Jump to content
#Rasshøl

Telenor pop-up

Recommended Posts

miss summers

Brukere som er slettet fra KG får mail om at de har logget på kg med ny enhet. Så hvor lenge sparer de egentlig på vår info etter sletting? Hva skjer egentlig? Har moderator-makten gått rett til topplokket hos enkelte? 

Fortsetter under...

Forumansvarlig

Hei

@TSP Kan svare på hvorfor vi har skrudd på enhetsinformasjonen. 

TSP

Denne falske Telenor-popupen er noe som har blitt levert gjennom annonsesystemet og har ikke noe med forumsystemet i seg selv å gjøre. Det har derfor heller ikke noe å gjøre med fredagens oppgradering.

Annonseavdelingen til Egmont er klar over problemet. Det har også rammet andre sider hos Egmont og andre selskap. 

42 minutter siden, miss summers skrev:

Brukere som er slettet fra KG får mail om at de har logget på kg med ny enhet. Så hvor lenge sparer de egentlig på vår info etter sletting? Hva skjer egentlig? Har moderator-makten gått rett til topplokket hos enkelte? 

Hei, 

Varsel om innlogging fra ny enhet ble slått på etter oppgraderingen. Dette er for at dere skal bli varslet om innlogginger fra enheter som systemet ikke kjenner igjen i tilknytning til den aktuelle kontoen. Formålet er å hjelpe dere med å oppdage innlogginger på kontoen, fra nye enheter, som dere ikke har gjort selv. 

Dere kan se enheter som dere blir kjent igjen med, og som er knyttet til en konto, her: https://forum.kvinneguiden.no/settings/devices/

En "enhet" i denne sammenhengen er i bunn og grunn en unik nettleser. Så du kan ha innlogginger fra flere "enheter" (om man bruker ulike nettlesere) på samme fysiske enhet. 

Om kontoen er slettet, så vil man ikke kunne få slike varsler knyttet til den slettede kontoen lenger, i og med at den kontoen ikke eksisterer lenger. 

Men om man registrerer seg på nytt - og logger inn fra en enhet som ikke har vært brukt til å logge inn på den nye kontoen med, så vil man få et varsel om det. Fordi dette er en ny enhet for den kontoen. Normalt sett vil disse varslene være om innlogginger dere selv er klar over, men det er altså for å gjøre kontoen sikrere ved at man også blir varslet om de situasjonene det ikke er deg. For eksempel om passordet ditt har blitt eksponert i en eller annen passordlekkasje og du har brukt samme passord her inne.

Google har samme type system, de har skrevet om det her: https://support.google.com/accounts/answer/3067630?p=devices
Facebook også: https://www.facebook.com/about/basics/stay-safe-and-secure/login-alerts

Jeg har prøvd å forklare så godt jeg kan, om hvordan "enheter" kjennes igjen: 

Og i denne tråden

Hvis noe fremdeles er uklart, etter å ha lest disse innleggene, så kan jeg prøve å svare videre. Denne enhetsinformasjonen lagres først og fremst av sikkerhetshensyn, både for oss og dere. 

Dette er heller ikke noe som er utviklet spesielt for Kvinneguiden-forumet, dette følger med i forumprogramvaren som Kvinneguiden-forumet kjører på. Det er mange ulike sider som har et slikt system for å kjenne igjen enheter, for å kunne bidra til økt sikkerhet for sluttbruker. 

Peanut

Vel, jeg har ikke brukt denne enheten (iPhone 7+)  siden 2017 eller noe, og hver gang jeg har logget meg på siden fredag har jeg fått en mail om at jeg logger meg på en ny enhet... 👀 

TSP
8 minutter siden, Peanut skrev:

Vel, jeg har ikke brukt denne enheten (iPhone 7+)  siden 2017 eller noe, og hver gang jeg har logget meg på siden fredag har jeg fått en mail om at jeg logger meg på en ny enhet... 👀 

Om det er greit for deg at jeg undersøker kontoen din, så kan jeg se om jeg blir noe klokere. Jeg mistenker at det kan skyldes at du f.eks. har satt opp nettleseren på en slik måte at informasjonskapslene slettes hver gang du avslutter den. Hvis informasjonskapslene slettes, så vil ikke systemet kunne klare å kjenne det igjen som en enhet som har vært brukt før.

Peanut
Akkurat nå, TSP skrev:

Jeg mistenker at det kan skyldes at du f.eks. har satt opp nettleseren på en slik måte at informasjonskapslene slettes hver gang du avslutter den. Hvis informasjonskapslene slettes, så vil ikke systemet kunne klare å kjenne det igjen som en enhet som har vært brukt før.

:sjenert: Det er det jeg gjør, så da er det vel det da. 

Annonse

TSP

Ok, da er det ikke så rart. 

Kunne du kanskje konfigurert nettleseren din til å "frede" informasjonskapsler fra forum.kvinneguiden.no eller bestemte informasjonskapsler? Hva er årsaken til at du ønsker å slette alle informasjonskapsler etter hver bruk?

#Rasshøl

I dag kom denne pop-upen igjen. Den har ikke kommet siden sist søndag.  

Er det slik hos flere? 

Forumansvarlig

Bloggsidene og forum ble igjen ramnet i helgen. Takk for at dere sier ifra!

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Artikler fra forsiden

• Create New...