Gå til innhold

Begynner å skjønne hvorfor mange ikke vil invitere på mat.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ikke sånn ut i HI, synes ikke ut som om du er en hyggelig vert/vertinne. Jeg vil ikke at mine gjester spiser for å glede meg, jeg vil at de spiser fordi de liker det. Derfor spør jeg hva folk liker og lager ulike retter slik at alle får noe de liker. Slik gjør vi det i familen også, har gjerne 3 ulike hovedretter til jul. Ingen skal spise noe de ikke ønsker hos meg.

Anonymkode: a0cc2...a63

Neivel. Jeg er sikkert en fæl vertinne i dine øyne 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, SoWhat? skrev:

Tror du må lese det jeg skriver altså. Alt. Det stemmer ikke hva du skriver her. Du virker veldig navlebeskuende nå. 

Igjen, så sa ikke jeg at det bare var deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Igjen, så sa ikke jeg at det bare var deg

Husker du ikke hva du skriver i det hele tatt? Hm

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SupaWoman skrev:

Det er svært få virkelige matallergikere her til lands.  De fleste er selvdiagnostisert. 

Men det er likevel viktig å ikke "ta sjansen", da noe kan være dødelig. 

Sier ikke at du ikke gjør det, ønsket bare å poengtere hvor viktig det er å ta allergi på alvor på generelt grunnlag og innlegget ditt ga en fin åpning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen personer i min omgangskrets med diettrestriksjoner. Det byr på noen utfordringer, men det er ikke veldig vanskelig om jeg bare tilpasser menyen etter gjestelisten.

Den vanskeligste gjestelisten jeg noen gang har hatt var: Veganer, cøliaki, tåler ikke belgfrukt eller nøtter, melkeallergi, fettfattig diett, podagradiett (må begrense enkelte aminosyrer) og streng lavkarbo. Dette virket veldig vanskelig, men løsningen var enkel: Taco! 

Jeg lagde vanlig kjøttdeig med tacokrydder, bønnerøre og mexicanske poteter (ikke nødvendig, men jeg elsker det). I tillegg satte jeg fram forskjellige grønnsaker, flere typer salsa, hjemmelaget guacamole seterrømme og drømmelett, revet ost, vanlige, fullkorn og glutenfrie tortilla og nachos. 

Alle kunne spise noe, selv om ikke alle kunne spise alt, og det ble en veldig hyggelig middag. Det mest utfordrende var faktisk at vi var så mange, for selv om jeg hadde flere skåler av alt ble det mye sending fram og tilbake. Dersom jeg skal gjenta noe lignende senere tror jeg at jeg skal sette maten på et eget bord. 

Rester var ikke noe problem, for jeg delte ikke opp alle alle grønnsakene og åpnet ikke alle pakker. I stedet fortalte jeg klart og tydelig flere ganger at det bare var å forsyne seg, for det var mer på kjøkkenet. Jeg, samboeren og søsteren måtte derfor noen turer på kjøkkenet for å dele opp agurk eller hente flere tortilla, men vi slapp rester som ble dårlige. Vi slapp også å handle salsa og tortilla de neste månedene.

Til dessert bidro flere av gjestene med kaker slik at alle kunne spise noe. Bl.a vegansk sjokoladekake og sukkerfri pavlova, men jeg husker ikke resten.

Anonymkode: 2bb93...822

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, SoWhat? skrev:

Husker du ikke hva du skriver i det hele tatt? Hm

 

Jo, men det gjør ikke du tydeligvis, ei heller ser du hva flere her skriver. En annen ting, det er utrolig frekt å forvente at veganere skal overse sine egne verdier for å tilfredsstille andre. Mat skal aldri føre andre til fall. Man spiser etter sin egen samvittighet. Å diskuter som du og flere gjør her blir bare for dumt. La heller være å be dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, wintergirl skrev:

Jo, men det gjør ikke du tydeligvis, ei heller ser du hva flere her skriver. En annen ting, det er utrolig frekt å forvente at veganere skal overse sine egne verdier for å tilfredsstille andre. Mat skal aldri føre andre til fall. Man spiser etter sin egen samvittighet. Å diskuter som du og flere gjør her blir bare for dumt. La heller være å be dem.

Eh. Du skrev at jeg ikke så ut til å være en god vertinne, og når jeg svarer på det så skriver du at det ikke bare gjelder meg. Altså...

Jeg ber ikke om at de overser sine verdier, men det er deres valg å bli veganer. Alle rundt har ingenting med det å gjøre og skal ikke bli stilt krav til som vertskap. Det er uhøflig. 

Nei, jeg lar ikke være å be noen som helst. Du høres ut som en som furter! Jeg forteller hva jeg serverer, og så får det bli opp til hver enkelt. 

Jeg hadde følt meg sykt dum om noen inviterte på mat og jeg forlangte egen rett, eller ble fornærmet om jeg ikke fikk det 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hind skrev:

Og så har vi hun som bare skal ha raw food.

Da sparer man litt pizza som ikke stekes, er ikke værre en det

Anonymkode: 32332...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Eh. Du skrev at jeg ikke så ut til å være en god vertinne, og når jeg svarer på det så skriver du at det ikke bare gjelder meg. Altså...

Jeg ber ikke om at de overser sine verdier, men det er deres valg å bli veganer. Alle rundt har ingenting med det å gjøre og skal ikke bli stilt krav til som vertskap. Det er uhøflig. 

Nei, jeg lar ikke være å be noen som helst. Du høres ut som en som furter! Jeg forteller hva jeg serverer, og så får det bli opp til hver enkelt. 

Jeg hadde følt meg sykt dum om noen inviterte på mat og jeg forlangte egen rett, eller ble fornærmet om jeg ikke fikk det 

Hvor har jeg skrevet at du ikke er en god vertinne?

Furter? Gi deg, nå blir det bare dumt. Det samme kan jeg si til deg. 

Jeg ville aldri blitt bedt av en som mente jeg burde spise kjøttet som blir servert. Man er ikke uhøflig for det. At du hadde følt deg dum er jo din sak, men jeg spiser ikke kjøtt for å gjøre andre glade. Er det et problem så blir jeg heller hjemme, så slipper verten å bli sur av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da sparer man litt pizza som ikke stekes, er ikke værre en det

Anonymkode: 32332...290

Litt pizza som ikke stekes. En pizza de med ulike allergier kan spise. En til veganere og en til vegetarianere. Kan bli resultatet. Holder det ikke å ta hensyn til kun allergikere? Verre er det ikke liksom. Makan 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Eh. Du skrev at jeg ikke så ut til å være en god vertinne, og når jeg svarer på det så skriver du at det ikke bare gjelder meg. Altså...

Jeg ber ikke om at de overser sine verdier, men det er deres valg å bli veganer. Alle rundt har ingenting med det å gjøre og skal ikke bli stilt krav til som vertskap. Det er uhøflig. 

Nei, jeg lar ikke være å be noen som helst. Du høres ut som en som furter! Jeg forteller hva jeg serverer, og så får det bli opp til hver enkelt. 

Jeg hadde følt meg sykt dum om noen inviterte på mat og jeg forlangte egen rett, eller ble fornærmet om jeg ikke fikk det 

En annen ting, alle velger å spise /ikke spise et eller annet. Mange blir veganere av omtanke for dyr og de vil ikke støtte industrien. I dag er vi mer opplyste enn tidligere så derfor velger mange bort kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Litt pizza som ikke stekes. En pizza de med ulike allergier kan spise. En til veganere og en til vegetarianere. Kan bli resultatet. Holder det ikke å ta hensyn til kun allergikere? Verre er det ikke liksom. Makan 

Har du det sånn hver gang du skal be noen til middag så la være. Det blir ingen hygge uansett når det kun skal være et ork. Ber du dem så ikke forvent at de skal bryte med sine verdier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg inviterer venner på middag ser jeg ingen problemer med å lage mat som er både laktosefri, glutenfri og vegetar/vegan. Skulle noen være allergisk mot egg, nøtter e.l. så skulle jeg ha funnet en ordning på det også. Det finnes masse godt man kan lage, og med litt fantasi og en runde på google finner man oppskrifter i massevis. Jeg tar det bare som en liten utfordring :)

Nå har jeg aldri opplevd at folk med selvvalgte spisevaner som vegetar/vegan krever å få spesiallagd mat (ikke de med intoleranse eller allergier heller, de tar gjerne med selv), så jeg tror de færreste er spesielt storforlangende eller lettkrenket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, wintergirl skrev:

Hvor har jeg skrevet at du ikke er en god vertinne?

Furter? Gi deg, nå blir det bare dumt. Det samme kan jeg si til deg. 

Jeg ville aldri blitt bedt av en som mente jeg burde spise kjøttet som blir servert. Man er ikke uhøflig for det. At du hadde følt deg dum er jo din sak, men jeg spiser ikke kjøtt for å gjøre andre glade. Er det et problem så blir jeg heller hjemme, så slipper verten å bli sur av den grunn.

Beklager! Det var ikke du som skrev det; jeg surret litt her.

Jeg vil ikke forlange eller forvente at en veganer spiser kjøtt! Kunne du ikke tatt med egen mat og vært deltager i et hyggelig selskap. Forventer du virkelig at en skal bruke ekstra tid og penger bare på deg, og når det ikke blir gjort så blir du hjemme? 

Veganeren i vår vennegjeng kommer alltid. Han forventer ikke at vertskapet lager ekstra rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Beklager! Det var ikke du som skrev det; jeg surret litt her.

Jeg vil ikke forlange eller forvente at en veganer spiser kjøtt! Kunne du ikke tatt med egen mat og vært deltager i et hyggelig selskap. Forventer du virkelig at en skal bruke ekstra tid og penger bare på deg, og når det ikke blir gjort så blir du hjemme? 

Veganeren i vår vennegjeng kommer alltid. Han forventer ikke at vertskapet lager ekstra rett. 

Det går bra. Fort gjort.

jeg forventer ingenting. Tar med selv, men reagerer på at blir tatt opp av man skal spise det verten serverer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mer enn vanlig opptatt av god mat og drikke, og inviterer ofte venner til middag. 

Noen er vegetarianere, noen vegan, noen har cøliaki. Dersom vi inviterer hele gjengen, er det alltid en slags "tapas" på menyen. Altså mange små retter. Ser det som helt problemfritt. Er vi verter, er det vår jobb å sørge for at gjestene blir fornøyde. 

Anonymkode: 425d7...ab5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg synes er morsomt med veganere og vegetarianere er at de elsker å stappe i seg bananer og avokado, som er en av miljøverstingene. Generelt ekostisk frukt er ille for miljøet. 

Anonymkode: 64a2d...623

...Sammen med kjøtt ;) Kanskje vi skal legge den konkurransen mellom kjøttetere og vegetarianere død...

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/9mwJ0d/avokado-fra-chile-er-faktisk-mer-klimavennlig-enn-norsk-biff

Anonymkode: 9a655...40b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er mer enn vanlig opptatt av god mat og drikke, og inviterer ofte venner til middag. 

Noen er vegetarianere, noen vegan, noen har cøliaki. Dersom vi inviterer hele gjengen, er det alltid en slags "tapas" på menyen. Altså mange små retter. Ser det som helt problemfritt. Er vi verter, er det vår jobb å sørge for at gjestene blir fornøyde. 

Anonymkode: 425d7...ab5

Ok. Tapas og Taco er helt greit det.

Men jeg kan si : jeg lager finnbiff og salat til helgen. Hvem vil komme? Det er sånn jeg gjør det om det er litt uhøytidlig. Jeg har lyst på det og vil sette pris på hyggelig selskap. Jeg lager da finnbiff og salat, og kunne ikke lagd flere retter fordi en eller to, eller flere har "andre verdier" eller har valgt å ikke spise kjøtt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å observere at det er veganeren som "alle" klager på som faktisk er en av de som skriver og oppfører seg best og høfligst i denne tråden. Kanskje noen bør tenke litt over hvilken tone de bruker når de kommuniserer og vurdere å være litt mer ydmyk og åpen, så blir det så mye triveligere for alle. Flere av dere har noe å lære fra veganeren der.

Ellers ser jeg virkelig ikke problemet, en alteter dør ikke av å spise en vegansk og glutenfri rett en gang i blant. Forventer dere at folk ska gå på tross av sine grunnleggende verdier eller risikere å bli syke pga intoleranser bare fordi dere plent skal lage indrefilet og salat? Det finnes veganske matblogger med plenty av gode oppskrifter på flotte middager om dere vil lage noe mer avansert enn veggisburger. Ta det som en utfordring å lage noe utenfor komfortsonen, bli kjent med nye matretter og ingredienser. 

Anonymkode: 5ea10...f89

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...