Gå til innhold

Sikring av hjemmet - hva trenger jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva kommer de av da? Hvorfor ser jeg tilstadighet at folk har sikring på alt av kjøkkenskap og kjøleskap og alt? 

Er da bare å ha kniver en annen plass barnet ikke rekker opp til. Eventuelt sikre den ene skuffen med kniver og sakser? 

Anonymkode: c4eac...750

Vel. De fleste har vaskemidler og glansmidler under vasken feks. Slike ting lukter godt og har freshe farger, men kan være katastrofalt å drikke. Andre skuffer har tunge kaserroller og stekepanner som ett barn kan få i hodet. Kniver, bestikk og sakser kan også være uheldige i hendene til ett barn. Å så er det ikke alle som synes det er så kult med 2 kg mel utover hele kjøkkenet fordi de snudde ryggen til i noen sekunder. 

Å rote i matsøpla er vel noe av det beste de kan finne på inne på ett kjøkken..

Endret av Gasellen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint an å sikre hjemmet etter beste evne og samtidig si til barnet at "den får du ikke røre!" 

Jeg er ikke en lat mamma, jeg er alltid tilstede for barnet mitt. men jeg er mennesklig og av og til snur jeg ryggen til noen sekunder. Da vil jeg ikke være en av mammaene som har mistet barnet sitt pga det falt ned trappen eller at det fikk alvorlige skader fordi det klemte seg under møbler eller stakk en finger inn i ett veggstøpsel .

Anonymkode: 106fd...002

Å stikke fingeren i støpsel vil utløse ingenting i nye annlegg som de fleste norske hustander har. Med mindre du stikker inn to strikkepinner på samme tid kan du ikke få strøm i def, og om du gjør det vil jordfeilbryteren kutte strømmen på 0,4 sekunder. 

Irriterer meg til stadighet av de nyere kontaktene, for putter du en lader eller lignende inn litt skjevt går den ikke engang inn i kontakten. 

Anonymkode: c4eac...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har grind foran alle møbler? Eller gjør du deg bare vanskelig i samtale med andre ab over? 

Ingen barn dør av å rote litt i matsøpla fordi det ikke er sikring på skap eller hoppe i sofaen fordi den ikke er sikret. 

Å skru fast hlyskap er en ting, men fjerner du alle gardiner i småbarns perioden? For det er jo like farlig for de minste. Man kan barnesikre til man blir grønn. Helt barnesikkert blir det aldri. 

Anonymkode: c4eac...750

Jeg har da ikke gjort meg vanskelig. Barn har dødd av å få feks kommoden Malm fra IKEA over seg, og de selger den nå med spesielle fester til å forankre den til vegg. Hyllene og skapene deres gjør også det, fordi de er av MDF.

Jeg har ikke snakket om hverken matsøppel eller sofa. Jeg har heller ikke snakket om gardiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gasellen skrev:

Vel. De fleste har vaskemidler og glansmidler under vasken feks. Slike ting lukter godt og har freshe farger, men kan re katastrofalt å drikke. Andre skuffer har tunge kaserroller og stekepanner som ett barn kan få i hodet. Kniver, bestikk og sakser kan også være uheldige i hendene til ett barn. Å så er det ikke alle som synes det er så kult med 2 kg mel utover hele kjøkkenet fordi de snudde ryggen til i noen sekunder. 

Å rote i matsøpla er vel noe av det beste de kan finne på inne på ett kjøkken..

Har fire unger og har aldri måttet sikre noe på kjøkkenet. Tunge ting står stort sett nederst i skap på bakkenivå. Vaskemiddel har vi på hylle på vaskerommet hvor barnet ikke når opp. Mel er i høyt hjørneskap så aldri opplevd noe av det du nevner. 

Anonymkode: c4eac...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Jeg har da ikke gjort meg vanskelig. Barn har dødd av å få feks kommoden Malm fra IKEA over seg, og de selger den nå med spesielle fester til å forankre den til vegg. Hyllene og skapene deres gjør også det, fordi de er av MDF.

Jeg har ikke snakket om hverken matsøppel eller sofa. Jeg har heller ikke snakket om gardiner.

H*n spiller bare dum tror jeg. Prøver å få folk til å framstå som hysteriske og mener at det må gå bra med alle andre siden det gikk bra hjemme hos h*n. 

Anonymkode: 106fd...002

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint an å sikre hjemmet etter beste evne og samtidig si til barnet at "den får du ikke røre!" 

Jeg er ikke en lat mamma, jeg er alltid tilstede for barnet mitt. men jeg er mennesklig og av og til snur jeg ryggen til noen sekunder. Da vil jeg ikke være en av mammaene som har mistet barnet sitt pga det falt ned trappen eller at det fikk alvorlige skader fordi det klemte seg under møbler eller stakk en finger inn i ett veggstøpsel .

Anonymkode: 106fd...002

Eller prøvde å klatre i Billy-bokhyllen og fikk hele greia over seg med bøker, nips og det hele.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har fire unger og har aldri måttet sikre noe på kjøkkenet. Tunge ting står stort sett nederst i skap på bakkenivå. Vaskemiddel har vi på hylle på vaskerommet hvor barnet ikke når opp. Mel er i høyt hjørneskap så aldri opplevd noe av det du nevner. 

Anonymkode: c4eac...750

Nei, siden det har gått bra hos deg kan det umulig skje ulykker hos andre! Hvorfor skal folk bruke bilbelter? Jeg kræsjet uten bilbelte når jeg var 18 og det gikk da bra med meg!

Anonymkode: 106fd...002

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fjern alt som er løst, møbler boltes fast og polstres. Alle gulvflater må sikres med sklisikkert belegg, skru av hovedstrømmen så lenge ungen kryper rundt. Hvis det er nødvendig med elektrisitet til matlaging eller annet så sørg for for å ha minst to voksne til å passe på ungen mens matlagingen pågår.

Anonymkode: 11081...ff4

Du glemte hjelm og leggbeskyttere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ikke inn noe sikring til huset. Men jeg tok trådene på persiennene og knøt de langt opp slik at de ikke var mulig å komme til. Lot den nederste skuffen på kjøkkenet være tilgjengelig for barnet med lokk og noe å slå med og på. Da satt barnet der og lekte mens jeg lagde mat.

Anonymkode: cc8e9...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Du glemte hjelm og leggbeskyttere.

Jeg har tenkt å la mitt barn sitte i bilstolen hele tiden. Sånn for sikkerhetsskyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fjern alt som er løst, møbler boltes fast og polstres. Alle gulvflater må sikres med sklisikkert belegg, skru av hovedstrømmen så lenge ungen kryper rundt. Hvis det er nødvendig med elektrisitet til matlaging eller annet så sørg for for å ha minst to voksne til å passe på ungen mens matlagingen pågår.

Anonymkode: 11081...ff4

Du må gjerne gjøre narr av de som ønsker å sikre hjemmet mot ulykker. Fakta er at på 50 tallet døde omtrent 10 ganger så mange barn mellom 1 og 4 år i ulykker (55 pr 100 000 mot 6 i dag) som i dag. Det er fordi man er mye mer bevisst på å sikre bl.a. hjem og biler. Jeg mener man skal ta sikring på alvor, samtidig som man må la barna klatre, falle og slå seg så lenge det er akseptabelt farenivå. Barn har godt av utfordringer og å merke konsekvenser av farer. 

TS: Det høres ut som om du har god kontroll. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gasellen skrev:

Jeg har tenkt å la mitt barn sitte i bilstolen hele tiden. Sånn for sikkerhetsskyld.

:fnise:

Men vet du hvilken vei bilstolen skal vende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

H*n spiller bare dum tror jeg. Prøver å få folk til å framstå som hysteriske og mener at det må gå bra med alle andre siden det gikk bra hjemme hos h*n. 

Anonymkode: 106fd...002

Ja, jeg mistenker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare advare folk mot ulike planter. Både inne og i hagen. Man kan ha planter med pene, røde eller svarte bær, feks. Plutselig har barnet smakt på dem, og de kan være giftige! Jeg har et barn som gjerne vil plukke blomstene av planter og smake på dem. Så jeg har sørget for å plassere planter så barnet ikke får tak i de og at alle plantene vi har er ugiftige. Det samme med busker og planter i hagen, at de er trygge for barn.

Endret av Rozárka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

H*n spiller bare dum tror jeg. Prøver å få folk til å framstå som hysteriske og mener at det må gå bra med alle andre siden det gikk bra hjemme hos h*n. 

Anonymkode: 106fd...002

Nå er det ikke bare meg som mener det er hysteriske tilstander i denne tråden.

Med mindre du oppevarer dødelige sykdommer i kjøleskapet trenger du ikke barnesikring på det. 

Og hva med bøker i bokhylla? Barnet kan jo få de i hodet 🤔

Gardiner som jeg nevnte, en dødsfelle. 

Til slutt sitter man der i stua, uten gardiner, med senket sofa og ingen bord, ikke har man noe å lese på heller for bøkene er pakket ned i kjelleren. Og ikke kan man se tv da midnattsola steker inn det gardinløse vinduet 😂

Anonymkode: c4eac...750

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rozárka skrev:

Jeg vil bare advare folk mot ulike planter. Både inne og i hagen. Man kan ha planter med pene, røde eller svarte bær, feks. Plutselig har barnet smak på dem, og de kan være giftige! Jeg har et barn som gjerne vil plukke blomstene v planter og smake på dem. Så jeg har sørget for å plassere planter så barnet ikke får tak i de og at alle plantene vi har er ugiftige. Det samme med busker og planter i hagen, at de er trygg for barn.

Finnes det ett kartotek hvor jeg kan sjekke hvilke av blomstene jeg har i stua som er giftige ? Jeg har alt gravd opp og brent noen stikkende jævler i hagen, og jeg vet om ett par av plantene ute som er giftige. Disse skal stå. De er ikke dødelige men vil gi han magekramper osv. Her tenkte jeg bare være nazi og være tydelig på at han alltid må spørre før han spiser noe. 

Vi hadde revebjellene. Disse er gravd opp og brent.

Anonymkode: 106fd...002

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, siden det har gått bra hos deg kan det umulig skje ulykker hos andre! Hvorfor skal folk bruke bilbelter? Jeg kræsjet uten bilbelte når jeg var 18 og det gikk da bra med meg!

Anonymkode: 106fd...002

Ja men nå skjer det faktisk alvolige ulykker selv i de sikreste hjem også. Merkelig nok. 

Kan det være fordi foreldre føler seg litt for trygge på at alt er sikkert? Da føler man fort at man trygt kan vende blikket vekk en stund. Så da tenker de at de kan gå å lage middag og vipps så klatrer tre åringen over peisgrinda? Bare et eksempel, finnes tusen andre.

Gardiner f eksempel 😅

Anonymkode: c4eac...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes det ett kartotek hvor jeg kan sjekke hvilke av blomstene jeg har i stua som er giftige ? Jeg har alt gravd opp og brent noen stikkende jævler i hagen, og jeg vet om ett par av plantene ute som er giftige. Disse skal stå. De er ikke dødelige men vil gi han magekramper osv. Her tenkte jeg bare være nazi og være tydelig på at han alltid må spørre før han spiser noe. 

Vi hadde revebjellene. Disse er gravd opp og brent.

Anonymkode: 106fd...002

Ja, det tror jeg det skal finnes. Jeg har iallefall googlet de plantene vi hadde for giftighet og noen av de gikk i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva kommer de av da? Hvorfor ser jeg tilstadighet at folk har sikring på alt av kjøkkenskap og kjøleskap og alt? 

Er da bare å ha kniver en annen plass barnet ikke rekker opp til. Eventuelt sikre den ene skuffen med kniver og sakser? 

Anonymkode: c4eac...750

Det var latskap. Jeg lar knivene ligge i nederste skuff. Så bare forteller jeg ungene at det ikke er lurt å leke med dem og hvorfor. De skjønner det etterhvert..... (sukk....)

Anonymkode: 00778...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke bare meg som mener det er hysteriske tilstander i denne tråden.

Med mindre du oppevarer dødelige sykdommer i kjøleskapet trenger du ikke barnesikring på det. 

Og hva med bøker i bokhylla? Barnet kan jo få de i hodet 🤔

Gardiner som jeg nevnte, en dødsfelle. 

Til slutt sitter man der i stua, uten gardiner, med senket sofa og ingen bord, ikke har man noe å lese på heller for bøkene er pakket ned i kjelleren. Og ikke kan man se tv da midnattsola steker inn det gardinløse vinduet 😂

Anonymkode: c4eac...750

Kan du drite i å henge rundt i tråden min og heller finne noen andre å irritere? Du er ikke til hjelp. Fint at dine barn vokste opp uten å ramle ned trapper eller brenne seg, men jeg tar ikke sjansen på at jeg er like heldig som deg og velger å sikre hjemmet. Hva du mener om den saken driter jeg i, rett og slett. 

Anonymkode: 106fd...002

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...