Gå til innhold

Missfornøyd konfirmant.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel strengt tatt ikke det man sparer til om man har god råd, heller. Selv om man har god råd, er det ikke nødvendig å gi bort flerfoldige tusen i konfirmasjonsgave til venners og slektningers barn. 

Anonymkode: 5e789...d2f

Helt enig! 

Anonymkode: d0f8f...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en om har dårlig råd, så er nok konfirmasjon om 2 år første prioritet å spare til........Tru'kke det!!

Anonymkode: d0f8f...e23

Hehe, jeg må le litt jeg. :) Hva er 200 kr i mnd for deg da? er jo prisen av et elendig mobilabonnement det :) Selv med uføretrygd er ikke dette vanskelig. Det er virkelig ikke så vanskelig å legge til side en liten sum pr måned for å kunne gi en skikkelig gave til konfirmasjonen selv om man har litt dårlig råd. :) Dårlig råd er egentlig bare en dårlig unnskyldning , det er bare å planlegge litt frem i tid, tenke litt økonomisk langsiktig. Hehe, men er jo dette mange som har dårlig råd ikke greier da, er jo som regel en grunn til at de har dårlig råd. Hehe. :) Det er snakk om en dag i konfirmantens liv. dere blåser jo lett 200 spenn i måneden på dårlige mobilabbo, first price lapskaus og unødvendige tv-kanaler på get boxen. Smålig av dere å sitte med kalkulatoren. :)

Anonymkode: 6bff7...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg må le litt jeg. :) Hva er 200 kr i mnd for deg da? er jo prisen av et elendig mobilabonnement det :) Selv med uføretrygd er ikke dette vanskelig. Det er virkelig ikke så vanskelig å legge til side en liten sum pr måned for å kunne gi en skikkelig gave til konfirmasjonen selv om man har litt dårlig råd. :) Dårlig råd er egentlig bare en dårlig unnskyldning , det er bare å planlegge litt frem i tid, tenke litt økonomisk langsiktig. Hehe, men er jo dette mange som har dårlig råd ikke greier da, er jo som regel en grunn til at de har dårlig råd. Hehe. :) Det er snakk om en dag i konfirmantens liv. dere blåser jo lett 200 spenn i måneden på dårlige mobilabbo, first price lapskaus og unødvendige tv-kanaler på get boxen. Smålig av dere å sitte med kalkulatoren. :)

Anonymkode: 6bff7...91b

he fucking he. :) Er jo bare å sette av penger :) heheehehehe hvis du ikke klarer det så :):):) HWEHEHEEHEHHEEHEHHEHEHE

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg må le litt jeg. :) Hva er 200 kr i mnd for deg da? er jo prisen av et elendig mobilabonnement det :) Selv med uføretrygd er ikke dette vanskelig. Det er virkelig ikke så vanskelig å legge til side en liten sum pr måned for å kunne gi en skikkelig gave til konfirmasjonen selv om man har litt dårlig råd. :) Dårlig råd er egentlig bare en dårlig unnskyldning , det er bare å planlegge litt frem i tid, tenke litt økonomisk langsiktig. Hehe, men er jo dette mange som har dårlig råd ikke greier da, er jo som regel en grunn til at de har dårlig råd. Hehe. :) Det er snakk om en dag i konfirmantens liv. dere blåser jo lett 200 spenn i måneden på dårlige mobilabbo, first price lapskaus og unødvendige tv-kanaler på get boxen. Smålig av dere å sitte med kalkulatoren. :)

Anonymkode: 6bff7...91b

Nå har jeg ikke dårlig råd, men ikke f*n om jeg gir flere tusen i konfirmasjonsgave!

Anonymkode: d0f8f...e23

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg må le litt jeg. :) Hva er 200 kr i mnd for deg da? er jo prisen av et elendig mobilabonnement det :) Selv med uføretrygd er ikke dette vanskelig. Det er virkelig ikke så vanskelig å legge til side en liten sum pr måned for å kunne gi en skikkelig gave til konfirmasjonen selv om man har litt dårlig råd. :) Dårlig råd er egentlig bare en dårlig unnskyldning , det er bare å planlegge litt frem i tid, tenke litt økonomisk langsiktig. Hehe, men er jo dette mange som har dårlig råd ikke greier da, er jo som regel en grunn til at de har dårlig råd. Hehe. :) Det er snakk om en dag i konfirmantens liv. dere blåser jo lett 200 spenn i måneden på dårlige mobilabbo, first price lapskaus og unødvendige tv-kanaler på get boxen. Smålig av dere å sitte med kalkulatoren. :)

Anonymkode: 6bff7...91b

Hvorfor tror du folk velger «dårlig mobilabonnement, first price lapskaus og unødvendig TV-kansler på Get boxer»? Fordi de har så grådig mye penger til overs? Tror ikke det. Hehe.

Sparer mye jeg, men når jeg hadde så lite til overs som jeg hadde da barna var små måtte jeg bruke det jeg sparte på nødvendige ting til barna. Konfirmanten fikk da en fin presang likevel, og han ble superfornøyd selv om det «bare» kostet 5000.

Hehe.

Anonymkode: e4238...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mm456 skrev:

Jeg fikk 70k + bunad til min konfirmasjon for snart 10 år siden, og jeg ble helt sjokkert over hvordan jeg kunne få så mye. Sparte hvert øre til boligsparing, og er evig takknemlig for det i dag. Hadde blitt vanvittig flau om noen i min vennegjeng på den tiden sutret over at det der var lite, for det er det absolutt ikke. Herregud.

Jeg fikk 600 kr til konfirmasjonen og var kjempeglad for det. Vi hadde middag hjemme med en tante, onkel, kusine og besteforeldre og det var nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har konfirmant i år. Vi har snakket litt om dette med gaver og at man ikke trenger å sammenligne seg med andre. Han sier at gutter ikke prater om slikt, hverken når det gjelder julegaver, feriereiser eller bursdagsgaver. Det var jeg egentlig ikke klar over for jeg husker bare at det var omtrent det eneste vi snakket om etter konfirmasjonen min på 90-tallet. Så kanskje er summen viktigere for jenter rett og slett fordi de vet at alle kommer til å spørre om hvor mye de fikk. Jenter sammenligner seg alltid med hverandre.

Anonymkode: 56658...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere overdramatiserer sånn. :) Hvis det er så ille å gi en skikkelig gave, sett av to hundre kr hver måned i to år da vel, rikelig tid før konfirmasjonen og dere har 4 800 kr i ren gave. Trenger ikke gjøre dette så veldig komplisert. :) Ene onkelen min la til side 150 kr i måneden i tre år. Han er på ingen måte rik, men det trenger man heller ikke å være for å kunne gi en skikkelig gave. :)

Anonymkode: 6bff7...91b

Gi meg en god grunn for at en konfirmant trenger å få 4800 kr i gave fra en person. Det burde holde i massevis med 500-700kr. Det er ikke akkurat et bryllup vi snakker om her.

Hvis man ønsker å gi ungdommen en så stor gave, er det virkelig mer hensiktsmessig å gi det på 20 årsdagen. 

Endret av Ulven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mumeod said:

Dette handler ikke om å gjøre en feil. Du er veldig ambivalent, for du sier det er ufint. Men forsvare det er jo nettopp det du gjør.

En slik holdning har ingenting med engangstilfelle- eller å gjøre en feil. Nei dette vitner om veldig dårlige personlighetstrekk, og det er derfor ingen ting å tilgi. Dette handler derimot om folkeskikk og manerer, noe som tydelig er mangelvare når man kan bli skuffet eller tror at 100k er normalt.

Det handler ikke om å være ung og dum, eller ung eller uerfaren. Det er ganske enkelt mangel på sosiale antenner og normal folkeskikk, noe de fleste har selv om de «bare» er 14 år.

Man kan ikke forandre en hel personlighet bare ved å si «dette var galt», eller «nå var du utakknemlig». Tror du virkelig man kan endre slik atferd så lett, det er bare naivt.

Det er ingenting å unnskylde eller å forsvare. Dette burde man forstå selv om har 14 år eller over 30. 

Det var da voldsomt! Selvsagt kan en jentunge på 14 forandre seg, både i personlighetstrekk og væremåte, før hun blir voksen. Og du kan ikke for alvor mene at denne ene episoden sier noe om hele hennes personlighet? Hva slags verden er det du lever i?

Anonymkode: 810dc...69d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kristen, men burde ikke ihvertfall de konfirmantene som nettopp har bekreftet sin tilhørighet til den kristne tro, bli minnet på Jesu ord: «Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon» ?

Anonymkode: 5e789...d2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg er sjokkert 😳 Hvordan går det an å være misfornøyd med de gavene? Er det mulig?

Vi fikk beskjed om å ikke snakke om penger og beløp på skolen, og det syntes jeg var en god regel. Synes det er utrolig trist om fokuset hos konfirmantene nå er penger og gaver. 

Det er kun én eneste ting jeg angrer på ved min konfirmasjon, og det er at jeg ikke tok flere bilder med besteforeldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dr_zhivago skrev:

Vel, TS spurte hva vi mente, og folk svarte. Mener du en 14-åring som ikke har gjort en skit burde få mer enn det hun fikk?

Det handler ikke om hva hun fikk, det handler om at folk sitter og dømmer henne i sin lysende, kvalmende, selvforherligende opphøydhet. Det eneste de skriver er meg meg meg jeg er mye bedre enn det mine unger er bedre enn det jeg meg meg

Osv. Puke. 

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hun fikk fem eller hundretusen. 

Anonymkode: dc0cf...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Jeg fikk 600 kr til konfirmasjonen og var kjempeglad for det. Vi hadde middag hjemme med en tante, onkel, kusine og besteforeldre og det var nok.

Det hadde jeg også blitt glad for! Veldig takknemlig for stort selskap, men hadde kost meg like mye hjemme sammen med nærmeste familie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om hva hun fikk, det handler om at folk sitter og dømmer henne i sin lysende, kvalmende, selvforherligende opphøydhet. Det eneste de skriver er meg meg meg jeg er mye bedre enn det mine unger er bedre enn det jeg meg meg

Osv. Puke. 

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hun fikk fem eller hundretusen. 

Anonymkode: dc0cf...2ba

Om du ikke bryr deg, så ikke svar i denne tråden da vel. TS spurte spesifikt hva vi synes om denne konfirmantens reaksjon på det alle normalt oppegående mennesker er enige om at er et fantastisk økonomisk "utbytte" av konfirmasjonen. Grunnen er fordi at det er noe riv ruskende galt med barn som har fått et så urealistisk syn på livet at de blir misfornøyd av en slik mengde verdifulle gaver (som hun strengt tatt ikke har gjort noe for å fortjene). Og da regner jeg med at TS, forutsatt at det ikke er en ren trolletråd, ønsket å få bekreftet sitt syn på saken fordi det sikkert er lett å føle seg "mislykket" som forelder når avkommet reagerer på den måten. Om dette temaet ikke interesserer deg, så er det ikke noe poeng å svare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mumeod skrev:

Nekter å tro at en voksen person har skrevet dette.

En normal årslønn er på rundt 300 000 etter skatt, da gir man ikke over 100 000 i konfirmasjonsgave. Kan du egentlig økonomi?

Tror ingen oppegående foreldre med konfirmanter dropper å betale husleie og strøm i 3-4 mnd i frykt for at barnet deres skal bli mobba fordi det ikke fikk nesten en halv årslønn i gave. Si meg, du mener vel at det er omsorgssvikt om foreldra ikke gir iphone til 17 000 og 15 000 i pengegave hver gang ett av barne dine har bursdag? 

Grunnen til at du mener at man burde bli skuffet over 40 000 er vel fordi du aldri har hatt ansvar for egen økonomi. Bare 40 000 vil jeg si er langt over gjennomsnittet for hva som er normalt.

Her tar du feil. En minimumnormal årslønn på kg er 550 000 kr, 300 000 er det ingen normale som har.

Merkelig nok i den virkelige verden, er 550 k god lønn her jeg er fra..

Anonymkode: 9f3be...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest tråden, kun opprinnelig innlegg fra TS, men jeg må si jeg synes forventningene til gaver er helt hinsides. Husker fra jeg selv ble konfirmert for 10 år siden, fikk 27000 kr og en kvalitetskoffert (spesiell gave ja, men ble veldig glad da det var noe jeg virkelig trengte). Like god i dag og har brukt den MYE. Husker jeg var strålende fornøyd. Kan huske det ble snakket om penger og gaver blandt klassekamerater og venner, men det var ikke i nærheten av så mye fokus på det som jeg har inntrykk av at det er i dag. Synd at det har blitt sånn, kan se for meg at Kari som er fornøyd med det hun har fått kommer på skolen og får høre at andre har fått 4x mer, og dermed går fra fornøyd til skuffet. Kanskje det hadde vært bedre at foreldre tok full kontroll og konfirmanten ikke visste hva slags sum hun/han får før de fyller 18? Det går jo litt imot selve ideen om at en er "voksen" når man konfirmeres, men allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, dr_zhivago skrev:

Om du ikke bryr deg, så ikke svar i denne tråden da vel. TS spurte spesifikt hva vi synes om denne konfirmantens reaksjon på det alle normalt oppegående mennesker er enige om at er et fantastisk økonomisk "utbytte" av konfirmasjonen. Grunnen er fordi at det er noe riv ruskende galt med barn som har fått et så urealistisk syn på livet at de blir misfornøyd av en slik mengde verdifulle gaver (som hun strengt tatt ikke har gjort noe for å fortjene). Og da regner jeg med at TS, forutsatt at det ikke er en ren trolletråd, ønsket å få bekreftet sitt syn på saken fordi det sikkert er lett å føle seg "mislykket" som forelder når avkommet reagerer på den måten. Om dette temaet ikke interesserer deg, så er det ikke noe poeng å svare.

Det er da noe riv, ruskende galt i at voksne folk som arrangerer et selskap, lar en person telle sammen pengegavene og opplyse om sluttsummen i plenum?! 

For at alle skal se hvor glad, overrasket og takknemlig den unge mottakeren ble?

Hadde hun telt over i ro og fred alene etterpå som naturlig er, hadde  ikke dette skjedd. 

Jeg er mest sjokkert over selskapet/vertskapet. Reagerte ikke dere som gjester på det?! Virker som om foreldrene arrangerte en innsamlingsaksjon. 

Anonymkode: ac71a...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt forstå konfirmanten. 40000 er rett og slett ikke mye i konfirmasjon disse dager: de penga forsvinner på en ukes tid.

Kan ikke være gøy for denne jenta å komme tilbake på skolekameratene har fått 100 000, om ikke mer.

Anonymkode: 0255d...c1d

Nei vet du hva. Om 40000 brukes opp innen en ukes tid så er det noe alvorlig feil her. 

Det er uansett noe alvorlig feil her. Konfirmanter nå til dags sløser vekk pengene på vås. Få år senere så vil de at foreldrene skal betale lappen. Det er ikke dette som var meningen med denne skikken. Pengene skulle brukes som oppstart til voksentilværelsen. 

Håper ts sin utakknemlige konfirmant får pengene på sperret konto til hun blir myndig, lærer folkeskikk og takknemlighet. Håper hun får minimalt med ukepenger så hun må få en liten jobb og tjene penger selv så hun lærer penger verdi. 

Jeg hadde dødd av skam om det der var mitt barn. 

Anonymkode: e3046...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ulven skrev:

Gi meg en god grunn for at en konfirmant trenger å få 4800 kr i gave fra en person. Det burde holde i massevis med 500-700kr. Det er ikke akkurat et bryllup vi snakker om her.

Hvis man ønsker å gi ungdommen en så stor gave, er det virkelig mer hensiktsmessig å gi det på 20 årsdagen. 

Helt riktig. 

Anonymkode: e3046...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg må le litt jeg. :) Hva er 200 kr i mnd for deg da? er jo prisen av et elendig mobilabonnement det :) Selv med uføretrygd er ikke dette vanskelig. Det er virkelig ikke så vanskelig å legge til side en liten sum pr måned for å kunne gi en skikkelig gave til konfirmasjonen selv om man har litt dårlig råd. :) Dårlig råd er egentlig bare en dårlig unnskyldning , det er bare å planlegge litt frem i tid, tenke litt økonomisk langsiktig. Hehe, men er jo dette mange som har dårlig råd ikke greier da, er jo som regel en grunn til at de har dårlig råd. Hehe. :) Det er snakk om en dag i konfirmantens liv. dere blåser jo lett 200 spenn i måneden på dårlige mobilabbo, first price lapskaus og unødvendige tv-kanaler på get boxen. Smålig av dere å sitte med kalkulatoren. :)

Anonymkode: 6bff7...91b

Og hva man er onkel til 10 stk som skal konfirmeres omtrent samtidig? Da må de 10 dele på de 200 man setter av. Da blir det brått 480 kr på hver på konfirmasjonsdagen.

Hadde jeg visst at konfirmanten hadde denne holdningen hadde gavebeløpet sunket til kr 100 - et halvt kinokort, eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...