Gå til innhold

Mannen min har blitt overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skammer meg nå, la meg ha det sagt med en gang.

Mannen min har blitt overvektig. Han har alltid vært veldig fysisk aktiv og spist deretter. De siste par årene har treningsinteressen dabbet av, men han spiser like mye som før. I tillegg spiser han mer usunn mat. Han er nok tjue kilo over matchvekt nå.

Jeg synes det er veldig lite tiltrekkende! En skikkelig mage har han fått. Når vi har sex er det tungt å ha ham øverst og han blir så svett og andpusten at jeg sliter med å tenne lenger. Han er en så flott mann, men ansiktet hans er rundere og han ser plutselig eldre ut (han er 45).

Jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal ta det opp på en skånsom måte. Jeg vet han ikke egentlig trives med dette. Han kan slå seg på magen og si «Nå har jeg jammen lagt på meg», og så ser han på meg for å se reaksjonen min. Jeg sier ikke stort.

Han jogger en gang i blant, men det er matmengdene som er problemet. I kveld spise vi middag klokka sju, og etter det har han både spist kveldsmat, potetgull og is. Vi har lite godteri hjemme til hverdags (potetgullet er rest fra i går), men isen som vi kjøper fra isbilen får bein å gå på.

Hva sier jeg? Jeg er redd for å fornærme ham. Og siden vi har sunne måltider er det ikke så mye jeg kan gjøre for å hjelpe ham i det skjulte, dessverre. Han må rett og slett spise mindre porsjoner og kutte ut småspising og is.

Anonymkode: 71cef...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda en tråd om det samme ... Synes du ikke snart det er nok?

Anonymkode: 08091...7bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det på en pen måte, nevn at du er bekymra for hvordan det kan påvirke helsen hans fremover?

Anonymkode: eec7e...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpløst med brukere som bare reposter fordi de ikke får det svaret de ønsket i forrige tråd. Spam kaller jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en tråd om det samme ... Synes du ikke snart det er nok?

Anonymkode: 08091...7bd

Har det vært flere tråder? Skal sjekke det, for det var ikke meg.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si det på en pen måte, nevn at du er bekymra for hvordan det kan påvirke helsen hans fremover?

Anonymkode: eec7e...e63

Jeg er egentlig ikke bekymret for helsen hans. Han er sunn og frisk, og han klarer å jogge langt når han først jogger. Men jeg kan jo si det likevel, hvis det er en finere måte i si det på. Og klart, selv om det ikke er et helseproblem nå kan det jo bli det om vekten fortsetter å øke.

Anonymkode: 71cef...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skammer meg nå, la meg ha det sagt med en gang.

Mannen min har blitt overvektig. Han har alltid vært veldig fysisk aktiv og spist deretter. De siste par årene har treningsinteressen dabbet av, men han spiser like mye som før. I tillegg spiser han mer usunn mat. Han er nok tjue kilo over matchvekt nå.

Jeg synes det er veldig lite tiltrekkende! En skikkelig mage har han fått. Når vi har sex er det tungt å ha ham øverst og han blir så svett og andpusten at jeg sliter med å tenne lenger. Han er en så flott mann, men ansiktet hans er rundere og han ser plutselig eldre ut (han er 45).

Jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal ta det opp på en skånsom måte. Jeg vet han ikke egentlig trives med dette. Han kan slå seg på magen og si «Nå har jeg jammen lagt på meg», og så ser han på meg for å se reaksjonen min. Jeg sier ikke stort.

Han jogger en gang i blant, men det er matmengdene som er problemet. I kveld spise vi middag klokka sju, og etter det har han både spist kveldsmat, potetgull og is. Vi har lite godteri hjemme til hverdags (potetgullet er rest fra i går), men isen som vi kjøper fra isbilen får bein å gå på.

Hva sier jeg? Jeg er redd for å fornærme ham. Og siden vi har sunne måltider er det ikke så mye jeg kan gjøre for å hjelpe ham i det skjulte, dessverre. Han må rett og slett spise mindre porsjoner og kutte ut småspising og is.

Anonymkode: 71cef...71b

Mannen min er 40 kg over matchvekta, han veier 120kg. Har aldri elsket han mer. Har heller aldri brydd meg om vekta hans. Kvinner som mister lysten på mannen pga overvekt bør gå i seg selv. Makan! 

Anonymkode: 618e0...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det ikke går å snikslanke ham, må du vel bare si det rett ut. Eller kan du være litt taktisk og legge det på dere som par . At dere begge skal jobbe for å komme iform, bli sunnere, gjøre en innsats for helsa m.m.og høre om han er motivert for det. Siste skanse er å skremme ham med at for hver 5 kg man legger på seg blir penis 1 cm mindre. 

Anonymkode: a5367...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mannen min er 40 kg over matchvekta, han veier 120kg. Har aldri elsket han mer. Har heller aldri brydd meg om vekta hans. Kvinner som mister lysten på mannen pga overvekt bør gå i seg selv. Makan! 

Anonymkode: 618e0...5ba

Skjønner ts godt. Er ikke den tynneste flisa på sagbruket selv og det er ikke partneren min heller men kraftig overvektige er ikke sexy i mine øyne. Ikke er det særlig sunt heller. En ønsker jo å bli gammel sammen. 

Anonymkode: a5367...612

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mumeod skrev:

Håpløst med brukere som bare reposter fordi de ikke får det svaret de ønsket i forrige tråd. Spam kaller jeg det.

Det var veldig likt! Men fremdeles ikke meg. Jeg tror ikke det er SÅ sjelden at menn veier tjue kilo for mye og at det er vanskellg å snakke om. Dessverre.

Men jeg ser jo du har svart i den tråden, og slik jeg forstår deg ville du ikke likt om kjæresten din tok opp vekten. 

For min del er det ikke viktig å ha en «perfekt» kropp. Før var han normalvektig, men hadde litt mage. Jeg ser ikke topptrent ut selv, heller. Men nå begynner han å bli virkelig tung.

Anonymkode: 71cef...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er 40 kg over matchvekta, han veier 120kg. Har aldri elsket han mer. Har heller aldri brydd meg om vekta hans. Kvinner som mister lysten på mannen pga overvekt bør gå i seg selv. Makan! 

Anonymkode: 618e0...5ba

Ja, jeg føler jo at jeg burde tenke som deg.

Han er en flott mann! Jeg elsker ham! Men jeg synes ikke overvekt er flott. Jeg synes det er kjipt at magen hans er i veien. Hvordan skal jeg endre meg selv til å tenke annerledes, mener du?

Anonymkode: 71cef...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var veldig likt! Men fremdeles ikke meg. Jeg tror ikke det er SÅ sjelden at menn veier tjue kilo for mye og at det er vanskellg å snakke om. Dessverre.

Men jeg ser jo du har svart i den tråden, og slik jeg forstår deg ville du ikke likt om kjæresten din tok opp vekten. 

For min del er det ikke viktig å ha en «perfekt» kropp. Før var han normalvektig, men hadde litt mage. Jeg ser ikke topptrent ut selv, heller. Men nå begynner han å bli virkelig tung.

Anonymkode: 71cef...71b

Spørsmålet er om han har helseplager, eller er i faresonen for livsstilsykdommer. Det vet jeg ingenting om.

Men vil påpeke at det er forskjell på å si fra av omsorg for helsen, eller for egen vinning fordi man ikke syns det er «fint». Sistenevnte, hadde fått meg til å koke. Som egentlig er grunnen til at jeg ikke hadde synes det var greit om noen hadde blandet seg opp min vekt, nettopp fordi jeg ikke er i faresonen, eller har livsstilrelatert sykdom.

Om det derimot er ut i fra en helsediskurs så mener jeg selvsagt det er innenfor å ta det opp :)

Er det derimot ikke ut ifra helserisiko- eller årsaker så vil jeg si at det ikke er greit. Hvis du skjønner, mer det jeg mente :)

Endret av Mumeod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg føler jo at jeg burde tenke som deg.

Han er en flott mann! Jeg elsker ham! Men jeg synes ikke overvekt er flott. Jeg synes det er kjipt at magen hans er i veien. Hvordan skal jeg endre meg selv til å tenke annerledes, mener du?

Anonymkode: 71cef...71b

Hvis du virkelig er glad i noen så lar du ikke slikt komme i veien, det vil jeg faktisk hevde er ganske overfladisk. I kjærlighet må man inngå kompromiss, det er gi og ta, og man kan aldri kreve, da er man på feil spor.

Prøv heller å fokuser på hva som er grunnen til at du liker han, hva det var som gjorde at du falt for han første gang. Se heller på det som er bra med han, når du fokuserer på feilene eller det du er misfornøyd med så blir aldri ting bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mumeod skrev:

Spørsmålet er om han har helseplager, eller er i faresonen for livsstilsykdommer. Det vet jeg ingenting om.

Men vil påpeke at det er forskjell på å si fra av omsorg for helsen, eller for egen vinning fordi man ikke syns det er «fint». Sistenevnte, hadde fått meg til å koke. Som egentlig er grunnen til at jeg ikke hadde synes det var greit om noen hadde blandet seg opp min vekta mi, nettopp fordi jeg ikke er i faresonen, eller har livsstilrelatert sykdom.

Om det derimot er ut i fra en helsediskurs så mener jeg selvsagt det er innenfor å ta det opp :)

Er det derimot ikke ut ifra helserisiko- eller årsaker så vil jeg si at det ikke er greit. Hvis du skjønner, mer det jeg mente :)

Ja, og det er dette jeg synes er vanskelig selv.

Han er frisk. Fin form, sterk som bare det. Han blir lettere svett og andpusten, men utover det har jeg ikke merket endringer på helsen i det hele tatt.

Så problemet mitt er jo nettopp at jeg ikke synes han er like tiltrekkende som før. Og det kan jeg ikke si, for jeg vil ikke såre ham eller gi ham dårlig selvtillit.

Anonymkode: 71cef...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden det ikke går å snikslanke ham, må du vel bare si det rett ut. Eller kan du være litt taktisk og legge det på dere som par . At dere begge skal jobbe for å komme iform, bli sunnere, gjøre en innsats for helsa m.m.og høre om han er motivert for det. Siste skanse er å skremme ham med at for hver 5 kg man legger på seg blir penis 1 cm mindre. 

Anonymkode: a5367...612

Jeg hadde gjerne lagt det på oss som par. Men måltidene våre er i seg selv sunne, og jeg er selv slank og trener regelmessig, så det blir ikke så lett.

Anonymkode: 71cef...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

Jeg skammet meg litt over å tenke som jeg gjør fra før, og jeg skjønner at mange mener at jeg tenker feil. At jeg må fokusere på det som er bra ved ham (det er mye!) og la hele vektsaken ligge til han forstår selv at han må gjøre noe med det.

Anonymkode: 71cef...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, og det er dette jeg synes er vanskelig selv.

Han er frisk. Fin form, sterk som bare det. Han blir lettere svett og andpusten, men utover det har jeg ikke merket endringer på helsen i det hele tatt.

Så problemet mitt er jo nettopp at jeg ikke synes han er like tiltrekkende som før. Og det kan jeg ikke si, for jeg vil ikke såre ham eller gi ham dårlig selvtillit.

Anonymkode: 71cef...71b

Da tenker jeg at det er du som har et problem, og det problemet egentlig ikke ligger hos mannen din. Jeg mener derfor at problemet ikke burde adressere som at mannen din har gått opp i vekt.

Kjernen av problemet er vel mer at du har et eller annet imot overvekt som gjør at du har mistet lyst på mannen din. Så da er det egentlig du som må arbeide med deg selv, og ikke mannen din. 

Jeg forstår det er vanskelig, men for min del er det personligheten jeg blir tiltrukket av, ikke kroppen. Jeg lever etter den filosofien at man kan like alle type kropper, dersom man er forelsket i vedkommende. 

Kan jeg spørre hva som fikk deg til å bli forelsket i mannen din? For om det var kroppen, så ligger åpenbart problemet der.

Eller slik tenker jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Mumeod skrev:

Da tenker jeg at det er du som har et problem, og det problemet egentlig ikke ligger hos mannen din. Jeg mener derfor at problemet ikke burde adressere som at mannen din har gått opp i vekt.

Kjernen av problemet er vel mer at du har et eller annet imot overvekt som gjør at du har mistet lyst på mannen din. Så da er det egentlig du som må arbeide med deg selv, og ikke mannen din. 

Jeg forstår det er vanskelig, men for min del er det personligheten jeg blir tiltrukket av, ikke kroppen. Jeg lever etter den filosofien at man kan like alle type kropper, dersom man er forelsket i vedkommende. 

Kan jeg spørre hva som fikk deg til å bli forelsket i mannen din? For om det var kroppen, så ligger åpenbart problemet der.

Eller slik tenker jeg da....

Jeg elsker ham jo for personligheten hans. Han er morsom og smart, hardtarbeidende og en super pappa! Jeg kunne ikke bedt om en bedre mann sånn sett.

Vi har vært sammen siden vi var helt unge. Den gangen så jo både han og jeg annerledes ut. Jeg har født to barn og blitt 45, jeg også. Selv om jeg er slank og trener ser jeg ikke ut som da jeg var 25. Rynker har vi begynt å få, han har begynt å miste håret. Vi bruker briller. Jeg har strekkmerker på magen. Han har alltid hatt en liten mage. Helt ok, alt sammen. Jeg har ikke hatt noe problem med det.

Men dette er bare annerledes for meg. Sist vi hadde sex måtte jeg skifte laken etterpå, alt var vått av svette selv om jeg var øverst det meste av tiden. Når han holder rundt meg passer vi ikke helt i skje lenger, magen stikker ut. De fine ansiktstrekkene hans har endret seg. Jeg er redd for at det bare fortsetter. I forrige uke kjøpte han seg nye klær, de gamle passer ikke lenger. Likevel snakker han ikke om at det er på tide å gjøre noe.

Anonymkode: 71cef...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må egentlig bare si det rett ut. Ikke pakke det inn eller gå rundt grøten. Det er ingen vits i å hinte, for de aller fleste er dårlige på å ta hint. Eller så feiltolker de det. 

I et av mine tidligere forhold la jeg også på meg 20 kg. Min daværende kjæreste hadde ingenting imot det. Han behandlet meg ikke annerledes etter at jeg la på meg. Han kunne anerkjenne at vekten min hadde gått opp en del, men for han var det greit. Men det var ikke greit for han at jeg følte meg dårlig som følge av vektøkningen. Jeg forandret meg også i ansiktet, man blir jo litt annerledes når man har 20 kg ekstra fett på kroppen - det er ikke til å komme i fra. 

Men ikke nevn at det er lite tiltrekkende. Det kan knekke selvbildet hans litt, og gjøre han usikker. Det kan også føles som et svik, et lite tillitsbrudd - han kan jo være seg selv med deg hele tiden, men så går han opp i vekt og da er han plutselig ikke bra nok lenger - KAN han føle. Jeg sier ikke at det er slik, altså. Men det er en viss fare ved å si at han ikke er like attraktiv som tidligere. Og jeg er helt sikker på at han er klar over det! Bruk helsen hans som et argument. Det er jo også det som er det viktigste. Overvekt, og iallefall 20 kg overvekt, er ikke bra. 

Om han derimot ikke ønsker å gå ned i vekt, blir det vanskelig å gjøre noe med det. Du kan ikke slanke han, han må slanke seg selv og finne egen vilje til det - og det håper jeg han klarer. Både for hans egen del og for din og deres forhold sin del!

Endret av Mehr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er 40 kg over matchvekta, han veier 120kg. Har aldri elsket han mer. Har heller aldri brydd meg om vekta hans. Kvinner som mister lysten på mannen pga overvekt bør gå i seg selv. Makan! 

Anonymkode: 618e0...5ba

Du kan selv "gå i deg selv"  :rolleyes:  Det er helt normalt at man kan slutte å tenne på noen som er i stor fare for å få en rekke livstilsykdommer.  Vi blir tiltrukket av sunnhet.  Jeg hadde aldri greid å forelske meg i en mann som veide 150 kg, man forelsker seg i hele mannen men utseendet har selvsagt noe å si. Man er ikke sammen med noen BARE fordi de er snille og greie og har en fin personlighet.  Du kan gjerne prøve å overbevise meg om det men jeg kommer aldri til å tro på deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt. Dere må bare ta den samtalen. Vær ærlig. Kanskje han er villig til å snu seg rundt...og det er økt livskvalitet som venter på han også.

Anonymkode: 1a221...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...