Gå til innhold

Avis: Si fra deg tittelen, Märtha


frabergen

Anbefalte innlegg

https://www.fvn.no/mening/leder/i/0nWgrM/Leder-Si-fra-deg-tittelen_-Mrtha

Fædrelandsvennen skriver på lederplass at Märtha Louise bør si fra seg prinsessetittelen fordi de mener den ikke bør brukes i kommersiell sammenheng.

– Märtha Louise har flere ganger før blitt oppfordret til å si fra seg tittelen. Det rådet bør hun følge. Både av hensyn til seg selv og kongehuset.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Det våset hun driver på med setter kongehuset i et svært dårlig lys. Vanskelig å ta kongehuset Norge seriøst når prinsessen driver å snakker med engler og er sammen med en som mener han kan helbrede kreft av å stryke på folk eller hvafaen han gjør 🤦‍♀️

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Martha ble psykisk syk, burde hun da også frasi seg tittelen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, boblevann skrev:

Helt enig. Det våset hun driver på med setter kongehuset i et svært dårlig lys. Vanskelig å ta kongehuset Norge seriøst når prinsessen driver å snakker med engler og er sammen med en som mener han kan helbrede kreft av å stryke på folk eller hvafaen han gjør 🤦‍♀️

Så du sliter med å ta Kongen seriøst pga det Märtha gjør? Kongen er en god representant for Norge, og han er åpenbart en god far også.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Macro skrev:

Så du sliter med å ta Kongen seriøst pga det Märtha gjør? Kongen er en god representant for Norge, og han er åpenbart en god far også.

Jeg sliter med å ta kongehuset seriøst. Kongen virker som en festlig mann han altså, men han er lite ute i media med uttalelser som kan «motvirke» alt svadaet datteren gjør. Er vanskelig å vite at han er en god representant og en seriøs mann, for han gjør så lite ut av seg på en måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så akkurat deler av intervjuet av dem fra God morgen Norge. Jeg syntes hun er svært flink til å sette seg inn i en offerrolle når hun blir konfrontert med at fedrelandsvennen mener hun burde si fra prinsessetittelen..

Altså, man kan mene det hun driver med er mumbo jumbo og le av det og mene det er en helt egen etisk debatt om man bør tillate alternative behandlere, men jeg syntes ikke hun ser at mange reagerer på det at hun blander sin kongelige tittel inn som salgstriks for å promotere sin egen karriere.  Det hadde vært like forkastlig om hun var jurist og kalte seg "advokatprinsessen".  Hun vrier det til "jeg er bare misforstått, stakkars meg". 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, boblevann skrev:

Jeg sliter med å ta kongehuset seriøst. Kongen virker som en festlig mann han altså, men han er lite ute i media med uttalelser som kan «motvirke» alt svadaet datteren gjør. Er vanskelig å vite at han er en god representant og en seriøs mann, for han gjør så lite ut av seg på en måte.

Det er derfor kongehuset trakk "Hennes Kongelige Høyhet" fra tittelen hennes. De ville ikke at kongehuset skulle ha noe med hennes arbeid å gjøre. Det er et sterkt signal. Kongen skal i stor grad holde seg nøytral da politikk og samfunnsdebatt er folkets/politerenes ansvar.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monarki er uansett utdøende. Europeiske monarkier har jo ikke lenger reell makt. Jeg tror Norge er det første skandinaviske landet som blir republikk. Marta Låys dytter også i den retningen.

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er nok at hun kuttet HKH da den er mindre synlig enn Prinsesse. Hun skulle måttet velge mellom å være kommers og prinsesse. Hun burde fått en annen redusert tittel, som Hertuginne eller no sånt, som skaper mer avstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfår det skal være slik, at hun ikke kan få velge selv hvem hun ønsker og være sammen med uten at det skal påvirke hun i kongefamilien. Og tittelen. Uansett hva hun vil finne på og gjøre og uansett hvem hun velger og dele livet sitt med så vill hun alltid være datter av kongen. Og ha sin plass i kongefamilien

Endret av Blessedmoom
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

Synes kongehuset bør dø ut med Sonja og Harald. Alle pengene som brukes på det, ugh. Vil mye heller ha en folkevalgt president. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må folk la Märtha være i fred. Hun er prinsesse, det kan ingen ta i fra henne. Om hun ønsker å tilbringe sitt liv sammen med en sjaman, eller en type som Ari, det blir helt opp til henne. Hun blir aldri dronning i dette landet uansett. 

Virker som om at folk er mer sjalu enn hva som er nødvendig. "Ingen skal ha fortrinn"-kultur er ikke bra for noen. La folk gjøre som dem vil. Hvis Kongen selv ønsker å selge multebær eller kvartz på torvet i Oslo, så la han gjøre det. For all del. Og la han nå beholde kongetittelen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CrimsonPetal

Så lenge det ikke koster norske skattebetalere noe så må hun gjerne kalle seg det hun måtte ønske. Synes ikke det at hun bruker prinsessetittelen i seg selv er et problem siden det ikke er så stor forskjell fra når f. eks barn av politikere eller andre personer i offentligheten bruker navnet til å få jobber eller posisjoner uten at de egentlig er spesielt mye bedre kvalifisert eller bedre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, LaptopPute said:

Synes kongehuset bør dø ut med Sonja og Harald. Alle pengene som brukes på det, ugh. Vil mye heller ha en folkevalgt president. 

Blir det noe billigere?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LaptopPute
1 minutt siden, frabergen said:

Blir det noe billigere?

Håper det. Og skal man ha makt og penger så tenker jeg at det er mye bedre at folket velger personen inn i det, i stedet for at man blir født inn i det. Og er snakk om en president, ikke konge, dronning, prins, prinsesser, barn, eiendommer, hoff, og masse greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det hvis hun skulle si fra seg prinsesse-tittelen? Vil hun da måtte velge seg et etternavn, eller kan hun være vanlig, norsk statsborger uten etternavn? For hun har vel ikke noe etternavn nå? Hvorfor ble hun forresten ikke til Prinsesse Märtha Louise, fru Behn da hun ble gift, når Prinsessene Ragnhild og Astrid tituleres slik? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, boblevann skrev:

Helt enig. Det våset hun driver på med setter kongehuset i et svært dårlig lys. Vanskelig å ta kongehuset Norge seriøst når prinsessen driver å snakker med engler og er sammen med en som mener han kan helbrede kreft av å stryke på folk eller hvafaen han gjør 🤦‍♀️

Du er et PRAKTEKSEMPLAR på hvordan nordmenn IKKE burde være, men som dessverre veldig mange er.

Hadde du fulgt med i timen, så vet du at Durek selv bekrefter at han IKKE kan helbrede kreft eller leukemi, og har ALDRI påstått at han kan. Det er noen andre som har funnet opp dette, også spinner media videre på en løgn - og slik er det med MANGE ting som vi leser i avisene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...