Gå til innhold

Vi som ikke feirer 17. mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de senere år ikke feiret,har slappet av hjemme. I år får jeg uventet besøk som har planlagt at vi alle skal feire og gå i tog. Skal føye de i sitt ønske,men ser ikke frem imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frihet, demokrati, velferdsstat, ytringsfrihet, stemmerett, likestilling, små sosiale forskjeller etc etc. 

Anonymkode: 27d2f...250

Du aner ikke hva frihet er. Frihet er først og fremst å få leve slik en selv vil, å gjøre egne valg. Det er IKKE noe som er typisk for Norge. Trygghet har alltid vært vårt viktigste gode. Det er i ferd med å forsvinne. Og velferdsstat har vi, staten er stinn av penger, men det er noe helt annet enn et velferdssamfunn hvor de viktige nødvendige godene er billige eller gratis. 

Anonymkode: 469fa...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frihet, demokrati, velferdsstat, ytringsfrihet, stemmerett, likestilling, små sosiale forskjeller etc etc. 

Anonymkode: 27d2f...250

Haha, så du syns at alle skulle gå i tog for å egentlig fortjene alle disse tingene? Nei jeg gjør sånn som kaksene gjør på min dag, jeg. Koser meg med litt hagearbeid. Så kan de ha champagnefrokostene sine i fred og samvittighetsfullt klappe hverandre ryggen og rose hverandre for at de tross alt bor i det beste landet og roper "hipp hurra". Alle de tingene du nevnte er jo bare ting som de fleste priser på den dagen i året. Alt bygges ned, nazister får marsjere i gatene og denne hyklerdagen kan folk kose seg med i fred fra meg. 

Anonymkode: c724e...5bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært igjennom alt dette styret mange ganger, samme med jul/nyttår. Så nå har jeg avslappet forhold til det, trenger ikke feire. Men kan om jeg vil selv.

Nå har jeg pleid å reise vekk på lang weekend i stedet til utlandet, det passer også bra i år med fri på fredagen. Vil reise så ofte jeg kan, så da benytter jeg alle fridager til å reise. Alt fra fjelltur til storbytur i europa.

Anonymkode: 57504...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du aner ikke hva frihet er. Frihet er først og fremst å få leve slik en selv vil, å gjøre egne valg. Det er IKKE noe som er typisk for Norge. Trygghet har alltid vært vårt viktigste gode. Det er i ferd med å forsvinne. Og velferdsstat har vi, staten er stinn av penger, men det er noe helt annet enn et velferdssamfunn hvor de viktige nødvendige godene er billige eller gratis. 

Anonymkode: 469fa...d14

Riktig det.

Vi har svært liten frihet i livet, er systemet som styrer oss. I norge har vi jo sosial kontroll, alt skal styres. Samme med penger, skal ha full kontroll.

I norge kan man heller ikke skille seg ut som menneske. Du skal være en konform sau som følger flokken.

Anonymkode: 57504...149

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frihet, demokrati, velferdsstat, ytringsfrihet, stemmerett, likestilling, små sosiale forskjeller etc etc. 

Anonymkode: 27d2f...250

Og det må man gå av hengslene på hver 17. mai for å vise at man verdsetter?

Anonymkode: e9537...660

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Wednesday, May 15, 2019 den 7.45, Hoppetaujenta skrev:

    Denne må du veldig gjerne utdype litt. 

Jeg er også en som lever helt vanlig selv om verden ser ut til å gå av hengslene i stivpyntethet der ute. 
Blir nok en liten rusletur et stille og folketomt sted på meg også. Vi får se når dagen er her.
"Hurra for norge, 17 mai og olje...og alt det derre der". *PrimaVera-sang*                 :) :flagg: 

((Sikkert ikke lov her...men post gjerne den sangen))

Feirer heller ikke.  Men en liten sammenkomst med de gamle er alltid koselig. Litt ekstra å spise, ja. Feiring i den forstand...

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feiret i 30 år. Nå er barna voksne og ingen barnebarn i sikte, så nå feirer jeg kun når jeg jobber. Dog må det en kake til da. Så jo, burde ikke skrive her for feirer 17. mai.

Anonymkode: 0d767...484

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å feire denne dagen på. Holder meg unna alt styret ute i byen(Oslo), men drar hjem til min datter og hennes samboer og har en sammenkomst der, med noen flere gjester, god mat og drikke. Pynter oss sånn passe til hjemmefest, veldig avslappet.

Ser stadig anklager om "norsk selvgodhet" og at det er så "kvalmende og nasjonalistisk" med flagg og folkedrakter.

Er det noen land som ikke feirer seg selv på landets nasjonaldag? Noen som aldri har parader eller flagg? Er det noen land som ikke verdsetter selvstendighet etter århundrer under andre lands styre?

Anonymkode: f34f7...c99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bare stress og mas med 17. Mai, men har ikke noe imot feiringen selv. Kan gjerne se på NRK akkurat den dagen og kommer det en dag hvor jeg driter penger så ser jeg ikke bort ifra at jeg kjøper meg en ny bunad, men til nå nyter jeg fridagen med å sove inn og slappe av.

Anonymkode: ea794...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 17.52, AnonymBruker skrev:

Frihet, demokrati, velferdsstat, ytringsfrihet, stemmerett, likestilling, små sosiale forskjeller etc etc. 

Anonymkode: 27d2f...250

Disse setter jeg pris på 365 dager i året. Trenger ikke gå i tog eller kjøpe gassballong for å vise det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opptatt av 17. mai, og syns det har vært mer stress enn gøy med disse frokostene. 

Så i år skal jeg og samboer lage oss en god frokost, og slappe av hjemme. Det er meldt fint vær, så kanskje en tur i parken, men ingenting mer enn det. Gleder meg mye mer enn jeg har gjort de forrige årene. 

Men føler jeg er ganske sær blant mine venner. De har fullt opplegg fra morgen til kveld. 

Anonymkode: 39a0a...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg sulle klare å kose meg. Men det virker som min mor er for dårlig til å komme på lunsj. Det er vondt.

Ja, jeg er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.5.2019 den 0.21, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke og hva gjør du?

Anonymkode: 93d9c...ffe

Har ingen å feire med. Hadde jeg bodd i en større by hadde jeg uansett iført meg bunad og ruslet rundt og kikket på folkelivet og etterhvert prøvd å skvise meg inn på en kafe eller noe slikt, men her så er bunadsvandringen fullført på 5 minutter og da blir det bare å gå hjem og vente på neste tog uansett. 

Dermed sitter jeg like gjerne hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i alt styret. Jeg pleier som regel å pakke sekken og ta meg en god tur i skauen, finne meg en rolig plass og nyte litt god mat og stillheten

Er det skikkelig ruskevær så koser jeg meg hjemme istedenfor. 

I år er det fint vær, men pga helsa må jeg bli hjemme. Skal en kjapp tur ned til noen venner og grille litt senere, men så er det hjem igjen og slappe av

Anonymkode: fe851...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 11.17, OPIgirl skrev:

Velferd og velferd fru blom. Demokratiet er også i ferd med å forsvinne. Her råder mentaliteten vil du ikke, så skal du. Helsevesen og skoler bare for å nevne ett par ting, er i enorm krise. Såpass bør du ha fått med deg. 

Vi har bl.a. gratis sykehus og gratis skole. Dette er noe av velferden.

Anonymkode: 9c83a...b88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ingen å feire med. Gråt da jeg våknet. Pappa ville fylt år i dag om han ikke hadd dødd i mars. :( Har pyntet meg, unngår Facebook, snap og har menssmerter. Måtte morgendagen komme fort som f***! 

Anonymkode: 303e7...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 7.45, Hoppetaujenta skrev:

    Denne må du veldig gjerne utdype litt. 

Jeg er også en som lever helt vanlig selv om verden ser ut til å gå av hengslene i stivpyntethet der ute. 
Blir nok en liten rusletur et stille og folketomt sted på meg også. Vi får se når dagen er her.
"Hurra for norge, 17 mai og olje...og alt det derre der". *PrimaVera-sang*                 :) :flagg: 

OT, men jeg har alltid trodd de synger «Hurra for Norge, 17.mai og ÅGE og alt det derre der» :hoho: Gir litt mer mening med olje enn Åge, haha :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du aner ikke hva frihet er. Frihet er først og fremst å få leve slik en selv vil, å gjøre egne valg. Det er IKKE noe som er typisk for Norge. Trygghet har alltid vært vårt viktigste gode. Det er i ferd med å forsvinne. Og velferdsstat har vi, staten er stinn av penger, men det er noe helt annet enn et velferdssamfunn hvor de viktige nødvendige godene er billige eller gratis. 

Anonymkode: 469fa...d14

Jeg kan love deg at Norge er slik. Jeg har 100% frihet til å gjøre egne valg og lever akkurat slik jeg vil.

Det er ingen som har fortalt meg hva jeg skal gjøre en eneste gang de siste 10 årene, minst.

Anonymkode: 9250c...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! Jeg tilbringer dagen hjemme og i skogen med hunden min. Den dagen jeg får barn blir det annerledes 😊

Anonymkode: e46e9...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...