Gå til innhold

Hva gjør nordmenn i 17.mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Født og oppvokst i Norge, men har aldri feiret 17 mai. Synes at det er en kjedelig dag. Hva gjør dere fra da dere står opp til natten?

Anonymkode: a581e...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Champagnelunsj med familie, og så ut å se på tog, spise is osv 😊

Anonymkode: 0942e...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover lenge, og drar på grilling hos familien etterpå ser vi folketoget.

Anonymkode: f091c...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og oppvokst i Norge, feirer ikke, absolutt hater 17. Mai og har alltid gjort det. 

Anonymkode: d234a...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner kler seg i bunad, har campagnefrokost med venner og beveger seg ut for å se på/delta i toget og ha en hyggelig middag enten ute eller i hagen. Jeg sitter inne og leser til eksamen mens jeg hører toget går forbi. 

Anonymkode: cd4f3...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg til Sverige på 17. mai. Vært på familiegreier før i vår så jeg skal ikke noe sted og får ikke besøk, så da er det like greit å tafse på søta søster. :)

Ren flesktur. Handle grillmat og vin til sommeren. ... muuuuligens flagg og sløyfe.... Usikker på hva som er kotymet for nordmenn på flesktur hos søta søster 17. mai. Første gangen. Tar gjerne mot råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har champagnefrokost med god mat til brunsj, og drar så til byen for å se på toget og alle folkene. Om kvelden skal vi ut og spise. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter dagen med korpsfrokost med tantebarnet mitt og familien med resten av korpset. Så er det å komme seg ned til byen her jeg nå bor og se på de to tantebarna som går i tog (ene spiller i skolekorpset), så er det leker og kaker og is i en lokal park, før det bærer hjem til tantebarna for grilling og kake på ettermiddag/kveld. 

Endret av TøydukkeAnna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Født og oppvokst i Norge, men har aldri feiret 17 mai. Synes at det er en kjedelig dag. Hva gjør dere fra da dere står opp til natten?

Anonymkode: a581e...4bd

Står opp tidlig til fin frokost. Har på radioen med nostalgiske 17mai-sanger. Pynter meg og finner fram flagget. Setter ut løv og flagg på trappa og drar ut i byen for å se barnetog og korps. Spiser is og pølse. Henger litt i byen og hilser på kjente vi treffer. Drar hjem til lunsj med champagne. Ser litt på tv og slapper av til middag, kaffe og kaker. Drar til byen igjen for å se russetoget. Hjem igjen. Tar av bunaden. På med penklær og drar ut igjen for å ta en halvliter med venner. Dingler hjem på kvelden. Også er det obligatorisk å ha med et flagg man mister et sted. :flagg:

Det er vel omtrent det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på fint vær og en lang, flott fjelltur. 

Anonymkode: 06385...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar det rolig. Sover lenge og drar på familiemiddag på kvelden. Jeg orker ikke dra til sentrum lengre, altfor mye folk og bare styr. Frem til jeg var russ dro vi alltid og så russetoget, men det har vært dårlig de siste årene så har droppet det de siste årene. 17mai føler jeg er en familiedag og det kan fort bli litt trist for de som har ingen eller liten familie. Og det at alle forventer at man skal gjøre noe. Kan man ikke bare ta det rolig og spise noe godt? 

Anonymkode: b567b...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å sove lenge. Sitte foran TV'n og laxe mens jeg ser 17.mai-sending. Spiser litt brunsj, bløtekake og is fra frysern.

Kona er veldig på den 17.mai og drar ivei til familie kvelden 16. mai og overnatter. Så hjelper hun og moren hverandre med å få på seg i bunadene sine på morgenen den 17de. De er oppe kjempetidlig og ser på barnetog i den familien, selv om de ikke kjenner noen barn som går i toget... 

Jeg pleier å ta på meg noe presentabelt og dra dit til middag. De har forståelse for at jeg ikke drar ut i byen på dagen. (Jeg får alltid slengbemerkninger etter meg den 17.mai om å dra tilbake dit jeg kom fra og denslags, så jeg har årelang tradisjon for å holde meg hjemme... Da jeg var liten og gikk på skolen, tvang de meg til å gå i tog. Men det sluttet jeg med så fort jeg fikk bestemme selv. Jeg hatet å gå i tog.)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer sover lenge. Spiser en god frokost, sitter på verandaen å koser oss om det er fint vær, eller ser på serie sammen inne hvis det er surt. Blir bedt til middag hos familie hvert år. Hatet alltid å gå i tog som liten. Som voksen og singel har jeg og venner stort sett vært på puben å festet. 

Anonymkode: eb6df...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Bunad, litt sliten og fyllasjuk, champagnefrukost, tog, middag hos familie og leiker. Elsker 17.mai:rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg ikke feire i Norge :) Pleier ellers å pynte meg, lage god lunch med mannen min og spise middag ute på kvelden. Andre ganger er vi hos familie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har bodd mange år i utlandet nå, så det feirer jeg ikke. Ikke gjorde jeg det da jeg bodde der heller. Finner hele greia ganske flaut. Å feire hvilken side av streken på kartet man er født er liksom ikke helt min greie. Jeg hater alt som deler oss mennesker opp i grupper.

Anonymkode: 4ae86...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn på 80- tidlig 90-tallet:

Var med foreldrene mine på morgenen for å se barnetog+ russetog. Var på aktiviteter på barneskolen etter barnetoget. Spiste et par is i løpet av dagen og spiste pølser/ grillet til middag. Et par år var vi et annet sted enn hjemme og da var jeg med onkel å heise flagget tidlig om morgenen. Vi så også barnetog/ russetog før middag+is.

Fra 1993- 1995 gikk jeg med klassen i barnetoget med tårer i øynene da jeg ikke så Mamma. Ellers det samme som overfor med aktiviteter på skolen etter toget, kaker/is, så russetog før grilling hjemme. 

Fra 1995-2006 gikk jeg i skolekorps. Stod opp kl 05.00, på med uniform, ut av dørene og klar for morgenmarsj kl 06.00 før flaggheising kl 07.00 med nasjonalsang. Oppstilling til barnetoget kl 09.30 med marsjering og spilling av marsjer gjennom gatene og frem til Torget. Videre spilling under en utegudstjeneste etter barnetoget. De første årene fortsatte vi med aktiviteter, så på russetog og grillet hjemme. Klaging på gnagsår alle årene 😂 

2006 var jeg russ, var siste året i skolekorps, og deltok selv i russetoget. Hang med venner før middag, og etter middag.

2007 var jeg ferdig på folkehøgskole. Marsjerte en liten runde med «skolekorpset» på folkehøgskolen et par dager før 17. Mai. På selve 17. mai var jeg hjemme, så på barnetoget, var med venner, spiste middag hjemme.

Fra 2008-2012: Frokost v/ Universitetet før marsjering med korpset til Universitetet. Ellers grilling/ feiring med venner/ kjæresten.

2012: hadde nettopp fått barn, samboer var dirigent og gikk i tog med ulike korps gjennom hele dagen. Jeg var hjemme med baby. Grilling på kvelden.

2013- 2017: Frokost med mann, barn og mine foreldre. Så på barnetog/ folketog der mannen var med sine korps. Grilling på kvelden.

2018: Først frokost hos mine foreldre. Gikk med eldstemann i tog (siste året i bhg), ble en del is på barnet. Baby 2 var med i vogn/ bæresele. Mannen var på egne oppdrag med sine korps hele dagen. Grillet da alle var samlet igjen på ettermiddagen/ kvelden.

I år:

16. Mai er det forberedelser til 17. Mai. Innkjøp, stryking, vasking, pynting av bord til 17. Mai. 

17. Mai: Opp å stå, lage havregrøt til barna så de  spiser godt før dagen starter på ordentlig. På med penklær (dress/ bunad). Mannen drar 09.30, han skal på spilleoppdrag på formiddagen. Foreldrene mine kommer innom med kaker/ tilbehør til grillmaten senere. Garantert skifting av bleie på minsten som bæsjer i det vi skal ut av dørene 10.15. Foreldrene mine går på toalettet. Jeg gjør klar minsten som tuller i gangen før han settes i vogna. Eldste kommer til å trippe spent i den nye dressen sin. Han bruser sikkert nesten over.  Vi kommer oss ut med godt mot og et ønske om en flott dag! Barn, mine foreldre og jeg går ut av huset med vogn, bleier, våtservietter, kjeks, kjærlighet på pinne, drikkeflasker til barna, flagg i hånda, mobil, penger og nøkler i vesker/ lommer. Det er ekstra pledd under vogna og et regntrekk. Vi begynner å gå, eldste kjenner etter at han må på do, vi må snu å gå tilbake igjen for jeg glemmer å minne om å ta en tur på do før vi går. Kommer oss så ut igjen. Vi skal møte svigers der barnetoget skal ha oppstilling. Eldstemann skal gå med klassen sin (1. Klasse). Yngste sitter sikkert i vogna og knasker salte kjeks gjennom barnetoget. Blir så litt aktiviteter, kaker og is etter toget. Uklart enda om eldste skal gå med fotballaget sitt i folketoget eller ikke. Vi skal grille hos oss før festklær vrenges av, barna legges og det er tid for opprydding før helga starter på ordentlig med avslapping og kos 😊👍🇳🇴  Hipp hipp hurra! 

 

 

 

Anonymkode: ddbce...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk patriot og stolt av å være norsk, og vil kjempe for å bevare friheten vi har. Men jeg feirer ikke 17. mai pr dags dato, jeg feirer egentlig ingenting annet en jul da jeg kjøper noe gaver til mine nærmeste, er vel veldig kjedelig men kan godt se på nrk når de har direkte tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai har alltid vært ekstremt viktig for meg, og det begynte allerede  i bhg. Har en familie smekkfull i veteraner og har selv vært yrkessoldat. Nasjonen har alltid ligget mye nærmere hjertet enn alt annet og jula en en bagatell i forhold. Jeg står tidlig opp, er med på det som er av markeringer og sosialiserer med andre. Norge går forran alt for min del, og jeg skal innrømme at jeg blir flau av folk i joggebukse på sofaen.

Anonymkode: 18642...4ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...