Gå til innhold

Legen forstår ikke diagnosen, hvordan få fortgang i behandlingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært syk i mange år og endelig funnet ut hva som er galt med meg og jeg har stilt diagnosen, men så er jo problemet at legen min ikke er god nok til å se det samme så han vil ikke henvise meg videre til der jeg kan ta den positive prøven for tilstanden. Jeg har jo nå endret fastlege, men jeg må jo vente helt til neste måned før jeg kan bruke den nye fastlegen så hvis den nye legen også mangler kompetansen som trengs for videre behandling kan dette ta veldig lang tid. Er det noe jeg kan gjøre for å få dette til å gå raskere?

Anonymkode: 96284...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mener du har mer kunnskap om sykdom enn legen? 

Anonymkode: 8885c...761

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du mener du har mer kunnskap om sykdom enn legen? 

Anonymkode: 8885c...761

Jeg kjenner min egen helse best. 

Anonymkode: 96284...b60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på en privat klinikk da vel?

Anonymkode: b146a...fd6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dra på en privat klinikk da vel?

Anonymkode: b146a...fd6

Kan private leger henvise videre på samme måte som fastlegen?

Anonymkode: 96284...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Har du stilt din egen diagnose? 

Ja.

Anonymkode: 96284...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 96284...b60

Du skjønner sikkert selv at da eksisterer det ikke noen diagnose. Diagnoser blir stilt av prøver og tester, ikke Google. Det er nok ikke at legen ikke kan noe om diagnosen du har gitt deg selv, men heller det at han ikke er enig.

Anonymkode: 47f26...ae6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har du stilt din egen diagnose? 

Hun er nok ikke alene om det her på KG. 

Og hvis legen ikke ser det samme som pasienten så skifter de lege. 

Anonymkode: c9782...60f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en privat lege. Det høres meget spesielt ut at legen din ikke vil ta den ene prøven som du sier vil bekrefte tilstanden din. På hvilket grunnlag?

Anonymkode: 110b7...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gå til en privat lege. Det høres meget spesielt ut at legen din ikke vil ta den ene prøven som du sier vil bekrefte tilstanden din. På hvilket grunnlag?

Anonymkode: 110b7...d1c

Antageligvis fordi han ikke er enig.

Tester koster mye penger og leger må rettferdiggjøre de. For ikke å glemme at unødvendige henvisninger til spesialist gjør at de som faktisk ER syke får mye lenger ventetid. Finnes det ikke grunner til å ta tester så blir de heller ikke tatt, samme med henvisning. 

Helsenorge virker ikke som Kiwi for pasienten så de kan plukke ut det de vil ha. Da vil hele helsesysteme i Norge gå til helvete pga manglende penger og flere folk vil dø i kø.

Anonymkode: 47f26...ae6

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært syk i mange år og endelig funnet ut hva som er galt med meg og jeg har stilt diagnosen, men så er jo problemet at legen min ikke er god nok til å se det samme så han vil ikke henvise meg videre til der jeg kan ta den positive prøven for tilstanden. Jeg har jo nå endret fastlege, men jeg må jo vente helt til neste måned før jeg kan bruke den nye fastlegen så hvis den nye legen også mangler kompetansen som trengs for videre behandling kan dette ta veldig lang tid. Er det noe jeg kan gjøre for å få dette til å gå raskere?

Anonymkode: 96284...b60

Det avhenger litt av hvilken diagnose det er. Noen diagnoser er det omveier rundt for å få fortgang i prosessen

Anonymkode: 79090...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skjønner sikkert selv at da eksisterer det ikke noen diagnose. Diagnoser blir stilt av prøver og tester, ikke Google. Det er nok ikke at legen ikke kan noe om diagnosen du har gitt deg selv, men heller det at han ikke er enig.

Anonymkode: 47f26...ae6

Diagnosen er stilt av meg, men den må også stilles av en lege for å faktisk få videre behandling ettersom jeg verken kan henvise eller skrive ut noe som helst på egenhånd mot sykdommen. Du har helt rett at legen ikke er enig, men problemet er at han tar feil og da må jeg finne noen med kompetanse til å ta riktig avgjørelse. 

Anonymkode: 96284...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken diagnose har du stilt? Er den sjelden?

Anonymkode: 69e1c...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger litt av hvilken diagnose det er. Noen diagnoser er det omveier rundt for å få fortgang i prosessen

Anonymkode: 79090...912

Hvilke diagnoser er det feks? Skal man dyttes frem i køen så kreves det at fastlege og spesialist er enigei at saken haster.

Anonymkode: a6204...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner min egen helse best. 

Anonymkode: 96284...b60

Å kjenne din egen helse er ikke det samme som å stille egen diagnose ut i fra google. Legen din kan mer om sykdom enn deg og er nok ikke enig i hva du tror som feiler deg. 

Anonymkode: 8885c...761

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan private leger henvise videre på samme måte som fastlegen?

Anonymkode: 96284...b60

Ja, det kan de. Men det beste er nok om du kjøper en privat time hos den typen spesialist som stiller diagnosen. Så kan han/hun evnetulet henvise deg til seg selv om du vil fortsette gjennom det offentlige helsevesenet.

Anonymkode: 145f1...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, det kan de. Men det beste er nok om du kjøper en privat time hos den typen spesialist som stiller diagnosen. Så kan han/hun evnetulet henvise deg til seg selv om du vil fortsette gjennom det offentlige helsevesenet.

Anonymkode: 145f1...eae

Det tipset der er faktisk genialt, tusen takk. 

Anonymkode: 96284...b60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger tar fastlegene feil. Enkelt og greit. Om det har skjedd i din sak er det umulig for oss å vite, men du har mulighet til å bruke private leger hvis du ikke kommer i mål med den legen du får.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Diagnosen er stilt av meg, men den må også stilles av en lege for å faktisk få videre behandling ettersom jeg verken kan henvise eller skrive ut noe som helst på egenhånd mot sykdommen. Du har helt rett at legen ikke er enig, men problemet er at han tar feil og da må jeg finne noen med kompetanse til å ta riktig avgjørelse. 

Anonymkode: 96284...b60

Du kan ikke stille egen diagnose. Du kan selvsagt mene du har en diagnose, men du kan ikke stille egen diagnose. Jeg kan også mene jeg har leddgikt fordi jeg har vondt i foten. Betyr ikke at jeg har den diagnosen selv om jeg mener det selv. Skjønner du? Det er noe som heter diagnosekriterier som må oppfylles. 

Anonymkode: 8885c...761

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...