Gå til innhold

Babymat, fra seks måneders alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler meg litt usikker på babyens faste føde.

Har så smått begynt med grøt. Grøt først, så morsmelk, deretter søvn. Nå har jeg lest litt, og ser at man bør gi morsmelk, så grøt, deretter skal barnet helst være våkent. Heretter skal vi gjøre det sånn. Litt vanskelig å beregne hvor mye morsmelk da..? Drikker seg mett før grøt kanskje? Men morsmelk skal jo være hovednæring første året, så skjønner det er best å ikke starte med grøt.

Hvor mye skal man egentlig trappe opp? 1 te-skje daglig frem til babyen spiser en hel porsjon?

Og hva med grønnsaksmos, etterhvert fisk og annet? Hvor mye av dette, hvor ofte?

Ser det står at man bør blande mos med morsmelk. Jeg vil helst ikke pumpe.. Er det greit å mose med kokt vann? Litt rapsolje? Vil helst ikke bruke morsmelkerstatning heller.

Hvor mye fast føde bør barnet spise når det er 6,5 mnd? 7 mnd? 7,5 mnd? Da tenker jeg både på grøt og annen mat.

Anonymkode: 907c0...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde det slik at barna mine fikk spise selv fra det kunne sitte oppreist i stol selv, og det viste interesse for maten. Fikk aldri grøt/most mat som babyer, men mat de kunne holde i hånden selv. Det kunne være alt fra moden pære, avocado, til kokt brokkoli. Etterhvert ble smaksrepertoaret utvidet. Barna hadde dermed selv kontroll på hva det ville spise, og fikk veldig god munnmotorisk trening, samt øye-hånd-koordinasjon. Fordi barna styrte alt selv var det aldri noe problem med tanke på å sette ting i halsen, så lenge vi fulgte med på hvilken type mat vi gav(ikke for hardt, eller små biter). Barna ble inkludert i måltidene våre, og det ble en veldig gradvis, og naturlig tilnærming i forhold til måltidsstørelser. De fikk også veldig tidlig muligheten til å spise selv med skje. Og ja, det var en del gris i begynnelsen, men det gikk veldig fort over.

Det er ingen fasit for hvor mye eller hvor lite barn skal spise. Jeg tror det viktigste er å starte med morsmelk, og deretter følge signalene de selv gir ut når de spiser fast føde. La dem si i fra dersom de er mette/ikke vil ha. Lykke til

 

Anonymkode: 813f3...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det er vanskelig, finner ikke noe konkret info og helsesøster sier gjerne litt annerledes enn det diverse info på nett og erfaringer spriker. 

Vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd alder og gikk gradvis opp til hele porsjoner (ca 1 dl vann i grøt og ri det 100g mos) opp mot 6 mnd. Vi ammer sånn det passer seg, ingen fast regel,men ser ingen poeng i å amme rett før et måltid med grøt eller mos. 

Jeg bruker kokt vann i grøt,kjøper en del sett mos/puré i butikken men hvis vi lager selv bruker vi ha vann i når vi koker sammen ved behov. I begynnelsen hadde jeg litt morsmelk oppi. 

Per nå får vår på 7,5mnd en grøt til frokost, 1-2 små porsjoner med frukt/grøntmos og noe fingermat (noe grønt,brød med leverpostei eller sånne maispuffer) som mellommåltid gjennom dagen og en porsjon middagsmos til kvelds. Hun får en kopp med vann til måltider, men vil ikke ha noe særlig. Helsesøster sa at 3-4 måltider fast føde i løpet av dagen var fint. Jeg ammer 5-8 ganger gjennom døgnet. Jeg er tilbake på jobb, så fint at baby spiser en del utenom melk. 

Her er litt offisiell info om tema her i Norge. Andre land har ulike anbefalinger, og det er nok ingen fasit, men fint å ta utgangspunkt i.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernaering

 

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/mat-for-barn/fast-fode-til-babyen

https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/spedbarn/

Anonymkode: 892c7...cf6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk forresten at mye a poenget med at man skal begynne med fast føde ved 6 mnd er å gi påfyll til jernlagrene til baby. Så pass på at det du gir inneholder jern. Grøtpulver til baby er tilsatt jern. 

Anonymkode: 892c7...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Husk forresten at mye a poenget med at man skal begynne med fast føde ved 6 mnd er å gi påfyll til jernlagrene til baby. Så pass på at det du gir inneholder jern. Grøtpulver til baby er tilsatt jern. 

Anonymkode: 892c7...cf6

De er også tilsatt melk. 🤔

Anonymkode: 9b93b...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager kveldsgrøten hennes med mme, så får hun i seg melka der også :) 

Ellers ser dagen vår slik ut; 

ca 0500 våkner hun, får flaske og sovner igjen og sover da til 7/7.30

Grøt lagd på kokende vann ca 8

Flaske ca 10

Smoothie/smaksprøve ca 12 pluss flaske

Middag mellom 15 og 16

Grøt laget på mme ca 18.30 med mme på flaske ved siden av. 

Noen ganger vil hun ha ei flaske til i løpet av dagen, og da får hun det, så klart :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Husk forresten at mye a poenget med at man skal begynne med fast føde ved 6 mnd er å gi påfyll til jernlagrene til baby. Så pass på at det du gir inneholder jern. Grøtpulver til baby er tilsatt jern. 

Anonymkode: 892c7...cf6

Ja, synes det er viktig å gi grøt. I går og i dag ga vi grøt etter morsmelk, fungerte like bra som grøt før melk det :)

Det er altså opptrapping jeg lurer på. Og annen mat og mengde. I dag fikk baby et par skjeer med most potet tynnet med kokt vann. I morgen tenkte jeg å gi litt avokado. Er det bare å gi en ny ting hver dag? Så lenge det virker som at det går greit for magen? Eller bør vi gi litt potet i morgen og?

Litt redd for å gi for mye og. Baby er litt større enn gjennomsnittet, liker grøt og potet. Tør ikke å gi til babyen ikke vil spise mer. Merker de at de er mett..? Litt redd for brystspreng og for lite melk for babys del. Så langt går det bra.

Anonymkode: 907c0...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere komme med forslag til smaksprøver? Gulrotpure fra butikken, hvor lenge kan den stå i kjøleskap etter åpning? Tenker det sikkert er best å lage selv for de bittesmå prøvene, og heller kjøpe glass når det er på tide med større porsjoner.

1- 2 grøtporsjoner er nok til babyen er 7 mnd, i tillegg til morsmelk? Det andre er bare prøver som ikke er nødvendige for annet enn å smake?

Anonymkode: 907c0...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere komme med forslag til smaksprøver? Gulrotpure fra butikken, hvor lenge kan den stå i kjøleskap etter åpning? Tenker det sikkert er best å lage selv for de bittesmå prøvene, og heller kjøpe glass når det er på tide med større porsjoner.

1- 2 grøtporsjoner er nok til babyen er 7 mnd, i tillegg til morsmelk? Det andre er bare prøver som ikke er nødvendige for annet enn å smake?

Anonymkode: 907c0...234

Hvorfor kjøpe glass etterhvert? Billigere og sunnere å lage fra bunnen av 🙂 Glassene varer for øvrig bare i 2 dager etter åpning. 

 

Anonymkode: 19e57...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mos fra glass,puré fra pose og fersklaget mos kan man ha i kjøleskapet i maks to dager, og det må kastes hvis man har puttet uren skje oppi glasset eller varmet hele glasset/posen. Men man kan jo fryse ned små smaksprøver og ta opp og tine. Jeg bruke sånne små plastbokser fra Ikea og hadde oppi ca to skjeer med smaksprøver i hver og puttet i fryseren. Hadde masse lager av forskjellige smaksprøver i fryseren og så tok jeg bare opp det jeg ville gi. Greit å slippe å kasta åpna glass.

Jeg begynte å gi 1-2 skjeer av det samme et par dager på rad,også 1-2 skjeer av noe nytt, også etter 3-4 nye smaker gi litt større mengde av noe hun likte, og etterhvert kanskje blande noe hun ikke likte med noe hun likte osv. Hun var 4 mnd når vi begynte med smaker da, så vi tok det veldig gradvis. Tror ikke det er så nødvendig å ta det så gradvis med større barn - de tåler nok mer mengde og flere smaker sammen før. 

Vi begynte med smaksprøver av banan, gulrot, potet, pastinakk, eple, pære, erter, mango, svisker, avokado og gresskar - blant annet :) Vi har brukt en del glass og poser fra butikken, det er såklart billigere å bare lage alt selv. Men er helt lov å være litt lat å kjøpe i butikk, syntes det er veldig greit (selv om jeg ikke liker å kjøpe fra Nestle siden det er et dust selskap, prøver å holde meg til andre merker!). Kan forresten anbefale Ella's kitchen middagsposer - mye mer smak og lukt i de enn i Nestle og hipp sine glass syntes jeg. 

Anonymkode: 892c7...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...