Gå til innhold

Blir dere andre damer sår nedentil etter samleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg nærmer meg midten av 20-åra og har hele tiden vært plaget med at jeg blir utrolig sår nedentil etter samleie. Jeg har prøvd glidemiddel med tidligere partner, men jeg ble fortsatt så sår i skjedeåpningen at jeg blødde ganske ofte etter samleie og det var veldig vondt i flere dager etterpå. Jeg var på gynekologisk undersøkelse hos fastlegen nå nettopp og han reagerte på hvor vondt det var for meg. Jeg har vært hos gyn mange ganger pga utredning tidligere, så det er ikke anspenthet som gjør at det er vondt, det er bare sånn det er. Legen spurte litt hvordan det var å da ha samleie med han som er kjæresten min nå når det er sånn, og jeg sa som sant var at jeg blir utrolig sår nedentil. Denne uken blødde jeg nedentil etterpå, fordi det sprekker opp ved inngangen til skjeden. Legen nevnte glidemiddel, men jeg synes det er litt vanskelig å snakke om, så jeg sa ikke at det har jeg prøvd før uten at det hjalp. For det er på en måte ikke fuktighet som er problemet. Jeg har lest på nett om at det finnes kvinner som har for tykk skjedekrans og at gynekolog kan skjære i denne. Jeg nevnte det for legen, og han mente jeg burde prøve andre ting først, og det er jeg jo enig i om det er unormalt at man blir sår etter samleie. Så spørsmålet mitt er egentlig om jeg er unormal som sprekker opp ved skjedeinngangen og blir sår og til tider blør etter samleie, eller har dere andre damer det sånn og? 

Anonymkode: 84f70...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig har aldri hatt de utfordringene du nevner, men jeg blir både våt nok og vi bruker glid.  Ei veninne av meg fødte, revnet og ble sydd. Da hun hadde sex etter å ha blitt sydd merket hun lignende (?) symptomer som du beskriver med sår/sprekker ved skjedeinngangen. Hun måtte bli kjært opp igjen og sydd på nytt, kjiipt med ekstar 4 mnd uten sex men tror hun syntes det var verdt det :) 

Anonymkode: b6ed4...1e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det ofte. Ikke hver gang, men iblant. Er ikke så hardt ramma som deg, men det gjør vondt. Sprekker opp i "valken"eller hva jeg skal kalle det ved kjønnsleppene. Har ikke noe svar på hva du bør gjøre, men vit at du ikke er den eneste. Jeg merket ingen forandring etter fødsel. 

Anonymkode: b97a5...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer nesten hver gang med meg :) Har vært hos flere gynekologer som sier alt er normalt, men klarer bare å ha sex maks tre ganger i uka fordi jeg må ha minst én dag «fri» for at sårheten skal gå bort. Noen dager er verre enn andre, enkelte klarer jeg faktisk ikke å gjennomføre samleie en gang. Kjennes alt for trangt ut, jeg sprekker og blir sår. Uansett hvor kåt jeg er, samboer er svært hensynsfull og alt går i mitt tempo samt at jeg omtrent bader meg i glidemiddel først. Det hjelper ikke, blir sår etter hvert uansett. Men som sagt varierende, noen dager må vi bare avbryte - andre dager går det relativt greit. 

Er vanskelig, for sexlysten tilsier at jeg fint kan ha sex 1-2 ganger hver dag, men underlivet tillater bare noen ganger i uka :( Skal føde i oktober, og håper faktisk det vik hjelpe - at jeg kanskje blir litt videre og litt mer fleksibel der nede :fnise: Selv om jeg selvsagt frykter store skader fordi det rett og slett er for trangt..... 

Anonymkode: 2affe...bbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, opplever det innimellom om vi har holdt på lenge eller det har vært litt røft. Blir alltid veldig våt, så det er ikke det som er grunnen. Han er godt utstyrt, så mulig det påvirker endel. 

Anonymkode: 661b4...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, opplever det innimellom om vi har holdt på lenge eller det har vært litt røft. Blir alltid veldig våt, så det er ikke det som er grunnen. Han er godt utstyrt, så mulig det påvirker endel. 

Anonymkode: 661b4...9ee

Ja det kan jeg jo også skrive: samboeren min er helt gjennomsnittlig utstyrt, og sårheten min kommer nesten uansett hvor rolig vi tar det. Er forresten 24 år.

Anonymkode: 2affe...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres kjent ut. Jeg har slitt med det, i flere år. Jeg hadde noe som het Vestibulitt. Rammer oftest jenter i 20-årene. 

Jeg var rundt 40 da jeg fikk det, hadde vært med mannen min i maaange år. I den tiden det startet så hadde jeg hatt endel soppinfeksjoner, lette celleendringer og positiv HPV. Tror alt hadde en sammenheng....

IKKE vask dere med såpe der nede. Hverken vanlig såpe eller asan e.l. Bruk heller olje for intimvask. ACO har en bra en. Kjøpes på apoteket. Eller bare skyll med vann. 

Det har tatt meg 5-6 år og bli ‘kvitt’ alt herket, og jeg krysser fingrene for at det ikke kommer tilbake. 

Jeg sier ikke at det kommer til å ta så lang tid hos dere, men pass på og ta forhåndsregler. Som sagt, ikke vask med såpe. Vær forsiktig med barbering for ofte. Ikke bruk g-streng (det er den beste invitasjonen for sopp). Pass på å ikke vær for fuktig der nede. Truseinnlegg kan være lurt. Og vær forsiktig med for ofte sex. Da gror man aldri, og man er også mye fuktig. 

Lykke til og god bedring! 

Anonymkode: a579e...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem!! Var grusomt. Jeg bruker nå kun naturlig "såpe" der nede når det skal vaskes grundig. Bestiller fra nett. Minst mulig kjemikalier på ingrediens listen bakpå. Ellers smører jeg meg inn med castor olje etter dusj veldig ofte. Har vært redningen min. Ved trimming/barbering i skrittet bruker jeg barberhøvel og samme naturlige såpe. Er veldig forsiktig. Etter barbering kjører jeg på med hydrosol/blomstervann slik som lavendel eller frankinsence hydrosol. Kjøper det på nett fra england. Så etterpå når det har tørket er det castor olje. Av og til bruker jeg ren aloe vera blad rett fra planten og smører alt der nede godt. Svir en smule men er verdt det. 

Nå sliter jeg sjeldent med sårt skritt , hender iblant om jeg er dårlig på å smøre meg inn og greier,.

Anonymkode: 8c883...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tykk sjedekrans og har operert hos gynokog. Det hjalp. Så jeg ville annbefale deg å gå til en skikkelig gynokolog til undersøkelse og forklare dette isteden for fastlege. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...