Gå til innhold

Avis: Si fra deg tittelen, Märtha


frabergen

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Vox_populi said:

Vi har ikke adel i Norge, så en slik tittel kan hun ikke få. Det naturlige ville være at hun tok sin mors etternavn, som passer av en annen grunn også: Marta Lovise Haraldsen.

Skal du først omdøpe prinsessen, bør det bli til Märtha Lovisa Haraldsen. Hun har navnet etter farmoren sin.

https://no.wikipedia.org/wiki/Märtha_av_Norge

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.5.2019 den 16.33, LaptopPute skrev:

Synes kongehuset bør dø ut med Sonja og Harald. Alle pengene som brukes på det, ugh. Vil mye heller ha en folkevalgt president. 

Erna? 

Folkevalgte presidenter er livsfarlige. De sier at de representerer folket men lojaliteten kan ligge helt andre steder, som f.eks. i EU, USA , lobbyer etc. Dette er mennesker som får makt fordi de søker makt.

Ukraina er eksempel på ett land som har president, og det har vært en katastrofe hver gang, Alt fra ekstremkorrupsjon til krig mot egne innbyggere. Nå er de piss lei og har valgt en komiker, men problemet er at komikeren er sponset av en av verdens verste oligarker, som eier to ganske nazistiske armeer, nemlig Igor Kholomoisky.  
Nyhet om komikeren: Han går seriøst inn for å redde landet. Jeg frykter for hans liv.

USA og Russland har også presidenter, som ikke alle er imponert av.

Endret av I Grosny
Mer om komikeren i Ukraina
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Skal du først omdøpe prinsessen, bør det bli til Märtha Lovisa Haraldsen. Hun har navnet etter farmoren sin.

Joda, men hun var ikke norsk. Vi har tradisjon for å oversette utenlandske kongelige navn til norske navn: Louis -> Ludvig, Henry -> Henrik osv.

Du kunne spart deg for lenka til kronprinsesse Märtha. Tror du jeg og resten av leserne er komplette idioter som ikke kjente til henne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi said:

Joda, men hun var ikke norsk. Vi har tradisjon for å oversette utenlandske kongelige navn til norske navn: Louis -> Ludvig, Henry -> Henrik osv.

Du kunne spart deg for lenka til kronprinsesse Märtha. Tror du jeg og resten av leserne er komplette idioter som ikke kjente til henne?

Det er vel noe med at svensk ikke er fullt så utenlandsk som fransk. Jeg har en forståelse for at Lovisa ble byttet ut med Louise, på grunn av Oskar Braatens Hønse-Lovisa.

Du har nok hørt om dronning Märtha, men KGs yngre brukere har ikke nødvendigvis det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, I Grosny skrev:

De sier at de representerer folket men lojaliteten kan ligge helt andre steder, som f.eks. i EU, USA , lobbyer etc.

Det er riktig, men de kongelige er ikke det minste bedre. Med en gang det gikk litt på tverke for Norge i 1940, flyktet "modige" kong Håkon til svigers og overlot til folket å klare seg som best de kunne. I stedet kunne han ha blitt og delt skjebne med sitt folk, slik danskekongen gjorde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, T-Rex skrev:

Du har nok hørt om dronning Märtha, men KGs yngre brukere har ikke nødvendigvis det.

Nei, jeg har aldri hørt om dronning Märtha, og det har ingen andre heller. Hun var kronprinsesse. Leste du ikke engang din egen lenke? Og du vil liksom belære andre!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vox_populi said:

Nei, jeg har aldri hørt om dronning Märtha, og det har ingen andre heller. Hun var kronprinsesse. Leste du ikke engang din egen lenke? Og du vil liksom belære andre!

For tidlig på morgenen for meg... Det stemmer at hun døde før hun rakk å bli dronning sammen med kong Olav.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dacini
18 timer siden, Ginny skrev:

korter ned siteringen...

Litt som da Marius la ut ting på finn og satte slottet som adresse. Det gjør man ikke. Men han var og er ung, det er ikke Märtha.. 

Jeg tror det er slik at all post skal gå til slottet, da det skal screenes av sikkerhetshensyn, før det videreformidles til riktig person. I så måte oppgav faktisk M riktig postadresse, men om det er mulig på finn.no kan man selvfølgelig argumentere med at han ikke skulle oppgitt noen adresse i det hele tatt, kun e-post.

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trenger da ikke si fra seg prinsesse-tittelen. Hun burde heller pålegges å ikke kunne bruke tittelen til noe kommersielt. Det burde holde. De valgene hun tar, og de valgene hun står for, får hun heller stå for som privatperson, ved å ikke innblande en tittel eller noe som kan få en til å tro at hun representerer kongefamilien eller kongehuset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronprins Haakon tåler ikke mediatrykket, nå ønsker han dialog med  Märtha.

https://www.nrk.no/trondelag/kronprinsen_-_-onsker-dialog-med-sosteren-min-om-titulering-og-naeringsvirksomhet-1.14559228

Heia Märtha! Stå på og ikke la presset ødelegge! Jeg tror på Märtha. Det er dame med tak i. Det har hun bevist før, blant annet som rytter på høyeste nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette eri mine øyne en-ikke-sak. Hun er datter til kongen og dronningen, hun er prinsesse. Det er jo ikke akkurat landssvik hun holder på med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Dette eri mine øyne en-ikke-sak. Hun er datter til kongen og dronningen, hun er prinsesse. Det er jo ikke akkurat landssvik hun holder på med. 

Saken er enda mer alvorlig enn svik mot ett land til fordel for et annet. Hennes virksomhet er et svik mot hele den vestlige sivilisasjon til fordel for primitiv overtro.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vox_populi said:

Saken er enda mer alvorlig enn svik mot ett land til fordel for et annet. Hennes virksomhet er et svik mot hele den vestlige sivilisasjon til fordel for primitiv overtro.

I motsetning til de avanserte troverdige monoteistiske religioner med utspring i Midtøsten som dominerer her 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.5.2019 den 16.13, Forundret.. skrev:

Hvis Martha ble psykisk syk, burde hun da også frasi seg tittelen? 

Nei, men det kan man ikke legge skylden på. Hun må ta ansvar for seg selv. Hun har brukt prinsessetittelen til å tjene store summer, Mange millioner kroner, på å snakke med engler, og diverse alternative ting. Nå heter turneen, prinsessen og sjamanen. Nå er det nok, si ifra seg tittelen! Ikke vær folkets prinsesse, hvis folket ikke vil ha en helt alternativ prinsesse. Det kommer et ansvar med tittelen, som hun gir blanke i.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var interessant lederartikkel i Aftenposten om dette, hvor det ble foreslått at hun bruker tittelen i offisielle sammenhenger når hun representerer kongehuset. Og hun bruker den ikke i kommersielle private samnenhenger, litt som de kongelige gjør i England. Da ville hun gjort en tydelig markering av hvilken hatt hun har på seg i de ulike sammenhengene. Problemet nå er at hun går med samme hatten overalt, og det skaper forvirring.

Prins Edward i England jobbet en tid i et tv-selskap, da gikk han under navnet Edward Windsor. 

Foredragsturneen burde hett "Märtha Louise og Sjamanen" da hadde ingen reagert.

Hvilket etternavn hun velger i slike sammenhenger kan hun velge selv, Haakonsen, Haraldsen, Haraldsdatter, Sonjadatter, eller kanskje Skaugum etter tidligere tiders tradisjon for å ta etternavn etter gården man kommer fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

I motsetning til de avanserte troverdige monoteistiske religioner med utspring i Midtøsten som dominerer her

Nei, religionen har ikke bidratt til det essensielle i vestens sivilisasjon: naturvitenskapen. Det er en god stund siden noen tok kristendommen seriøst.
Det er å forkaste vitenskapen som er selve sviket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja hun burde si fra seg prinsessetittelen.  Ingen tvil om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 16.33, LaptopPute skrev:

Synes kongehuset bør dø ut med Sonja og Harald. Alle pengene som brukes på det, ugh. Vil mye heller ha en folkevalgt president. 

Tror ikke det blir noe billigere. Og har ikke trua på at det blir noe bra med en folkevalgt president heller, som skal representere norge slik de kongelige gjør. Hvem skulle det ha vært? Bare se på politikerne våre. Presidenter byttes ut og en vet aldri hva man får der. Sonja, Harald, Håkon og Mette Marit er alle veldige likandes, kloke og dyktige i det de gjør. 

Martha derimot.....sukk 

Men det er klart, det er en merkelig skikk, utdatert og vanskelig å forsvare. Alikevel synes jeg de kongelige gjør en veldig god jobb, og håper at Håkon kan ta over når den tid kommer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
2 hours ago, Hellian said:

Tror ikke det blir noe billigere. Og har ikke trua på at det blir noe bra med en folkevalgt president heller, som skal representere norge slik de kongelige gjør. Hvem skulle det ha vært? Bare se på politikerne våre. Presidenter byttes ut og en vet aldri hva man får der. Sonja, Harald, Håkon og Mette Marit er alle veldige likandes, kloke og dyktige i det de gjør. 

Martha derimot.....sukk 

Men det er klart, det er en merkelig skikk, utdatert og vanskelig å forsvare. Alikevel synes jeg de kongelige gjør en veldig god jobb, og håper at Håkon kan ta over når den tid kommer. 

Hele kongefamilien kan brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LaptopPute said:

Hele kongefamilien kan brenne.

Det var da voldsomt. Kongefamilien (vel, de fleste av medlemmene) gjør en stor innsats for sine undersåtter. Å skulle representere til stadighet er faktisk temmelig slitsomt, selv om mange tror at det er bare gøy å sitte i representasjonsmiddager. De kan ikke en gang drikke seg fulle, for å få det litt mer morsomt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...