Gå til innhold

Begynner å skjønne hvorfor mange ikke vil invitere på mat.


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Gjest Parkeringsvakt
5 minutter siden, SoWhat? said:

De kan jo drepe og spise hverandre istedenfor å sulte etter din logikk? For mennesker er ikke mer verdt enn et dyr? 

Mennesker er mer verdt enn dyr. Men dyr er mer verdt enn luksus. 

Det er for eksempel ikke greit å slå en hund. Er det fordi vi mener at en hund er like mye verdt som et menneske? Nei, det er fordi vi mener hunder kan lide og det er feil å la dem lide slik som vi ønsker. Det er det samme med "oss" veganere (ikke at jeg snakker for dem alle). Vi vet at dyr er mindre verdt enn mennesker, men vi mener det er feil å drepe dem. Det er feil å slå hunder, det er feil å drepe hunder. Det er feil å drepe griser. Det er feil å drepe kuer. (Så lenge de er friske osv)

Med mindre det er i selvforsvar eller nødvendig for å overleve selvsagt. Men må vi nordmenn som ofte er rike, drepe dyr for å overleve? Nei... Vi har luksusen der vi kan behandle andre mennesker og dyr med respekt og der vi kan velge avstå fra å bruke vold mot dem. Vi har luksusen der vi kan være medmennesker.

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så enig i det du skriver. Merkelig dette.. slik var det ikke tidligere, da spiste man gladelig det man fikk servert når man var på besøk. 

Anonymkode: 687e9...15f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem glutenallergikere, ig de laktoseintolerante. De kan ikke spise vanlig pizza🙄

Anonymkode: 844ff...e88

De laktoseintolerante kan spise vegetabilsk ost som veganere kan spise. Ellers skal det vel godt gjøres at alle disse gruppene er representert samtidig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jammen de som ikke spiser det verten serverer, får ta med og tilberede sin egen mat. 

Anonymkode: 687e9...15f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke glem glutenallergikere, ig de laktoseintolerante. De kan ikke spise vanlig pizza🙄

Anonymkode: 844ff...e88

Og så har vi hun som bare skal ha raw food.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig i det du skriver. Merkelig dette.. slik var det ikke tidligere, da spiste man gladelig det man fikk servert når man var på besøk. 

Anonymkode: 687e9...15f

Og så gikk man hjem og gråt på do mens man dreit blodig sørpe fordi man spiste det man ikke tålte fordi man var oppdratt til å spise opp og smile pent og takke for maten man fikk servert uansett hva det var 

Anonymkode: a27a1...f2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så gikk man hjem og gråt på do mens man dreit blodig sørpe fordi man spiste det man ikke tålte fordi man var oppdratt til å spise opp og smile pent og takke for maten man fikk servert uansett hva det var 

Anonymkode: a27a1...f2c

Det gjaldt nok fåtallet. 

Anonymkode: 687e9...15f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem glutenallergikere, ig de laktoseintolerante. De kan ikke spise vanlig pizza🙄

Anonymkode: 844ff...e88

Har bare venner med cøliaki eller hva det heter. Jeg tar hensyn til det. Vil ikke gjøre folk syke da 🙂

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det gjaldt nok fåtallet. 

Anonymkode: 687e9...15f

Det gjelder de som nå sier ifra at de blir dårlige. 

Anonymkode: a27a1...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Det er søren ikke lett lenger! Det er og har alltid vært normalt å ta hensyn til allergier. Eller, det burde være normalt. Men nå er det så mye annet rart også. Veganer, vegetarianere osv. Så om en ikke lager en rett som passer til alle, så må en lage flere retter. Det er ikke greit. Jeg spiser lite kjøtt, men jeg syns det er godt i gryter og supper pluss på pizza. Jeg har venner, eller en venn som er veganer. Har absolutt respekt for det, men jeg står ikke og lager egen rett til vedkommende. Jeg har nesten alltid gode salater til maten, og jeg sier alltid fra om hva jeg serverer når jeg ber folk. Da kan de velge om de vil komme eller ikke. Jeg gidder bare ikke tilfredsstille alle når jeg har lyst til å lage en spesiell rett. En kan jo risikere å måtte lage tre retter pluss "barnemeny"! Lager jeg vegetarrrett så får de som absolutt må ha kjøtt, bli hjemme eller ta med seg.

En tråd her inne nå handler om at gjester vil komme med ønsker til måltider. Altså. Lager jeg middag så kan folk blåse i å sende lister over h å de vil ha som tilbehør! Akkurat som ei liste med mat de vil jeg skal kjøpe. Det hører jo ikke noe steds hjemme! Syns folk er utrolig selvfokuserte iblant. Meg meg meg og vil ha og skal ha. 

Når dette er sagt så har jeg ikke en eneste gang fått høre at jeg ikke tar hensyn eller at folk ikke kommer! Veganeren er fornøyd med salat. Men ber jeg bare vedkommende og fks en til, så lager jeg gjerne en veganerrett. Men når en vil be fem + så blir det mye å gjøre hvis en må lage tre retter. Det gjør jeg bare ikke. Tror neppe veganer byr kjøttelskende folk på biff. Jeg syns folk inviterer hverandre litt for sjelden, men nå skjønner jeg hvorfor.

Takk for et flott innlegg. Kunne ikke vært mer enig. 

Vil du gifte deg med meg? 🤣

Anonymkode: 52b49...350

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Mennesker er mer verdt enn dyr. Men dyr er mer verdt enn luksus. 

Det er for eksempel ikke greit å slå en hund. Er det fordi vi mener at en hund er like mye verdt som et menneske? Nei, det er fordi vi mener hunder kan lide og det er feil å la dem lide slik som vi ønsker. Det er det samme med "oss" veganere (ikke at jeg snakker for dem alle). Vi vet at dyr er mindre verdt enn mennesker, men vi mener det er feil å drepe dem. Det er feil å slå hunder, det er feil å drepe hunder. Det er feil å drepe griser. Det er feil å drepe kuer. (Så lenge de er friske osv)

Med mindre det er i selvforsvar eller nødvendig for å overleve selvsagt. Men må vi nordmenn som ofte er rike, drepe dyr for å overleve? Nei... Vi har luksusen der vi kan behandle andre mennesker og dyr med respekt og der vi kan velge avstå fra å bruke vold mot dem. Vi har luksusen der vi kan være medmennesker.

Jeg er ikke spesielt begeistret for en del bønder, men jeg vil da ikke ta livsgrunnlaget fra dem. Syns du at det er greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er morsomt med veganere og vegetarianere er at de elsker å stappe i seg bananer og avokado, som er en av miljøverstingene. Generelt ekostisk frukt er ille for miljøet. 

Anonymkode: 64a2d...623

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg synes er morsomt med veganere og vegetarianere er at de elsker å stappe i seg bananer og avokado, som er en av miljøverstingene. Generelt ekostisk frukt er ille for miljøet. 

Anonymkode: 64a2d...623

Det er vel ikke miljøet de nødvendigvis vil spare; det er pga rettferdighet og empati.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Mennesker er mer verdt enn dyr. Men dyr er mer verdt enn luksus. 

Det er for eksempel ikke greit å slå en hund. Er det fordi vi mener at en hund er like mye verdt som et menneske? Nei, det er fordi vi mener hunder kan lide og det er feil å la dem lide slik som vi ønsker. Det er det samme med "oss" veganere (ikke at jeg snakker for dem alle). Vi vet at dyr er mindre verdt enn mennesker, men vi mener det er feil å drepe dem. Det er feil å slå hunder, det er feil å drepe hunder. Det er feil å drepe griser. Det er feil å drepe kuer. (Så lenge de er friske osv)

Med mindre det er i selvforsvar eller nødvendig for å overleve selvsagt. Men må vi nordmenn som ofte er rike, drepe dyr for å overleve? Nei... Vi har luksusen der vi kan behandle andre mennesker og dyr med respekt og der vi kan velge avstå fra å bruke vold mot dem. Vi har luksusen der vi kan være medmennesker.

Hva mener du bønder og andre husdyrholdere skal gjøre da? Slippe dyrene ut i naturen på lykke og fromme? Er det bedre at de blir syke og selvdør? At det ligger råtnende dyrelik overalt? Tror du på ramme alvor at domestiserte dyr kan klare seg i naturen? 
Hva gjør du selv ifølge dine prinsipper? Dyrker du korn og matvekster?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Thyra skrev:

De laktoseintolerante kan spise vegetabilsk ost som veganere kan spise. Ellers skal det vel godt gjøres at alle disse gruppene er representert samtidig. 

Hva er vegetabilsk ost? Hva er den laget av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det er krig i verden! Hvis noen vil være veganer så må de få lov til det eller. Mange har fått bedre helse av det. Skal de slite med plager bare for å tilfredsstille alle som spiser kjøtt? Sluttet selv med kjøtt, men lager ikke noe leven av det. Vil ikke folk be meg på middag så er det lov det også, bryr meg midt i ryggen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tilrettelegger for allergier og sånne ting, og lager da egne retter om det er nødvendig til folk pga allergi. Jeg har ingen venner som er veganske, men det hadde blitt dyrt for meg om jeg måtte ha laget enda en egen rett til den personen, så da ville jeg spurt om vedkommende f.eks kunne kommet litt tidligere og laget noe til seg selv her eller evt ta med selv. Jeg kunne ikke lagd en vegansk rett til alle da jeg selv ikke kan spise det meste som en veganer kan spise (tåler svært lite grønnsaker, linser, kikerter, bønner osv) og jeg har en venn som også har sånn som meg, så derfor måtte jeg laget egen rett til vedkommende, og når det ikke er en allergi blir det for mye å ta hensyn til. Jeg synes ikke det er for mye forlangt da jeg selv som faktisk har svært gode medisinske grunner for min diett tilbyr meg å ta med egen mat alltid. 

Anonymkode: 919a1...185

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arabella skrev:

Hva er vegetabilsk ost? Hva er den laget av? 

Varierer fra ost til ost. 

Anonymkode: a27a1...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, wintergirl skrev:

Ikke rart det er krig i verden! Hvis noen vil være veganer så må de få lov til det eller. Mange har fått bedre helse av det. Skal de slite med plager bare for å tilfredsstille alle som spiser kjøtt? Sluttet selv med kjøtt, men lager ikke noe leven av det. Vil ikke folk be meg på middag så er det lov det også, bryr meg midt i ryggen.

Hvor står det her at de ikke har lov til det?? Jeg skrev at jeg respekterte min venn som er. Hvorfor tror du og visse andre at dette er et angrep på veganere egentlig? Når en kommer inn og vil diskutere, greit nok. Da argumenterer jeg. Jeg gidder aldri irl. Jeg respekterer et valg, men det jeg sier er at det har naturlige konsekvenser. Og min venn vet veldig godt at vi ikke diskuterer hans ståsted. Han holder ikke prekener heller om hvor empatisk og rettferdig han er. Han vet bedre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Hvor står det her at de ikke har lov til det?? Jeg skrev at jeg respekterte min venn som er. Hvorfor tror du og visse andre at dette er et angrep på veganere egentlig? Når en kommer inn og vil diskutere, greit nok. Da argumenterer jeg. Jeg gidder aldri irl. Jeg respekterer et valg, men det jeg sier er at det har naturlige konsekvenser. Og min venn vet veldig godt at vi ikke diskuterer hans ståsted. Han holder ikke prekener heller om hvor empatisk og rettferdig han er. Han vet bedre. 

Det vel heller den nedlatende holdningen her inne mot veganere. Ser du ikke den så er du rett og slett blind. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...