Gå til innhold

Begynner å skjønne hvorfor mange ikke vil invitere på mat.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde noen folk hjemme uten å ta hensyn i det hele tatt. Gryterett med mange typer grønnsaker og kjøtt, inkludert svin.  Når gjestene kom så angret jeg og spurte om det var noen som hadde matallergier eller spesifikke matbehov,  fordi en av de, som aldri har besøkt meg før hadde muslimsk utseende. Jeg følte at jeg hadde neglisjert han, og det er veldig dårlig for meg som vert og menneske.  Etter som praten kom igang fant jeg ut at halalmat eller noe sånt hadde vært bortkastet uansett, fordi det var i Ramadan-fasten.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Parkeringsvakt
15 minutter siden, Sirah said:

Kjenner også en sånn en. Hun ble diagnostisert med intoleranse mot kjøtt, gluten og melkeprodukter av en alternativ behandler som hadde lagt noen stener på ryggen hennes (!!!). Den neste tiden lagde hun en scene i alle sosiale sammenhenger hvor det var mat tilstede og fortalte høylytt om hva hun kunne spise og ikke spise. "ER DENNE EGGERØRA STEKT I SMØR? DA KAN DEN IKKE STÅ PÅ BORDET! JEG HAR INTOLLERANSE!". Hun sendte snapper av seg selv hvor hun sto og spydde fordi hun hadde fått i seg noe gluten eller en dråpe melk og la ut lange statuser om hvor hardt det var å ikke kunne spise noe som helst.

 

Ser ikke hvorfor dette er relevant til noe. Har du møtt mange ulike mennesker? Har du møtt mennesker som for eksempel har lavere intelligens der de er delvis eller 100% ufør fordi de ikke fungerer som normale mennesker? Eller mennesker som har forstyrrende mentale lidelser der de innbiller seg at andre overvåker dem eller ønsker skade dem?

Det finnes mange mennesker som griper enhver anledning til å få oppmerksomhet, kaster seg på noe de tror er viktig/ gir status, som er motivert av å ønske nettopp status, oppmerksomhet, føle seg viktig osv. Disse kan da kaste seg på religion, antiabort-kampanjer, vegetarisk kosthold, allergier, antivaksineholdninger osv. Ikke fordi andre i disse gruppene deler personlighet med dem, men fordi de søker en type status de tror de får utifra å bli en del av gruppen

Jeg antar at denne personen du kjenner fortsatt er plagsom og har en irriterende personlighet, selv om den ikke er "allergisk" lenger? Jeg regner også med personen sender merkelige snapper og har en tendens til å søke oppmerksomhet, selv om det ikke handler om gluten eller lignende, lenger? Så denne personen er nå som deg, den gjør som deg, den er i "gruppen din". Betyr det at siden denne personen spiser det samme som deg nå, så er du like plagsom som vedkommende? Siden dere spiser det samme, så betyr det vel at holdningene denne personen har og måten den oppfører seg på, er den samme som din? Er denne personen representativ for hvem du er og hvordan du tenker og oppfører deg? 

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Alle har rett til å velge hva de putter i munnen, men du har ingen rett til å diktere menyen når du er invitert på middag eller uffe og okke deg fordi andre spiser noe du ikke vil spise selv. Takk nei hvis du forventer å få mat som ikke faller i smak, eller la være å melde deg på ting, som nevnt under. 

 

Nemlig, spot on. Og så brukes gjerne argumentasjonen at alle kan spise vegetarmat, men alle kan faktisk spise kjøtt også, de bare velger noe annet. Og så er det fornektelsen til vegetarianere som ikke vil støtte kjøttindustrien, men med glede støtter matproduksjon som påvirker klimaet svært negativt er det produseres. Dobbeltmoral. 

Anonymkode: 0e5ff...096

Oi oi oi! Må ta folk med en annen oppfattelse enn seg selv. Bare måååå ta dem!

Ro deg ned. Som sagt tidligere så forlanger de fleste lite. Og man trenger ikke å be veganere på middag hvis dere plages så ille av de ikke vil spise dyr som har lidd. Det respekterer jo ikke dere igjen. Hverken offer eller bærer meg når jeg er hos andre, men kanskje du gjør det hvis det er for mye grønnsaker i forhold til kjøtt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Ser ikke hvorfor dette er relevant til noe. Har du møtt mange ulike mennesker? Har du møtt mennesker som for eksempel har lavere intelligens der de er delvis eller 100% ufør fordi de ikke fungerer som normale mennesker? Eller mennesker som har forstyrrende mentale lidelser der de innbiller seg at andre overvåker dem eller ønsker skade dem?

Det finnes mange mennesker som griper enhver anledning til å få oppmerksomhet, kaster seg på noe de tror er viktig/ gir status, som er motivert av å ønske nettopp status, oppmerksomhet, føle seg viktig osv. Disse kan da kaste seg på religion, antiabort-kampanjer, vegetarisk kosthold, allergier, antivaksineholdninger osv. Ikke fordi andre i disse gruppene deler personlighet med dem, men fordi de søker en type status de tror de får utifra å bli en del av gruppen

Jeg antar at denne personen du kjenner fortsatt er plagsom og har en irriterende personlighet, selv om den ikke er "allergisk" lenger? Jeg regner også med personen sender merkelige snapper og har en tendens til å søke oppmerksomhet, selv om det ikke handler om gluten eller lignende, lenger? Så denne personen er nå som deg, den gjør som deg, den er i "gruppen din". Betyr det at siden denne personen spiser det samme som deg nå, så er du like plagsom som vedkommende? Siden dere spiser det samme, så betyr det vel at holdningene denne personen har og måten den oppfører seg på, er den samme som din? Er denne personen representativ for hvem du er og hvordan du tenker og oppfører deg? 

Jeg kjenner flere som er altetende, men personlig svært spesielle og plagsomme. Men de liker å gjøre sak ut av min mat som er uten kjøtt og melk, og det helt uten at jeg har sagt eller gjort dem noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2019 at 7:15 PM, hind said:

Jeg innrømmer at jeg har blitt svært selektiv med hvem jeg inviterer på mat. Jeg lar rett og slett være å be de jeg vet det blir mye ekstra styr med. Tror jeg er oppe i 5-6 stykker som er strøket fra gjestelisten på grunn av mer og mer sære matvaner. Har for eksempel sluttet å be en bekjent som nå absolutt ikke vil spise noe med kjøtt, melk, sukker eller stivelse i. I do not gidd, og så enkelt er det. Jeg kunne selvsagt valgt å la flertallet "lide" og laget kjipmaten hennes til alle, men hvis jeg først skal ha selskap vil jeg lage mat som smaker godt, ellers kan det bare være. 

Samme her. Mat er mer enn fôr, og når jeg inviterer på middag så ønsker jeg kun å ha folk der som setter pris på det. Det er sosialt og hyggelig å samles rundt maten, altså at alle spiser det samme.  Noen ganger lager jeg vegetarmat, og da inviterer jeg også vegetarianere. Når jeg lager retter med kjøtt blir ikke de invitert. Har også et par venner som er veldig kresne og alltid piller i maten fordi det er noe de ikke liker eller det er for sterkt krydret eller lignende. Disse inviterer jeg aldri, det gidder jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Selv gjør jeg det enkelt, lager alt vegansk ;)  og er de allergiske mot andre ting, fikser jeg det også enkelt. Null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.5.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

For de av oss som ikke er så flinke til å lage mat, er det blitt håpløst vanskelig. Da jeg var liten var det ingen av mine femti nærmeste slektninger som var allergiske/ikke spiste ting, ingen i klassen min, og generelt ingen jeg visste om. Nå er det de som ikke spiser kjøttprodukter, de som av religiøse årsaker ikke spiser svin og gelatin, de som mener du er en idiot som spiser gluten, de som unngår for mye sukker, og ikke minst alle de som er allergiske eller «allergiske» mot egg, melk, fisk, osv. Jeg er avhengig av hjelp fra Toro når jeg skal lage større mengder mat, og da må jeg lage flere retter for å tilfredsstille alle særegenheter. Bedre å la være å invitere folk, eller å holde seg til dem som det er enkelt å servere. 

Anonymkode: 04ab2...a47

Ja, du sier noe....  Hva skjedde? Har i oppveksten ikke hørt et ord om allergier eller preferanser...   hvordan ble det eksplosjon av dette??

Anonymkode: 7e47c...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 19.29, Thyra skrev:

De laktoseintolerante kan spise vegetabilsk ost som veganere kan spise. Ellers skal det vel godt gjøres at alle disse gruppene er representert samtidig. 

De kan også bruke noen kroner på aboteket og investere i lactrasetabletter som hjelper kroppen å spalte laktosen. 

Anonymkode: cea3a...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Parkeringsvakt skrev:

Ser ikke hvorfor dette er relevant til noe. Har du møtt mange ulike mennesker? Har du møtt mennesker som for eksempel har lavere intelligens der de er delvis eller 100% ufør fordi de ikke fungerer som normale mennesker? Eller mennesker som har forstyrrende mentale lidelser der de innbiller seg at andre overvåker dem eller ønsker skade dem?

Det finnes mange mennesker som griper enhver anledning til å få oppmerksomhet, kaster seg på noe de tror er viktig/ gir status, som er motivert av å ønske nettopp status, oppmerksomhet, føle seg viktig osv. Disse kan da kaste seg på religion, antiabort-kampanjer, vegetarisk kosthold, allergier, antivaksineholdninger osv. Ikke fordi andre i disse gruppene deler personlighet med dem, men fordi de søker en type status de tror de får utifra å bli en del av gruppen

Jeg antar at denne personen du kjenner fortsatt er plagsom og har en irriterende personlighet, selv om den ikke er "allergisk" lenger? Jeg regner også med personen sender merkelige snapper og har en tendens til å søke oppmerksomhet, selv om det ikke handler om gluten eller lignende, lenger? Så denne personen er nå som deg, den gjør som deg, den er i "gruppen din". Betyr det at siden denne personen spiser det samme som deg nå, så er du like plagsom som vedkommende? Siden dere spiser det samme, så betyr det vel at holdningene denne personen har og måten den oppfører seg på, er den samme som din? Er denne personen representativ for hvem du er og hvordan du tenker og oppfører deg? 

Jeg svarte på et innlegg ang folk som er sære i matveien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, så har dette aldri vært et problem jeg har behøvd å ta stilling til. Lager alltid bare én rett, og har aldri noensinne opplevd at noen ikke har spist pga allergier eller moralske overbevisninger. Ingen av mine venner er veganere, vegetarianere, eller religiøse. Jeg har én venn som er laktoseinntolerant, men det er ikke så ille at han ikke spiser litt uansett.

Sikker på du ikke overdriver problemstillingen? Jeg mener det er opp til dem som har allergier eller overbevisninger å selv ta initiativet til å enten informere i god tid, eller ta med egen mat.

Anonymkode: fa4d8...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
21 hours ago, Sirah said:

Jeg svarte på et innlegg ang folk som er sære i matveien.

Ja, jeg vet. Hva tror du jeg mente med innlegget om det ikke var relevant til det du skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier at folk bare må finne seg i å måtte spise det de får det servert uansett hva de får (f.eks vegetarianere som får servert kjørt): reflekterer dere over at det kan være mange ulike grunner til at noen velger bort enkelte ting i kostholdet? Hadde dere f.eks sagt det samme dersom noen takket nei til et glass alkoholholdig drikke?

Anonymkode: 3a216...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som sier at folk bare må finne seg i å måtte spise det de får det servert uansett hva de får (f.eks vegetarianere som får servert kjørt): reflekterer dere over at det kan være mange ulike grunner til at noen velger bort enkelte ting i kostholdet? Hadde dere f.eks sagt det samme dersom noen takket nei til et glass alkoholholdig drikke?

Anonymkode: 3a216...330

De mener det er tull at mange kutter vekk kjøtt fordi de har empati med dyr. Det er visst barnslig å synes synd på dyr. Les det enkelte har skrevet. Barnehagebarn fordi man synes synd på sauen. Men nå er det bare sånn at man føler det man føler. Jeg tar gjerne med mat selv jeg hvis det er sånn, men merker jeg at verten ikke er så tilfreds med mine valg så kutter jeg heller vedkommende ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som sier at folk bare må finne seg i å måtte spise det de får det servert uansett hva de får (f.eks vegetarianere som får servert kjørt): reflekterer dere over at det kan være mange ulike grunner til at noen velger bort enkelte ting i kostholdet? Hadde dere f.eks sagt det samme dersom noen takket nei til et glass alkoholholdig drikke?

Anonymkode: 3a216...330

Har noen sagt det i tråden da?

Tråden handler om at man unnlater å invitere et stort antall mennesker med mange ulike diettregler når man faktisk selv legger litt omtanke i menyen man setter sammen. Man tvinger ikke folk til å spise noe de ikke vil (hvordan skulle man gjøre noe slikt forresten?), man bare unngår å havne ut i absurd detaljerte og begrensende menytilpasninger ved å invitere folk som setter pris på det de får servert og er fleksible og interesserte. De andre folka kan man treffe under andre omstendigheter.

(Og nei, ingen tvinger alkoholikere til å drikke alkohol heller om det var det du skulle fram til).

Anonymkode: 88a42...4a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen sagt det i tråden da?

Tråden handler om at man unnlater å invitere et stort antall mennesker med mange ulike diettregler når man faktisk selv legger litt omtanke i menyen man setter sammen. Man tvinger ikke folk til å spise noe de ikke vil (hvordan skulle man gjøre noe slikt forresten?), man bare unngår å havne ut i absurd detaljerte og begrensende menytilpasninger ved å invitere folk som setter pris på det de får servert og er fleksible og interesserte. De andre folka kan man treffe under andre omstendigheter.

(Og nei, ingen tvinger alkoholikere til å drikke alkohol heller om det var det du skulle fram til).

Anonymkode: 88a42...4a6

Det er jo nettopp disse kommentarene vedkommende undrer seg over. Dere tvinger ingen nei, for det går jo ikke. Istedet så går dere på person. Setter pris på mat selv om man er veganere, eller allergiske .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, wintergirl skrev:

Det er jo nettopp disse kommentarene vedkommende undrer seg over. Dere tvinger ingen nei, for det går jo ikke. Istedet så går dere på person. Setter pris på mat selv om man er veganere, eller allergiske .

Skrev jeg at grunnen til at man ikke tvinger noen til å ikke spise noe de ikke vil er FORDI det ikke går?

 

 

:roll: 

Anonymkode: 88a42...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.5.2019 den 19.43, Arabella skrev:

Hva er vegetabilsk ost? Hva er den laget av? 

Det lurte jeg på,også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge man inviterer på mat, så vil man jo gjerne gjøre noe spesielt ut av det. Og da lager man jo mat gjestene kan spise. Kommer det en veganer, så lag vegansk mat til alle, da. Så slipper du problemet med flere retter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev jeg at grunnen til at man ikke tvinger noen til å ikke spise noe de ikke vil er FORDI det ikke går?

 

 

:roll: 

Anonymkode: 88a42...4a6

Nei, men du beskriver dem på en sær måte. Hva er vitsen med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser alltid, men nå er jeg veganer selv og kanskje godt vant til å være litt smidig, tenke alternativt og å se løsninger framfor problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...