Gå til innhold

Avis: Si fra deg tittelen, Märtha


frabergen

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Callisto83 skrev:

Hun må få lov til å leve sitt liv, og velge akkurat den partneren hun vil, MEN hun burde ikke bruke tittelen sin i markedsføring enkelt og greit.

Personlig synes jeg det er trist at så mange ikke liker kongehuset. Jeg synes det er en fin tradisjon med historiske røtter.

 

5 timer siden, hind skrev:

Det holder for meg om hun slutter å titulere seg prinsesse Märtha Louise i forretningssammenheng. Det sømmer seg ikke å blande det kongelige inn i de noe tvilsomme greiene der.

Enig i disse to. Hun må få gjøre akkurat som hun vil, men å bruke tittelen sin til å profilere shady bussenes er faktisk ikke OK. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Sirah skrev:

 

Enig i disse to. Hun må få gjøre akkurat som hun vil, men å bruke tittelen sin til å profilere shady bussenes er faktisk ikke OK. 

Tja, hvis hun hadde startet drosjeselskap kunne hun kalt den prinsesseekspressen, og hvis hun startet et bakeri og en cafe, kunne de godt ha et hetet prinsessebakeriet og prinsessecafeen.

Men jeg synes at Princess and shaman lyder bedre enn The Princess and the Shaman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
5 timer siden, waco skrev:

Han kan aldri bli straffeforfulgt.

Ikke under noen omstendighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Ikke under noen omstendighet?

https://no.wikipedia.org/wiki/Monarkens_ansvarsfrihet Du kan vel sjekke selv hvis du lurer vel? I følge wiki kan ikke kongen stilles til ansvar for sine handlinger, men regjeringen må ta ansvar for kongens handlinger. Selvsagt kan han selv velge om han vil stilles til ansvar, men han må ikke hvis han ikke vil.

Visste du dette her eller liker du bare ikke å undersøke ting selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, hind skrev:

Det holder for meg om hun slutter å titulere seg prinsesse Märtha Louise i forretningssammenheng. Det sømmer seg ikke å blande det kongelige inn i de noe tvilsomme greiene der.

Jeg støtter deg i dette, men ikke bare fordi hun driver med noe "tvilsomt." Jeg tenker at man kan ikke bruke prinsesse tittelen til kommersiell vinning, samme hva hun skulle finne på å gjøre. Den tittelen får hun bruke når hun representerer landet. Når det er sagt, så ønsker hun jo å være som mannen i gata, så da kan hun vel like godt frasi seg tittelen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, waco skrev:

Tja, hvis hun hadde startet drosjeselskap kunne hun kalt den prinsesseekspressen, og hvis hun startet et bakeri og en cafe, kunne de godt ha et hetet prinsessebakeriet og prinsessecafeen.

Men jeg synes at Princess and shaman lyder bedre enn The Princess and the Shaman

Nja jeg vet ikke helt. Det er klart: Prinsesseekspressen er nok mer innafor enn å fronte veldig alternativ "medisin". Men det er jo min personlige mening. Når man er prinsesse så har man et vist ansvar tenker jeg og å bruke tittelen sin til å reklamere for noe slikt syntes jeg blir veldig feil. Sier hun i fra seg tittelen og fronter det som privatperson blir det noe annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes hun burde si fra seg tittelen. Måten hun holder på er rett og slett flaut for det norske folk. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Blessedmoom skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfår det skal være slik, at hun ikke kan få velge selv hvem hun ønsker og være sammen med uten at det skal påvirke hun i kongefamilien. Og tittelen. Uansett hva hun vil finne på og gjøre og uansett hvem hun velger og dele livet sitt med så vill hun alltid være datter av kongen. Og ha sin plass i kongefamilien

Fordi hun utnytter tittelen sin til komersiell svadavirksomet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, waco skrev:

Tenk om han Derek byttet navn til Prince da, - Prince Derek som man kan hete i amerika.

Eller om hun ble sammen med Prince. Med hennes engler er det vel ikke helt umulig 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Problemet jeg har er at merkenavnet hennes i stor grad baserer seg på at hun er en prinsesse, og kongelig. Ingen hadde hørt om engleskolen for eksempel om det ikke hadde vært for Martha. Spørsmålet blir dermed om det er riktig at en aktør i markedet skal kunne få bygge merkenavn på en måte ingen andre konkurrenter i markedet kan. Dette gir jo helt klart en konkurransemessig fordel. Jeg synes hun burde si fra seg tittelen sin. Rent prinsipielt mener jeg at det ikke er riktig at noen skal kunne dra fordeler av en posisjon som er helt klin umulig å erverve for normale mennesker.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, waco skrev:

Kongens vilje teller mer enn alminnelige folks vilje, ikke glem at kongen har retten til å benåde mennesker. Men er enig at dersom definisjonen av makt er å "påtvinge sin egen vilje mot andres motvillighet" er vel i bunn og grunn de aller fleste mennesker maktesløse, med mindre man ser på mødre som ammer sine småbarn eller noe lignende.

Det er regjeringen som har rett til å benåde, ikke kongen personlig. 

Politisk makt ligger hos regjeringen og Stortinget. Kongen er bare en symbolfigur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Testosteron skrev:

Det er regjeringen som har rett til å benåde, ikke kongen personlig. 

Politisk makt ligger hos regjeringen og Stortinget. Kongen er bare en symbolfigur.

Vis jeg husker rett fra samfunnsfag undervisningen, kan kongen nekte og skrive under på et lovforslag , men det vil bare forsinke prosessen, for etter et nytt stortingsvalg vil lovforslaget gå igjennom vis det fortsatt har flertall i det nye stortinget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at hun har funnet kjærligheten og at hun er lykkelig, helt topp, ingenting er bedre enn det. Det tror jeg ikke så mange har så mye imot heller. 

At de "tilfeldigvis" avslørte sin store kjærlighet rett før de skulle ut på turné er jo spesielt, men ikke et verre salgstriks enn det de fleste andre ville gjort. 

Men, at hun konsekvent bruker prinsessetittelen for å tjene penger, syns jeg er feil. Hun må gjerne holde på med det hun vil av alternative greier så lenge hun holder seg innenfor lovverket, men jeg syns ikke hun skulle fått lov til å reklamere med tittelen sin. Det er helt greit at hun ble født inn i den familien uten å kunne velge, og hun er jo prinsesse uansett, men hun burde ikke få bruke den kommersielt. Det skal være litt klasse over et kongehus, og det er det ikke et snev av når det gjelder det hun holder på med. 

"Prinsesse Märtha leser eventyr for små barn" er forøvrig langt bedre enn "prinsesse Märtha og sjamanen (som kan redde deg fra hva som helst bare du vil det nok selv og betaler 3000. Han kan også snu atomer)".

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, waco skrev:

Tenk om han Derek byttet navn til Prince da, - Prince Derek som man kan hete i amerika.

The princess and the Sjarlant Prince Durex

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongehuset har utspilt sin rolle, fordi de er for svake. Kongen er på papiret øverste sjef for Norges hær, men stoppet ikke Libyabombingene.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ginny skrev:

Flott at hun har funnet kjærligheten og at hun er lykkelig, helt topp, ingenting er bedre enn det. Det tror jeg ikke så mange har så mye imot heller. 

At de "tilfeldigvis" avslørte sin store kjærlighet rett før de skulle ut på turné er jo spesielt, men ikke et verre salgstriks enn det de fleste andre ville gjort. 

Men, at hun konsekvent bruker prinsessetittelen for å tjene penger, syns jeg er feil. Hun må gjerne holde på med det hun vil av alternative greier så lenge hun holder seg innenfor lovverket, men jeg syns ikke hun skulle fått lov til å reklamere med tittelen sin. Det er helt greit at hun ble født inn i den familien uten å kunne velge, og hun er jo prinsesse uansett, men hun burde ikke få bruke den kommersielt. Det skal være litt klasse over et kongehus, og det er det ikke et snev av når det gjelder det hun holder på med. 

"Prinsesse Märtha leser eventyr for små barn" er forøvrig langt bedre enn "prinsesse Märtha og sjamanen (som kan redde deg fra hva som helst bare du vil det nok selv og betaler 3000. Han kan også snu atomer)".

Det har sine fordeler og ulemper å være prinsesse. Jeg synes det er helt greit at hun bruker sine ressurser for det de er verdt. Hun er ansvarlig for å tjene penger. Vi trenger iallfall ikke at hun skal bli naver. Hvis jeg hadde vært prins så skulle jeg blitt fotokunstner og solgt bilder for gode priser, som prins.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, I Grosny skrev:

Det har sine fordeler og ulemper å være prinsesse. Jeg synes det er helt greit at hun bruker sine ressurser for det de er verdt. Hun er ansvarlig for å tjene penger. Vi trenger iallfall ikke at hun skal bli naver. Hvis jeg hadde vært prins så skulle jeg blitt fotokunstner og solgt bilder for gode priser, som prins.

Det er jo greit nok at hun skal tjene penger til livets opphold, selv om jeg ikke tror hun hadde trengt å nave med det første 😛 Men det er noe med hvilke typer aktiviteter man bedriver. Har feks aldri sett noen klage på dronning Sonja og kunstutstillingene hennes (aner ikke om hun får betalt for det, skal sies!), eller som nevnt at prinsessen leser eventyr for barn. Men det er det at hun lager et slags show, hvor tittelen er "prinsessen og sjamanen" (eller noe i den duren), med en fyr som påstår han har magiske evner og kan helbrede de som tror nok og betaler nok. Det er ikke noe man vil forbinde med et kongehus. Og det burde være en del av prisen hun må betale for å være født inn i den familien hun er født inn i. Hun må gjerne gjøre akkurat hva hun vil, men det føles feil å bruke kongehuset som en del av det. 

Litt som da Marius la ut ting på finn og satte slottet som adresse. Det gjør man ikke. Men han var og er ung, det er ikke Märtha.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ginny skrev:

Det er jo greit nok at hun skal tjene penger til livets opphold, selv om jeg ikke tror hun hadde trengt å nave med det første 😛 Men det er noe med hvilke typer aktiviteter man bedriver. Har feks aldri sett noen klage på dronning Sonja og kunstutstillingene hennes (aner ikke om hun får betalt for det, skal sies!), eller som nevnt at prinsessen leser eventyr for barn. Men det er det at hun lager et slags show, hvor tittelen er "prinsessen og sjamanen" (eller noe i den duren), med en fyr som påstår han har magiske evner og kan helbrede de som tror nok og betaler nok. Det er ikke noe man vil forbinde med et kongehus. Og det burde være en del av prisen hun må betale for å være født inn i den familien hun er født inn i. Hun må gjerne gjøre akkurat hva hun vil, men det føles feil å bruke kongehuset som en del av det. 

Litt som da Marius la ut ting på finn og satte slottet som adresse. Det gjør man ikke. Men han var og er ung, det er ikke Märtha.. 

Märtha er kanskje familiens okkulte får, men Märtha er Märtha. Hun har drevet på med engleskole før. Selv om hun er prinsesse skal ikke vi bestemme over henne. Før i tiden sto prinsessene over oss i hierarkiet. Vi kan bare være glad og fornøyd med at hun ikke utøver reell makt, og la henne leve som hun vil, på godt, vondt og rart. Hun finner forresten på såpass rare ting at hun gir underholdningslesestoff tilbake til samfunnet, som er indirekte pressestøtte til avisene våre, og mat til sultne nett-debattanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, I Grosny skrev:

Märtha er kanskje familiens okkulte får, men Märtha er Märtha. Hun har drevet på med engleskole før. Selv om hun er prinsesse skal ikke vi bestemme over henne. Før i tiden sto prinsessene over oss i hierarkiet. Vi kan bare være glad og fornøyd med at hun ikke utøver reell makt, og la henne leve som hun vil, på godt, vondt og rart. Hun finner forresten på såpass rare ting at hun gir underholdningslesestoff tilbake til samfunnet, som er indirekte pressestøtte til avisene våre, og mat til sultne nett-debattanter.

Ser ut til at vi kan være enige om at det er bra hun ikke har noen makt, om ikke annet 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 16.29, ViljaH skrev:

Hun burde fått en annen redusert tittel, som hertuginne eller no sånt, som skaper mer avstand.

Vi har ikke adel i Norge, så en slik tittel kan hun ikke få. Det naturlige ville være at hun tok sin mors etternavn, som passer av en annen grunn også: Marta Lovise Haraldsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...