Gå til innhold

Mugglukt på barnerom, finner ikke kilden


Jabbadabbaduu

Anbefalte innlegg

Det har plutselig oppstått muggen/fuktig lukt på et barnerom hos oss. Det er verst om morgenen, eller hvis man går inn på rommet etter at barnet sover. (Nei, det er ikke barnet som lukter). Det lukter annerledes enn alle andre steder i huset, og er altså plutselig oppstått. Vi kan ikke finne noen steder hvor det trenger fukt inn eller kan se noen tegn på fuktskade. Mannen min er forøvrig ikke enig i at det lukter, han kjenner det ikke, men han er også litt «luktblind». Vi har lånt en fuktmåler, som viser akseptabelt fuktnivå i rommet. Det er et murhus fra 1969.

Hva søren skal jeg/vi gjøre? Noen råd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan komme fra tekstiler som er fuktige. Eller noe mat. Selve kilden kan være ganske liten. 

Vask grundig og luft ut godt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bodd der lenge og ikke opplevd noe slikt tidligere? Her kan det plutselig oppstå kjellerlukt, men det har med fuktnivå i klimaet rundt huset å gjøre så det skjer kanskje 1-2 ganger i året. Setter på en avfukter i 2-3 dager så er det borte igjen.

Man fordamper mye fukt når man sover så kanskje en ventil er blitt lukket e.l. Skal ikke mer til før det setter seg i tekstiler som stan nevner. 

Anonymkode: 4b321...902

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke gravid da? 😅 Jeg har ekstrem luktesans når jeg er gravid.. 

Anonymkode: 9bc24...f69

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ungen sove et annet sted til det er fikset ihvertfall. Mugg er ofte ikke synlig før man tar ned vegg/tak/gulv.

Anonymkode: 3dbbc...c5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke gravid da? 😅 Jeg har ekstrem luktesans når jeg er gravid.. 

Anonymkode: 9bc24...f69

Oh lord... Håper ikke det ;) Har faktisk tatt en test, men nei, negativ.

Tenker jeg må vaske dyne og pute, og så gå gjennom lekekassene for å se om barnet kan ha gjemt noe mat et sted, som så har mugnet... Det er ikke noe mugg å se på loftet eller på ytterveggen eller andre steder. Det er et murhus. Synes det er mystisk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du potteplanter der inne? Jeg opplevde en gang at en plante var blitt overvannet og røttene hadde mugnet. 

Anonymkode: 3cd81...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ville jeg sjekket madrassen grundig. Tatt den ut av senga og tatt av ev. trekk. 

Anonymkode: 3cd81...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil ikke hjelpe for å finne kilden, men de eteriske oljene rosmarin, salvie, bergamott og timian tar absolutt all mugg som svever rundt i et rom. Jeg hadde mugg i vegg-til-veggteppet i gangen, og alle klærne som hang der også, på grunn av en gammel taklekkasje. Jeg kjørte de oljene i diffuser noen timer til dagen i noen dager, så ble det borte. Man kan bruke en eller flere sammen, de er effektive mot flere typer mugg. Rosmarin og salvie er de mest effektive av de to, og særlig rosmarin. Man bør ikke bruke dem når noen sover i rommet, men bare bruk dem noen timer på dagen  og luft ut.

Anonymkode: 4ac5b...c70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jabbadabbaduu skrev:

Oh lord... Håper ikke det ;) Har faktisk tatt en test, men nei, negativ.

Tenker jeg må vaske dyne og pute, og så gå gjennom lekekassene for å se om barnet kan ha gjemt noe mat et sted, som så har mugnet... Det er ikke noe mugg å se på loftet eller på ytterveggen eller andre steder. Det er et murhus. Synes det er mystisk!

Jeg tipper (og håper) du har et klassisk tilfelle av 'gjemt drue' eller noe sånt.

Eller er barnet en 'dynetygger'? Moren til eksen kjente en underlig fuktig/muggen lukt på rommet hans da han var liten - det viste seg at han sovnet med hjørnet av dyna i munnen, det var så oppbløtt og opptygd at dyna måtte kastes. 

Anonymkode: 9ca10...a2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall av mandarin eller appelsin et eller annet sted? Sjekk også under madrass/seng og bak seng. Har dere byttet gardiner/dyne og tatt fram noe som har vært pakket bort på en fuktig oppbevaringsplass? Er vindusventilen stengt og gir dårligere lufting på rommet enn vanlig? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå gjennom alt av lekekasser og lignende. Se under madrassen og alle plasser barnet kan ha lagt noe mat. Det viktigste er at dere legger barnet på et annet rom til dere finner kilden. 

Anonymkode: fbdc0...a75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk madrassen, dra sengen vegg fra veggen, luft dynen godt hver gang barnet har sovet der. 

Min mor fortalte en ekkel historie om møggel i en barnevogn ( i madrassen) og jeg passet alltid på å ta opp madrassen i vognen og lufte den. 

Håper du finner årsaken til den vonde lukten.

Anonymkode: ade8c...511

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tømt hele rommet, vasket det ned og tørket det pluss en god utlufting. Etterpå  hadde jeg gått over en og en ting før det fikk komme inn på rommet igjen. Dvs at til og med lekekassen måtte tømmes og hver liten bit godkjennes. Madrass, dyne og pute måtte vaskes og luftes. Hvis lukta fortsatt er i rommet da ville jeg fått hjelp av en som er proff på å finne slikt. Sjekk feks om din forsikring dekker det. Jeg har hatt takst gratis via if. Fikk da solid fuktmåling i alle rom, sjekket vinduer osv og jeg fikk gode råd mtp hva som burde utbedres og hvordan. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murhus, sier du? Står det møbler mot yttervegg? Det er oppskrift på mugg. På Clas Ohlson får du kjøpt fuktmåler som du kan måle fukt i vegg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, ashera skrev:

Murhus, sier du? Står det møbler mot yttervegg? Det er oppskrift på mugg. På Clas Ohlson får du kjøpt fuktmåler som du kan måle fukt i vegg med.

Skriver her til alle. Takk for mange gode råd. Vi har målt fukt med fuktmåler «overalt» i rommet, uten å finne noe. Har kastet madrassen og kjøpt ny, vasket dyne og pute, og hele rommet. Barnet sover inne hos oss inntil videre. Det står et skap opp mot ytterveggen. Ikke bra, det ble bygget med huset i 1969... Jeg begynner å lure på om det er mugg bak skapet, for det lukter sterkest i det området. Når jeg åpner skapet og snuser inni der, så er mugglukta ganske tydelig... Tenker at vi fjerner skapet ved første mulighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, fjern skapet. Jeg "heier" på en ytre vegg.

Vi driver nå og renoverer et rekkehus fra 1967, trehus da, ikke murhus. Men i alle soverom fant jeg mugg under tapet på gipsplater under vinduer. Jeg fjernet strietapet, papirtapet under, og under den igjen fant jeg mugg. Men lukten kom først frem når jeg fjernet strietapet. 

Anonymkode: afe04...76c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

HAR Prøvd å ¨skommlese¨ tråden, litt grundig, men...

Hvor i huset er dette rommet, og ligger huset evt. i ¨terreng¨, så det aktuelle rommet ¨står nede i \ med jord - grunn nede i bakken eller inntil vegg¨er¨... 

MYE rar bygging, -ræiv og bygde opp 2 rom i kjeller på en relativt ny kåk. Var ei glippe på flere sentimeter mellom langvegg og kortvegg, -fungerte som en liten bekk, under kjellergulvet... Hva slags TYPE Gulv er det evt.

Noen våtrom over, ved siden av eller under... Vann eller avløpsRØR I VEGGER.

Noen muligheter for lekasje fra vinduer \ dører \ lufteventiler inn i vegger \ gulv etc. ... :vetikke:

a.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 21.50, Jabbadabbaduu skrev:

Skriver her til alle. Takk for mange gode råd. Vi har målt fukt med fuktmåler «overalt» i rommet, uten å finne noe. Har kastet madrassen og kjøpt ny, vasket dyne og pute, og hele rommet. Barnet sover inne hos oss inntil videre. Det står et skap opp mot ytterveggen. Ikke bra, det ble bygget med huset i 1969... Jeg begynner å lure på om det er mugg bak skapet, for det lukter sterkest i det området. Når jeg åpner skapet og snuser inni der, så er mugglukta ganske tydelig... Tenker at vi fjerner skapet ved første mulighet.

Hei. Jeg har samme problem. Hvilke forholdsregler bør jeg ta for å unngå at det spres mugg i resten av boligen når jeg skal demontere skapet og bære det ut? Bør materialene fra skapet pakkes inn i plast? Er det noe annet jeg bør tenke på å gjøre?

Anonymkode: a0c42...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 22.51, Jabbadabbaduu skrev:

Det har plutselig oppstått muggen/fuktig lukt på et barnerom hos oss. Det er verst om morgenen, eller hvis man går inn på rommet etter at barnet sover. (Nei, det er ikke barnet som lukter). Det lukter annerledes enn alle andre steder i huset, og er altså plutselig oppstått. Vi kan ikke finne noen steder hvor det trenger fukt inn eller kan se noen tegn på fuktskade. Mannen min er forøvrig ikke enig i at det lukter, han kjenner det ikke, men han er også litt «luktblind». Vi har lånt en fuktmåler, som viser akseptabelt fuktnivå i rommet. Det er et murhus fra 1969.

Hva søren skal jeg/vi gjøre? Noen råd? 

Å bruke fuktmåler når man er amatør, er skjelden noe annet enn uklokt. 

Mugg oppstår av fukt, men mugglukt kan holde seg i over 40 år, førti år, etter at fukten er tørket ut. Mugg skaper sporer. Sporene er like giftige og allergifremkallende enten de er levende (v/aktiv fukt), i dvale (fukt over og under 70 % varierende) elelr om de er døde (v/inntørket og gammel fukt). Dette er realfag. 

Fukten hos deg kan ligge skjult inne i vegger, gulv eller tak. Enten på grunn av lekkasje utenfra eller på grunn av lekkasje fra rør i tilstøtende rom. Andre alternativ er at rommet er for tett, slik at det danner seg fuktighet og eller kondens grunnet kuldebro på feilt sted i yttervegger. Her må du dra frem senger og skap som står inntil yttervegger eller kalde vegger. 

Men det første man gjør når et barns soverom lukter mugg er å umiddelbart fjerne barnet fra rommet for å unngå at barnets sårbare lunger utsettes for å puste i mugglukt. Dernest kan du begynne dektektivarbeidet med å dra frem og undersøke. Fuktmåleren har ingen verdi verken før eller etter undersøkelse for synlig mugg. Fuktmålere er ett instrument i all hovedsak "amatører" på fukt bruker for å vise seg frem, eller for å berolige uvitende mennesker. 

Finner du ingen forklaring så søker du opp Eurofins og Bengt Wessen i Sverige og får hjelp med å ta en luftanalyseprøve. MVOC.

Anonymkode: 0d6d8...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...