Gå til innhold

Matvaner i syden


Abrakadabra88

Anbefalte innlegg

Vi reiser snart på sommerferie til Spania. Jeg er gravid for første gang, og ønsker tips på hva dere ser på som «trygge» middager å spise ute i syden? Er burger trygt, så lenge man ber om godt stekt? Osten som evt er på burgeren, spør dere da om den er pastruert...?

Hva med oppskjært frukt og egg som blir servert ved frokosten? Er det trygt tror dere. Noen som sikkert har erfaring med syden og graviditet her☺️

Hilsen en uviten førstegangsreisende gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gravid for andre gang i uke 20 og har nettopp vært i syden. Spiser ikke rå frukt eller grønnsaker i andre land. Spiste mest pizza og pasta til middag. Ikke gelato, da den ikke er pasteurisert. Syns det var vanskelig å spise «rett». 

Anonymkode: e3924...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt meg unna rå grønnsaker og selvfølgelig kjøtt som ikke var helt gjennomstekt. Gikk mye i kylling, da dette må gjennomstekes for alle uansett (ikke biff eller rødt kjøtt som gjerne er rosa i midten). Spiste også mye pastaretter osv. Så an restaurantene, valgte heller å spise på hotellet enn på en gatecafe hvis den ikke så «ordentlig» ut. Ble en ferie med mye pomfritt og hvitløksbrød, og lite salat! 

Anonymkode: 1aa22...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte frukt på butikk/marked og vasket selv med flaskevann. Litt hysterisk å ikke spise det der det kommer fra, men kjøper man den samme frukten i Norge så er det greit? 

Anonymkode: 837fd...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte frukt på butikk/marked og vasket selv med flaskevann. Litt hysterisk å ikke spise det der det kommer fra, men kjøper man den samme frukten i Norge så er det greit? 

Anonymkode: 837fd...d09

Det handler vel om at man ikke vet hvor godt frukten er vasket før den er skåret opp. Og dersom frukten er vasket så kan den ha blitt det i veldig urent vann.

Anonymkode: 2d1bf...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spis fra buffet.

Anonymkode: 8b686...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forekommer det at spanske damer kommer seg vellykket gjennom et svangerskap i Spania?

Anonymkode: 311e5...267

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Forekommer det at spanske damer kommer seg vellykket gjennom et svangerskap i Spania?

Anonymkode: 311e5...267

En liten mulighet for at spanske damer har immunitet mot bakterier som er i maten de har spist daglig i ca 30 år, kanskje?

Mine spanske venninner var forøvrig storrøykere i graviditeten, det betyr IKKE at jeg har tenkt å gjøre som dem. 

Anonymkode: 256e0...859

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste som normalt i utlandet. Var gravid i Ukraina, Maldivene, Gran Canaria. 

Anonymkode: 1fc4b...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

bakterier som er i maten de har spist daglig i ca 30 år,

Jo, eldre damer bør være mer forsiktige, det har du nok helt rett i.

Anonymkode: 311e5...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel om at man ikke vet hvor godt frukten er vasket før den er skåret opp. Og dersom frukten er vasket så kan den ha blitt det i veldig urent vann.

Anonymkode: 2d1bf...a46

Nå presiserte jeg at jeg kjøpte frukten selv, og vasket den selv. Altså er den verken oppskåret eller vasket i urent vann. Mange tror det er frukt og grønt i seg selv som er farlig utenlands, men det er altså hygienen rundt håndtering av mat som er viktig. 

Anonymkode: 837fd...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...