Gå til innhold

Tok morgenbussen til vestkanten idag, men så fikk jeg en reality check.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg leste denne artikkelen igår: https://www.aftenposten.no/osloby/i/xP533B/Pa-sentrumsskolene-stresser-elevene-med-skole-og-karakterer-Pa-vestkanten-handler-det-om-noe-helt-annet

 

Og tilfeldigvis skulle jeg også ta eksamen idag, og denne skolen lå ikke langt unna Ullern. Jeg har en bakgrunn hvor karakterpress er vanlig, men jeg går ikke med de mest dyreste klærne, men klær meg over gjennomsnittlig greit- Det går ikke Gucci og Prada overalt. Jeg er også preget av sosialt press, trener og ser bra ut. Men jeg vil bare fortelle hva jeg følte.

Da jeg satt på bussen så jeg tydelig forskjellen på menneskene her. De kler seg ekstremt annerledes. Alt ser så dyrt ut, så elegant! Fine kåper, dyre vesker, nesten tatt ut av en film. Alle ønsker å fremheve at de er noe tydeligvis.. At de har verdier osv. Min virkelighetsoppfatning er imidlertid et annet sted. Jeg jobber hardt på skolen for å komme inn på toppstudiene, også ble jeg bare kastet inn i dette andre samfunnet. Jeg fikk skikkelig angst når jeg satt der og følte nesten ikke at jeg var god nok Men jeg innså at jeg sitter tross alt på bussen. Hvis disse voksne og unge menneske er så rike som de er, hadde de ikke vært på bussen. Da måtte de ihvertfall ha egen bil. Jeg konkluderte med at det jeg så måtte være fake, at alle faker, og det gjør jeg og. 

Hva tenker dere om dette skille? Er du en av de som er en del av noen av miljøene/har vært?

 

Anonymkode: 3ae5d...6f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Bærum, på et av de desidert dyreste områdene- sitter ikke med inntrykket du har fra bussen. 

Traff på naboen på vei til butikken her om dagen, vi var begge på vei ut i jobbebukser. Ingen reagerer på det. Her er det alle mulige folk, fra normale folk til «rikere». Alle har vel i bunn og grunn penger nok for å kunne bo her, men det finnes mange jordnære yrker hvor man kan tjene nok til å bo i et sånt område. Må ikke være kirurg. 

Anonymkode: 16db3...5eb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet på vestkantskole da jeg var liten(flytting og mor med ny kjæreste med god råd), kom fra en gjennomsnittlig rekkehusfamilie, og har aldri opplevd verre mobbing og sosial utestengelse pga hva du har råd til og ikke. Hadde det helt forferdelig i mange år. 

Anonymkode: 1e2cb...9db

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre veldig opptatt av klasse fordi jeg er fra absolutt underklasse. Via tilfeldigheter tilbrakte jeg noen år i en rik Høyre-kommune hvor jeg følte meg utrolig malplassert. Etter det er jeg blitt rotløs; litt for ordentlig for harryfolka fra stedet mitt, men for harry for middelklassefolka der jeg bodde noen år. Jeg har lært at penger til å leve bekymringsfritt er nesten viktigst av alt. 

Anonymkode: 78beb...75c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd flere år på Smestad i Oslo og kjenner ikke igjen det du skriver her. Jeg er av annen etnisk opprinnelse og fra øst i byen og har aldri følt at jeg har skilt meg ut her som en helt vanlig person.

Anonymkode: ba922...f46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært på bussen om de har bil??? :skratte:

Vi tar faktisk kollektiv selv når vi bor på vestkanten. Og har hus og bil.

Anonymkode: cd540...41a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke vært på bussen om de har bil??? :skratte:

Vi tar faktisk kollektiv selv når vi bor på vestkanten. Og har hus og bil.

Anonymkode: cd540...41a

Må være mange som støtter miljøpartiet på vestkanten da, hvis du legger igjen bilen til fordel for kollektiv trafikk?😂

Anonymkode: 3ae5d...6f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du folk med faker, og hva faker de? "De ønsker å fremheve at de er noe". Det er da så enkelt at de kjøper og går med fine klær. Og tar bussen. Som andre folk. Ikke akkurat noe å få angst av.

Anonymkode: 04813...9d2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det ufattelig mye tregere å kjøre bil enkelte steder i Oslo, det må tas i betraktning.

Anonymkode: e7876...309

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du folk med faker, og hva faker de? "De ønsker å fremheve at de er noe". Det er da så enkelt at de kjøper og går med fine klær. Og tar bussen. Som andre folk. Ikke akkurat noe å få angst av.

Anonymkode: 04813...9d2

Enig i det.

Men når det er sagt, merker jeg meg også ofte at det er forskjell på folk på Oslo vest og Oslo øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rot-ekte drabantbyjente og fra lavere arbeiderklasse. 

Bodde på Oslos beste vestkant i mange år, og følte meg aldri utenfor. Gode, hyggelige naboer. De var svært lite opptatt av bakgrunnen min. Det var nesten som "bor du her, så er du en av oss". 

Verste snobbestrøket jeg har bodd, er Grünerløkka for litt over 10 år siden. Der var folk sykt opptatt av om du leste de riktige bøkene, hørte på den riktige musikken, handlet i de riktige butikkene, reiste på ferie til de riktige stedene. Flyttet etter 11 måneder. 

Anonymkode: a2950...cbd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CamillaCollett skrev:

Enig i det.

Men når det er sagt, merker jeg meg også ofte at det er forskjell på folk på Oslo vest og Oslo øst.

Går man bare med dyre merkeklær, så viser du at du har råd til det. Men spørsmålet er bare hvor mye har du i bankkontoen ellers? Det at du kanskje akkurat har nok til livsopphold hver måned, men du viser en annen fasade. Jeg hadde vel kjørt min egen vil hvis jeg hadde vært like rik som jeg fremstod😕

Anonymkode: 3ae5d...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Går man bare med dyre merkeklær, så viser du at du har råd til det. Men spørsmålet er bare hvor mye har du i bankkontoen ellers? Det at du kanskje akkurat har nok til livsopphold hver måned, men du viser en annen fasade. Jeg hadde vel kjørt min egen vil hvis jeg hadde vært like rik som jeg fremstod😕

Anonymkode: 3ae5d...6f4

Da har jeg noen nyheter til deg: 

1. Rike folk har ikke forkjørsrett i køene inn mot Oslo

2. Rike folk har ikke egne parkeringsplasser i sentrum

Hilsen en som bor på vestkanten og som har bil, men som ikke orker å sitte og stange i kø om morgenen. For deretter stresse rundt etter parkering. Jeg tar banen eller buss! 

Anonymkode: a2950...cbd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må være mange som støtter miljøpartiet på vestkanten da, hvis du legger igjen bilen til fordel for kollektiv trafikk?😂

Anonymkode: 3ae5d...6f4

Det tar evigheter å kjøre bil, men det lå vel litt høyt for deg?

Anonymkode: cd540...41a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går man bare med dyre merkeklær, så viser du at du har råd til det. Men spørsmålet er bare hvor mye har du i bankkontoen ellers? Det at du kanskje akkurat har nok til livsopphold hver måned, men du viser en annen fasade. Jeg hadde vel kjørt min egen vil hvis jeg hadde vært like rik som jeg fremstod😕

Anonymkode: 3ae5d...6f4

Jeg tenker ikke på om folk faker eller framstår som rikere enn de er. Det er det jo garantert mange på østkanten som gjør også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det tar evigheter å kjøre bil, men det lå vel litt høyt for deg?

Anonymkode: cd540...41a

Ja, like høyt som alle mine "rike" medpassasjerer på morgenbussen😁

Anonymkode: 3ae5d...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste som tar kollektivtrafikk overalt i Oslo, gjør det fordi de sparer tid på det. Å stå i kø med bilene sine og betale for parkering i dyre dommer en hel arbeidsdag er det ikke mange som gidder å gjøre daglig. Man kjører vel bil til jobb kun om man ikke har noe valg. Kanskje hvis arbeidsplassen din tilbyr gratis parkering for de ansatte, og man jobber et sted der det ikke er så himla lang bilkø om morgen og ettermiddag.

Anonymkode: b119e...f94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De fleste som tar kollektivtrafikk overalt i Oslo, gjør det fordi de sparer tid på det. Å stå i kø med bilene sine og betale for parkering i dyre dommer en hel arbeidsdag er det ikke mange som gidder å gjøre daglig. Man kjører vel bil til jobb kun om man ikke har noe valg. Kanskje hvis arbeidsplassen din tilbyr gratis parkering for de ansatte, og man jobber et sted der det ikke er så himla lang bilkø om morgen og ettermiddag.

Anonymkode: b119e...f94

Pappa kjører bil og tar aldri kollektiv trafikk. Og jeg kommer fra en middelklasse familie.

Anonymkode: 3ae5d...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kollektivt fra Bærum, gjennom deler av vestkanten og til sentrum hver dag. Totalinntrykket er mye mer variert og allminnelig enn det du gir uttrykk for etter én busstur. Selv om det du skriver om selvfølgelig eksister i større grad enn andre deler av byen.

Anonymkode: ae6db...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Bor på vestkanten et sted og bil brukes bare om det skal handles inn mye, eller man skal ut til Smestad gjenbruksstasjon eller et kjøpesenter. Ellers brukes bein, trikk, buss eller bane. Bil i Oslo sentrum? = :raven:

Jeg ser forskjell på folk om jeg tar trikk eller bane fra Majorstuen til Jernbanetorget 👀

(Sånn ellers, jeg bodde på Nordstrand i barne- og ungdomsårene og ble ufattelig mye mobbet 😕 Foreldrene mine hadde ikke bra nok utdanning (matematikkprofessor og adjunkt), jeg hadde ikke «bra nok» klær etc. Her jeg bor nå, har det ikke vært én eneste kjeft som har sagt noe som helst. Aldri 😌 )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...