Gå til innhold

Etter jeg ble tynn føler jeg venner og famile har begynt å spise mindre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske restriktiv i matveien og enkelte folk blant annet legen min har hintet til at jeg burde spise mer junkfood. Jeg har vært tynn ganske lenge nå, men har hatt lite kontakt med venner og familie pga studier i utlandet. Etter å ha vært med dem en liten periode etter jeg kom hjem til Norge har jeg merket at noen av de har begynt å slanke seg ganske hardt. Jeg har forlengst nådd vektmålet mitt og ligger stabilt der jeg vil. Mange tror jeg er veldig små spist, men jeg spiser egentlig veldig mye i det skjulte av ting som smaker helt motbydelig for å få næringen jeg trenger til å holde meg i live, mens jeg gir inntrykk for at jeg bare spiser lite av vanlig mat fordi jeg har dårlig matlyst. Jeg har blant annet en søster jeg har lagt merke til prøver å herme etter hva jeg spiser i løpet av dagen og det ender jo med at hun blir sliten, irritert og søvnig fordi hun ikke får i seg nok næring. Hun aner ikke at jeg smugspiser når ingen andre ser for å holde meg gående. Jeg passer alltid på å ikke snakke om vekt, trening eller kosthold til folk jeg bryr meg om for jeg vet det kan inspirere folk til å ta dumme valg, men det går ikke å skjule hvor tynn jeg er så det jeg lurer litt på er om bare det å være veldig tynn kan smitte ideer om å slanke seg over på andre.

Anonymkode: 35c62...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker vi fikk beskjed om å spise mindre for å ikke få den "slanka" personen til å henge seg på..

Anonymkode: 2f99e...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

legen min har hintet til at jeg burde spise mer junkfood

Haha nei, det har nok ikke legen din gjort... Kanskje legen har hintet til at du bør spise mer variert?

Anonymkode: 64d8a...37f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha nei, det har nok ikke legen din gjort... Kanskje legen har hintet til at du bør spise mer variert?

Anonymkode: 64d8a...37f

Legen sa at jeg burde fråste i junkfood inntil jeg hadde gått opp tre kilo fordi hun hadde ikke tro på at jeg kom til å lage mat som faktisk inneholdt nødvendige mengder fett eller sukker.

Anonymkode: 35c62...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Husker vi fikk beskjed om å spise mindre for å ikke få den "slanka" personen til å henge seg på..

Anonymkode: 2f99e...947

Kanskje det er det som skjer, da trenger jeg ikke bekymre meg. 

Anonymkode: 35c62...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blant annet en søster jeg har lagt merke til prøver å herme etter hva jeg spiser i løpet av dagen og det ender jo med at hun blir sliten, irritert og søvnig fordi hun ikke får i seg nok næring. Hun aner ikke at jeg smugspiser når ingen andre ser for å holde meg gående.

Er hun veldig ung? Foreldrene eller noen andre burde gi henne råd om å  få i seg nok næring.

Anonymkode: fd361...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er det som skjer, da trenger jeg ikke bekymre meg. 

Anonymkode: 35c62...d90

Du virker høy på deg selv og egne mål rett og slett. Du bør bekymre deg mer over egen tankegang enn andres.

Anonymkode: 2f99e...947

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg spiser egentlig veldig mye i det skjulte av ting som smaker helt motbydelig for å få næringen jeg trenger til å holde meg i live, mens jeg gir inntrykk for at jeg bare spiser lite av vanlig mat fordi jeg har dårlig matlyst.

Har du snakket med fastlegen din om dette? 

Anonymkode: fd361...dcb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal bekymre deg om hva andre spiser. Slutt å smugspise og konsentrer deg om din egen diett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en spiseforstyrrelse og legen din er oppriktig bekymret.

Anonymkode: 59123...ddc

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske restriktiv i matveien og enkelte folk blant annet legen min har hintet til at jeg burde spise mer junkfood. Jeg har vært tynn ganske lenge nå, men har hatt lite kontakt med venner og familie pga studier i utlandet. Etter å ha vært med dem en liten periode etter jeg kom hjem til Norge har jeg merket at noen av de har begynt å slanke seg ganske hardt. Jeg har forlengst nådd vektmålet mitt og ligger stabilt der jeg vil. Mange tror jeg er veldig små spist, men jeg spiser egentlig veldig mye i det skjulte av ting som smaker helt motbydelig for å få næringen jeg trenger til å holde meg i live, mens jeg gir inntrykk for at jeg bare spiser lite av vanlig mat fordi jeg har dårlig matlyst. Jeg har blant annet en søster jeg har lagt merke til prøver å herme etter hva jeg spiser i løpet av dagen og det ender jo med at hun blir sliten, irritert og søvnig fordi hun ikke får i seg nok næring. Hun aner ikke at jeg smugspiser når ingen andre ser for å holde meg gående. Jeg passer alltid på å ikke snakke om vekt, trening eller kosthold til folk jeg bryr meg om for jeg vet det kan inspirere folk til å ta dumme valg, men det går ikke å skjule hvor tynn jeg er så det jeg lurer litt på er om bare det å være veldig tynn kan smitte ideer om å slanke seg over på andre.

Anonymkode: 35c62...d90

hva mener du med at du er restriktiv? Bevisst at du prøver å spise veldig sunt og lite? Det høres nesten ut som du har en spiseforstyrrelse. Du sier du er veldig tynn og at legen din har sagt at du bør spise mer. Samtidig som du virker fornøyd med å nå vektmålet som du sier. Er du sikker på at du ikke har et anstrengt forhold til mat?

Anonymkode: 92266...94a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva slags mat du spiser som smaker motbydelig.

Anonymkode: 8acfb...ec8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er der viktig at andre tror du spiser mindre (og derfor smugspise)? Har du vært veldig overvektig før?

Anonymkode: 019c6...d72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har fått spiseforstyrrelse. Kun da legger man merke til banale ting, og kverner over andres matvaner. Hør på legen din. 

Anonymkode: 4a74c...9cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva slags mat du spiser som smaker motbydelig.

Anonymkode: 8acfb...ec8

grønsaker sikkert? Brokkoli,blomkål..osv : P Det som er så godt da.

Anonymkode: 11c01...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Haha nei, det har nok ikke legen din gjort... Kanskje legen har hintet til at du bør spise mer variert?

Anonymkode: 64d8a...37f

Jeg hadde lav vekt grunnet mageproblemer en periode og fikk faktisk samme beskjed fra min lege.... Skal sies at jeg i ettertid har innsett at han trodde jeg hadde en spisefortyrrelse. Innså også at å legge på seg på junk food er særdeles dårlig strategi. Idag bruker jeg mye proteinpulver (har fortsatt mageproblemer) og jeg har bedre vekt og ser mye bedre ut enn da jeg spiste mer junk food.

Verste rådet jeg kunne fått

Anonymkode: a9ca0...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg passer alltid på å ikke snakke om vekt, trening eller kosthold til folk jeg bryr meg om for jeg vet det kan inspirere folk til å ta dumme valg,

Men det er jo akkurat det du gjør, når du "later som" at du må spise så lite for å holde vekta. 

Men det høres ut som om du bør revurdere det du anser som en sunn vekt og kropp, tipper du har gått litt hard ut når det kommer til mat og vektnedgang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen,

Mynona, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...