Gå til innhold

Hva gjør nordmenn i 17.mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drar på telttur med gode venner, setter opp flagg og feirer friheten der 😊

Anonymkode: ed16d...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Champanefrokost med venner, så ut til byen å gå litt rundt (oslo) også spise noe mat igjen også byen å drikke. 

Anonymkode: 78c0f...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tøytigern skrev:

Jeg får alltid slengbemerkninger etter meg den 17.mai om å dra tilbake dit jeg kom fra og denslags, så jeg har årelang tradisjon for å holde meg hjemme

Trist lesing :( 

Jeg synes at jo flere som ønsker å feire 17.mai, jo bedre!  🙂

Anonymkode: 7e905...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

17. mai har alltid vært ekstremt viktig for meg, og det begynte allerede  i bhg. Har en familie smekkfull i veteraner og har selv vært yrkessoldat. Nasjonen har alltid ligget mye nærmere hjertet enn alt annet og jula en en bagatell i forhold. Jeg står tidlig opp, er med på det som er av markeringer og sosialiserer med andre. Norge går forran alt for min del, og jeg skal innrømme at jeg blir flau av folk i joggebukse på sofaen.

Anonymkode: 18642...4ef

Øy! Det er dårlig gjort å bli flau av folk i joggebukse på soafen. Jeg feirer Grunnloven med bløtekake og TV-sending. Så det så:jolie: At man har joggebukse betyr ikke at man ikke er med.

Dessuten møter jeg fram i dress til middagsfeiring seinere på dagen.:glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trist lesing :( 

Jeg synes at jo flere som ønsker å feire 17.mai, jo bedre!  🙂

Anonymkode: 7e905...6a6

Det triste var det året de sagde ned flaggstanga til familien min, i hagan utenfor huset vi leide, fordi vi ikke skulle få lov å ha oppe norsk flagg. De tok flaggstanga med motorsag mens vi var i toget og hang på lapp med beskjed. Stanga kræsja inn i kirsebærtrærne og knakk av en diger grein på det ene, så treet ble aldri pent igjen, etterpå. 

Men vi slapp å erstatte stanga, siden utleier skjønte at vi ikke kunne noe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en øl i parken, ser på tog, hilser på kjentsfolk, griller hos noen familievenner og med noen venninner. Drikker vin, ser russetoget. På kvelden i år har jeg invitert de av vennene mine som ikke er glad i 17 mai til en spillkveld, uten forventninger om å pynte seg eller gjøre noe relatert til dagen ☺️ Hyggelig å samles når de fleste har en kveld fri, men forstår at ikke alle ønsker å veive med flagg og se på barnetog i folkemengde. Prøver å finne på noe for alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, puffy123 skrev:

Tar en øl i parken, ser på tog, hilser på kjentsfolk, griller hos noen familievenner og med noen venninner. Drikker vin, ser russetoget. På kvelden i år har jeg invitert de av vennene mine som ikke er glad i 17 mai til en spillkveld, uten forventninger om å pynte seg eller gjøre noe relatert til dagen ☺️ Hyggelig å samles når de fleste har en kveld fri, men forstår at ikke alle ønsker å veive med flagg og se på barnetog i folkemengde. Prøver å finne på noe for alle. 

Fint å kunne gi alle en hyggelig dag.  Spillkveld er jo fint 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr i dag så står jeg tidlig opp og dusjer. Går ut og ser på været og på flaggene som vaier. Så er det barnetog på tv, frokost og pynting. Vi reiser til sentrum og kjøper russeavis og ser på toget, så på besøk til mamma . Om ettermiddagen er familien samla til middag ( dvs vi blir 5-6 stk, liten familie) Senere blir det kaffe og kaker. Veldig enkelt og greitt, jeg orker ikke stresse. Det viktigste er å være sammen med familien i enkle former, driver i fancy selskaper for å være korrekt eller overgå noen. :)

Anonymkode: bbb11...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi heiser flagget når vi står opp. Før vi lager en god frokost og koser oss sammen. Så er det litt forberedelser før vi drar ut og ser på toget (ungene går ikke i tog enda). Hjem og gjør ferdig til middagsgjester som vi har tradisjon å feire sammen med. Så skravles det og ungene leker. Skattejakt og leker for ungene. Når ungene er i seng, flater vi ut på hver vår sofa og kjenner på at det er godt det er et år til neste gang :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 19.47, AnonymBruker skrev:

Født og oppvokst i Norge, feirer ikke, absolutt hater 17. Mai og har alltid gjort det. 

Anonymkode: d234a...a50

Så bra du ikke bor i Nord-Korea da. Der er nasjonalfeiringen obligatorisk for alle. Du bør tenke på de som har jobbet for Norge før deg. Det er de som har gjort at vi har det så godt i dette landet.

Du burde skamme deg.

Anonymkode: 6a20e...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, puffy123 skrev:

Tar en øl i parken, ser på tog, hilser på kjentsfolk, griller hos noen familievenner og med noen venninner. Drikker vin, ser russetoget. På kvelden i år har jeg invitert de av vennene mine som ikke er glad i 17 mai til en spillkveld, uten forventninger om å pynte seg eller gjøre noe relatert til dagen ☺️ Hyggelig å samles når de fleste har en kveld fri, men forstår at ikke alle ønsker å veive med flagg og se på barnetog i folkemengde. Prøver å finne på noe for alle. 

Drikking på offentlig plass er ikke tillatt i Norge.

Anonymkode: 6a20e...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tøytigern skrev:

Det triste var det året de sagde ned flaggstanga til familien min, i hagan utenfor huset vi leide, fordi vi ikke skulle få lov å ha oppe norsk flagg. De tok flaggstanga med motorsag mens vi var i toget og hang på lapp med beskjed. Stanga kræsja inn i kirsebærtrærne og knakk av en diger grein på det ene, så treet ble aldri pent igjen, etterpå. 

Men vi slapp å erstatte stanga, siden utleier skjønte at vi ikke kunne noe for det.

Hvem var det som gjorde det? :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover lenge. Ingen vekkerklokke. Er bare hjemme. Snakker ikke med noen. Vil gjerne jobbe i hagen, men kan ikke.  Nyter dagen 🙂

Anonymkode: f39cf...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dusjer enten samme dag eller dagen før, finner frem pen tøy.
Hjem til foreldre hvor vi venter på det lokale barnetoget.
Så ser vi toget, vinker til dem i toget, vifter med flagg og synger med i de strofene vi treffer mens de passerer.
Tar litt bilder, går hjem til foreldre hvor hele familien samles og spiser hjemmelagete smørbrød m.m.
Så er det en tur på den lokale barneskolen for noe snask og se på leker og underholdning.
Siden er det hjem og slappe av og skifte til hverdags.
Eventuelt skikke litt på NRK1 med disse 17mai programmene :):)

Anonymkode: e6ab7...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra du ikke bor i Nord-Korea da. Der er nasjonalfeiringen obligatorisk for alle. Du bør tenke på de som har jobbet for Norge før deg. Det er de som har gjort at vi har det så godt i dette landet.

Du burde skamme deg.

Anonymkode: 6a20e...fec

 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikking på offentlig plass er ikke tillatt i Norge.

Anonymkode: 6a20e...fec

Du passer på 😂

Anonymkode: 68b8d...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanon hele påsken.

Anonymkode: f73fd...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frokost hjemme hos oss selv. Er med ungen til skolen, og ser på at barnet går i tog/tar bilder. Hilser på folk. Synger. Ser på når ungen deltar i leker/konkurranser, og heier med. Spiser kaker/pølser/is kjøpt i kiosken på skolens område. Så er vi hjemme på ettermiddagen og slapper av uten besøk.

Anonymkode: ce230...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Sover lenge. Ingen vekkerklokke. Er bare hjemme. Snakker ikke med noen. Vil gjerne jobbe i hagen, men kan ikke.  Nyter dagen 🙂

Anonymkode: f39cf...d9b

Du kan jo jobbe i hagen den dagen, så lenge du ikke jobber med gressklipper den dagen. Det er sært! Så det en dag på nasjonaldagen! 

Anonymkode: ce230...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre dreide 17 mai seg mye om alkohol og fest, mens nå gjør jeg ikke noe spesielt. Koser meg hjemme med typen og familien, ser toget på TV og griller :) 

Ganske lik alle andre fridager i grunn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...