Gå til innhold

Missfornøyd konfirmant.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest WhisperingWind

Hadde det vært min unge hadde jeg skammet meg. Og det hadde fått en konsekvens.

Hadde inndratt alle goder og i helgene skulle vi jobbet frivillig på Fattighuset og andre veldedige organisjoner så ungen hadde lært seg en ting eller to om hvor godt han hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er trådstarter? Og forelderen? 

 

Jaja, dere har en `oppvask` å gjøre....

Anonymkode: b75a9...aa5

Nei 😄
Men jeg kommenterte "litt lenger opp" at vi hadde konfirmasjon for ikke så lenge siden.. at det var uhørt... osv osv

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene har en jobb å gjøre der.  Ikke bare er hun bortskjemt, hun har ingen motforestillinger mot å vise at hun er skuffet heller. Håper de glade givere tar lærdom av dette, og "gir" henne ei geit ved neste høytidelige anledning. 

(Eller kanskje ikke. Jeg liker ikke tanken på å gi veldedighetsgaver som straff, men det ville nok vært et kostelig syn å se henne pakke opp en slik gave.) 

Anonymkode: 7f35b...cea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at man gir penger til konfirmanter i det hele tatt. Det blir så klart et pengejag når det er sånne beløper som skal gis ut til unger. Dette er jo 14 åringer, så klart blir summene pratet om i klassen, og da får du høre om de som får høye summer, for de som får lave summer de sier jo ikke summene sine(da føler de seg ikke like bra). "Marie fikk 100 000 kr", "Oskar fikk 70.000", "Jonas fikk 60.000 kr og sjørøverskuta i middelhavet". Hvordan tror dere det føles for de ungene som får "20.000" som i seg selv er mye penger. Vi kan ikke forvente at barna skal forstå mengden penger de får, men de forstår forskjellene mellom de andre barna i klassen. 

Er egentlig sykt ekkelt at vi feirer dette på denne måten, bør være en hyggelig feiring, vanskelig å fokusere på dette når penger åpenbart hele tiden blir et tema.

Anonymkode: 5c444...d5b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt. 

Hvem kan bli skuffet over noe slik? Har jo fått lengt mer enn hva jeg vil si er normalt!

Helt ærlig, er man så utakknemlig og bortskjemt fortjener man ikke gaven. Burde tatt alt av gaver tilbake, når man er så utakknemlig og grådig.

Drittunge er det som er mest passende her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi voksne er i grunnen skyld i dette selv. Hvert år er det tallrike tråder med spørsmål om hvor mye man skal gi i gave. Ikke rent sjelden er det svar om minimum 1000 kroner fra tanter og onkler, for ikke å glemme besteforeldre som bør hoste opp titusener. Naboer bør gi 300 kroner og helst mer, mens ungdommene selv gir hverandre gaver på minst det samme.

 Disse beløpene kjenner konfirmantene veldig godt. De vet inderlig vel hva som er vanlig "sats" for konfirmasjonsgavene, og får dermed en forventning om hva de vil sitte igjen med.

Denne ungdommen er selvfølgelig totalt bortskjemt og foreldrene har gjort en dårlig jobb med å lære ungdommen takknemlighet. Men vi bør gå litt i oss selv og se på hva vi er med på å skape. Det er noe veldig galt med utviklingen når vi gir en 15 åring større gaver enn vi gir et brudepar.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmantene er barn. De tenker som barn og de oppfører seg som barn. De snakker sammen og trekker opp hverandres forventninger. Konfirmasjonen, det store enmannsbryllupet og pengeinnsamlingen som foregår det året de fyller 15 er selvsagt en viktig begivenhet i deres liv. 

Er det noe foreldrene har feilet på, så er det å synkronisere forventningene med virkeligheten. Snakke om at mange kanskje lyver eller tar i litt hardt når de forteller hva de tror de skal få. At mange gjør det for å sette seg selv i et godt lys. At folk har forskjellig råd, og at folk har forskjellige skikker når det gjelder hvor mye som er vanlig å gi. 

Å snakke om konsekvenser og inndragelse av goder for konfirmanten og å kalle konfirmantene for drittunger synes jeg ikke noe om. Konfirmanten har ikke den største skylda her. Å gi konfirmanten en realitetsorientering ved f.eks å ta en frivillig vakt på et suppekjøkken e.l, kan derimot kanskje være bra. Foreldrene fikk nok sin del av realitetsorienteringen da de fikk med seg konfirmantens skuffelse. (Det burde de i alle fall reflektere over.)  

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde man ikke gi gaver til konfirmasjon. Det tar bort hele fokuset. Men om det ikke er gaver var det vel langt færre som konfirmerte seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at man gir penger til konfirmanter i det hele tatt. Det blir så klart et pengejag når det er sånne beløper som skal gis ut til unger. Dette er jo 14 åringer, så klart blir summene pratet om i klassen, og da får du høre om de som får høye summer, for de som får lave summer de sier jo ikke summene sine(da føler de seg ikke like bra). "Marie fikk 100 000 kr", "Oskar fikk 70.000", "Jonas fikk 60.000 kr og sjørøverskuta i middelhavet". Hvordan tror dere det føles for de ungene som får "20.000" som i seg selv er mye penger. Vi kan ikke forvente at barna skal forstå mengden penger de får, men de forstår forskjellene mellom de andre barna i klassen. 

Er egentlig sykt ekkelt at vi feirer dette på denne måten, bør være en hyggelig feiring, vanskelig å fokusere på dette når penger åpenbart hele tiden blir et tema.

Anonymkode: 5c444...d5b

Å få 100 000, 70 000 eller 60 000 er faen meg ikke normalt. Hvilke syk verden lever vi i hvor noen tror det er greit å bruke nesten en halv årslønn på konfirmasjonsgave til en 14 åring.

Husker for 10 år siden da var 20 000 veldig mye, og noe kun kanskje 2-3 stykk i en klasse fikk.

Høres ut som grådige barn som bare krever, med ettergivende foreldre med total mangel og sans på økonomi.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt forstå konfirmanten. 40000 er rett og slett ikke mye i konfirmasjon disse dager: de penga forsvinner på en ukes tid.

Kan ikke være gøy for denne jenta å komme tilbake på skolekameratene har fått 100 000, om ikke mer.

Anonymkode: 0255d...c1d

Du tuller nå?

Anonymkode: b75a9...aa5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt forstå konfirmanten. 40000 er rett og slett ikke mye i konfirmasjon disse dager: de penga forsvinner på en ukes tid.

Kan ikke være gøy for denne jenta å komme tilbake på skolekameratene har fått 100 000, om ikke mer.

Anonymkode: 0255d...c1d

De kan bruke 10 prosent da og resten går på sparekonto etter min mening. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj for et ekkelt menneske. Tydelig ekstremt bortskjemt, utakknemlig og stor egoist. Konfirmasjon er blitt et pengejag og en måte å få status på. Det er helt kvalmt at penger, ferier og merkeklær/vesker skal avgjøre for om du er et verdig menneske eller ikke i dagens samfunn. Selv fikk jeg litt over 10 000,-, bunad og noen smykker til konfirmasjonen. Og dette er ikke mange år siden. Har stor familie. Dette med å få enorme summer er noe som er kommet de siste årene. Kvalmt!

Anonymkode: ce6ec...5d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt forstå konfirmanten. 40000 er rett og slett ikke mye i konfirmasjon disse dager: de penga forsvinner på en ukes tid.

Kan ikke være gøy for denne jenta å komme tilbake på skolekameratene har fått 100 000, om ikke mer.

Anonymkode: 0255d...c1d

Nekter å tro at en voksen person har skrevet dette.

En normal årslønn er på rundt 300 000 etter skatt, da gir man ikke over 100 000 i konfirmasjonsgave. Kan du egentlig økonomi?

Tror ingen oppegående foreldre med konfirmanter dropper å betale husleie og strøm i 3-4 mnd i frykt for at barnet deres skal bli mobba fordi det ikke fikk nesten en halv årslønn i gave. Si meg, du mener vel at det er omsorgssvikt om foreldra ikke gir iphone til 17 000 og 15 000 i pengegave hver gang ett av barne dine har bursdag? 

Grunnen til at du mener at man burde bli skuffet over 40 000 er vel fordi du aldri har hatt ansvar for egen økonomi. Bare 40 000 vil jeg si er langt over gjennomsnittet for hva som er normalt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt forstå konfirmanten. 40000 er rett og slett ikke mye i konfirmasjon disse dager: de penga forsvinner på en ukes tid.

Kan ikke være gøy for denne jenta å komme tilbake på skolekameratene har fått 100 000, om ikke mer.

Anonymkode: 0255d...c1d

:blink: 

Forsvinner på en ukes tid? 

 

Ellers til HI er det her det jeg har å si om den saken: 

It is not the man who has too little, but the man who craves more, that is poor.

~Seneca

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun kan sende inn en søknad til Luksusfellen allerede nå...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan godt forstå konfirmanten. 40000 er rett og slett ikke mye i konfirmasjon disse dager: de penga forsvinner på en ukes tid.

Kan ikke være gøy for denne jenta å komme tilbake på skolekameratene har fått 100 000, om ikke mer.

Anonymkode: 0255d...c1d

Prøver du å provosere? Du gjør bare deg selv til latter. 

Anonymkode: 19ce9...49b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

45000kr på konto, to storby reiser, bunad, smykker.. Og konfirmanten var tydelig skuffet da den samlede summen ble opplest. Slik at hun som leste det opp og hadde reknet ble stresset og sa: jeg har sikkert regnet feil.... 

Hun ble rett lei seg.. 

Da har foreldrene sviktet på mange plan mener jeg...  hva mener du?

 

Anonymkode: 066df...f95

Dette er rett og slett en drittunge med dårlig oppdragelse. Selv fikk jeg 16.000 i 1999 og var overlykkelig. Ingen ferier, ingen klær osv. Kun 16.000 i kontanter og jeg følte meg som en konge :)

Anonymkode: fb898...e30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det dummeste jeg har lest. Både det å lese opp summen høyt, og det å bli skuffet over de gavene. Spesielt det siste. Det må da ligge langt over hva en gjennomsnittskonfirmant får.

Anonymkode: 1be8e...e8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk konfirmanten virkelig ingen Ferrari, Lamborghini, Rolls Royce eller lignende luksusbil? Og hva med et eget hus, som har en innendørs swimmingpool? Fikk hun virkelig ingenting av dette? Eller hva med den Yacht'en hun sikkert ville hatt bruk for, hva med den?

Vi alle vet jo hvor mye alle andre får på konfirmasjonsdagen, så dette var virkelig en dårlig dag. Jeg er sjokkert.

Men for ikke å tulle, så mener jeg 45.000 er FOR mye. Det er jo jæ**** mye. Og alt det andre hun fikk. Er hun ikke fornøyd, så er det noe galt et sted. Det må ha vært en pinlig situasjon blant dem som var tilstede. Flaut.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...