Gå til innhold

Jobbe i barnehage 3. trimester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til å fungere optimalt på en småbarnavdeling når en selv er gravid i 3. trimester?

jeg er så sinnsykt sliten om dagen. Har «tilrettelegging» i den grad at jeg ikke er med i garderobesituasjonen lengre fordi det ble for tungt. Vi har stellebord som styres opp og ned, barna klatrer opp i stolene selv og vi løfter barna minst mulig. Men er allikevel mye opp og ned, for å være med barna i lek, i aktiviteter, hjelpe dem med forskjellig og bare det å snakke med dem. Føler bare jeg er en belastning for avdelingen, og strekker meg langt for å gjøre arbeidsoppgavene mine. Ettermiddagene og kveldene går i mye smerter og ligge flatt. Ryggen og magen er vond, bekkenet har begynt å streike. Jeg er pedleder, og styrer har ingen forståelse for at det kan være behov for tilrettelegging (andre gravide på jobben som også opplever dette). Ønsker ikke å tære på de andre på avdelingen heller....

Anonymkode: b5553...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har tips til å fungere optimalt på en småbarnavdeling når en selv er gravid i 3. trimester?

jeg er så sinnsykt sliten om dagen. Har «tilrettelegging» i den grad at jeg ikke er med i garderobesituasjonen lengre fordi det ble for tungt. Vi har stellebord som styres opp og ned, barna klatrer opp i stolene selv og vi løfter barna minst mulig. Men er allikevel mye opp og ned, for å være med barna i lek, i aktiviteter, hjelpe dem med forskjellig og bare det å snakke med dem. Føler bare jeg er en belastning for avdelingen, og strekker meg langt for å gjøre arbeidsoppgavene mine. Ettermiddagene og kveldene går i mye smerter og ligge flatt. Ryggen og magen er vond, bekkenet har begynt å streike. Jeg er pedleder, og styrer har ingen forståelse for at det kan være behov for tilrettelegging (andre gravide på jobben som også opplever dette). Ønsker ikke å tære på de andre på avdelingen heller....

Anonymkode: b5553...30d

Har ikke erfaring men er i andre trimester og jobber i barnehage.. gruer meg til slutten da jeg også er på småbarn og kjenner jo nå at det er tungt enkelte dager:/

har ikke hørt om mange som jobber fullt helt ut til permisjon på småbarn..

Anonymkode: e6d37...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba i bhg på småbarn, men med de eldste. Jobba kun 60% mye av svangerskapet pga utmattelse. Jeg gjorde der jeg klarte, slapp å rydde stort for å bøye seg ble svært ubehagelig. Jeg satt meg på en stol som var lav hvor barna kunne krype opp i fanget mitt istede for at jeg løftet de opp.

Men huske 1 ting. Det er ingen som takker deg for at du holdt ut til slutt. Du må tenke på deg selv, din mann og eventuelt andre søsken hjemme, og ikke minst den lille i magen din. Lytt til kroppen. Trenger du en sykmelding, enten gradert eller 100%, så er ikke det noe skam. Vet følelsen når alle er imponert over en god form i svangerskapet og at en holdt nesten helt ut (ble selv sykmeldt i uke 35). Men ingen så hva som skjedde når jeg kom hjem. Utmattelsen innenfor husets 4 vegger. Utmattelsen inni kroppen.

Så tenk på deg selv og baby, du skal klare en fødsel, og du skal klare tiden etterpå som er veldig tøff. Men fantastisk så lenge du ikke er utslitt pga jobb, eller får varige smerter. Lytt til kroppen ❤

Anonymkode: 12c7b...342

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg jobbet fulltid frem til permisjon med alle tre barna i bh. Men fikk tilrettelegging også på slutten. Da byttet jeg over til stor avdeling og så gikk en av de fra stor over til min avdeling. 

Anonymkode: 981d5...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert å få avventende sykemelding. Da kan legen skrive hva du trenger av tilrettelegging for å kunne fortsette i jobb. Om det ikke følges opp, blir du sykemeldt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i tredje trimester men jobber med de største barna i barnehagen. Jeg har vært både helt og delvis sykmeldt hele veien, med store plager i starten, og litt mindre midt i, og nå begynner jeg å kjenne på at det er tungt. 

Jeg har ingen dårlig samvittighet for at jeg er delvis sykmeldt, da vi har en fantastisk vikar som er der når jeg ikke er tilstede. Tenker også at det bedre å være delvis sykmeldt der jeg kan fungere når jeg først er på jobb, samtidig som jeg kan være mamma på hjemmebane, fremfor å gå sliten og redusert på jobb og være helt slakt når jeg kommer hjem. Bedre ressurs i en fungerende vikar, enn meg som er litt mer belastende når jeg trenger en masse tilrettelegging. Så, ved å ikke jobbe fullt tror jeg at jeg gjør en bedre jobb når jeg først jobber, også holder jeg kanskje lenger enn ved å presse meg igjennom fulle dager helt til jeg virkelig stuper. 

Anonymkode: 60d7b...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...