Gå til innhold

Begynner å skjønne hvorfor mange ikke vil invitere på mat.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Gjest Parkeringsvakt
4 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg er ikke spesielt begeistret for en del bønder, men jeg vil da ikke ta livsgrunnlaget fra dem. Syns du at det er greit? 

Så nå går vi fra at veganere mener kannibalisme er greit til at vi ønsker frata bønder jobben deres og drive dem inn i fattigdom? Nei! Selvsagt ønsker vi ikke at bønder skal lide!! På samme tid så er det jo nettopp bøndene som dyrker grønnsakene vi spiser. De er jo nettopp de som dyrker maten vår. Bønder er noen av de mest viktige personene vi har! 

Se på meg som et menneske, da, for helvete. Jeg ønsker det beste for mennesker og dyr, bønder inkludert. Det beste som kunne skjedd noensinne er at bønder tjener jævlig med penger på å dyrke grønnsaker osv som veganere spiser. Om en bonde tjener millioner på å selge potetburgere så er jeg helt på hans side. Skal sies at norske bønder har dyrket mye mer grønt enn det de gjør idag

Er ganske sikker på at de fleste som spiser kjøtt er mer opptatt av å få tak i billig kjøtt på tilbud, enn av at bøndene skal overleve økonomisk. Men gjett hva, jeg er helt på bøndene sin side og er helt med på at de sentrerer bedriften sin rundt hva som er lønnsomt. Det er ikke deres feil hvilke varer kundene deres ønsker. Om en bonde må drepe masse kuer fordi det er den eneste måten de kan overleve som bonde på, så kan de ikke klandres mer enn kundene sine. Faktisk mindre

1 minutt siden, Arabella said:

Hva mener du bønder og andre husdyrholdere skal gjøre da? Slippe dyrene ut i naturen på lykke og fromme? Er det bedre at de blir syke og selvdør? At det ligger råtnende dyrelik overalt? Tror du på ramme alvor at domestiserte dyr kan klare seg i naturen? 
Hva gjør du selv ifølge dine prinsipper? Dyrker du korn og matvekster?

Hva som burde gjøre med dagens husdyr er noe som kan diskuteres. Skal vi verne dem, eller la dem dø ut? Noen av de har blitt avlet basert på egenskaper som kan gjøre dem mer sykelige. Hva burde vi gjøre med hunder som er sykelig? Fortsette avle på dem?

Vi har 1 milliard kuer i verden og 7 milliarder mennesker. Det sier seg selv at det antallet er kunstig høyt. 

Vi kan godt forsøke verne om dem, vi kan godt la noen av de dø ut. Jeg har ingen sterke meninger der. Mange husdyr er avlet så sykelig at de aldri kunne overlevd i det ville. Vi kan verne om noen av de i dyrehager eller la privatpersoner få lov å ha dem som kjæledyr. Om kuer var utrydningstruet kan du vedde på at der er rikinger som ville hatt dem som kjæledyr

Hva mener du selv? Burde vi forsøke verne om dyr som er avlet på egenskaper som gir lidelse? Burde vi verne om kuer? Hva med andre dyr i Norge? Mener du vi burde verne om ulver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tilrettelegger for allergier og sånne ting, og lager da egne retter om det er nødvendig til folk pga allergi. Jeg har ingen venner som er veganske, men det hadde blitt dyrt for meg om jeg måtte ha laget enda en egen rett til den personen, så da ville jeg spurt om vedkommende f.eks kunne kommet litt tidligere og laget noe til seg selv her eller evt ta med selv. Jeg kunne ikke lagd en vegansk rett til alle da jeg selv ikke kan spise det meste som en veganer kan spise (tåler svært lite grønnsaker, linser, kikerter, bønner osv) og jeg har en venn som også har sånn som meg, så derfor måtte jeg laget egen rett til vedkommende, og når det ikke er en allergi blir det for mye å ta hensyn til. Jeg synes ikke det er for mye forlangt da jeg selv som faktisk har svært gode medisinske grunner for min diett tilbyr meg å ta med egen mat alltid. 

Anonymkode: 919a1...185

Medisinske grunner er ikke noe du har valgt selv! Du må se forskjellen på det å velge eller ikke. De kan lage hjemme og ta med. Har ikke stort nok kjøkken til at to, tre skal lage hver sin rett altså 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
1 time siden, SoWhat? skrev:

Det er søren ikke lett lenger! Det er og har alltid vært normalt å ta hensyn til allergier. Eller, det burde være normalt. Men nå er det så mye annet rart også. Veganer, vegetarianere osv. Så om en ikke lager en rett som passer til alle, så må en lage flere retter. Det er ikke greit. Jeg spiser lite kjøtt, men jeg syns det er godt i gryter og supper pluss på pizza. Jeg har venner, eller en venn som er veganer. Har absolutt respekt for det, men jeg står ikke og lager egen rett til vedkommende. Jeg har nesten alltid gode salater til maten, og jeg sier alltid fra om hva jeg serverer når jeg ber folk. Da kan de velge om de vil komme eller ikke. Jeg gidder bare ikke tilfredsstille alle når jeg har lyst til å lage en spesiell rett. En kan jo risikere å måtte lage tre retter pluss "barnemeny"! Lager jeg vegetarrrett så får de som absolutt må ha kjøtt, bli hjemme eller ta med seg.

En tråd her inne nå handler om at gjester vil komme med ønsker til måltider. Altså. Lager jeg middag så kan folk blåse i å sende lister over h å de vil ha som tilbehør! Akkurat som ei liste med mat de vil jeg skal kjøpe. Det hører jo ikke noe steds hjemme! Syns folk er utrolig selvfokuserte iblant. Meg meg meg og vil ha og skal ha. 

Når dette er sagt så har jeg ikke en eneste gang fått høre at jeg ikke tar hensyn eller at folk ikke kommer! Veganeren er fornøyd med salat. Men ber jeg bare vedkommende og fks en til, så lager jeg gjerne en veganerrett. Men når en vil be fem + så blir det mye å gjøre hvis en må lage tre retter. Det gjør jeg bare ikke. Tror neppe veganer byr kjøttelskende folk på biff. Jeg syns folk inviterer hverandre litt for sjelden, men nå skjønner jeg hvorfor.

God gammeldags folkeskikk er å spise det som blir servert når man er på besøk. Som du sier hører det ingen steds hjemme å be om å få tillaget en egen rett eller ønskeliste på hva som skal serveres. Det er rett og slett urfrekt, og respektløst for deån som vil legge mye tid og arbeid i å lage mat og gjøre det koselig for sine gjester. 

Jeg dauer ikke av å spise en veganerrett, og serveres det en kjøttrett og salat  så kan vel en veganer spise salaten og la kjøttet være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Så nå går vi fra at veganere mener kannibalisme er greit til at vi ønsker frata bønder jobben deres og drive dem inn i fattigdom? Nei! Selvsagt ønsker vi ikke at bønder skal lide!! På samme tid så er det jo nettopp bøndene som dyrker grønnsakene vi spiser. De er jo nettopp de som dyrker maten vår. Bønder er noen av de mest viktige personene vi har! 

Se på meg som et menneske, da, for helvete. Jeg ønsker det beste for mennesker og dyr, bønder inkludert. Det beste som kunne skjedd noensinne er at bønder tjener jævlig med penger på å dyrke grønnsaker osv som veganere spiser. Om en bonde tjener millioner på å selge potetburgere så er jeg helt på hans side. Skal sies at norske bønder har dyrket mye mer grønt enn det de gjør idag

Er ganske sikker på at de fleste som spiser kjøtt er mer opptatt av å få tak i billig kjøtt på tilbud, enn av at bøndene skal overleve økonomisk. Men gjett hva, jeg er helt på bøndene sin side og er helt med på at de sentrerer bedriften sin rundt hva som er lønnsomt. Det er ikke deres feil hvilke varer kundene deres ønsker. Om en bonde må drepe masse kuer fordi det er den eneste måten de kan overleve som bonde på, så kan de ikke klandres mer enn kundene sine. Faktisk mindre

Hva som burde gjøre med dagens husdyr er noe som kan diskuteres. Skal vi verne dem, eller la dem dø ut? Noen av de har blitt avlet basert på egenskaper som kan gjøre dem mer sykelige. Hva burde vi gjøre med hunder som er sykelig? Fortsette avle på dem?

Vi har 1 milliard kuer i verden og 7 milliarder mennesker. Det sier seg selv at det antallet er kunstig høyt. 

Vi kan godt forsøke verne om dem, vi kan godt la noen av de dø ut. Jeg har ingen sterke meninger der. Mange husdyr er avlet så sykelig at de aldri kunne overlevd i det ville. Vi kan verne om noen av de i dyrehager eller la privatpersoner få lov å ha dem som kjæledyr. Om kuer var utrydningstruet kan du vedde på at der er rikinger som ville hatt dem som kjæledyr

Hva mener du selv? Burde vi forsøke verne om dyr som er avlet på egenskaper som gir lidelse? Burde vi verne om kuer? Hva med andre dyr i Norge? Mener du vi burde verne om ulver? 

Du svarte jo på det at mennesker er mer verdt enn dyr, så hvorfor skulle jeg ikke godta det svaret?

Da har jeg notert meg at du helst ser at bønder går over til å dyrke. Jeg tror nok ikke at mennesker kommer til å slutte og spise kjøtt 🙂 så veldig bra at bønder fortsatt har fortjeneste på å ha dyr da. 

Vet ikke hvordan dere forsvarer dyrehager. Tok med jeg er mot det! Gir meg ikke mye glede å vite at de dyra kunne hatt et bedre liv i frihet. Og så skal vi sitte rundt og glo på dem å synes at det er kult. Ikke min greie nei. Ikke skjønner jeg hvordan dere kan ha kjæledyr heller. Veganerideologien er jo at dyr ikke skal være til for menneskers nytelse og behov. Men dyr i bur osv kan dere ha. Det syns jeg er utrolig rart! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veganer eller allergisk og syns det er helt uproblematisk å lage vegansk/allergenfri rett som alle gjester kan spise dersom jeg inviterer på besøk. Det samme gjelder ved allergier og intoleranser, så lenge jeg er klar over disse. Jeg har til og med en venninne som både er veganer og har cøliaki, og til og med det går greit.  Jeg kan spise kjøtt/gluten/laktose/nøtter/skalldyr de 29 dagene i måneden jeg ikke har gjester. 

Anonymkode: 96a49...f11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, theTitanic skrev:

God gammeldags folkeskikk er å spise det som blir servert når man er på besøk. Som du sier hører det ingen steds hjemme å be om å få tillaget en egen rett eller ønskeliste på hva som skal serveres. Det er rett og slett urfrekt, og respektløst for deån som vil legge mye tid og arbeid i å lage mat og gjøre det koselig for sine gjester. 

Jeg dauer ikke av å spise en veganerrett, og serveres det en kjøttrett og salat  så kan vel en veganer spise salaten og la kjøttet være. 

God gammeldags folkeskikk er også å være hyggelig og servere noe som du tror vil passe til de som kommer på besøk 

Anonymkode: 96a49...f11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Parkeringsvakt skrev:

Preken fra veganer? Du ser ikke at det at du kom med et innlegg der du skriver ned om veganere er negativ i noen forstand? At når en veganer reagerer på at du skriver ned om dem er et forsvar mer enn et angrep? Hva mener du "vi" burde gjøre? Akseptere at mennesker som du dømmer oss basert på 1 eller 2 personer og holde kjeft? At når du skriver at veganere er vanskelige, så skal vi holde kjeft og være enige?

Når det gjelder fattige mennesker kan de godt slakte dyr for å overleve, jeg har aldri sagt noe annet. Fattige flest har ikke dyr å slakte, da, å spise seg feite på kjøtt er en luksus vi rike har. Fattige mennesker lever tvertimot på lite, og mindre kjøtt. At fattige mennesker gjør desperate ting for å overleve har heller ingenting å si for hva de som er rikere gjør. Det er fattige mennesker som stjeler for å få mat til barna sine. Betyr det plustelig at det er moralsk riktig for alle rike nordmenn å stjele? Fordi fattige gjør det, da er det greit for alle andre? Skal vi basere hva som er riktig eller galt på hva fattige kan eller ikke kan gjøre?

Det er greit å stjele og drepe om du må forsvare deg selv eller overleve, jeg hadde gjort det selv uten å blunke. Om du er rik nok til å kunne kjøpte all maten din på rema1000 er det ikke greit å drepe uskyldige vesener som dyr. Om du er et empatisk menneske som verdsetter andre levende vesener, that is

Du har nok spist for mye salat og glemt hvordan mennesket er skapt. Vi er rovdyr og kjøttetere, men skapt for å fordøye kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker. Vi er egentlig ikke skapt for å spise korn i større kvanta, eller sukker. 

Det er bare tull at verden blir bedre og de fattige mindre fattige om vi ikke spiser kjøtt. Mer dyrevelferd kunne absolutt vært bra, men å la dem dø ut er bare helt skrudd. ALLE har sin plass i næringskjeden og i naturen for en grunn. Ta bort en ting så forsvinner tusen. Skal vi kun basere oss på grønnsaker så blir vi utrolig sårbare om det kommer flom eller ekstremvær. Skal hele regioner med mennesker dø ut da fordi det et år var tørke, for kald vinter, for mye snø, for varmt, mangler vann å vanne med +++++? 

 

Anonymkode: 7e47c...3ae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God gammeldags folkeskikk er også å være hyggelig og servere noe som du tror vil passe til de som kommer på besøk 

Anonymkode: 96a49...f11

 Om en eller to retter løser alles problemer så satser man på det, men ikke om det er masse forskjellige preferanser. Det bør ikke bli slik at folk kvier seg for å invitere fordi oppgaven nesten blir uoverkommelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varierer fra ost til ost. 

Anonymkode: a27a1...f2c

Dette var ikke mye å bli klok av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SupaWoman skrev:

Det er svært få virkelige matallergikere her til lands.  De fleste er selvdiagnostisert. 

Mulig de er selvdiagnostisert de i din omgangskrets, men det er de ikke de i min. 

Anonymkode: ca733...84b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har nok spist for mye salat og glemt hvordan mennesket er skapt. Vi er rovdyr og kjøttetere, men skapt for å fordøye kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker. Vi er egentlig ikke skapt for å spise korn i større kvanta, eller sukker. 

Det er bare tull at verden blir bedre og de fattige mindre fattige om vi ikke spiser kjøtt. Mer dyrevelferd kunne absolutt vært bra, men å la dem dø ut er bare helt skrudd. ALLE har sin plass i næringskjeden og i naturen for en grunn. Ta bort en ting så forsvinner tusen. Skal vi kun basere oss på grønnsaker så blir vi utrolig sårbare om det kommer flom eller ekstremvær. Skal hele regioner med mennesker dø ut da fordi det et år var tørke, for kald vinter, for mye snø, for varmt, mangler vann å vanne med +++++? 

 

Anonymkode: 7e47c...3ae

Vi mennesker har utviklet oss til å bli vesener som kan tenke og skape en egen moral. Vi kan sette oss over naturen og lage bedre spilleregler. Jeg trenger ikke voldta menn, jeg trenger ikke drepe.

Hvorfor er vi mer sårbare om vi spiser grønt? Du vet at det er vanskelig å mat dyr om det er tørke, for eksempel? Vi bruker mye mark til å dyrke mat til dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, wintergirl skrev:

Det vel heller den nedlatende holdningen her inne mot veganere. Ser du ikke den så er du rett og slett blind. 

Her inne? Jeg skrev et innlegg om hvor vanskelig det har blitt å invitere fordi folk har så mange krav til verter. Det var det innlegget handlet om. Så kommer en veganer og føler seg angrepet helt uten grunn! I innlegget skrev jeg også at jeg kan lage veganerrett om det passer. Du må jo forholde deg til det jeg skriver, og ikke begynne å dra inn hva andre har skrevet før. Når en veganer vil diskutere her og legger opp til diskusjon, så må en jammen forvente argumenter. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Mener du da at det er innafor å lage tre retter når en inviterer til indrefilet fks? Fordi noen er veganere og vegetarianere? Hvor mye tid bruker du på et måltid da? 

Unnskyld meg, men jeg har alltid vært påpasselig med å være en god vertinne altså. Jeg nekter bare å stå på kjøkkenet hele dagen og tulle rundt med to, tre retter. Tar hensyn til allergikere. Barn har alltid spist det jeg lager, eller deler av det. Men ser jo at flere lager barnemeny også. Syns det er litt sprøtt jeg da. 

Nei, men man kan feks lage indrefilet, ovnsbakte poteter og en salat. Og lage ekstra av de to siste så alle blir mette. Eller om man virkelig vil strekke seg litt, slenge et par vegetarburgere i en stekepanne som de kan ha ved siden av. Det koster ikke all verdens, hverken av tid eller penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God gammeldags folkeskikk er også å være hyggelig og servere noe som du tror vil passe til de som kommer på besøk 

Anonymkode: 96a49...f11

Slik har det aldri vært. Aldri. 

Anonymkode: 52b49...350

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jadzia skrev:

Nei, men man kan feks lage indrefilet, ovnsbakte poteter og en salat. Og lage ekstra av de to siste så alle blir mette. Eller om man virkelig vil strekke seg litt, slenge et par vegetarburgere i en stekepanne som de kan ha ved siden av. Det koster ikke all verdens, hverken av tid eller penger. 

Jeg vet ikke hvor lang tid dere bruker på å tilberede et måltid, men jeg bruker noen timer. Så nei, "jeg slenger ikke to vegetarburgere i stekepanna". Skjer ikke. Jeg inviterer på mat, jeg er ikke en restaurant hvor en kan bestille. Jeg lager stort sett alltid salat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God gammeldags folkeskikk er også å være hyggelig og servere noe som du tror vil passe til de som kommer på besøk 

Anonymkode: 96a49...f11

Tull! Ikke kom med sånt som ikke er sant! Folk har ikke lags ekstea retter til gjester tidligere. Generasjonen før oss himler helst med øynene over alt en "bør" ta hensyn til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Her inne? Jeg skrev et innlegg om hvor vanskelig det har blitt å invitere fordi folk har så mange krav til verter. Det var det innlegget handlet om. Så kommer en veganer og føler seg angrepet helt uten grunn! I innlegget skrev jeg også at jeg kan lage veganerrett om det passer. Du må jo forholde deg til det jeg skriver, og ikke begynne å dra inn hva andre har skrevet før. Når en veganer vil diskutere her og legger opp til diskusjon, så må en jammen forvente argumenter. 

Veganere forlanger da ikke mer enn andre, for noe tull. Forøvrig flere her som er nedlantende . Ts laget en tråd for å sverte veganere og fikk koret sitt med seg. En veganer svarte at han ikke var enig i hvordan veganere blir fremstilt og skal selvsagt bli stilt opp etter veggen. Kan ikke folk få lov til å ha sine meninger da og få spise hva de vil ? Samme hva de gjorde i gamle dager. Hadde de gamle stått opp fra graven så er det nok ikke bare maten de hadde reagert på, hvis det skal være så viktig med god gammeldags folkeskikk som en her inne skriver. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Tull! Ikke kom med sånt som ikke er sant! Folk har ikke lags ekstea retter til gjester tidligere. Generasjonen før oss himler helst med øynene over alt en "bør" ta hensyn til. 

Godt vi har kommet oss frem på enkelte punkter da. Hva generasjonen før mente styrer ikke mine verdier og liv. Da skulle nok de fleste av oss gjort mye annerledes. 

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Veganere forlanger da ikke mer enn andre, for noe tull. Forøvrig flere her som er nedlantende . Ts laget en tråd for å sverte veganere og fikk koret sitt med seg. En veganer svarte at han ikke var enig i hvordan veganere blir fremstilt og skal selvsagt bli stilt opp etter veggen. Kan ikke folk få lov til å ha sine meninger da og få spise hva de vil ? Samme hva de gjorde i gamle dager. Hadde de gamle stått opp fra graven så er det nok ikke bare maten de hadde reagert på, hvis det skal være så viktig med god gammeldags folkeskikk som en her inne skriver. 

Kan du vær så snill å nevne hvor jeg sverter veganere i HI? 

Jeg lagde innlegget fordi jeg ble litt matt fordi noen skrev en tråd her om at de bestiller en del mat før de kommer. Da tenkte jeg "dette også nå". Så det handlet ikke om å sverte noen som helst. Det handlet om hvor krevende det er blitt å være vertinne når alle forventer mat etter deres lyst, ønsker og behov.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet ikke hvor lang tid dere bruker på å tilberede et måltid, men jeg bruker noen timer. Så nei, "jeg slenger ikke to vegetarburgere i stekepanna". Skjer ikke. Jeg inviterer på mat, jeg er ikke en restaurant hvor en kan bestille. Jeg lager stort sett alltid salat. 

Deg om det. De som er villige til å lage noe til veganere må få lov til det, eller er det noe å lage en huskestue av det også? Ingen tvinger deg til å lage vegansk mat, på samme måte så er det ingen som tvinger veganere til å tilberede kjøtt, eller å spise det av hensyn til generasjonen før oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...