Gå til innhold

Å ikke ta kritikk, innrømme feil, si unnskyld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er godt voksne, men begge belastet etter tidligere forhold. Har det stort sett fantastisk godt sammen, har flyttet sammen og forlovet oss.

Som sagt, stort sett fantastisk, men vi klarer ikke vanskelige samtaler. Det ender bare i frustrasjon, beskyldninger, og rett og slett ingen framgang. Jeg elsker en god samtale, åpenhet, progresjon, men til tross for tolmodighet og gode forsøk, så ender det bare dårlig. Jeg tar dette tungt. Det er viktig for meg at vi klarer å prate sammen om akt mellom himmel og jord.

Hun tar aldri selvkritikk eller sier unnskyld for noe. Dette synes jeg er rart og vanskelig. Jeg gjør det konsekvent hvis jeg har sagt eller gjort noe jeg angrer på. Da ender det som regel opp veldig skjevt. Jeg blir da negativ og kritiserende siden vi egentlig aldri blir ferdig med noe.

Jeg forsøkte å ta opp dette mot slutten av en ellers fin samtale. At hun ikke tar selvkritikk eller beklager noe. Da følte hun seg nok en gang angrepet og ba om eksempel. Jeg ba da om at hun kanskje fant et selv, men det ville hun ikke. Da nevnte jeg det mest åpenbare (synes jeg). For saks skyld var dette at jeg fant sexbilder av henne på flere nettforum over et år inn i forholdet. Jeg visste om denne fortiden, da hun har fortalt om det, men spurte tidlig om det var noe slikt igjen på nett. Hun sa "ikke som hun visste". Jeg sa at alt slikt måtte hun være sikker på av hensyn til bpde meg, mine og hennes barn og alle andre. Jeg aksepterte fortiden, men måtte være sikker på at den ikke innhentet oss. Nå fant dette, så måtte jeg til slutt fortelle det og be om at hun fjernet. Hun ble både sint og skjemtes, men satte i gang prosessen med å få det fjernet, noe som ikke var enkelt/morsomt, da tilgangen lå hos eksen.

Uansett så synes jeg ansvaret for det lå hos henne. Det er rett og slett dårlig gjort mot meg å ikke ha håndtert dette. Hun hadde ansvar for hva eksen la ut (hun visste om noe, men ikke alt). Hun beklaget aldri til meg. Tok ikke selvkritikk. Hater denne fortiden og vil bare bli ferdig med den. Når jeg nå i denne samtalen nevnte det igjen, så aksepterte hun fortsatt ikke at hun skyldte meg noe unnskyldning. Jeg ble sint og oppgitt, gikk og la meg og henviste henne til gjesterommet. Neste dag lå forlovelsesringen hennes på servanten. Nå er det tauset som råder. Hva skal jeg/vi gjøre? Jeg  aner ikke hvordan jeg skal nå igjennom. Hun vil ikke bruke tredjepart/terapeut. Det er tydeligvis et for stort nederlag.

Anonymkode: 48b92...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du gnager på gammelt gruff. Dere må på et eller annet tidspunkt bare nullstille og la fortiden være. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett for å si unnskyld, men situasjonen du beskriver vet jeg faktisk ikke om jeg hadde følt å si unnskyld for, fordi den hadde vært vanskelig for meg, og jeg hadde opplevd det som et stadig svik fra deg å gnage på det. 

Jeg hadde kanskje lagt fra meg ringen jeg også, fordi jeg ble straffet for ting jeg ikke kunne gjøre noe med, som var vondt, og som burde ligge i fortiden. Om partner respekterte meg for den jeg er nå. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at dette er vanskelig for deg. Du har akseptert fortiden hennes, men ønsker en ny start. Om hun har noe å si unnskyld for er jeg usikker på, men at hun i så liten grad forstår din smerte i dette synes jeg er rart. Hun har tydeligvis trodd at alt er borte. Når du så fant mer, så ville også jeg forventet at hun var lei seg for dette og ville møtt din smerte. Ikke ved å si unnskyld, men ved å si at hun er lei seg for at fortiden fortsatt dukker opp. Jeg tenker at det går an å vise forståelse for partnerens smerte uten å si at man har skyll og må si unnskyld. Man kan si jeg er lei meg for dette og forstår din reaksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo akseptert fortiden, til det hele og fulle, og her bør det absolutt ikke være noen tvil om hva jeg vil og føler. Jeg har konstant vært åpen om mine følelser, intensjoner og behandlet henne mer enn bra. Har gjort og sagt mine feil jeg også forsåvidt, men bevares.

Dette handler om nå, og at vi ikke kommer noen vei i samtalene, og noe av det mener jeg skyldes at hun ikke er i stand til å ta selvkritikk på noe som helst. Jeg brukte dette som eksempel, for det er ikke lenge siden alt (så vidt jeg vet) ble fjernet. 

TS

Anonymkode: 48b92...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hartroa said:

Jeg kan forstå at dette er vanskelig for deg. Du har akseptert fortiden hennes, men ønsker en ny start. Om hun har noe å si unnskyld for er jeg usikker på, men at hun i så liten grad forstår din smerte i dette synes jeg er rart. Hun har tydeligvis trodd at alt er borte. Når du så fant mer, så ville også jeg forventet at hun var lei seg for dette og ville møtt din smerte. Ikke ved å si unnskyld, men ved å si at hun er lei seg for at fortiden fortsatt dukker opp. Jeg tenker at det går an å vise forståelse for partnerens smerte uten å si at man har skyll og må si unnskyld. Man kan si jeg er lei meg for dette og forstår din reaksjon.

Takk. Det er slik jeg føler det også, og jeg kan leve med at jeg ikke alltid får en "unnskyldning" for ting, men når jeg sjelden eller aldri føler meg forstått, så er det vanskelig å legge ting 100% bak seg. 

Anonymkode: 48b92...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke du virker særlig grei for å si det mildt. Lette du etter bilder av henne eller? Bare det... de ligger vel ikke på hvilke som helst forum..

Dette var bilder hun ikke visste om at lå ute. Og så forventer du at hun tar selvkritikk og ber om unbskyldning!? For hva da? Skulle hun sjekke de forumene hver dag for å forsikre seg at det ikke lå bilder av henne ute?

Hvis du har akseptert fortiden hennes, så er det på tide at du viser det i praksis. Hun har ingenting å be om unnskyldning for. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? said:

Syns ikke du virker særlig grei for å si det mildt. Lette du etter bilder av henne eller? Bare det... de ligger vel ikke på hvilke som helst forum..

Dette var bilder hun ikke visste om at lå ute. Og så forventer du at hun tar selvkritikk og ber om unbskyldning!? For hva da? Skulle hun sjekke de forumene hver dag for å forsikre seg at det ikke lå bilder av henne ute?

Hvis du har akseptert fortiden hennes, så er det på tide at du viser det i praksis. Hun har ingenting å be om unnskyldning for. 

Ja, jeg lette, og dessverre fant jeg. Hun visste hva de drev med og visste at han hadde registrert henne flere forskjellige plasser, men hadde ikke oversikt. Jeg synes hun burde hatt bedre kontroll, den gangen, men det er en annen sak. Jeg skjønner godt at hun prioriterte å komme seg bort og få orden på seg selv og sine, men på et tidspunkt tidligere enn dette burde hun tatt grep og forsikret seg at alt var borte. Ihvertfall når en ny mann gir alt av seg selv, flytter deg inn og innlemmer deg i sitt og sitt barns liv. Jeg har ikke truffet eksen, men han pisser på et vis på meg også når slikt fortsatt er på nett. Har ikke truffet ham, men som en lang del av hennes liv og som en person barna hennes har et forhold til, må jeg også indirekte forholde meg til ham. 

Jeg aksepterer fortiden, men ikke at ingen tar ansvar for at den ikke innhenter. Skulle inderlig ønske jeg lette, men ikke fant.

TS

Anonymkode: 48b92...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg lette, og dessverre fant jeg. Hun visste hva de drev med og visste at han hadde registrert henne flere forskjellige plasser, men hadde ikke oversikt. Jeg synes hun burde hatt bedre kontroll, den gangen, men det er en annen sak. Jeg skjønner godt at hun prioriterte å komme seg bort og få orden på seg selv og sine, men på et tidspunkt tidligere enn dette burde hun tatt grep og forsikret seg at alt var borte. Ihvertfall når en ny mann gir alt av seg selv, flytter deg inn og innlemmer deg i sitt og sitt barns liv. Jeg har ikke truffet eksen, men han pisser på et vis på meg også når slikt fortsatt er på nett. Har ikke truffet ham, men som en lang del av hennes liv og som en person barna hennes har et forhold til, må jeg også indirekte forholde meg til ham. 

Jeg aksepterer fortiden, men ikke at ingen tar ansvar for at den ikke innhenter. Skulle inderlig ønske jeg lette, men ikke fant.

TS

Anonymkode: 48b92...780

Du skriver at du har akseptert fortiden hennes. Fortiden eksisterer, den er ikke borte, og ting fra den kan innhente alle. En har ikke alltid kontroll på det! Det må ligge i din aksept. Ikke ydmyke henne ved å forvente at hun ber om unnskyldning! 

Det virker som du vil at hun skal være takknemlig for at du "innlemmet" i ditt hus.. 

Du mener at hun gjorde feil da hun ikke tok kontroll over dette før du og henne møttes. Du er så opptatt av at hun skal be om unnskyldning for det du anser som feil, at du avslutter en fin samtale med å ta det opp. Å spørre om ikke hun kan komme på noen selv er også å ydnyke henne. Du er ikke ok.

Skulle gjerne sett andre eksempler på når du mener at hun skal ta sekvkritikk og be om unnskyldning...

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SoWhat? said:

Du skriver at du har akseptert fortiden hennes. Fortiden eksisterer, den er ikke borte, og ting fra den kan innhente alle. En har ikke alltid kontroll på det! Det må ligge i din aksept. Ikke ydmyke henne ved å forvente at hun ber om unnskyldning! 

Det virker som du vil at hun skal være takknemlig for at du "innlemmet" i ditt hus.. 

Du mener at hun gjorde feil da hun ikke tok kontroll over dette før du og henne møttes. Du er så opptatt av at hun skal be om unnskyldning for det du anser som feil, at du avslutter en fin samtale med å ta det opp. Å spørre om ikke hun kan komme på noen selv er også å ydnyke henne. Du er ikke ok.

Skulle gjerne sett andre eksempler på når du mener at hun skal ta sekvkritikk og be om unnskyldning...

Først Takk for at du svarer. 

Fortiden kan absolutt innhente alle, men en viss innsats bør man forvente. Om jeg ikke hadde funnet det, mener du det er i orden at det ligger der i overskuelig framtid?

Jeg har aldri bedt om en unnskyldning. Jeg har bedt om forståelse og en viss selvkritikk. 

Ang. takknemlighet kan jeg ikke si annet enn at jeg føler det ikke slik. Det handler mer om respekt for den andres innsats og vilje, og vise det samme tilbake. 

Jeg forstår ikke at det skal være ydmykende. En mulighet til å vise selvinnsikt vil jeg gjerne ha selv. Om partneren min kommer til meg en dag og sier at hun har noe på hjertet og det er noe jeg har sagt  eller gjort, vil jeg gjerne få snakke først. Kanskje vet jeg hva hun tenker på og har tenkt å si noe om det selv uten å bli "konfrontert".

Jeg vil ikke gi flere eksempler akkurat nå, men i løpet av en viss tid og et visst antall diskusjoner og konflikter tror jeg de aller fleste kan finne noe de angrer på eller har lyst til å beklage seg for, og jeg synes ihvertfall aldri det er for sent. Når jeg etterlyser selvkritikk og sier det aldri skjer, tror du ikke det faktisk kan ha noe for seg?

Anonymkode: 48b92...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først Takk for at du svarer. 

Fortiden kan absolutt innhente alle, men en viss innsats bør man forvente. Om jeg ikke hadde funnet det, mener du det er i orden at det ligger der i overskuelig framtid?

Jeg har aldri bedt om en unnskyldning. Jeg har bedt om forståelse og en viss selvkritikk. 

Ang. takknemlighet kan jeg ikke si annet enn at jeg føler det ikke slik. Det handler mer om respekt for den andres innsats og vilje, og vise det samme tilbake. 

Jeg forstår ikke at det skal være ydmykende. En mulighet til å vise selvinnsikt vil jeg gjerne ha selv. Om partneren min kommer til meg en dag og sier at hun har noe på hjertet og det er noe jeg har sagt  eller gjort, vil jeg gjerne få snakke først. Kanskje vet jeg hva hun tenker på og har tenkt å si noe om det selv uten å bli "konfrontert".

Jeg vil ikke gi flere eksempler akkurat nå, men i løpet av en viss tid og et visst antall diskusjoner og konflikter tror jeg de aller fleste kan finne noe de angrer på eller har lyst til å beklage seg for, og jeg synes ihvertfall aldri det er for sent. Når jeg etterlyser selvkritikk og sier det aldri skjer, tror du ikke det faktisk kan ha noe for seg?

Anonymkode: 48b92...780

Hun gjorde jo en innsats da du sa fra. Hun trodde jo alt var borte! 

En mulighet til å vise selvinnsikt? Virkelig? Nei altså. Du kritiserer ikke noen for en feil, og ber de komme med eksempler på når de har gjort dem! Jez da mann. 

Du skriver hele tiden at det du utsetter(ja riktig ord) henne for ville du satt pris på selv. Da har du åpenbart ikke vært i den posisjonen du setter henne.

En annen ting er at hun muligens ikke er særlig tilfreds med hvordan fortiden har vært, og da er det ikke ok å bli konfrontert med den samtidig som du forventer sekvkritikk fordi hun gjorde det du anser som feil. Det ser ikke ut til at hun har hatt det helt greit. Vær snill istedenfor å mase mer om fortiden hennes! Finner du bilder igjen så si fra på en fin måte. Det er ikke noe hun har kontroll på nå. Dessuten, det som først har kommet på nett forsvinner jo ikke alltid. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SoWhat? said:

Hun gjorde jo en innsats da du sa fra. Hun trodde jo alt var borte!

Nei hun innrømmer å ikke ha hatt kontroll på hva han la ut og hvor han la det ut. Det var med hennes tillatelse og de lagde mange bilder sammen for nettopp dette formålet. Hadde hun faktisk spurt ham om alt var borte og han hadde sagt at han har fjernet alt, så kan jeg være enig i at hun har gjort "forventet innsats".

37 minutter siden, SoWhat? said:

ikke noen for en feil, og ber de komme med eksempler på når de har gjort dem! Jez da mann. 

Du skriver hele tiden at det du utsetter(ja riktig ord) henne for ville du satt pris på selv. Da har du åpenbart ikke vært i den posisjonen du setter henne.

Nei vel.

38 minutter siden, SoWhat? said:

En annen ting er at hun muligens ikke er særlig tilfreds med hvordan fortiden har vært, og da er det ikke ok å bli konfrontert med den samtidig som du forventer sekvkritikk fordi hun gjorde det du anser som feil. Det ser ikke ut til at hun har hatt det helt greit. Vær snill istedenfor å mase mer om fortiden hennes! Finner du bilder igjen så si fra på en fin måte. Det er ikke noe hun har kontroll på nå. Dessuten, det som først har kommet på nett forsvinner jo ikke alltid. 

Du har helt rett i det første. Jeg forventer kun selvkritikk for det som har vært i min tid. Jeg har som sagt akseptert all fortiden og gjentatte ganger sagt at hun ikke har noe å skjemmes for i det hele tatt. Jeg sa ifra på en fin måte om bildene. 

Du går veldig på denne ene saken, men det var kun et eksempel og ikke hovedtema for diskusjonen. Takk for svar uansett.

Anonymkode: 48b92...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig tydelig at du ikke aksepterer fortiden hennes, siden du gnager på den igjen og igjen! Er du klar over hvor ekstremt mange sider de bildene kan ha ligget på?  

Jeg er litt i samme situasjon som henne, x'en min hadde mange bilder av oss, og for alt jeg vet la han de også ut (selvom det er uten min tillatelse!). Når det ble slutt lovte han å slette alt, han påstod han hadde full respekt den veien (det var også avtalen når bildene ble tatt, de skulle ALDRI ut og slettes hvis det ble slutt!)  men etter ett par år fikk jeg meldinger av den nye dama hans med ting hun hadde finni på PC'en hans helt tilfeldig. Jeg har dermed overhodet ingen kontroll på bildene, for han har jugd til meg, og ikke respektert meg! Og jeg regner med situasjonen er ganske lik for dama di, x'en hennes juger henne opp i trynet for å "pisse på" henne, rett og slett fordi han er en drittsekk som ikke respekterer henne! Og jeg må si at du er minst like drittsekk med måten du behandler henne på! 

 

Anonymkode: 6f3fc...0f8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er veldig tydelig at du ikke aksepterer fortiden hennes, siden du gnager på den igjen og igjen! Er du klar over hvor ekstremt mange sider de bildene kan ha ligget på?

Jeg er veldig tydelig på at jeg faktisk aksepterer den. Alt jeg har sagt og gjort siden jeg traff henne tyder på det. Hun fortalte meg om fortiden på dag 2 eller tre, så med mindre jeg er en sinnsyk selvpiner så kan det jo være at jeg ikke legger noe i fortiden, ble glad i henne nok til å fri, og virkelig ønsker å tilbringe resten av livet med henne.  Om du og andre på død å pine skal tolke alt annerledes og ikke stole på det jeg sier, så er det lite jeg kan gjøre med det! Jeg ber dere om hjelp - da er det faen meg helt absurd hvis jeg ikke forsøker å framstille situasjonen så korrekt og ærlig og objektivt som jeg kan!

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er litt i samme situasjon som henne, x'en min hadde mange bilder av oss, og for alt jeg vet la han de også ut (selvom det er uten min tillatelse!). Når det ble slutt lovte han å slette alt, han påstod han hadde full respekt den veien (det var også avtalen når bildene ble tatt, de skulle ALDRI ut og slettes hvis det ble slutt!)  men etter ett par år fikk jeg meldinger av den nye dama hans med ting hun hadde finni på PC'en hans helt tilfeldig. Jeg har dermed overhodet ingen kontroll på bildene, for han har jugd til meg, og ikke respektert meg! Og jeg regner med situasjonen er ganske lik for dama di, x'en hennes juger henne opp i trynet for å "pisse på" henne, rett og slett fordi han er en drittsekk som ikke respekterer henne! Og jeg må si at du er minst like drittsekk med måten du behandler henne på!

Nei, situasjonen er langt fra den samme for dere. Hun og eksen tok bildene sammen for bruk til å legge ut og komme i fysisk kontakt med andre. Dette gjorde de over mange år, men han var mest opptatt av det og sto for "markedsføring". Han har ikke løyet til henne og hun har ikke tatt ansvar selv for å rydde opp. 

Bare kall meg drittsekk. Det hjelper både meg og deg og samtalen totalt null.

Anonymkode: 48b92...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Cronosgjesten said:

Hva med å flytte henne ut igjen? Hvis det er din bolig?

Jo, det er absolutt et alternativ, men jeg elsker virkelig denne kvinnen veldig høyt, og vi har det som sagt fantastisk fint sammen det aller meste av tiden. Jeg har vært gift i mange år før, og syntes jeg/vi hadde det bra den gang. Dette forholdet er så mye bedre på så mange måter, at jeg er villig til å utforske alle muligheter for å få det til å fungere. 

Anonymkode: 48b92...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@a l'orangel'orange

Kan jeg be om dine vurderinger? Jeg er en av de som stadig leser dine innlegg og har stor respekt for den personen jeg tror du er og for måten du kommuniserer på. Jeg vet ikke om motivet mitt kommer godt nok fram her, på måten enkelte svarer, men kan du forsøke å se det? 

TS

Anonymkode: 48b92...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henviste henne til gjesterommet? Seriøst? Da hadde jeg tatt av meg ringen og. 

Anonymkode: 64722...c98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...