Gå til innhold

Skal jeg be far om bidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble gravid etter et ons. Han har hele tiden sagt at han ikke ønsker barnet og ikke vil ha noe med det å gjøre. Jeg har ikke ført han opp som far ettersom han ikke ønsket dette, men nå lurer jeg på om jeg angrer på det....

spørsmålet er om jeg skal kreve barnebidrag eller ikke. Jeg kan fint forsørge oss uten hans hjelp, men burde jeg gjøre det for barnets del? 

Anonymkode: b623d...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får man ingenting av staten når far er ukjent?

Anonymkode: a331d...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo føre ham opp som far! At resten av samfunnet skal betale er slett ikke riktig

Anonymkode: 908a7...921

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder du å gjøre noe ulovlig med å ikke føre han opp som far? Ta deg sammen nå, før han opp, så kan du også be om bidrag

Anonymkode: 7dcbb...8b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man ingenting av staten når far er ukjent?

Anonymkode: a331d...892

Ikke hvis man ikke søker om det, får dobbel barnetrygd og noe skattelette, men det er fordi jeg er enslig forsørger, ikke på grunn av at far er ukjent. 

Ts

Anonymkode: b623d...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo føre ham opp som far! At resten av samfunnet skal betale er slett ikke riktig

Anonymkode: 908a7...921

Resten v samfunnet betaler ikke, jeg betaler. 

Ts

Anonymkode: b623d...99c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidder du å gjøre noe ulovlig med å ikke føre han opp som far? Ta deg sammen nå, før han opp, så kan du også be om bidrag

Anonymkode: 7dcbb...8b6

Jeg ble anbefalt dette av helsestasjonen. Jeg har 0 dårlig samvittighet for å gjøre noe «ulovlig». 

Ts

Anonymkode: b623d...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt om bidrag. Siden du ikke trenger pengene i det daglige synes jeg du kan spare disse pengene for barnet. Om man ikke krevet fullt bidrag så synes jeg man kan kreve en symbolsk sum for barnets del.

Anonymkode: 41482...34d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man ingenting av staten når far er ukjent?

Anonymkode: a331d...892

Ikke hvis du bevisst ikke søker om forskuddsbidrag, så ikke vær redd, ikke alle som har ført opp far ukjent er ute etter å snylte på skattepengene dine :)

Anonymkode: 162f9...fce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barnets skyld hadde jeg ført han opp! Også for din skyld, det vil komme en tid hvor barnet vil vite hvem han er. Du kan faktisk være den som gjør det mulig. Mye kan skje på mange år, og kanskje faren vil stille opp.

Mennesker kan endre seg, endre mening osv.

I tillegg ville jeg bedt om bidrag og evt spart pengene til den lille.

Du er en god mor allerede som tenker over dette nøye❤️Heier på deg!

Anonymkode: d1f27...177

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For barnets skyld hadde jeg ført han opp! Også for din skyld, det vil komme en tid hvor barnet vil vite hvem han er. Du kan faktisk være den som gjør det mulig. Mye kan skje på mange år, og kanskje faren vil stille opp.

Mennesker kan endre seg, endre mening osv.

I tillegg ville jeg bedt om bidrag og evt spart pengene til den lille.

Du er en god mor allerede som tenker over dette nøye❤️Heier på deg!

Anonymkode: d1f27...177

Hva gjør man hvis mannen nekter å betale barnebidrag og truer med å lage kvalme hvis du fører han opp som far?

Anonymkode: 162f9...fce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man hvis mannen nekter å betale barnebidrag og truer med å lage kvalme hvis du fører han opp som far?

Anonymkode: 162f9...fce

Du fører han opp, så er det NAV som tar seg av resten. Du trenger faktisk ikke ha dialog med han en gang! Men du må nok varsle nav, slik at de setter opp en bidragsavtale. Dette gjør de for deg. De krever også pengene fra han, du trenger ikke gjøre noe mer enn helt i starten:)

Kan fortelle deg noe om min ekskjæreste. Han ble pappa via en one night stand. Det gikk vel 7 mnd fra barnet var født (han ante ingenting).

Han fikk plutselig etter 7 mnd krav fra nav. Han nektet å betale da han selv mente han ikke var faren. Han ble da pålagt DNA prøve, og ja han var faren. Han betalte i sinne og var sint i flere år. Etter 4-5 år løsnet det noe i han. De bor på hver sin kant av landet, men allikevel tok han seg tid og reiste å besøkte lille.

Nå er hun 9 år og de sees ved jevne mellomrom. Jenta spurte alltid sin mamma hvor er pappa osv. Og tenk - jenta har i dag en pappa som er glad i henne. Han bor langt unna, men de tekster, FaceTimer, han sender gaver og hun besøker han og han henne osv.

Derfor jeg sier det jeg sa over; ting kan endre seg med tiden. Om du fører han opp for far betyr ikke det at han vil velge å være der, men det betyr at du gir han muligheten!

Og det kan bety all forskjell i fremtiden:)

Anonymkode: d1f27...177

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig dilemma det der. På den ene siden kan du like gjerne "loppe" den dritsekken for det du har rett på og samle det opp på en konto som ungen kan bruke til bolig i fremtiden f.eks. Du skylder jo ikke den drittsekken som driter i ungen sin å være grei akkurat. Personlig hadde jeg ført han opp som far fordi det er info barnet kan få bruk for, men jeg hadde ALDRI søkt bidrag av stolhetsgrunner. Det hadde føltes som blodpenger selv om man har rett på dem. Ikke faen om jeg hadde giddet høre på dritten sånne menn serverer: du ødelegger livet mitt! Du tvang meg til å bli far! Dere ruinererer!!! meg. Hadde heller tatt en ekstra-jobb en sånn dritt.

Anonymkode: c3943...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil ført han opp og bedt om bidrag. Han må ta ansvar. 

Anonymkode: 7c478...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig dilemma det der. På den ene siden kan du like gjerne "loppe" den dritsekken for det du har rett på og samle det opp på en konto som ungen kan bruke til bolig i fremtiden f.eks. Du skylder jo ikke den drittsekken som driter i ungen sin å være grei akkurat. Personlig hadde jeg ført han opp som far fordi det er info barnet kan få bruk for, men jeg hadde ALDRI søkt bidrag av stolhetsgrunner. Det hadde føltes som blodpenger selv om man har rett på dem. Ikke faen om jeg hadde giddet høre på dritten sånne menn serverer: du ødelegger livet mitt! Du tvang meg til å bli far! Dere ruinererer!!! meg. Hadde heller tatt en ekstra-jobb en sånn dritt.

Anonymkode: c3943...2d8

Wtf, blodpenger? 

Til TS: han skal forsørge barnet sitt, enten han vil eller ikke. Søk bidrag gjennom nav. 

Anonymkode: a6296...72a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Wtf, blodpenger? 

Til TS: han skal forsørge barnet sitt, enten han vil eller ikke. Søk bidrag gjennom nav. 

Anonymkode: a6296...72a

Helt enig! Han var vel med på sexn!

Hvor lett skal menn slippe unna! De får ta ansvar for egne handlinger! 

Håper du finner ut av dette TS! ❤️

Anonymkode: d1f27...177

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke oppført som far, kan du da ikke mene at du skal kreve bidrag fra han? Du får jo bidrag fra NAV siden du har ført opp ukjent far.

Her er det bare en ting å gjøre, før han opp, krev bidrag, og husk å si fra til NAV at du ikke skal ha bidrag fra dem lenger. Dette er det beste du kan gjøre for deg selv og barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs.Under skrev:

Så lenge han ikke oppført som far, kan du da ikke mene at du skal kreve bidrag fra han? Du får jo bidrag fra NAV siden du har ført opp ukjent far.

Her er det bare en ting å gjøre, før han opp, krev bidrag, og husk å si fra til NAV at du ikke skal ha bidrag fra dem lenger. Dette er det beste du kan gjøre for deg selv og barnet ditt.

Nei, man får ikke bidrag fra Nav med mindre man SØKER om det selv, ja selvom man har oppført mannen som «far ukjent».

Anonymkode: 162f9...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man hvis mannen nekter å betale barnebidrag og truer med å lage kvalme hvis du fører han opp som far?

Anonymkode: 162f9...fce

Han kan nekte så mye han vil. Da opparbeider han seg bare bidragsgjeld til staten. Staten legger ut for han en viss sum i måneden til barnemor, mens barnefar opparbeider seg gjeld på riktig, fullt barnebidragssum hver måned. Han MÅ betale, han slipper ikke unna. Kan nekte så mye han vil, bidragsgjeld blir stående på han til han betaler. Det kan ødelegge alt for han om han ikke betaler, fordi bidragsgjelden vil stå som en ubetalt, negativ betalingsanmerkning i kredittregistere, og dermed får han ikke boliglån for eksempel.

Jeg har en bror som falt litt utenfor i godt voksen alder i 4-5 år da han slet psykisk av diverse grunner, og begynte å drikke alkohol daglig. Jobbet ikke, levde på sosialbidrag og sånt. Selv uten jobb slapp han ikke unna barnebidrag. Han hadde ikke bodd sammen med barnets mor på flere år.  Bidragskravene fortsatte å løpe på hver måned, men han hadde jo ikke sjans å betale dem på sosialstønad, så de ble det opparbeidet gjeld og negativ betalingsanmerkning av. Han har fortsatt å betale på den gjelden i mange år etter at han begynte å jobbe igjen, for å bli kvitt den. Han ble endelig ferdig nå i fjor og "barnet" er i tyveårene. Man slipper aldri unna å betale bidragsgjeld, med mindre en DNA-test senere avslører at barnet ikke var hans.

 

Anonymkode: 8700c...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...