Gå til innhold

Hvilken uke og dag aborterte dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Var det en grunn til at det skjedde? For eksempel tilstander som pcos, endometriose etc. Eller av «naturlige årsaker»? Evt. Gjorde du noe som kan ha hvert en mulig årsak som fall, overbelastning etc. 

Gjerne skriv uke og dag om dere husker.

Anonymkode: 92184...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har mistet to ganger, begge i uke seks. Første gangen gjorde jeg ikke noe spesielt, begynte bare å blø litt og dro da til legen dagen etter og ble sendt på sykehus. Ingen smerter og var i fin form. Fikk en psykisk knekk da, men kom til hektene igjen i løpet av relativt kort tid.

Den siste gangen løftet jeg et tungt skap, fikk litt smerter og begynte å blø. Ble kjørt til sykehus i ambulanse fra legevakten. Jeg tror ikke at løftet var årsaken, bare at det fremskyndet det som ville skjedd uansett. 

 

Anonymkode: e2a64...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 7+5 Begynte bare å spotte kvelden før, dagen etter på vei til sykehuset etter sjekk hos lege kom klumpene. Kroppen ordnet opp selv. 

Uke 10+3 MA, oppdaget 10+3, mente fosteret døde tre uker tidligere (Hadde sett hjerte i fin stand på ultralyd i uke 7+2, men da mente gynekologen at jeg var en uke eller to kortere på vei, noe jeg nektet for. Jeg var derfor forberedt på at det hadde sluttet å vokse). Måtte ta utskrapning. 

Anonymkode: 44fea...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pcos, mistet i uke 7+5! Umulig å vite om det har en sammenheng eller ikke

Anonymkode: 461e4...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 + 2  og 7 + 2. 

MA begge gangene, men embryo ble målt til det da det ble oppdaget i uke 10 begge gangene. 

Anonymkode: 7404b...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+9. Det var ingen åpenbar årsak, men da jeg mistet var det ingen tegn til at embryoet skulle forlate kroppen enda jeg blødde i flere uker, kastet opp, besvimte og var i elendig forfatning. Har endo og pcos. Et av to overlevde heldigvis. 

Anonymkode: 94059...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11+5, SA. Ut i fra forløp og størrelse på livmor mente gynekologen på sykehuset at fosteret sannsynligvis hadde sluttet å utvikle seg noen uker før, men kunne ikke si nøyaktig når da fosteranlegg allerede var ute av livmoren på det tidspunktet. Hadde vært på TUL uke 8 der alt så bra ut og vi så hjertet slå. 

Ingen "forklaring", vi er friske og raske og ble gravide igjen en måned senere (er nå i uke 29). De fleste spontanaborter skjer fordi fosteret ikke er levedyktig, og ytterst sjelden på grunn av noe moren skulle gjort. (Fall, tunge løft etc. har ingenting å si i første trimester. Fosteret er på størrelse med en ert og livmoren ligger godt beskyttet nede i bekkenet. Hadde det vært så "enkelt" hadde vi ikke behøvd selvbestemt abort.) Spontanabort er jo dessverre såpass vanlig at det er først etter tre på rad helsevesenet starter utredning for å finne ut om det fins noen medisinsk grunn -- det er først da det begynner å bli usannsynlig at en bare har hatt uflaks.

Anonymkode: ced0a...a27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA uke 5+1, så at tempen min sank (temper), og begynte å blø på ettermiddagen. Først litt så kom det bare mer og mer.

Vært hos gynekolog som sier det bare var naturen som ryddet opp, har to barn fra før av og har aldri mistet før. Blødde i 4-5 dager så rett tilbake i normal syklus.

Altså ingen årsak annet enn at det nok ikke var levedyktig.

Anonymkode: 9697f...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var dere da aborten skjedde? Og alder på partner?

TS 

Anonymkode: 92184...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rucula skrev:

Uke 7 begge gangene 

😕 

Hvor gammel var du å partner når dette skjedde?

TS

Anonymkode: 92184...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

😕 

Hvor gammel var du å partner når dette skjedde?

TS

Anonymkode: 92184...0fd

31 og 32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+4. "naturlige årsaker". 24 år, normalvektig, sunt kosthold og ellers frisk. Ingenting som tilsa noe galt.

Som regel går det bra, men det skjer dessverre innimellom

Anonymkode: 6e3a3...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

7+9. Det var ingen åpenbar årsak, men da jeg mistet var det ingen tegn til at embryoet skulle forlate kroppen enda jeg blødde i flere uker, kastet opp, besvimte og var i elendig forfatning. Har endo og pcos. Et av to overlevde heldigvis. 

Anonymkode: 94059...eb3

7+9? 🤔

Anonymkode: ec3f1...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5+6, unnfanget gjennom IVF. Vil tro det er naturlige årsaker til SAen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 17 😢 Fosteret hadde vært død fra ca uke 13. Ble oppdaget på ordinær ultralyd...

Anonymkode: 0de3c...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11+4 og 9+2. MA begge ganger, ingen åpenbar grunn. Alder 29 på meg og 31 på mannen. Ingen tidligere fødsler eller graviditeter. Nå gravid igjen i uke 26 og alt ser ut til å skal gå fint!

Anonymkode: e2f1a...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 5+6. Begynte å spotte dagen før og blødde masse dagen etter, i tillegg til mensenlignende smerter. Dagen det skjedde forsvant symptomene jeg hadde på graviditet, som ømme brystvorter. Jeg har PCO og hadde blitt gravid ved hjelp av letrozol. Gynekologen mente at jeg bare var uheldig. Jeg var 28 og mannen 30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tussi2018 skrev:

Uke 5+6. Begynte å spotte dagen før og blødde masse dagen etter, i tillegg til mensenlignende smerter. Dagen det skjedde forsvant symptomene jeg hadde på graviditet, som ømme brystvorter. Jeg har PCO og hadde blitt gravid ved hjelp av letrozol. Gynekologen mente at jeg bare var uheldig. Jeg var 28 og mannen 30. 

Trist å høre 😕 

Godt å høre det ikke er vanlig da. Syns så mange opplever dette så er livredd for å miste, men er kanskje ikke så vanlig som jeg tror kanskje? 

Anonymkode: 92184...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...