Gå til innhold

Er 3 barn den nye velykkede familien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja? Er 3 barn definisjon på at det er en ressurssterk familie? Takler du 3 barn med samme mann/dame, har økonomi, plass og tid til å følge opp så er alt virkelig på stell? 

Jeg har selv to barn. Vi klarer oss fint økonomisk og har hver sitt soverom til barna, pluss ett gjesterom. Alt går sånn akkurat fint. Med ett tredje barn tror jeg det har blitt trangt i huset og økonomisk, samt at vi hadde blitt to mot tre. Jeg tror ikke vi er "flinke" nok til å takle 3 barn. 

Anonymkode: 4a337...222

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antall barn har da ingenting å si for om man er vellykket eller ikke. Vi har tre. Nesten alle mine venner har 4. 

Anonymkode: 1434f...ed1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Er 3 barn definisjon på at det er en ressurssterk familie? Takler du 3 barn med samme mann/dame, har økonomi, plass og tid til å følge opp så er alt virkelig på stell? 

Jeg har selv to barn. Vi klarer oss fint økonomisk og har hver sitt soverom til barna, pluss ett gjesterom. Alt går sånn akkurat fint. Med ett tredje barn tror jeg det har blitt trangt i huset og økonomisk, samt at vi hadde blitt to mot tre. Jeg tror ikke vi er "flinke" nok til å takle 3 barn. 

Anonymkode: 4a337...222

Kunne ha skrevet dette innlegget selv!! Har tenkt mye på dette i det siste, og føler som deg at tre barn liksom er den nye «kjernefamilien». Skulle gjerne ha hatt tre barn selv (vi har to), men pga alvorlige komplikasjoner som oppsto under fødselen av andremann, kan vi ikke få flere barn.

Men ja, jeg synes faktisk jeg merker en tendens til at stadig flere skal ha tre barn (selv om jeg forstår at dette sikkert er mer i min omgangskrets enn i landet generelt, siden fødselstallene i landet samlet sett jo faktisk går ned). Føler bare jeg kjenner så innmari mange som har fått nr tre i løpet av de siste par årene, og felles for dem alle er at de virker veldig vellykkete og har absolutt alt på stell.

Anonymkode: 4f262...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall er det mange vellukka familie herikring, mest alle har 3 born med samme partner. #bygdeliv

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre er det nye to.

De som er riktig trendy sier at fire er det nye tre! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, DMS skrev:

I så fall er det mange vellukka familie herikring, mest alle har 3 born med samme partner. #bygdeliv

Ser det samme her i Oslo. Mange har tre og en del har fire. Kanskje det er slik at flere enn før forblir barnløse, men de som får får i større grad flere? :vetikke:

Anonymkode: e3cd8...e87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har seks barn, men tror ikke at jeg er spesielt mer ressurssterk enn de med to. Hvor krevende det er med mange barn kommer nok an på livssituasjonen generelt. 

Selv bor jeg på landet, driver gård og har foreldre i kårboligen femti meter unna. Gården og huset er arvet, så utgiftene til å bo er relativt lave. Driver gården sammen med mannen min og foreldrene mine, så selv om det er en del arbeid så er selve arbeidstiden fleksibel og det betyr nok mer enn antall arbeidstimer i seg selv når barna er små. 

 

Anonymkode: 609df...48d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det samme her i Oslo. Mange har tre og en del har fire. Kanskje det er slik at flere enn før forblir barnløse, men de som får får i større grad flere? :vetikke:

Anonymkode: e3cd8...e87

Klassekampen hadde nokre artiklar om emnet då fødselstala for ifjor viste ein såpass markant nedgang, og at fruktbarheitstalet har ein negativ trend. Forklaringa som var gitt der var at færre valte å få 3 born enn før, og at fruktbarheita derfor hadde gått ned. 

I Oslo kan eg tenke meg at 3 born i større grad ein ein markør for materielt sett ressurssterke familier. Kvadratmeterprisen på bustad er noko heilt anna enn på bygda på vestlandet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nummer to på vei og stopper der. En leilighet med to soverom koster 4 millioner her vi bor om vi skal pendle kortere enn 40 minutter til jobb. Vi har høyere utdannelse og bra jobber, men vi kom ikke inn på boligmarkedet for 10 år siden så vi har ikke millioner i egenkapital. 

Anonymkode: 5e32a...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Er 3 barn definisjon på at det er en ressurssterk familie? Takler du 3 barn med samme mann/dame, har økonomi, plass og tid til å følge opp så er alt virkelig på stell? 

Jeg har selv to barn. Vi klarer oss fint økonomisk og har hver sitt soverom til barna, pluss ett gjesterom. Alt går sånn akkurat fint. Med ett tredje barn tror jeg det har blitt trangt i huset og økonomisk, samt at vi hadde blitt to mot tre. Jeg tror ikke vi er "flinke" nok til å takle 3 barn. 

Anonymkode: 4a337...222

Statistisk så er det 1,57 barn ca på hver kvinne. Om jeg ikke tar feil her.  Har vel aldri vært så lave fødselstall i Norge. Så det snakker mot at det er mange familier med tre barn....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville dere blitt to mot tre? Hvorfor er dere mot barna deres og ikke med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tre er det nye to, er to da det nye enebarnet? Så snart kan de som har to si at vi fikk bare et barn (altså to enebarn 😂). 

Anonymkode: d10d2...c0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre er det nye to? Jeg kunne aldri tenkt at tre skulle være et symbol på status eller evne til å fostre opp tre. Har man tre barn, er det fordi man ønsker seg tre barn (eller at prevensjon ikke fungerte som den skulle etter nummer to 😅). 

Jeg nekter å tro at noen får tre barn, kun for å vise seg frem som ressurssterke i samfunnet.

Endret av Bumblebeee
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter ikke med et inntrykk av at tre barn er den nye vellykkede familien. Det er ikke antall barn som er målet på hvor "vellykket" en familie er. 

De aller fleste barnefamiliene jeg kjenner har to barn, noen har tre eller flere. Langt flere kunne fint klart flere barn mtp. økonomi og andre ressurser, men de har av ulike grunner ikke flere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har "alle" 3-4 barn, vi bor på bygda og et hus på 200 kvm koster godt under 2 millioner. De fleste har også familie i bygda som kan hjelpe til med barnevakt.

Anonymkode: 0449c...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da være like vellykket med 1, 3 eller 7 barn? Det har vel ingen betydning :) Jeg skulle gjerne hatt tre eller fire, men orker det ikke - er mye alene med dem pga mannens jobb. Derfor har vi to. Er mange ulike situasjoner rundt om kring, men jeg tenker at siden Norge trenger barn og flere og flere dropper barn - et det jo bare positivt at de som får barn får så mange som de klarer/ønsker!

Anonymkode: dd0d0...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg selv har 5 barn og føler her at det er ganske 50/50. De mest ressurssterke(intelligente, rike, godt forhold osv) har gjerne 4-6 barn. Der greier alle seg utmerket, de har store hus og soverom til alle mann, flere biler, hytte, båt, gjerne kjæledyr, gode jobber osv.

På den andre siden, de resterende 50%ene føler jeg er ganske ressurssvake. Her er det gjerne kvinner, men også menn, med 4-7 unger med like mange fedre/mødre, går med svett hår og joggebukser, røyker en pakning om dagen, skittent, naver og bruker gjerne vold mot barna. 

Dette er min oppfatning av det hele, sikkert ikke sant, men om jeg ser på menneskene jeg kjenner her, så stemmer det ganske godt.

Anonymkode: 9c92d...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Er 3 barn definisjon på at det er en ressurssterk familie? Takler du 3 barn med samme mann/dame, har økonomi, plass og tid til å følge opp så er alt virkelig på stell? 

Jeg har selv to barn. Vi klarer oss fint økonomisk og har hver sitt soverom til barna, pluss ett gjesterom. Alt går sånn akkurat fint. Med ett tredje barn tror jeg det har blitt trangt i huset og økonomisk, samt at vi hadde blitt to mot tre. Jeg tror ikke vi er "flinke" nok til å takle 3 barn. 

Anonymkode: 4a337...222

Latterlig å vurdere en unge til KUN fordi det visstnok er den nye definisjonen på en ressurssterk familie..

Anonymkode: f78e8...dc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har seks barn, men tror ikke at jeg er spesielt mer ressurssterk enn de med to. Hvor krevende det er med mange barn kommer nok an på livssituasjonen generelt. 

Selv bor jeg på landet, driver gård og har foreldre i kårboligen femti meter unna. Gården og huset er arvet, så utgiftene til å bo er relativt lave. Driver gården sammen med mannen min og foreldrene mine, så selv om det er en del arbeid så er selve arbeidstiden fleksibel og det betyr nok mer enn antall arbeidstimer i seg selv når barna er små. 

 

Anonymkode: 609df...48d

Nei men du har tippet lasset...

Når man går over 3 barn blir det bare sært og folk som møter deg tenker nok en av følgende:

"Oi sann, har de ikke hørt om prevansjon"

"Kanskje de er medlem av en sekt"

"Oi det må være slitsomt "

"Verden er overbefolket" 

Selv om det er trendy med 3, så vil ikke det si at det er enda kulere med 6 ;)

Anonymkode: 94631...2bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da være like vellykket med 1, 3 eller 7 barn? Det har vel ingen betydning :) Jeg skulle gjerne hatt tre eller fire, men orker det ikke - er mye alene med dem pga mannens jobb. Derfor har vi to. Er mange ulike situasjoner rundt om kring, men jeg tenker at siden Norge trenger barn og flere og flere dropper barn - et det jo bare positivt at de som får barn får så mange som de klarer/ønsker!

Anonymkode: dd0d0...71b

Verden trenger ikke flere barn. Kloden er overbefolket. Å få barn er det mest egoistiske man kan gjøre. Idiotisk å sette 3 barn til verden når vi lever i en del av verden hvor man har tilgang til prevansjon. Vi burde heller begrense oss av hensyn til miljoet. Få færre barn, gjerne ingen, men skal du absolutt ha barn: få ett! Genene dine er med høy sannsynlighet ikke verdt å spre videre uansett, så å få 3 barn er bare idioti. 

Anonymkode: 32d45...aa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...