Gå til innhold

Kjøre langt med katt - hva er best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har kastet opp selv om vi har latt være å gi ho mat så det er bare tull å ikke gi drikke eller mat. 

Tull med å ikke slippe ut på ukesvis også. Vår finner hjem igjen i alle fall. 

 

Anonymkode: c7209...d82

Feil og feil.

Katter kan brekke seg og kaste opp magesyre/spytt/slim selv om magen er tom. Det er uansett mye bedre enn at katten prosjektilspyr ut en hel porsjon med mat blandet med store slurker vann.

Å påstå at det er tull å holde katter inne de første par ukene på et nytt sted fordi katten din finner hjem, er som å påstå at det er tull å bruke refleksvest fordi man alltid har gått uten og aldri blitt påkjørt. Det kalles å ha flaks.

Anonymkode: 0f8ed...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, katten vår hater også buret. Men nå ligger hun rolig hele veien.

Vi pleier å putte henne i dokassa før avreise og etter vi har kommet fram. Midten i bakerste sete eller sete framme er best, så ser hun ut. 

Hun har kastet opp selv om vi har latt være å gi ho mat så det er bare tull å ikke gi drikke eller mat. 

Tull med å ikke slippe ut på ukesvis også. Vår finner hjem igjen i alle fall. 

 

Anonymkode: c7209...d82

Det har med stedsansen å gjøre! Hvis de slippes ut på et nytt sted for tidlig kan du risikere at de faktisk ikke klarer å finne veien hjem igjen!

Anonymkode: 5843f...43f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil og feil.

Katter kan brekke seg og kaste opp magesyre/spytt/slim selv om magen er tom. Det er uansett mye bedre enn at katten prosjektilspyr ut en hel porsjon med mat blandet med store slurker vann.

Å påstå at det er tull å holde katter inne de første par ukene på et nytt sted fordi katten din finner hjem, er som å påstå at det er tull å bruke refleksvest fordi man alltid har gått uten og aldri blitt påkjørt. Det kalles å ha flaks.

Anonymkode: 0f8ed...d32

Tja, best at hun ikke blir straffet for å dra på tur hun uansett ikke liker. Vi har kladd i buret og bytter, men nå kaster ho ikke opp lenger. 

På helt nye steder ville jeg holdt pus inne. Vi holdt pusen vår inne 1 uke da vi flytta. Null stress. 

Anonymkode: c7209...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har med stedsansen å gjøre! Hvis de slippes ut på et nytt sted for tidlig kan du risikere at de faktisk ikke klarer å finne veien hjem igjen!

Anonymkode: 5843f...43f

Herregud. Det varierer vel fra katt til katt. Kjenner 3 puser som kun ble holdt inne noen dager og som kommer hjem igjen. Hver gang. Men mulig det er fordi man er med ut og følger med da. Og at pusen ser på eierne sine som trygt slik at den kommer tilbake dit den vet eieren er. Vi kan slippe ut vår pus et annet sted også. Selv om det går 1 mnd mellom vi er der. Men vi passet på de første gangene vi var der, men da ventet vi bare 2 dager og fulgte med i vindu. 

Anonymkode: c7209...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ukesvis kan da ikke være nødvendig. 

Anonymkode: c7209...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er ukesvis kan da ikke være nødvendig. 

Anonymkode: c7209...d82

Det er mange som ikke synes det er nødvendig med chip, vaksinering, kastrering eller kvalitersfor heller.

Har man katt tar man best mulig vare på den. Er det av latskap at du ikke synes det er verdt å ta forholdsregler?

Anonymkode: 0f8ed...d32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som ikke synes det er nødvendig med chip, vaksinering, kastrering eller kvalitersfor heller.

Har man katt tar man best mulig vare på den. Er det av latskap at du ikke synes det er verdt å ta forholdsregler?

Anonymkode: 0f8ed...d32

Leser du noe av det jeg skriver? Eller er du bare ute etter å vite best? 

Jeg slipper ikke katten ut med en gang, vi ventet en uke feks da flyttet til et nytt sted, men da passet vi på å være ute. Ikke noe stress med vår katt. Og heller ikke vært med 2 andre katter hos forskjellige eiere  jeg vet om.  Det gikk også bra da hun stakk av på hytta. Det gikk bra hos de som passer henne i blant, men da var hun inne 2 døgn. Nå er det bare å slippe henne ut der. 

Anonymkode: c7209...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har katter som hater buret, hvorfor ikke la det stå fremme en periode? Legg godbiter i det, en god soveplass, putt favorittleken inn der? 

Mine både sover og leker i buret sitt, og hadde jeg stuet det inn i en bod, hadde de nok blitt over seg av begeistring når jeg fant det frem igjen. 

Anonymkode: f69b3...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som har katter som hater buret, hvorfor ikke la det stå fremme en periode? Legg godbiter i det, en god soveplass, putt favorittleken inn der? 

Mine både sover og leker i buret sitt, og hadde jeg stuet det inn i en bod, hadde de nok blitt over seg av begeistring når jeg fant det frem igjen. 

Anonymkode: f69b3...76d

Ikke alltid det hjelper :) hadde en katt som hatet buret fra dag en. Men tror han slet med klaustrofobi allerede fra han var kattunge, ingenting nyttet. Kunne ikke holde han heller uten at han hadde 100% kontroll. 

Anonymkode: e571d...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har katter som hater buret, hvorfor ikke la det stå fremme en periode? Legg godbiter i det, en god soveplass, putt favorittleken inn der? 

Mine både sover og leker i buret sitt, og hadde jeg stuet det inn i en bod, hadde de nok blitt over seg av begeistring når jeg fant det frem igjen. 

Anonymkode: f69b3...76d

Har prøvd, men det hjalp ikke. Det må nok gjøres fra de er små, og det gjorde dessverre ikke jeg. 

Anonymkode: 952d4...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har katter som hater buret, hvorfor ikke la det stå fremme en periode? Legg godbiter i det, en god soveplass, putt favorittleken inn der? 

Mine både sover og leker i buret sitt, og hadde jeg stuet det inn i en bod, hadde de nok blitt over seg av begeistring når jeg fant det frem igjen. 

Anonymkode: f69b3...76d

Har prøvd, men det hjalp ikke. Det må nok gjøres fra de er små, og det gjorde dessverre ikke jeg. 

Anonymkode: 952d4...948

Jeg har en gammel katt. Han pleide absolutt ikke sette pris på transportburet da jeg hadde det stuet bort mellom hver gang det mått brukes.

Så satte jeg transportburet hans åpent (tok av døren), og nå bruker han det som sin private slæpp-off sone. Problemet med å få ham til å akseptere å gå inn i buret når han skal ut på tur eksisterer ikke lenger. 

Anonymkode: 74971...db5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har katter som hater buret, hvorfor ikke la det stå fremme en periode? Legg godbiter i det, en god soveplass, putt favorittleken inn der? 

Mine både sover og leker i buret sitt, og hadde jeg stuet det inn i en bod, hadde de nok blitt over seg av begeistring når jeg fant det frem igjen. 

Anonymkode: f69b3...76d

Fordi hun går å gjemmer seg og ikke bruker det? 

Anonymkode: c7209...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis en må kjøre 5 eller 7 timer med tanke på flytting, hvordan kan en gjøre dette best mulig for katten? 


Tenker såklart å ta en del pauser, blir det for langt?

Anonymkode: 7de19...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis en må kjøre 5 eller 7 timer med tanke på flytting, hvordan kan en gjøre dette best mulig for katten? 


Tenker såklart å ta en del pauser, blir det for langt?

Anonymkode: 7de19...b9e

Vi kan kjøre 8 timer i strekk. Tilbyr vann underveis, men stort sett vil hun ikke ha noe. Bedre med få pauser, da pauser gjerne gjør at de blir rastløse igjen. 

Anonymkode: e571d...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 8 timer, hadde hundebur med plass til en liten kattedo og vannskål  

Tilbød tørrfôr halvveis, spiste noen biter. 

Gikk veldig bra! Senere har jeg kjørt til butikken og handlet med katten i buret, for at det ikke skal glemmes ut eller hva man skal kalle det. 

Anonymkode: f69b3...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2,5 timer ser jeg ingen grunn til å faste katten på forhånd.. Er katten litt tykk kan den bli syk av å ikke spise, vet ikke helt hvor lenge som er ok og hvor lenge som kan være farlig. Kan jo være greit å time siste måltid så det ikke er rett før man drar såklart :) Vi kjører 4-5 timer hver sommer og det går fint. Katten er sur hele veien og mjaer litt men ligger stille i buret sitt. Jeg pleier ha buret festet i baksetet, et vanlig lite reisebur (kan være farlig med stort bur i ulykke), fordi jeg vet at min katt blir mer stresset av å være på bakken når hun er i bur. Har forsøkt både mating, gi vann og pause på turen men hun nekter alt så nå bare legger jeg henne i buret og kjører med minst mulig pauser så turen heller skal gå fort. Katter har ikke samme glede av pause med tur som det en hund har tenker jeg, de pleier ikke like nye steder (ikke min iallfall). Jeg har vanligvis sele liggende ved siden av buret klart så tar jeg på den inni bilen før jeg åpner noen dører, slik at jeg har bedre kontroll på henne. 

Anonymkode: 1bdeb...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 2,5 timer ser jeg ingen grunn til å faste katten på forhånd.. Er katten litt tykk kan den bli syk av å ikke spise, vet ikke helt hvor lenge som er ok og hvor lenge som kan være farlig. Kan jo være greit å time siste måltid så det ikke er rett før man drar såklart :) Vi kjører 4-5 timer hver sommer og det går fint. Katten er sur hele veien og mjaer litt men ligger stille i buret sitt. Jeg pleier ha buret festet i baksetet, et vanlig lite reisebur (kan være farlig med stort bur i ulykke), fordi jeg vet at min katt blir mer stresset av å være på bakken når hun er i bur. Har forsøkt både mating, gi vann og pause på turen men hun nekter alt så nå bare legger jeg henne i buret og kjører med minst mulig pauser så turen heller skal gå fort. Katter har ikke samme glede av pause med tur som det en hund har tenker jeg, de pleier ikke like nye steder (ikke min iallfall). Jeg har vanligvis sele liggende ved siden av buret klart så tar jeg på den inni bilen før jeg åpner noen dører, slik at jeg har bedre kontroll på henne. 

Anonymkode: 1bdeb...9e4

Tusen takk for gode tips! 😊 da unngår jeg pauser og kjører hele strekningen i ett! Katten er litt overvektig ja. Hun har alltid tilgang på tørrfôr, så litt vanskelig å time måltidene, men skal prøve å følge med. 😊 

Ts 

Anonymkode: 952d4...948

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å bare feste katten i sele designet for å bruke i bil, uten bur? 

Min katt haaater buret og klorer på gitteret til jeg er redd han skal miste klørne omtrent. Skriker hele veien og er utrolig stresset. En gang tok jeg han litt ut på fanget pga jeg orket ikke se han så redd, og det virket å hjelpe litt. Dermed lurer jeg på om noen katter kanskje liker bedre å bare ha sele på og føle seg litt mer fri enn i bur? 

Anonymkode: 52e1c...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har prøvd å bare feste katten i sele designet for å bruke i bil, uten bur? 

Min katt haaater buret og klorer på gitteret til jeg er redd han skal miste klørne omtrent. Skriker hele veien og er utrolig stresset. En gang tok jeg han litt ut på fanget pga jeg orket ikke se han så redd, og det virket å hjelpe litt. Dermed lurer jeg på om noen katter kanskje liker bedre å bare ha sele på og føle seg litt mer fri enn i bur? 

Anonymkode: 52e1c...061

Det hadde jeg ikke gjort alene, ihvertfall :) 

Anonymkode: f69b3...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få calmivet hos veterinæren.

Anonymkode: eb924...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...