Gå til innhold

Jeg klarer ikke slutte å spise sjokolade


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn helt seriøst. Jeg klarer ikke. Jeg går kanskje en dag uten sjokolade, maks.

Jeg trenger ikke nødvendigvis ei 200gramsplate, men klarer ikke styre unna en Japp eller Melkerull eller noe annet godt.  

Jeg har jo en bmi på nesten 40, så jeg burde jo definitivt slutte med det her. Men viljestyrke alene er ikke nok, for det har jeg egentlig ikke. Kan fint gå til butikken ens ærend for å kjøpe det.

I tillegg er jeg hjemme i mammapermisjon, så jeg har altfor mye tid til å sitte og få lyst på ting. Ammer også, så det er vel begrenset hva jeg kan ha av tilskudd som krom osv.

Hjelp? Tips og råd?

Anonymkode: 1b23f...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var avhengig av sjokolade før. Da veide jeg 30 kg. Mer enn nå. Og spiste sjokolade hver dag. Hvordan er kostholdet ditt generelt ? For min del, hjalp det meg kostholdsendring. Spise sunt,ofte og litt mindre porsjoner. Spis mye frukt og bær i starten. Pass på og hold blodsukkeret stabilt. Nå spiser jeg sjokolade bare en gang i blant . Maks 1 til 2 ganger i mnd

Anonymkode: e1862...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å gå ned i vekt og samtidig spise sjokolade daglig, men da må du se på hele kostholdet og livsstilen din. Gjør endringer som ikke er for store oppofrelser som du kan holde på livet ut. Kan favorittmaten din lages med færre kalorier ved f.eks. å bruke mindre fett og flere grønnsaker? Kan du kjedespise popcorn i stedet for nøtter? Kan du gå til butikken i stedet for å kjøre?

Anonymkode: e6545...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint spise litt sjokolade hver dag og likevel gå ned i vekt. Det handler om at det totale inntaket ikke overskrides. Så du bør se på er totalmengden du får i deg i løpet av en dag. Vil du spise sjokolade må du kanskje kutte ned på et par brødskiver eller spise en mindre porsjon til middag. Så får du se om sjokoladen er verdt det. 

Anonymkode: 5edc5...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så høy BMI har du rett til hjelp. Begynn med time hos fastlegen for å få henvisning til ernæringsfysiolog. Jeg har akkurat gjort det samme, og skal til legen i neste uke. Jeg overspiser, er sukkeravhengig og klarer ikke stoppe når jeg spiser sjokolade. Har også en BMI på over 35. 

Jeg vet at jeg må gjøre endringen selv, men jeg må ha oppstartshjelp for å komme igang. Jeg har forsøkt selv flere ganger, men sliter med motivasjon, sukkersug og at jeg sprekker gang på gang. Det er lov å be om hjelp! Lykke til! 

Anonymkode: 1e867...288

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å gå over til 86% mørk sjokolade og en neve valnøtter! Da får du i deg sunne næringstoffer, og etter en stund vil sukkersuget gå ned. Den sjokoladen har bare 13 gram pr 100 gr., og er så full av antioksidanter at den kan regnes som en grønnsak. Du kan også få kjøpt helt sukkerfri nugatti som du kan bruke de aller første dagene, når suget er verst. Så, etter to til tre dager, er ikke suget der i like stor grad, kan du klare deg med mørk sjokolade og deilige hjemmelagde smoothier istedenfor. Da forer du kroppen med det den virkelig lengter etter. Min favorittsmoothie er: jordbær/blåbær/bringebær/banan/avokado/havremelk/nellik/kanel. Det kan også være lurt å ta en kopp te når suget er der. Prøv å tenk at du skal ta litt bedre vare på kroppen din, og les deg opp på hva som er sunt. Jeg kan anbefale videoene til dr. Josh Axe og dr. Michael Greger på YouTube! 🙂 Masse lykke til, dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for så fine svar! ❤️ Og mange gode tips å ta med seg videre 🙂

 

Til deg som snakker om å få hjelp - jeg er allerede i gang med prosessen 🙂 Skal på kurs osv til høsten! Men tenker det kan være greit å begynne litt i det små allerede nå, for jeg ser for meg at det blir enda vanskeligere når noen andre sier at jeg må. 🤷

Masse lykke til til deg også!

Anonymkode: 1b23f...a00

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber om tips og råd, men du ser for deg at det er enda vanskeligere når noen forteller deg hva du skal gjøre? Du forteller deg selv at du ikke klarer å la være å spise sjokolade, og så går du og kjøper sjokolade, og satser på at viljestyrke, som du sier du ikke har, alene skal være nok til å ikke spise sjokoladen?

Det er jo det motsatte av seriøst.

 

Anonymkode: 13a76...34a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sjokolade omtrent hver dag og har en bmi på 16.9. Det er altså fullt mulig å slanke seg selv om man spiser sjokolade hver dag. Jeg vil anbefale å kjøpe sånne små 24 grams melkesjokolader, de inneholder kun 130 kalorier per stk. Da kan du fint spise en hver dag. 

Anonymkode: d3288...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt: Ikke kjøp det.

Da ordner det seg av seg selv.

Anonymkode: 13655...35b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som om du allerede har bestemt deg for at du ikke klarer å slutte. Slik var jeg også tidligere, heldigvis innså jeg hvor dumt det var å tenke slik. Jeg er også en av de som har spist sjokolade så og si hver eneste dag, nesten hele mitt liv. Noen ganger altfor store mengder. Kunne lett kjøpe flere 200 g plater i uka. Hadde rett og slett ingen begrensinger. Så innså jeg at det er en uvane, rett og slett, og at løsningen er enkel - slutte å ha det i hus. Kjøpe mindre sjokolader, det vil si, melkerull eller melkehjerter i stedet for en stor plate. Begrense meg til å ikke spise opp alt på en dag. Lære meg å nyte bit for bit, og da ikke for mange hver dag. Dette har gjort at sjokoladen smaker bedre, økonomien blir bedre (sjokolade er dyrt) og vekten går ned. 

Og tenk litt over det. Du skriver i innlegget ditt at du ikke klarer å slutte, du har ikke viljestyrke, og om det så er så er ikke viljestyrken nok osv. Hva tror du er nok? Hva tror du kan hjelpe, som ikke involverer din egen vilje til å slutte? Nettopp. Ingenting. Jeg tror heller du innerst inne ikke vil slutte å spise sjokolade, og at du heller bare vil slutte fordi det er forventet når man skal ned i vekt. Klart det er håpløst å slutte da. Du kan spise sjokolade hver dag, men hvor bra det er for helsa og om det vil ha gunstig utfall på vekten, kan diskuteres. Du kan kun spise sjokolade hver dag om du går i kaloriunderskudd. Sjokolade inneholder en del kalorier, så det er ikke store mengdene du får spist i løpet av dagen om du i tillegg har et balansert kosthold. Men om f.eks 20 g sjokolade er nok til at du ikke spiser mer i løpet av en dag, så er det fullt overkommelig å gå ned i vekt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mehr skrev:

økonomien blir bedre (sjokolade er dyrt)

Er det egentlig det? Nå for tiden har jo en eller annen butikk-kjede stort sett 4 for 100-tilbud på Freia eller Nidar storplater hver eneste uke... Da blir det 25 kr/stk og det tilsvarer jo bare prisen for en mango, en pakke druer (på tilbud), en melkekartong, en billig kopp svart kaffe fra kafé, en brusflaske på tilbud, eller.. Ja, det finnes mange langt dyrere vaner enn sjokoladespising 😅

 

Jeg har i perioder spist 1-2 store melkesjokolader PR dag, men etter å ha kuttet det helt ut en lengre periode kan jeg nå ha en åpnet sjokoladeplate i kjøleskapet i månedsvis. Sjokolade er skummelt hvis man har anlegg for det ; jeg blir i alle fall raskt "avhengig" og får en slags form for "abstinenser" om jeg da ikke spiser det. Det enkleste er å bare holde seg unna over tid. Og når lysten på sjokolade kommer, så prøver jeg å holde meg til én bit, for den biten smaker som regel ikke særlig godt uansett. Tar jeg flere biter synes jeg plutselig det er godt igjen og kan havne ut på kjøret på nytt... 

Anonymkode: b04a6...34b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukeshandel er lurt, så slipper du å gå på butikken hver dag. Det du ikke har i hus, kan du ikke spise. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig det? Nå for tiden har jo en eller annen butikk-kjede stort sett 4 for 100-tilbud på Freia eller Nidar storplater hver eneste uke... Da blir det 25 kr/stk og det tilsvarer jo bare prisen for en mango, en pakke druer (på tilbud), en melkekartong, en billig kopp svart kaffe fra kafé, en brusflaske på tilbud, eller.. Ja, det finnes mange langt dyrere vaner enn sjokoladespising 😅

 

Anonymkode: b04a6...34b

Nå varierer det jo fra person til person hvordan de bruker pengene sine og om de er flinke til å handle på tilbud, og hvor mye de kjøper. Økonomien min ble iallefall mye bedre når jeg kuttet ned på sjokoladespisingen. Men så spiste jeg mer enn trådstarter, trolig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over her nevner så tenker jeg det beste for deg med tanke på både trivsel, motivasjon og vektnedgang vil være å telle kalorier og lage rom i ditt daglige kaloriinntak for en liten sjokolade. På denne måten vil du ikke føle at du går glipp av "kosen" og du vil få mestringsfølelse av å klare å holde deg til en mindre mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo den evig kjedelige regla med kalorier inn vs. kalorier ut(dog ta den med en klype salt, viste seg at jeg hadde stoffskifte problemer og da ble saker og ting plutselig mye lettere:P). Jeg har gått ned ca. 25kg, og holdt meg der med 5kg +/-. Jeg har rett og slett bare slått meg til ro med at jeg må veie meg en gang i uka resten av livet:P

Som de andre sier, tell kalorier. Du har såpass høy BMI at selv med små endringer så vil du kunne se resultater ganske raskt. Noe som hjalp meg veldig var å finne mer kalorifattige og/eller sunnere alternativer. Istedet for baconcheese burger så lagde jeg vegetar eller fiskeburger f.eks. Lag litt sunnere utgaver at hva du alt lager:) Erstatt gjerne litt kjøtt med kalorifattig fyllmasse(linser, kikerter, bønner, løk osv.), du kan jo også kjøre meatless-monday osv. Supper er også kanon for å spare kalorier(flyttesuppen til veganmisjonen anbefales!)
Noe jeg brukte mot søtsuget mitt var gele laget på funlight saft og gelatin. 1L gele inneholdt ca. 60 kalorier, så selv med vaniljesaus på så ble det ikke mye kalorier:) Det er også kommet en is som heter noe med "Dugg" som har svært få kalorier per 100g. Eldorado sin sjokoladepudding er heller ikke så dum sånn sett. Dog skal jeg innrømme at det var lettere for meg å kutte ut sukker fullstendig, enn å bare skulle spise litt. Snedig nok. Men folk er forskjellig, prøv deg frem:) Jeg har også blitt flinkere til å knaske på bær, druer, cherrytomater osv. når jeg blir snack-hungrig:P

Anonymkode: 0222a...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Det går fint an å gå ned i vekt og samtidig spise sjokolade daglig, men da må du se på hele kostholdet og livsstilen din. Gjør endringer som ikke er for store oppofrelser som du kan holde på livet ut. Kan favorittmaten din lages med færre kalorier ved f.eks. å bruke mindre fett og flere grønnsaker? Kan du kjedespise popcorn i stedet for nøtter? Kan du gå til butikken i stedet for å kjøre?

Anonymkode: e6545...50a

Joda, i teorien. Men skal du leve på x-antall kalorier (og tracker dem riktig/nøye) så vil du nok raskt kutte sjokoladen da den fort spiser opp hele middagsbudsjettet ditt... får ikke mye sjokolade inn i 1500 kalorier feks. Med mindre det er snakk om én rute eller to. 

Er selv 50kg og spiser omlag 1600 om dagen fordelt på 4 måltider. 

Anonymkode: 33fbe...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, i teorien. Men skal du leve på x-antall kalorier (og tracker dem riktig/nøye) så vil du nok raskt kutte sjokoladen da den fort spiser opp hele middagsbudsjettet ditt... får ikke mye sjokolade inn i 1500 kalorier feks. Med mindre det er snakk om én rute eller to. 

Er selv 50kg og spiser omlag 1600 om dagen fordelt på 4 måltider. 

Anonymkode: 33fbe...efa

Jeg er 47 kg og spiser sjokolade og drikker brus hver dag. Jeg spiser langt mer enn 1600 kalorier per dag (og nei, jeg er ikke bulimiker). 

Anonymkode: 19fc9...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, i teorien. Men skal du leve på x-antall kalorier (og tracker dem riktig/nøye) så vil du nok raskt kutte sjokoladen da den fort spiser opp hele middagsbudsjettet ditt... får ikke mye sjokolade inn i 1500 kalorier feks. Med mindre det er snakk om én rute eller toAnonymkode: 33fbe...efa

 

 

Anonymkode: 13a76...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...