Gå til innhold

Missfornøyd konfirmant.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får helt angst når jeg leser dette. Vi har liten familie der halvparten bor i utlandet, det betyr at de ikke har norske lønninger og ikke gir digre pengegaver. Sønnen min konfirmeres neste år og har vist stor interesse hos kusine og fetter som ble konfirmert i år. Vi har det ikke så fett heller, selskapet koster mye allerede og vi har nok ikke råd å gi 10.000 eller mer i tillegg.

Jeg har snakket med ham om at han må jekke ned forventningene, det er flere i klassen hans som har pengesterke foreldre/familier og da kan det godt hende de får i overkant av 100k.

Generelt syns jeg at det er trist at en ungdom som ikke har noe forhold til penger eller vet hvor mye man må jobbe for det har så høye forventninger. Best å få dem ned på jorda tidlig.

Anonymkode: 23b4b...4b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette tror jeg ikke på. Jeg har aldri hørt om en konfirmasjon der man leser opp gavene og summen for alle.

Anonymkode: 39075...725

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk «bare» 13 000 i min konfirmasjon, og ikke noe storbyferie, bunad eller andre ting. Synes hun er bortskjemt 

Anonymkode: 58586...d4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feiret nettopp konfirmasjon der konfirmanten fikk rundt 15 000 og litt øredobber, smykkeskrin, sko og slikt. Altså mye mindre enn den konfirmanten du skriver om. Hun var OVERLYKKELIG! For en bortskjemt drittunge du skriver om her!

Anonymkode: ff22d...bc2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er barn! De er er produkt av oppdragelse de har fått av sine foreldre! Så på bakgrunn av dette finnes det ikke rart i det hele tatt. Som man reder ligger man. Det er alltid slik. Det er ikke nødvendigvis slik at dette følger vedkommende inn i voksenlivet. Men det er et enormt varsku når ungdommer har dette perspektivet på en konfirmasjon, og forventningene rundt dette her. Ikke anklage ungdommen, det er foreldrene som har ansvaret her. Mine ungdommer fikk litt over 20.000 kr totalt sett utenom hva konfirmasjonen kostet. De var veldig fornøyde selv om det var andre som fikk langt mer en de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg gruer meg litt til ungen står konfirmant. 

Vi har helt grei økonomi og kan gi et fint selskap + gave til, men bare tanken på at det skal ramle inn titusener av kroner i gaver fra fjern og nær.. Og at ungen kanskje ikke er "fornøyd" med summen hvis den "bare" er på så og så mye.. Det er helt borti natta sinnssykt. 

Anonymkode: 70a4f...30b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

45000kr på konto, to storby reiser, bunad, smykker.. Og konfirmanten var tydelig skuffet da den samlede summen ble opplest. Slik at hun som leste det opp og hadde reknet ble stresset og sa: jeg har sikkert regnet feil.... 

Hun ble rett lei seg.. 

Da har foreldrene sviktet på mange plan mener jeg...  hva mener du?

 

Anonymkode: 066df...f95

Hadde konfirmanten min sagt noe slikt tror jeg at jeg hadde tatt hele beløpet og kjøpt geiter for de 😡 Jada, hadde vært tyveri og alt det der, skulle heller tatt noen års fengsel for å få tid på å tenke hvordan jeg kunne gjort så grundig feil i oppdragelsen.

Neida. Eller joda... 

Min konfirmant var storfornøyd med sine 10000 kroner etter konfirmasjonen, heeeelt i skyene etter at tanter og onkler ga 500-lapper, og ikke minst 3000 fra begge bestefedrene. 

Anonymkode: e4238...2f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg gruer meg litt til ungen står konfirmant. 

Vi har helt grei økonomi og kan gi et fint selskap + gave til, men bare tanken på at det skal ramle inn titusener av kroner i gaver fra fjern og nær.. Og at ungen kanskje ikke er "fornøyd" med summen hvis den "bare" er på så og så mye.. Det er helt borti natta sinnssykt. 

Anonymkode: 70a4f...30b

Er kun bortskjemte unger (vil ikke kalle de ungdommer med den tankegangen..) som kan si noe sånt, så så lenge du oppdrar ungen skal det nok gå helt fint😅

Anonymkode: e4238...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt lite ja. Jeg fikk 60000 og det var for 25 år siden og på landet. Fikk bunad og. Men ikke tur..så der gikk vel litt av pengene.

Anonymkode: 1ebd2...20b

Lite??

Har du en enormt stor slekt eller? Hva var gjennomsnittet folk ga deg? Det er virkelig ikke vanlig eller nødvendig å bruke en månedslønning på å gjøre konfirmanten fornøyd! Tipper pengene går til Canada goose jakker til 10000, iPhone og Gucci-veske til 30000, diamantringer og diverse. For når man tenker at 60000 er lite er man virkelig bortskjemt!!! Og er man så bortskjemt ser jeg for meg de er vant til å få ting til vanvittige priser. 

Anonymkode: e4238...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vart konfirmert på 90-talet og fekk minst i klassa. Eg veit det fordi det var samtaleemnet på skulen etter konfirmasjon. Skal eg tippe så var det samtaleemnet etter konfirmasjon i 1960, og er det framleis. For ungdomen vert det  ein veldig konkret markør for kvar ein står sosioøkonomisk, sjølv om det oftast seie mest noko om kor stor slekt ein har. Det er kanskje ikkje så lett for ein 14-åring å sjå. 

Anonymkode: cf845...957

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en kvalmende tråd. Jeg blir kvalm av dere nettavisen-kommentarfelt-moralister, som sitter og er så dømmende og nedlatende. Dere skriver om et barn. Hva faen vet dere om hvilke forventninger hun har og hvorfor?

«Jeg har visst gjort en god jobb med min datter»

»Jeg fikk småpenger og var likevel fornøyd»

»Jeg hadde aldri reagert sånn»

»Send henne til Afrika»

»Bortskjemte drittunge»

»Aldri noensinne mer gaver på henne»

OMFG. Skinnhellige besserwissere!

Anonymkode: dc0cf...2ba

Vel, TS spurte hva vi mente, og folk svarte. Mener du en 14-åring som ikke har gjort en skit burde få mer enn det hun fikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en kvalmende tråd. Jeg blir kvalm av dere nettavisen-kommentarfelt-moralister, som sitter og er så dømmende og nedlatende. Dere skriver om et barn. Hva faen vet dere om hvilke forventninger hun har og hvorfor?

«Jeg har visst gjort en god jobb med min datter»

»Jeg fikk småpenger og var likevel fornøyd»

»Jeg hadde aldri reagert sånn»

»Send henne til Afrika»

»Bortskjemte drittunge»

»Aldri noensinne mer gaver på henne»

OMFG. Skinnhellige besserwissere!

Anonymkode: dc0cf...2ba

Du er på KVINNEguiden, min venn 😜

Anonymkode: 041d3...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper denne ungdommen virkelig fikk tilsnakk om foreldrene etterpå! 

Jeg var kjempe skuffet etter min konfirmasjon! Søsteren min fikk 22.000, bunad og en diamantring (ringen fikk hun fra tanten og onkelen vår), mens jeg fikk bunad (den fikk vi jo av mamma), 12.000 (nøyaktig samme gjester), og av tanten og onkelen hun fikk diamantring av fikk jeg et stygt gullsmykke fra Tyrkia som ikke akkurat var noe ungdommer bruker. 

Jeg viste ikke til noen at jeg var skuffet, takket pent for gavene og alt. Men allikevel blir jeg fortsatt irritert av å tenke på forskjellsbehandlingen fra familien

Anonymkode: 7b7b1...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at konfirmantene skryter, men spørs jo hvor mye de får bruke fritt/sløse etterpå? For å ikke snakke om dagen de blir myndige og kan disponere alt fritt. En festglad russegutt på 18 år med en feit sparekonto er en farlig kombinasjon.

Uansett, vi har liten slekt og er mer nøktern hva gjelder gaver, både til bursdag, jul og konfirmasjon, så jeg håper at mine barn ikke drømmer om altfor mye, da vil de nok bli meget skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere overdramatiserer sånn. :) Hvis det er så ille å gi en skikkelig gave, sett av to hundre kr hver måned i to år da vel, rikelig tid før konfirmasjonen og dere har 4 800 kr i ren gave. Trenger ikke gjøre dette så veldig komplisert. :) Ene onkelen min la til side 150 kr i måneden i tre år. Han er på ingen måte rik, men det trenger man heller ikke å være for å kunne gi en skikkelig gave. :)

Anonymkode: 6bff7...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere overdramatiserer sånn. :) Hvis det er så ille å gi en skikkelig gave, sett av to hundre kr hver måned i to år da vel, rikelig tid før konfirmasjonen og dere har 4 800 kr i ren gave. Trenger ikke gjøre dette så veldig komplisert. :) Ene onkelen min la til side 150 kr i måneden i tre år. Han er på ingen måte rik, men det trenger man heller ikke å være for å kunne gi en skikkelig gave. :)

Anonymkode: 6bff7...91b

OK.

Anonymkode: 5e789...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere overdramatiserer sånn. :) Hvis det er så ille å gi en skikkelig gave, sett av to hundre kr hver måned i to år da vel, rikelig tid før konfirmasjonen og dere har 4 800 kr i ren gave. Trenger ikke gjøre dette så veldig komplisert. :) Ene onkelen min la til side 150 kr i måneden i tre år. Han er på ingen måte rik, men det trenger man heller ikke å være for å kunne gi en skikkelig gave. :)

Anonymkode: 6bff7...91b

For en om har dårlig råd, så er nok konfirmasjon om 2 år første prioritet å spare til........Tru'kke det!!

Anonymkode: d0f8f...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens unge er en generasjon med egoister og selvsentrerte selvdyrkere. Desverre

Anonymkode: a6e51...e67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For en om har dårlig råd, så er nok konfirmasjon om 2 år første prioritet å spare til........Tru'kke det!!

Anonymkode: d0f8f...e23

Det er vel strengt tatt ikke det man sparer til om man har god råd, heller. Selv om man har god råd, er det ikke nødvendig å gi bort flerfoldige tusen i konfirmasjonsgave til venners og slektningers barn. 

Anonymkode: 5e789...d2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...