikke husker. 

Anonymkode: 2e45b...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, lokmeister2016 skrev:

https://adaa.org/understanding-anxiety/posttraumatic-stress-disorder-ptsd/symptoms for min del er Det mye agresjon utbrenthet irritabel , gjennopplever traumer I mareriitt , fornektelse vanskligheter og stole på folk. Uro hele døgnet. Sliten . Hun bør få psykolog. Jeg begynte på 5htp alternative depresjons medisiner har hjulpet Meg litt hverfall de øker seratonin produksjonen. 

Takk for link. Kjenner igjen fornektelse, aggresjon, sliten, utbrent, irritasjon. 

Hun er også nedstemt, nesten deprimert syns jeg. Også er hun veldig til å skylde på alle andre eller barndommen hvis noe går galt. 

12 minutter siden, Lill3My skrev:

Høres ut som om minner og følelser har blitt oversett og ignorert i lang tid og at det nå begynner å boble over. Disse følelsene kommer nok derfor frem i slike utvrudd og hun er ikke emosjonelt stabil nok til å få utløp for dette på andre måter. Sannsynlegvis sliter hun med å gjenkjenne og forstå disse følelsene. At hun ikke husker ting kan være symptom på dissosiasjon, noe som ofte henger i hop med traumer og/eller ptsd. Lege, og psykolog. ASAP 

Ja jeg tror du har rett. Det skal sies at hun oppleves nokså følelsesmessige avstumpet. Ikke så lett å leve med akkurat. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver oppg om utviklingstraumer og har lest en del om kompleks ptsd -. Det er ikke en godkjendt diagnose i «systemet», men kan Kanskje gi mening for mange med en traumetynget barndom. 

Må være vanskelig for dere begge nå, håper hun kan få god hjelp. 

Anonymkode: dad2c...695

Interessant. Må Google. Fortell gjerne Mer . Og takk. 

Anonymkode: 2e45b...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min kone gjennom 5 år viser nye sider jeg ikke liker. Hun er tidvis aggressiv, kritisk og irritabel. 

I tillegg er hun mye trett, sliten og sur, men det verste er temperamentet hennes. 

Da vi snakker sammen om dette, sier hun ting som bekymrer meg. Det skal sies at hun har en traumatisk oppvekst, mye barnevern i bildet osv og hun fikk aldri egentlig noe god hjelp.

Saken er den at hun forteller at hun nesten ikke husker noen traumatiske hendelser som inkluderer henne direkte. Hun husker ikke da hun ble tatt fra hjemmet til beredskapshjem, hun husker ikke hvis hun har skjelt ut et av barna våre (noe hun tidvis gjør og jeg står lamslått og lurer på hvor denne aggresjonen kommer fra), hun husker ikke stygge ting andre har sagt til henne eller skader som er påført henne.

For å nevne noe. Hun sier også at det er som om det ikke er plass til negative hendelser i hjernen, så hun glemmer det. Jeg har også fortalt henne om min ENE traumatiske hendelse i livet (en svært skremmende brann), denne husker hun heller ikke. Det er som om hun ikke kan ta inn negative ting. Og jeg syns det er så rart, for de aller fleste mennesker lagrer jo dessverre det vonde. I hennes tilfelle er det som hun har blackouts, ikke noe minne av de vonde hendelser. 

Hva i alle dager er dette? Og hun husker altså heller ikke nylige episoder, som at hun skjeller ut barna eller at jeg en kveld begynte gråte over endringene ved henne. Dette husker hun ikke når jeg tar det opp. Har det skjedd? sier hun mistroisk. Er du sikker på at det var slik? sier hun. Ja, sier jeg og blir redd.

Klarer ikke finne ut noe på nett, er heller ikke god på psykologi. Kan det være depresjon, kan det være at hun er så traumeskadet, kan det være PTSD, noe annet?

Lurer egentlig på om noen av dere gjenkjenner noe av dette? Hun sliter også med hukommelsen generelt, mer og mer. Hun sliter og inni mellom med å finne ord, leter etter ord. 

Jeg er litt redd for henne. Vil gjerne ha kommentarer. Og ja,jeg vet vi bør komme oss til legen. 

Anonymkode: 2e45b...c80

Sansynligvis er det fortrengt, ikke glemt. Da ligger det i dvale og en dag kan noe trigge hukommelsen så hun husker. Og det er en veldig ubehagelig opplevelse.

PTSD er det om hun husker ting som har skjedd og sliter utifra det, men ifølge deg husker hun jo ikke.

Anonymkode: 24d7e...c55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Hvordan utarter PTSD seg? 

Det skal jeg jobbe med å få til. Hun vil ikke. 

Forstår selvsagt det. Jeg er også selvsagt ute etter at hun skal få hjelp! Jeg ber ikke om diagnose, jeg spør om hun KAN ha en psykisk lidelse? Og jeg antyder selv noen diagnoser jeg kan bittelitt om og som jeg syns kan minne om dette. Jeg vet at det også kan være noe fysisk. Håper få henne med til lege. 

Anonymkode: 2e45b...c80

De fleste fyller mange av kriteriene for en psykisk lidelse uten at de har det. Det er kun psykolog og psykiater som har utredet en pasient som kan si noe om vedkommende KAN ha en psykisk lidelse. Det blir for dumt å synse om hva som kan feile noen. Og husk at helsepersonell heller ikke har lov å synse om hva som kan feile folk, så de svarene du får her inne er av folk som ikke innehar kompetanse til å kunne svare deg på det. Hadde de hatt kompetansen hadde de heller ikke synset om psykiske lidelser. De fleste kan finne seg en psykisk lidelse bare de googler, men det betyr igjen ikke at man har det. 

Anonymkode: 41948...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...