Gå til innhold

Når far ikke vil ha noe mer med barnet å gjøre..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Rotemor said:

 Nei. Det er ikke mulig. 

Jo. Det er det. Fraskrive seg foreldreansvar og dermed ha en avtale om å ikke betale barnebidrag. Da har man i praksis ingen flere ansvar. Det er mulig og jeg kjenner flere med denne ordningen.

Anonymkode: 9d6d7...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lukter hjernesvulst, er jeg redd... 

Anonymkode: 39da5...ed3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig ts. 

Han er barnets far og må betale bidrag til barnet. Han kan derimot si fra seg foreldreansvaret. Det gjør han ikke til mindre pappa, men han vil ikke bli involvert i feks utskrivelse av pass, skolegang osv. 

Anonymkode: d1a03...d2b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Det er det. Fraskrive seg foreldreansvar og dermed ha en avtale om å ikke betale barnebidrag. Da har man i praksis ingen flere ansvar. Det er mulig og jeg kjenner flere med denne ordningen.

Anonymkode: 9d6d7...3ed

Man kan ikke frata barnet arverett eller muligheten til å søke bidrag under videregående skole. Ergo kan man IKKE det, nei.

Det juridiske og økonomiske ansvaret ligger der selv om man ikke har samvær eller får penger. Det kan når som helst endres.

Endret av Rotemor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo forstå at man ikke kan lage avtaler utenfor lovens rammer.

Man kan når som helst søke bidrag selv om man har «avtalt» noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rotemor said:

Man kan ikke frata barnet arverett eller muligheten til å søke bidrag under videregående skole. Ergo kan man IKKE det, nei.

Det juridiske og økonomiske ansvaret ligger der selv om man ikke har samvær eller får penger. Det kan når som helst endres.

Jo.

 

1 minutt siden, Rotemor said:

Dere må jo forstå at man ikke kan lage avtaler utenfor lovens rammer.

Man kan når som helst søke bidrag selv om man har «avtalt» noe annet. 

Jo.

Anonymkode: 9d6d7...3ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo.

 

Jo.

Anonymkode: 9d6d7...3ed

Du tar ganske feil. Juridisk er det ikke mulighet til å skille seg fra sitt barn. Så lenge man har godtatt farskapet står man som far til evig tid, med mindre en annen tar over farskapet eller man adopteres. 

Tro meg hadde det vært mulig å slippe unna ansvaret sitt som far, hadde min gjort seg store bestrebelser for å få det til.

Men mor kan la være å kreve bidrag fra far. Staten blander seg ikke inn i det med mindre mor ber NAV om hjelp til innkreving.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dette pågått? Menn kan også bli rammet av "fødsels"depresjon, har han vært og snakket med fagfolk eller vil han ikke oppsøke hjelp? Depresjon utarter seg ofte som sinne og aggresjon hos menn og går gjerne utover partneren, min mann fikk alvorlig depresjon og han var ikke til å kjenne igjen. Heldigvis innså han det selv og oppsøkte hjelp, ellers hadde vi nok ikke vært sammen i dag. Håper din mann er åpen for å få hjelp, lykke til.. :klem:

 

Anonymkode: 7672a...230

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke betale.

Er det best da å avskrive han som far? Han vil det, så han slipper å betale mer.

Hvordan går jeg fram nå? Hvilke papirer må vi evt fylle ut?

For en forferdelig situasjon å være i... jeg vet ikke opp og ned på noe. Faren havnet i en dyp depresjon etter fødsel (tror jeg, han har i alle fall skiftet personlighet), klarte aldri å binde seg til barnet, flyttet fra oss etter et par mnd, ser ikke selv at han har problemer, så vil ikke i terapi el. Han drikker, fester, lever et liv som er så langt fra den mannen jeg hadde kjent i mange år, mange fantastiske år, før vi fikk barn ;( 

Mange lurer sikkert på hvorfor jeg fikk barn med en som han... jeg gjorde ikke det... jeg ble gravid med det beste menneske jeg noen gang har møtt. Og nå er han full av hat, kjefter, skriker, knekker meg fullstendig og jeg klarer ikke mer snart... så selv om det sitter dypt å avskrive en mann jeg ser på som syk, er det dette han vil :(

Hva skal jeg gjøre nå? Hva er første steg? Hvilke papirer? Hvem kan jeg snakke med? Hvordan kan jeg prøve å løse dette?

det skjærer langt inn i hjertet mitt at han er likegyldig til det kjæreste jeg har i hele verden, barnet vårt😥

Anonymkode: 17cdd...2ba

Advokat. Skaff en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

 

Jo.

Anonymkode: 9d6d7...3ed

Nei, altså. Dette blir for dumt. Det kan man aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Advokat. Skaff en.

Hvorfor det?   Kan du begrunne hva du mener?  Altså hva en advokat skal gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rotemor said:

Nei, altså. Dette blir for dumt. Det kan man aldri.

Jo.

Anonymkode: 9d6d7...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han kan vel det hvis begge er enige. Rent juridisk sett skal det være mulig.

Anonymkode: 9d6d7...3ed

Nei, fordi barnet har lovfestede rettigheter, uavhengig av hva mor og far vil.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Rotemor skrev:

Hvorfor det?   Kan du begrunne hva du mener?  Altså hva en advokat skal gjøre med dette?

Hjelpe henne (og supplere kommunen i )å klarlegge for mannen hvilke juridiske forpliktelser mannen har og evnt hjelpe henne å gå til sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Hjelpe henne (og supplere kommunen i )å klarlegge for mannen hvilke juridiske forpliktelser mannen har og evnt hjelpe henne å gå til sak.

Nei.... Nav kan hjelpe med bidrag og det er det. Kommunen har Ingenting med barnefordeling/samvær eller bidrag å gjøre.

Du mener sikkert godt, men dette kan du jo ikke noe om.

Hva skal hun gå til sak for feks??

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rotemor skrev:

Nei.... Nav kan hjelpe med bidrag og det er det. Kommunen har Ingenting med barnefordeling/samvær eller bidrag å gjøre.

Du mener sikkert godt, men dette kan du jo ikke noe om.

Hva skal hun gå til sak for feks??

For at barnet skal få oppfylt sine lovfestede rettigheter.

Hva tror du forresten NAV er? At de eksisterer uavhengig av kommune/bydel?

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis TS ønsker det kan hun også dra barnevernet inn i bildet. Det er flere muligheter her.

Saken er at barnet har rettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tøytigern skrev:

For at barnet skal få oppfylt sine lovfestede rettigheter.

Hva tror du forresten NAV er? At de eksisterer uavhengig av kommune/bydel?

Nav - hva gjelder bidrag etc - er statlig.

Barnet har krav på bidrag. Man kan ikke gå rettens vei for å tvinge noen til samvær. Bidrag ordner nav evt. Andre støtteordninger i sammenhengen er også fra staten med unntak av feks sosialstønad og bostøtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Hvis TS ønsker det kan hun også dra barnevernet inn i bildet. Det er flere muligheter her.

Saken er at barnet har rettigheter.

Rett til hva? Tvinges på far? Nei, dette kan du ingenting om!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Rett til hva? Tvinges på far? Nei, dette kan du ingenting om!!!

Unnskyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...