Gå til innhold

Når fikk du som er student idag din første jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 5 års arbeidserfaring og jobber fortsatt ved siden av. Min første jobb var sommerjobb fikk da jeg var 15 år gammel. 

Var noen som sa til meg at noen av de studentene som gikk ut i arbeidslivet hadde 0 arbeidserfaring. Tror nok ikke at det stemmer, man må ha jobbet et eller annet sted. 

Tar jeg feil? 

Anonymkode: eaa40...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt deltidsjobb fast siden jeg var 13(?) år (9.klasse). Er nå 21 år og fullfører bachelorgraden min i morgen, så er snart ikke student lengre, men har jobbet ca. 30% stilling ved siden av studiene. Har fått meg fast jobb til høsten, men har som du ser en del arbeidserfaring fra før

Anonymkode: d282d...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet som barnevakt fra jeg var 14. Da jeg var 18 jobbet jeg litt her og der hos Adecco. Ellers har jeg alltid hatt sommer/deltidsjobb. Ikke at det har hatt så mye å si for jobb etter studier. 

Anonymkode: 926f3...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 19 år holder på med tredje året nå. Han har aldri jobbet en dag i sitt liv. Eller unntatt arbeidsuka i 8. klasse på ungdomsskolen, da. Men han har aldri hatt lønnet arbeid. 

Han driver nå og søker jobb for første gang, og det er et par som har spurt om han ikke har jobberfaring med utplassering under utdannelsen osv. Det virker som de synes det er litt utrolig at han ikke har noe arbeidserfaring overhodet, ja :)

Anonymkode: 4dba0...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å jobbe i foreldrene mine sin bedrift da jeg var 13. Har hatt jobber hos andre arbeidsgivere fra jeg var 15. Fullfører studiene mine i år.

Anonymkode: 5c836...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første jobb som 17-åring. Hadde søkt siden jeg var 14 år, men det var vanskelig å få noe ettersom jeg bodde i en stor by, og alle bedriftene hadde nok av mer modne søkere å velge i. 

Anonymkode: b5fe0...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Jeg jobbet litt her og der, men veldig få timer til sammen. Begynte å levere avisa da jeg var 14-15. Jobbet litt på fabrikken der pappa jobbet, litt i barnehage, drev frilans norskundervisning. Da jeg studerte master ble jeg tilbudt forelesningsjobb på universitetet og etter master fikk jeg jobb med en gang. Jobbet nesten ikke noe ved siden av studiene, og det hadde absolutt ingenting å si for å få jobb. Fikk aldri ett spørsmål om det. Nesten skuffende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de uten arbeidserfaring og er over 20. Fikk min første deltidsjobb nå, siste semester av studiet og har bare jobbet tilsammen 6 uker i hele mitt liv før jeg fikk denne. Vil tro jeg er unntaket derimot, de fleste jeg har møtt har hatt noe arbeidserfaring fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 år (eller jeg var 22 år, men startet ikke i jobben før jeg ble 23 år). Det var imidlertid en relevant jobb, så jeg er ikke spesielt bekymret for å få videre relevante stillinger gjennom studietiden, før jeg til slutt får en relevant jobb etter studiet. I tillegg har jeg hatt relevante verv gjennom hele studietiden, skal på faglig utveksling i sommer og driver med et prosjekt ved siden av studiene. 

Jeg ville uansett ikke ha inkludert irrelevante jobber fra 15-årsalder på CVen, så det spiller jo ingen rolle om jeg hadde hatt det. Det er ingen av mine fremtidige arbeidsgivere som bryr seg om man har jobbet som avisbud for ti år siden. 

Anonymkode: 49b97...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jobbe sommeren før jeg begynte å studere (Var 19). Har jobbet litt av og på siden det, men har så langt ikke hatt noe problemer med å få jobb (etter at jeg begynte å studere). Nå er jeg ferdig med bacheloren, har jobbet nesten ett år (gått fra 50-100% på et halvt år), men etter sommeren slutter jeg og tar en master. Håper jeg ikke møter på noen altfor store problemer med å få meg jobb nr jeg er ferdig med den igjen, siden det har gått greit så langt. 

Anonymkode: 63bc0...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å gå med aviser da jeg var 13 år. Fikk jobb som ryddehjelp/assistent på kontoret der min mor jobbet (energiselskap) sommeren det året jeg fylte 14 år. Jobbet der sommere og andre ferier frem til jeg fikk min første «skikkelige» deltidsjobb på kafé da jeg var 16 år :) Jobbet der til jeg begynte med helgejobb på sykehjem da jeg var 19, og der jobber jeg enda (ferdig å studere til sommeren).

Anonymkode: ccb21...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

23 år (eller jeg var 22 år, men startet ikke i jobben før jeg ble 23 år). Det var imidlertid en relevant jobb, så jeg er ikke spesielt bekymret for å få videre relevante stillinger gjennom studietiden, før jeg til slutt får en relevant jobb etter studiet. I tillegg har jeg hatt relevante verv gjennom hele studietiden, skal på faglig utveksling i sommer og driver med et prosjekt ved siden av studiene. 

Jeg ville uansett ikke ha inkludert irrelevante jobber fra 15-årsalder på CVen, så det spiller jo ingen rolle om jeg hadde hatt det. Det er ingen av mine fremtidige arbeidsgivere som bryr seg om man har jobbet som avisbud for ti år siden. 

Anonymkode: 49b97...f54

Jeg gjorde jo det samme. Men de spurte etter tidligere jobber jeg hadde hatt. Altså fra 15. Alt. Selvom det ikke er relevant.

Anonymkode: eaa40...ad9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 18 da jeg begynte å jobbe i butikk ved siden av vgs. Jobbet i samme butikk i 4 år ved siden av studier, før jeg flytter utenlands. I utlandet jobbet jeg ikke ved siden av studiene, men begynte i butikk igjen når jeg begynte på mastergrad i Norge. Har nå 5 års erfaring til sammen. 

Jeg har fått inntrykk av at de fleste jobber mens de studerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tre jobber i mens jeg studerer fulltid :pirat:

Jeg elsker å adde til erfaringer på min CV, så jeg har jobbet i 4 år nå tenker jeg ?

Anonymkode: f068f...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde jo det samme. Men de spurte etter tidligere jobber jeg hadde hatt. Altså fra 15. Alt. Selvom det ikke er relevant.

Anonymkode: eaa40...ad9

Det er som nevnt ikke aktuelt for meg. 

Anonymkode: 49b97...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk med reklamepost når jeg var 14. Det var nok min første betalte jobb. Begynte å jobbe på burgerking når jeg var 16 ved siden av VGS. Sluttet på VGS og hadde friår hvor jeg jobbet med salg på stand osv (grusomt), før jeg ble ansatt som kundeservicemedarbeider. Begynte å studere 2 år senere og jobbet ved siden av i en klesbutikk i litt over 1 år, før jeg fikk jobb som er mer relevant for studiet. Nå har jeg 2 jobber ved siden av studiene, som begge er plasser jeg kunne tenkt meg å jobbe når jeg blir ferdig om 1 år :) 

Anonymkode: 49586...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet en sommer i en restaurant da jeg var 17. Etter det hadde jeg ikke hatt noe lønnet arbeid før jeg fikk relevant deltidsjobb dette semesteret (er 20 og snart ferdig med mitt andre år på bachelor), og jeg kommer også til å jobbe heltid i sommer i en relevant stilling. 

Det er noen studenter i min omgangskrets som aldri har hatt en jobb, og det er hovedsakelig innadvendte folk som bruker mye tid på studiet og bor i studentbolig (så de har lave utgifter). 

Anonymkode: c147f...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første jobb når jeg var 23. Dummeste jeg gjorde som tenåring var å bare søke de 2 jobbene jeg ville ha. Fikk nei på begge og klarte meg fint så jeg forstod ikke at det skulle være så galt. Nå er jeg 34 og studerer på høgskole fordi jeg sliter med å få jobb.

Anonymkode: 4db93...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte da jeg var 17. år. Angrer meg litt på at jeg ikke var mer «på» for å skaffe meg en jobb tidligere. 

Anonymkode: b9a79...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke arbeidserfaring da jeg begynte som Sikkerhetskonsulent i Telenor. Jeg fikk startlønn på 700.000 siden det var kritisk mangel på IT-sikkerhet på denne tiden.

Anonymkode: a81e9...c13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...