Gå til innhold

Hva gjør nordmenn i 17.mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Korps, skoleplassaktiviteter, kake, is, spill og lek som barn. Bakrus og fyll og sosiale som eldre. Nå i år står både jeg og samboer helt fritt uten forpliktelse og vi skal faktisk bare ta en treg morgen hjemme og så pakke med oss piknik og dra ut i naturen! En fin dag ute med klatring og lunsj og så kanskje innom familieselskap eller rett og slett bare dra hjem og grille sammen oss to og ha en kat filmkveld. Rett og slett bare ta dagen som en mulighet til å re sammen, byte naturen, lade batteriene og bare ta ting som de kommer. Egentlig litt digg å "slippe" tog, bråk og pynt og dilldall. Har ingenting imot syttende mai feiring men å ha en utradisjonell feiring nå når muligheten er der frister enda mer. Blir nok av de tradisjonelle feiringen når eventuelle ubger og forpliktelse dukker opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god frokost (fineste hele året)!

Gå i tog eller se på tog :)

Leker, kake, pølser og sosialisering sammen med resten av bygda.

En god middag -godt å få av finklærne på kvelden!

Anonymkode: 80399...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo jobbe i hagen den dagen, så lenge du ikke jobber med gressklipper den dagen. Det er sært! Så det en dag på nasjonaldagen! 

Anonymkode: ce230...71e

Jeg trenger å gjøre noe som støyer og noe som kan lukte. Skal heller gjøre noe som er stille. Luke blomsterbed f.eks 

Anonymkode: f39cf...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drikking på offentlig plass er ikke tillatt i Norge.

Anonymkode: 6a20e...fec

Vell, nå har vi en parkcafé i byen jeg bor i da. Der serveres øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe på verandaen mens jeg ser barnetog, så inn å få på bunad og dra på champagnefrokost, så ut å se russetog, inn å drikke litt mer champagne, hjem å skifte av bunad. 
Etter klesbyttet har det variert, de to siste årene har det vært en tur på tivoli, ellers har det variert mellom grilling med venner, ut på byen med venner, eller bare horisontal stilling på sofaen! 
I år blir det nok til en venninne å spise restene fra frokost, og skravling, før en tur ut på byen, om energien holder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjapt opp å se barnetoget med ei venninne. Være med henne noen timer. Så feire resten av dagen med familien. 

 

feirer i år i hjembyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo jobbe i hagen den dagen, så lenge du ikke jobber med gressklipper den dagen. Det er sært! Så det en dag på nasjonaldagen! 

Anonymkode: ce230...71e

Hvorfor skal du ikke kunne jobbe med gressklipper den dagen?

Selv skal jeg grille og klippe plenen etterpå.

:flagg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tøytigern skrev:

Det triste var det året de sagde ned flaggstanga til familien min, i hagan utenfor huset vi leide, fordi vi ikke skulle få lov å ha oppe norsk flagg. De tok flaggstanga med motorsag mens vi var i toget og hang på lapp med beskjed. Stanga kræsja inn i kirsebærtrærne og knakk av en diger grein på det ene, så treet ble aldri pent igjen, etterpå. 

Men vi slapp å erstatte stanga, siden utleier skjønte at vi ikke kunne noe for det.

Hvor i all verden var dette?  Vet dere hvem som gjorde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 19.47, AnonymBruker skrev:

Født og oppvokst i Norge, feirer ikke, absolutt hater 17. Mai og har alltid gjort det. 

Anonymkode: d234a...a50

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 23.11, bettsa skrev:

Hvor i all verden var dette?  Vet dere hvem som gjorde dette?

Jeg skal ikke si hvor det var, for da blir det for gjenkjennelig. Vi vet ikke hvem det var. Bare at det var noen rasehatere som ikke syns vi hadde noe med å bruke det norske flagget. De la igjen lapp, nemlig. Men det kom opp igjen ny flaggstang og jeg antar de som bor der nå flagger. Vi hadde jo leid stedet og flyttet derfra, igjen.

Edit; Nå har jeg balkongflagg. Et stort et. :flagg:

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år var jeg på festkonsert på kvelden, med filharmonimusikk, kor og kulturskole-elever. Veldig bra og alle i publikum var med og sang nasjonalsangen. Høytidelig og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Så bra du ikke bor i Nord-Korea da. Der er nasjonalfeiringen obligatorisk for alle. Du bør tenke på de som har jobbet for Norge før deg. Det er de som har gjort at vi har det så godt i dette landet.

Du burde skamme deg.

Anonymkode: 6a20e...fec

Så sant så sant. Noe å tenke på det. 

Anonymkode: 78c94...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 23.04, Lutetium 71 skrev:

Hvorfor skal du ikke kunne jobbe med gressklipper den dagen?

Selv skal jeg grille og klippe plenen etterpå.

:flagg:

Så sympatisk av deg. 

Anonymkode: 78c94...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.5.2019 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å gjøre noe som støyer og noe som kan lukte. Skal heller gjøre noe som er stille. Luke blomsterbed f.eks 

Anonymkode: f39cf...d9b

Jeg tror at 17. mai er fridag, men ikke hellligdag på linje med 1. mai, så den omfattes ikke av loven om helligdagsfred. Dermed er det fritt fram til å bråke så mye du vil. (Litt ufint om naboen har hageselskap, selvfølgelig, men det gjelder jo egentlig alle andre dager også.)

Anonymkode: 457dd...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror at 17. mai er fridag, men ikke hellligdag på linje med 1. mai, så den omfattes ikke av loven om helligdagsfred. Dermed er det fritt fram til å bråke så mye du vil. (Litt ufint om naboen har hageselskap, selvfølgelig, men det gjelder jo egentlig alle andre dager også.)

Anonymkode: 457dd...14b

 

Både 1 og 17.mai er unntatt regelen om helligdagsfreden.

§ 1.1. og 17. mai er høgtidsdager og skal være jamstelt med søndager, men ikke når det gjelder føresegner om kirkelige handlinger eller helligdagsfreden.

Anonymkode: c878c...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Så sympatisk av deg. 

Anonymkode: 78c94...3c9

Kan godt sende den halve flintsteika jeg hadde igjen. Jeg frøys den ned for å ha til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Står opp, spiser frokost, hjelper henne på med bunad til barnetoget. Leverer henne dit, så er det å se på toget. Gå opp i parken og hente henne, kjøpe brus.

Så er det hjem og spise litt, og slappe av en stund. Før hun skal skifte klær og kle seg opp til borgetoget. Levere henne og se på borgertoget. Så er det hjem, hun skal gjerne bytte klær igjen og dra til venner. Da er det endelig tid for beina i sofaen og slappe av. Når en har barn, så er 17 mai en travel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...