Gå til innhold

Jeg klarer ikke slutte å spise sjokolade


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, i teorien. Men skal du leve på x-antall kalorier (og tracker dem riktig/nøye) så vil du nok raskt kutte sjokoladen da den fort spiser opp hele middagsbudsjettet ditt... får ikke mye sjokolade inn i 1500 kalorier feks. Med mindre det er snakk om én rute eller toAnonymkode: 33fbe...efa

Men en rute eller to med sjokolade er jo ikke så mye sjokolade?

Sitat

Er selv 50kg og spiser omlag 1600 om dagen fordelt på 4 måltider. 

Antallet måltider påvirker da ikke kaloribehovet?

Beklager forresten dobbeltpost, tekniske problemer (pølsefingre).

Anonymkode: 13a76...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 47 kg og spiser sjokolade og drikker brus hver dag. Jeg spiser langt mer enn 1600 kalorier per dag (og nei, jeg er ikke bulimiker). 

Anonymkode: 19fc9...c5a

Da forbrenner du mer en 1600 om dagen, og skal ikke ned i vekt anar jeg? 

Anonymkode: 33fbe...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men en rute eller to med sjokolade er jo ikke så mye sjokolade?

Antallet måltider påvirker da ikke kaloribehovet?

Beklager forresten dobbeltpost, tekniske problemer (pølsefingre).

Anonymkode: 13a76...34a

Nei,  nettopp. En rute eller to er ikke så mye sjokolade, og om det er dét som er behovet så får man det nok helt fint inn i kaloriregnskapet. Men om hun spiser en hel sjokolade (en Melkerull feks) på 400-500 kalorier så vil jo det ta en stor del av kaka av et kosthold der man skal spise rundt 1500 kcal. 

Anonymkode: 33fbe...efa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men en rute eller to med sjokolade er jo ikke så mye sjokolade?

Antallet måltider påvirker da ikke kaloribehovet?

Beklager forresten dobbeltpost, tekniske problemer (pølsefingre).

Anonymkode: 13a76...34a

Og nei, antall måltider har ikke noe å si for kaloribehovet. Men jeg nevnte det for å vise et eksempel på oppsett. 1600 delt på 4 måltider er 400 per måltid. Spiser du da en Melkerull må du derfor kutte et av fire måltider. Vil tro at de aller fleste spiser 4-5 måltider om dagen. 

Anonymkode: 33fbe...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare sjokolade du har lyst på Ts, eller er det noe søtt generelt? 

Har du sett en sammenheng når suget etter sjokolade melder seg? 

Jeg merker nemlig selv at jeg av og til får et voldsomt sug etter noe søtt etter middag, særlig på dager der jeg er trøtt og har sovet dårlig natta før. Eller dager der jeg er ekstra sliten. Kan også få det på dager der jeg ikke har vært flink til å spise og har fått i meg for lite næring. Men mest utpreget er suget etter noe søtt når jeg er trøtt og sliten. Jeg tror det er kroppen som er ute etter å få opp blodsukkeret, få en opptur. 

Sukker er i tillegg veldig avhengighetsskapende, så hvis du spiser sjokolade hver dag så vil kroppen ha sin daglige sjokolade. 

Det beste er som flere skriver å ikke ha sjokolade i hus. Iallefall ikke favorittsjokoladen. Du kan ev kjøpe inn mørk kokesjokolade eller 86% premiumsjokolade. 

Eller så kan du i en overgang prøve å spise noe annet som er søtt når sjokoladesuget kommer, noe som er søtt men litt sunnere. F.eks diverse bær (jordbær, bringebær og blåbær) med litt vaniljesaus. Vaniljesaus er forsåvidt ikke så sunt, men du trenger ikke mye av det. Du får også kjøpt en vaniljesaus som heter zero, den tror jeg er uten sukker. Jeg bruker en havrebasert vaniljesaus fra oatly siden jeg ikke tåler melk, den er god og ikke så kaloririk. 

Hvis du tåler melk (noe du sikkert gjør hvis du spiser melkesjokolade), hva med å ha en boks dream yoghurtis i fryseren? 

Ville prøvd å kartlegge suget etter sjokolade, kanskje det er lettere å motstå det hvis du ser en sammenheng. Er det pga du er trøtt og sliten? Har du spist for lite den dagen, eller spist «tullmat» som ikke metter godt nok? Spiser du for uregelmessig? Får du i deg for lite vann ila dagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når suget melder seg og jeg tenker at jeg ikke har godt av sjokolade, sier jeg til meg selv at jeg utsetter å spise sjokolade. Tenker at det er jo unødvendig å spise det akkurat nå. For vips er den spist opp, og da har jeg det jo ikke noe bedre. Jeg utsetter sjokoladespisingen til i morgen., eller noen timer ....eller....

Endret av exictence
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei,  nettopp. En rute eller to er ikke så mye sjokolade, og om det er dét som er behovet så får man det nok helt fint inn i kaloriregnskapet. Men om hun spiser en hel sjokolade (en Melkerull feks) på 400-500 kalorier så vil jo det ta en stor del av kaka av et kosthold der man skal spise rundt 1500 kcal. 

Anonymkode: 33fbe...efa

Ah, riktig. Behovet, eller "behovet", hos folk som har et sjokoladeproblem, er da heller ikke en eller to ruter om dagen, men en eller to plater om dagen. (Jeg har problemer med å begrense meg med enkelte ting selv, så jeg synes råd som "ta én rute sjokolade og sug på den og nyt den", er problematiske, nærmest irriterende. Jeg angriper det fra litt andre vinkler - spiser bare mat jeg liker, velger små mengder av godteriet jeg liker aller best, og unngår derfor å ha store mengder altfor fristende og kaloritett mat tilgjengelig altfor ofte. Dessuten passer jeg på å ikke demonisere noe mat, eller sykeliggjøre meg selv og mine egne, helt normale responser. Det hjelper, og likevel må jeg jobbe med det hver dag. Jeg lurer på om mange som sliter, ikke aksepterer at det er en jobb, og bare gir opp og synes synd på seg selv? Det er jo deilig å bare gi opp og synes synd på seg selv, også.)

Anonymkode: 13a76...34a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, antall måltider har ikke noe å si for kaloribehovet. Men jeg nevnte det for å vise et eksempel på oppsett. 1600 delt på 4 måltider er 400 per måltid. Spiser du da en Melkerull må du derfor kutte et av fire måltider. Vil tro at de aller fleste spiser 4-5 måltider om dagen. 

Anonymkode: 33fbe...efa

Skjønner. Jeg tror folk har mange forskjellige måltidsrutiner, selv var jeg opp i 6 om dagen en stund, så nede på 2, nå spiser jeg for det meste 3 måltider om dagen. Jeg har også vært en av dem som kutter måltider for sjokolade, men det har jeg ikke noe behov for lenger, fordi måltidene mine er så bra. Tidligere var alternativet til sjokolade det jeg tenkte på som "sunn mat", og det likte jeg egentlig ikke, så det greide jeg ikke så lenge av gangen. 

Anonymkode: 13a76...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, riktig. Behovet, eller "behovet", hos folk som har et sjokoladeproblem, er da heller ikke en eller to ruter om dagen, men en eller to plater om dagen. (Jeg har problemer med å begrense meg med enkelte ting selv, så jeg synes råd som "ta én rute sjokolade og sug på den og nyt den", er problematiske, nærmest irriterende. Jeg angriper det fra litt andre vinkler - spiser bare mat jeg liker, velger små mengder av godteriet jeg liker aller best, og unngår derfor å ha store mengder altfor fristende og kaloritett mat tilgjengelig altfor ofte. Dessuten passer jeg på å ikke demonisere noe mat, eller sykeliggjøre meg selv og mine egne, helt normale responser. Det hjelper, og likevel må jeg jobbe med det hver dag. Jeg lurer på om mange som sliter, ikke aksepterer at det er en jobb, og bare gir opp og synes synd på seg selv? Det er jo deilig å bare gi opp og synes synd på seg selv, også.)

Anonymkode: 13a76...34a

hehe samme her. Og jeg tror ikke at de som skriver inn her om sjokoladeproblem har et forbruk på et par ruter om dagen. Selv kunne jeg fint spist en stor plate eller to om dagen hvis jeg ikke skulle tenkt på kosthold/vekt. Elsker sjokolade! 🙂 

Anonymkode: 33fbe...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da forbrenner du mer en 1600 om dagen, og skal ikke ned i vekt anar jeg? 

Anonymkode: 33fbe...efa

Nei, men det var ikke premissene for innlegget ditt. Poenget er jo bare at man har et lavere kaloriinntak enn det man forbrenner, og det gjelder nå også for overvektige. Det er ikke sjokoladen jeg inntar som gjør essensielt for at jeg har en stabil vekt altså. Det er alle de andre måltidene jeg spiser. 

Anonymkode: 19fc9...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, riktig. Behovet, eller "behovet", hos folk som har et sjokoladeproblem, er da heller ikke en eller to ruter om dagen, men en eller to plater om dagen. (Jeg har problemer med å begrense meg med enkelte ting selv, så jeg synes råd som "ta én rute sjokolade og sug på den og nyt den", er problematiske, nærmest irriterende. Jeg angriper det fra litt andre vinkler - spiser bare mat jeg liker, velger små mengder av godteriet jeg liker aller best, og unngår derfor å ha store mengder altfor fristende og kaloritett mat tilgjengelig altfor ofte. Dessuten passer jeg på å ikke demonisere noe mat, eller sykeliggjøre meg selv og mine egne, helt normale responser. Det hjelper, og likevel må jeg jobbe med det hver dag. Jeg lurer på om mange som sliter, ikke aksepterer at det er en jobb, og bare gir opp og synes synd på seg selv? Det er jo deilig å bare gi opp og synes synd på seg selv, også.)

Anonymkode: 13a76...34a

Gjør ikke du akkurat det samme som rådet du synes er irriterende?

Man kan jo ikke bare spise det man liker best. Da hadde jeg levd på sjokolade og is alle dagene. Men er enig med synet ditt på å jobbe med det hver dag, og ikke sykeliggjøre det for det. Sånn er det bare. Fokuser på positive ting. Nyt dagene, spise med måte, og det er ingen katastrofe om alt ikke alltid går etter planen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, exictence skrev:

Gjør ikke du akkurat det samme som rådet du synes er irriterende?

Nei, ikke helt. Jeg opplever at det er en forskjell. Jeg ser at det jeg gjør, er, eller kan tolkes som, en variant av det. Men hvordan man tenker på det, er individuelt, og kan være til hjelp eller hinder - og jeg får regelrett hetta av "ta en bit og sug på den og nyt den". Tror det kan ha en sammenheng med at jeg fikk akkurat det rådet av min lett spiseforstyrrede mor, og det var mye "oooh, en hel bit konfekt, ja, nå koser vi oss jammen, dere" og "vi liker ikke sjokolade, vi" på vegne av oss alle... Se under for hvordan det gikk med meg.

Sitat

Man kan jo ikke bare spise det man liker best. Da hadde jeg levd på sjokolade og is alle dagene. Men er enig med synet ditt på å jobbe med det hver dag, og ikke sykeliggjøre det for det. Sånn er det bare. Fokuser på positive ting. Nyt dagene, spise med måte, og det er ingen katastrofe om alt ikke alltid går etter planen.

Så er det definisjonen på "det man liker best". Det jeg liker best, er faktisk ikke det som har det sterkeste draget på meg. Jeg har dessuten evne til å sette grenser, planlegge og gjennomføre smarte innkjøp, og å utøve impulskontroll. Å leve på bare potetgull og sjokolade har jeg prøvd, og det som skulle være et opprør mot altfor strenge normer, gjorde meg isteden slapp, apatisk, stresset og overvektig. Det jeg liker best, har jeg funnet ut, er masse forskjellig, deilig mat hver dag, herunder litt godteri og kaker av og til. Planen min er å være fleksibel, samtidig som jeg passer på å få i meg det jeg trenger fra dag til dag, men ikke for mye av noe over tid. Så her går det etter planen hele tiden.

Anonymkode: 13a76...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Så er det definisjonen på "det man liker best". Det jeg liker best, er faktisk ikke det som har det sterkeste draget på meg. Jeg har dessuten evne til å sette grenser, planlegge og gjennomføre smarte innkjøp, og å utøve impulskontroll. Å leve på bare potetgull og sjokolade har jeg prøvd, og det som skulle være et opprør mot altfor strenge normer, gjorde meg isteden slapp, apatisk, stresset og overvektig. Det jeg liker best, har jeg funnet ut, er masse forskjellig, deilig mat hver dag, herunder litt godteri og kaker av og til. Planen min er å være fleksibel, samtidig som jeg passer på å få i meg det jeg trenger fra dag til dag, men ikke for mye av noe over tid. Så her går det etter planen hele tiden.

Anonymkode: 13a76...34a

Så bra! Sånn føler jeg ofte at jeg har det og, heldigvis. Jeg vil jo tro at de fleste mennesker egentlig har det best med variert og "sunn" kost, og hvis de lærer å lytte til kroppens behov, så er det også slik at næringsrik og variert kost smaker best.

Men så er det alle fristelsene overalt, sukker saker og fett som gir sug etter mer, vi bli på en måte hektet. Det smaker jo å godt der og da. Det er en god trøst, der og da. Og hvem trenger ikke det? Det ligger nok mye psykologi i mat"behov". Kunsten er å hele tiden jobbe med det, være bevisst om det. At det er ingen krise å spise "ulovlig" innimellom, men at man kan like gjerne komme inn i gode vaner hele tiden igjen. Man trenger ikke å vente til over helgen, eller til mandag, over jul osv. Vi kan unne oss  alt, men prøv å beherske oss etterpå igjen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det var ikke premissene for innlegget ditt. Poenget er jo bare at man har et lavere kaloriinntak enn det man forbrenner, og det gjelder nå også for overvektige. Det er ikke sjokoladen jeg inntar som gjør essensielt for at jeg har en stabil vekt altså. Det er alle de andre måltidene jeg spiser. 

Anonymkode: 19fc9...c5a

Selvsagt. I teorien kan du helt fint spise hva du vil og fremdeles gå ned i vekt om du ikke overskrider kaloriebehovet du trenger for å redusere vekten.

Likevel vil jeg tørre å påstå at de aller fleste vil gå på en smell om de spiser sjokolade til fordel for næringsrik mat på et kosthold med allerede lavt kaloribudsjett.

Skal du ha i deg 1500 kcal om dagen, og spiser sjokolade for 500 av dem så er det ikke så fryktelig mye igjen til å fordele på dagens måltider. 

Anonymkode: 33fbe...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, riktig. Behovet, eller "behovet", hos folk som har et sjokoladeproblem, er da heller ikke en eller to ruter om dagen, men en eller to plater om dagen. (Jeg har problemer med å begrense meg med enkelte ting selv, så jeg synes råd som "ta én rute sjokolade og sug på den og nyt den", er problematiske, nærmest irriterende. Jeg angriper det fra litt andre vinkler - spiser bare mat jeg liker, velger små mengder av godteriet jeg liker aller best, og unngår derfor å ha store mengder altfor fristende og kaloritett mat tilgjengelig altfor ofte. Dessuten passer jeg på å ikke demonisere noe mat, eller sykeliggjøre meg selv og mine egne, helt normale responser. Det hjelper, og likevel må jeg jobbe med det hver dag. Jeg lurer på om mange som sliter, ikke aksepterer at det er en jobb, og bare gir opp og synes synd på seg selv? Det er jo deilig å bare gi opp og synes synd på seg selv, også.)

Anonymkode: 13a76...34a

Vil ikke si at jeg har et sjokoladeproblem, jeg er bare for glad i sjokolade. Tidligere kunne jeg spise til jeg nesten kasta opp, fordi det er så vanvittig godt. Men jeg har aldri hatt et behov for to plater om dagen. Det er det ingen som har. Det er ingen som har et spesifikt behov for en viss mengde sjokolade. At man har lyst på det derimot, det er mer riktig. Du kan gå en dag uten to plater sjokolade og fortsatt fungere ypperlig. Men man kan sjeldent gå en dag uten mat og væske, og fortsatt fungere slik man skal. Det å si at man har et behov for store mengder sjokolade får det til å høres ut som det er noe man MÅ ha, men det er jo ikke det? 

Det å bare spise en rute sjokolade og nyte den er litt vagt, men i noen tilfeller er det ikke umulig. Om det er snakk om en vanlig plate med Freia sjokolade, så er den ruten ganske liten. Men er det snakk om andre typer sjokolader der ruten er like stor som to små Freia ruter, så er det overkommelig med en rute - spesielt om sjokoladen er mektig. 

Så nei, en eller to eller tre ruter sjokolade er nødvendigvis ikke mye. Men bare fordi man skal spise sjokolade betyr det ikke at det skal være mye. Om man skal ned i vekt må man begrense seg om matvaren man spiser er svært kaloritett, og det er sjokoladen. For eksempel en melkerull veier 74 g, noe som gir 414 kalorier. I et kaloribudsjett på 1600 kalorier utgjør det en del, spesielt om man spiser en god frokost, middag og lunsj eller kvelds. For mange er jo en melkerull altfor lite. Spiser man halvparten av melkerullen, altså 37 g, så blir det 207 kalorier og det er mer overkommelig. 

Nå fikk jeg lyst på sjokolade! Jeg passer også på å ikke demonisere mat. Det er en ganske fin holdning å ha. Vektnedgang og livsstilsendring blir så mye lettere når man ikke sorterer mat i sunn og usunn, ja og nei, lov og ikke lov kategorier. Forbeholdt at man klarer å begrense seg, naturligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mehr skrev:

Vil ikke si at jeg har et sjokoladeproblem, jeg er bare for glad i sjokolade. Tidligere kunne jeg spise til jeg nesten kasta opp, fordi det er så vanvittig godt. Men jeg har aldri hatt et behov for to plater om dagen. Det er det ingen som har. Det er ingen som har et spesifikt behov for en viss mengde sjokolade. At man har lyst på det derimot, det er mer riktig. Du kan gå en dag uten to plater sjokolade og fortsatt fungere ypperlig. Men man kan sjeldent gå en dag uten mat og væske, og fortsatt fungere slik man skal. Det å si at man har et behov for store mengder sjokolade får det til å høres ut som det er noe man MÅ ha, men det er jo ikke det? 

Og det var nettopp for å unngå uklarhet omkring ordet "behov", at jeg satte det i anførselstegn. Virker det på deg som jeg mener at noen har et reelt behov for sjokolade? Kan det finnes noen som oppriktig mener det?

Sitat

Nå fikk jeg lyst på sjokolade!

Jeg har nesten alltid lyst på sjokolade 🙂 Men nå er det en lyst, ikke en følelse av at jeg er et viljeløst offer for dårlige personlige egenskaper på den ene siden og kyniske reklamefolk på den andre. Jeg føler at jeg har et valg.

Sitat

 

Jeg passer også på å ikke demonisere mat. Det er en ganske fin holdning å ha. Vektnedgang og livsstilsendring blir så mye lettere når man ikke sorterer mat i sunn og usunn, ja og nei, lov og ikke lov kategorier. Forbeholdt at man klarer å begrense seg, naturligvis. 

 

Jeg mener at det går den andre veien: Det er lettere å begrense seg når man ikke deler inn mat i sunn og usunn.

Anonymkode: 13a76...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.5.2019 den 9.27, AnonymBruker skrev:

Sånn helt seriøst. Jeg klarer ikke. Jeg går kanskje en dag uten sjokolade, maks.

Jeg trenger ikke nødvendigvis ei 200gramsplate, men klarer ikke styre unna en Japp eller Melkerull eller noe annet godt.  

Jeg har jo en bmi på nesten 40, så jeg burde jo definitivt slutte med det her. Men viljestyrke alene er ikke nok, for det har jeg egentlig ikke. Kan fint gå til butikken ens ærend for å kjøpe det.

I tillegg er jeg hjemme i mammapermisjon, så jeg har altfor mye tid til å sitte og få lyst på ting. Ammer også, så det er vel begrenset hva jeg kan ha av tilskudd som krom osv.

Hjelp? Tips og råd?

Anonymkode: 1b23f...a00

Du må få hjelp av noen som kan kosthold og mental trening. Med så høy bmi må du jo gjøre noe.

Alt sitte i hodet, aldri ha matvarer i huset/boligen som du ikke skal spise. Kløp inn kun mat med riktig næring. Til drikke kan du ha vann og melk.

Men, tviler du klarer dette uten hjelp fra noen som kan dette. Viljestyrken er problemet for alle som skal ned i vekt.

Anonymkode: 1a17a...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her har det kommet mange svar! Har ikke sjekket på en stund, ser jeg.

For å svare litt generelt:

Jeg vet at sjokolade ikke er noe jeg trenger. Må det er så innmari godt, og jeg skulle ønske jeg kunne spise det hver dag, hele dagen, uten at det hadde noen konsekvenser.

Og ja, det verste søtsuget kommer gjerne etter middag, eller når jeg er trøtt og sliten osv, så jeg skjønner jo at mye av det er basert på svingende blodsukker.

Igjen, så skal jeg få hjelp med dette her! Ville bare tyvstarte litt selv.  Og det er noe helt annet å få litt tips og råd enn å ha noen som sier at "nå må du gjøre sånn".

Og, bare så det er sagt, så er jeg nå på dag tre uten sjokolade! Et ørlite skritt i riktig retning, i det minste.

Anonymkode: 1b23f...a00

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, her har det kommet mange svar! Har ikke sjekket på en stund, ser jeg.

For å svare litt generelt:

Jeg vet at sjokolade ikke er noe jeg trenger. Må det er så innmari godt, og jeg skulle ønske jeg kunne spise det hver dag, hele dagen, uten at det hadde noen konsekvenser.

Og ja, det verste søtsuget kommer gjerne etter middag, eller når jeg er trøtt og sliten osv, så jeg skjønner jo at mye av det er basert på svingende blodsukker.

Igjen, så skal jeg få hjelp med dette her! Ville bare tyvstarte litt selv.  Og det er noe helt annet å få litt tips og råd enn å ha noen som sier at "nå må du gjøre sånn".

Og, bare så det er sagt, så er jeg nå på dag tre uten sjokolade! Et ørlite skritt i riktig retning, i det minste.

Anonymkode: 1b23f...a00

Flott! :hjerte:

Anonymkode: 1ad10...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra TS! For meg hjelper det å spise ting med god samvittighet, og hvis jeg har lyst på sjokolade på en dag jeg ikke har "lov" (gir meg selv fredag og/eller lørdag til å spise slikt), kan jeg godt spise sunnere ting med sjokoladesmak. F.eks. en proteinbar (questbar er min go-to), en lavkalori-is med sjokolade, proteinpudding/shake, osv. 

Disse tingene passer som regel bedre inn i makroene mine enn Stratos-platen i skapet, og jeg føler meg mettet og har god samvittighet når jeg har spist disse tingene.

Anonymkode: f8459...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...