Gå til innhold

Hvor mye hjelper egentlig miljøtiltakene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Skriver nå en oppgave om hvordan redusere utslipp i landbruket. Ingen problemer å finne tiltak i seg selv, men hvor mye hjelper det?

Hvor mye mindre CO2-ekvivalenter får du av grønngjødsling? Hva med å fôre kyr med raps i stedet for soya? Eller gris med miljøfôr i stedet for soya? Hvor mye hjelper det egentlig å sortere søpla? Hvor mye hjelper det med solcellepaneler, el-biler, varmepumpe, kompost.. alt egentlig? Har slitt litt med å finne tall på dette, både innenfor og utenfor landbruket (vi må ikke ha med i oppgaven, men vi skulle gjerne bruke tall, og har derfor googlet en del på det). Hvorfor skal det være så vanskelig å finne tall på dette? Ser for meg at det er flere som kan ha interesse av det.

Anonymkode: cb976...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner tall, men ikke som direkte sammenligner. Søk med engelske begreper, det er begrenset hvor mye som finnes på norsk. 0

Dere må sjekke CO2 for produksjon av av ulike typer for. Bruken av maskiner og kunstgjødsel er hovedsakelig det som bestemmer CO2 mengdene. 

For solcellepanel kommer det an på hva slags strømproduksjon de erstatter. 

For elbiler er det fullstendig avhengig av hvordan strømmen produseres. Elbiler flytter bare utslippene om strømmen kommer fra fossile energikilder. 

Varmepumper fører jo direkte til mindre strømforbruk. Det eneste som er usikkert er hvordan regnskapet blir igjennom hele livsløpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, stan skrev:

Du finner tall, men ikke som direkte sammenligner. Søk med engelske begreper, det er begrenset hvor mye som finnes på norsk. 0

Dere må sjekke CO2 for produksjon av av ulike typer for. Bruken av maskiner og kunstgjødsel er hovedsakelig det som bestemmer CO2 mengdene. 

For solcellepanel kommer det an på hva slags strømproduksjon de erstatter. 

For elbiler er det fullstendig avhengig av hvordan strømmen produseres. Elbiler flytter bare utslippene om strømmen kommer fra fossile energikilder. 

Varmepumper fører jo direkte til mindre strømforbruk. Det eneste som er usikkert er hvordan regnskapet blir igjennom hele livsløpet. 

Hei, takk for svar!

Det var lurt å sjekke CO2-utslippene (evt. ekvivalenter) av produksjonen!

Med engelske begreper får jeg vel ikke samme forutsetninger som i Norge? Her kommer strømmen hovedsakelig fra vannkraft, Danmark bruker vel vind om jeg ikke tar feil, og mange andre europeiske land bruker kullkraftverk. Det hadde vært interresant å sett noe regnskap som sammenligner disse faktorene også for den saks skyld.

Anonymkode: cb976...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, takk for svar!

Det var lurt å sjekke CO2-utslippene (evt. ekvivalenter) av produksjonen!

Med engelske begreper får jeg vel ikke samme forutsetninger som i Norge? Her kommer strømmen hovedsakelig fra vannkraft, Danmark bruker vel vind om jeg ikke tar feil, og mange andre europeiske land bruker kullkraftverk. Det hadde vært interresant å sett noe regnskap som sammenligner disse faktorene også for den saks skyld.

Anonymkode: cb976...bbc

Hvis dere utelukkende ønsker å se på konsekvensene dette har i Norge er det litt mindre nødvendig søke med engelske begreper. 

Men også norske forskere publiserer hovedsaklig på engelsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...