Gå til innhold

Er selvoppfyllende profeti sant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har klart å snu livet sitt til det positive fordi de faktisk trodde på seg? det er jo utrolig hva et menneske kan bli! Noen er presidenter, andre er uteliggere, noen er slaver.
Jeg har alltid vært en taper i egne øyne. Jeg ser at utseendet er fint, jeg har vært stoppet av modellbyråer flere ganger for noen år siden og jeg har hatt menn etter meg hvor enn jeg har vært, men likevel ha jeg en selvtllit på bunnen og det resutlerer i jobbene jeg får og hvor ofte jeg failer.
Og jo mer deprimert og sint jeg har vært på meg selv jo mer har jeg feilet. Jeg var i fulltidsjobb i 7 år etter jeg ble myndig. Jeg jobbet med skolen og klarte meg bra i jobbene jeg hadde. Men så begynte jeg å så "prestigepresset" ? jeg begynte å tenke over at folk blir advokat, lege eller et eller annet annet. Hvorfor er ikke jeg? 
Tenkte likevel ikke over så mye, aksepterte at ikke alle kan være "høyt oppe". Men så bare kommer det. Behovet for å være etablert, og være suksessfull. 
Har mye av samme følelsene jeg hadde som barn igjen plutselig. denne at jeg ikke får til like mye som andre.
Og begynte med mer og mer katastrofetenking. At jeg har sikkert aldri kjæreste, jeg dør alene og ensom, jeg vil alltid ha en taperjobb osv osv.
Og mye av dette har gått i oppfyllelse. Jeg har blitt deprimert og er ikke i jobb (har penger på bok osv så er ikke på noe nav, og det er ikke tvil om helsen heller) 
Jeg er rasende på meg selv jo. jeg ser nesten ikke noe positvit med meg selv og dør gradvis innvendig. 
jeg har da ingenting å gi til noen, for jeg er ingen. jeg er en deprimert person som ikke har planer i livet, jeg er ikke glad for noe som kommer... 

Anonymkode: 0c532...f95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt starter i eget hode. Hvordan du tenker om deg selv og fremtiden din avgjør hvilke valg du tar som igjen påvirker dine muligheter i fremtiden. Det er særdeles undervurdert å visualisere og tenke mange tanker rundt valg i sitt eget liv. 

Om du ser for deg et nettverk av mulige valg i enhver situasjon, så vil mange små gode, konkstruktive valg føre deg til en høyere plass i det nettverket enn motsatt eller ved ingen valg. Alt starter i tankene og du ser ofte produktet av disse tankene i hvordan livet ditt blir. har du en veldig negativ tankesyklus om deg selv, så vil ikke det føre til at du tar valg som er gode for ditt liv.  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, megda skrev:

Alt starter i eget hode. Hvordan du tenker om deg selv og fremtiden din avgjør hvilke valg du tar som igjen påvirker dine muligheter i fremtiden. Det er særdeles undervurdert å visualisere og tenke mange tanker rundt valg i sitt eget liv. 

Om du ser for deg et nettverk av mulige valg i enhver situasjon, så vil mange små gode, konkstruktive valg føre deg til en høyere plass i det nettverket enn motsatt eller ved ingen valg. Alt starter i tankene og du ser ofte produktet av disse tankene i hvordan livet ditt blir. har du en veldig negativ tankesyklus om deg selv, så vil ikke det føre til at du tar valg som er gode for ditt liv.  

 

Jeg var ikke beymret for å være arbeidsledig før. Faktisk, så fikk jeg jobb et sted jeg ikke kjente noen, men så ble jeg lei pendlingen og søkte andre steder..alle sa at jobbmarkedet var så hardt, men jeg ble ringt av MANGE.
Men så valgte jeg noe jeg fikk tilbud om. DA begynte jeg å tenke negativt om meg selv, og etter dette har alt vært et helvete. Jeg har blitt mer og mer negativ og heretter bare opplevd negativt.

Anonymkode: 0c532...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje  du kan ta noen timer  hos psykolog  og få ryddet  litt opp  i et negativt  tankemønster  det virker  som du har kjørt  deg fast  i:)

Anonymkode: 0f10e...f9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var ikke beymret for å være arbeidsledig før. Faktisk, så fikk jeg jobb et sted jeg ikke kjente noen, men så ble jeg lei pendlingen og søkte andre steder..alle sa at jobbmarkedet var så hardt, men jeg ble ringt av MANGE.
Men så valgte jeg noe jeg fikk tilbud om. DA begynte jeg å tenke negativt om meg selv, og etter dette har alt vært et helvete. Jeg har blitt mer og mer negativ og heretter bare opplevd negativt.

Anonymkode: 0c532...f95

jeg er i samme situasjon som deg,egentlig. Det blir slik at man angrer på livet man lever og valg man har tatt som burde vært annerledes slik at man kunne levd ut sitt eget ideal slik som man har i hodet sitt. Når idealet som du ville jobbe mot plutselig splitter seg stort fra virkeligheten, så er konsekvensen at du dømmer deg selv svært negativt. Alt du ser og tenker reflekterer tilbake på hvor du befinner deg i livet ditt nå vurdert opp mot idealet som gjør at tankene blir svært negative. Det finnes faktisk ikke noe positivt i slike tanker som vil gjøre at livet ditt blir bedre.

Det jeg har lært er at man ikke kan dømme seg selv fra fortiden eller inn i fremtiden. Du har bare deg selv akkurat nå og hva du velger å gjøre med livet slik det er i dag. Du må egentlig lære deg å fjerne tankene om "hvem jeg skulle vært" eller tanker om at "fremtiden ikke kan bringe meg lykke". Tenk at du må gjøre det beste med ditt utgangspunkt fra i dag, fordi det er bare det du kan gjøre noe med og fortid er fortid. Du velger hver dag, hver time hvordan du vil møte livet ditt. 

Endret av megda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...