Gå til innhold

Kjøre langt med katt - hva er best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart kjøre bil i ca 2.5 time med katt på grunn av flytting. De har kjørt bil før men aldri noe lenger enn max 30 minutter. De er livredde for å kjøre bil, så jeg gruer meg fryktelig til å kjøre såpass langt med de. 

Er det bedre at de har det helt mørkt i buret de skal være i? Eller er det bedre om de ser meg? Tror ikke de kan ikke få beroligende av dyrlegen, fordi ene katten har en hjertefeil, så er alltid en risk å gi beroligende da. 

Anonymkode: 952d4...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De venner seg til å kjøre altså, men det kan ta litt tid. Ha buret forran i bilen, nede på gulvet. Mindre risting, støy og farger da. Ville også ha kjørt når det er mørkt, og hatt ca 18 grader i bilen og så ja  du heller kle på deg ved behov. Katten skal ikke spise 12 timer før, og ikke drikke 5 timer før. Putt gjerne inn en tshorte eller noe annet som lukter deg og som er mykt å ligge på :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tran09 skrev:

De venner seg til å kjøre altså, men det kan ta litt tid. Ha buret forran i bilen, nede på gulvet. Mindre risting, støy og farger da. Ville også ha kjørt når det er mørkt, og hatt ca 18 grader i bilen og så ja  du heller kle på deg ved behov. Katten skal ikke spise 12 timer før, og ikke drikke 5 timer før. Putt gjerne inn en tshorte eller noe annet som lukter deg og som er mykt å ligge på :)

Tusen takk! 😊 hvorfor skal den ikke drikke eller spise før avreise? 

Anonymkode: 952d4...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! 😊 hvorfor skal den ikke drikke eller spise før avreise? 

Anonymkode: 952d4...948

Kan bli kvalmen å kaste opp, eller må på do mens dere kjører. Det har de  helst ikke lyst til p gjøre og holder seg, og dermed kan den få vondt i magen redten av uka om den må holde seg lenge.  

Kan også være lurt å ha katten i Kattebånd mens den er i buret, så i tilfellet den løper ut for tidlig eller noe så kan båndet være bundet i buret.  Snakker av erfaring 😁😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tran09 skrev:

Kan bli kvalmen å kaste opp, eller må på do mens dere kjører. Det har de  helst ikke lyst til p gjøre og holder seg, og dermed kan den få vondt i magen redten av uka om den må holde seg lenge.  

Kan også være lurt å ha katten i Kattebånd mens den er i buret, så i tilfellet den løper ut for tidlig eller noe så kan båndet være bundet i buret.  Snakker av erfaring 😁😁

Takk for gode råd! 😻 

Tenkte ha sele på de, og stoppe og lufte de og vise de doen sin en gang i løpet av turen? Men det er kanskje dumt hvis de plutselig blir med urolig av det? 🤔

Anonymkode: 952d4...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd! 😻 

Tenkte ha sele på de, og stoppe og lufte de og vise de doen sin en gang i løpet av turen? Men det er kanskje dumt hvis de plutselig blir med urolig av det? 🤔

Anonymkode: 952d4...948

Min erfaring er at katten ikke vil inn i buret,  så det blir ett helvette å få han inn igjen. Han vil heller ikke på do i bilen/ved veien,  så det er lite greit å bare komme frem om turen bare er 3 timer :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd! 😻 

Tenkte ha sele på de, og stoppe og lufte de og vise de doen sin en gang i løpet av turen? Men det er kanskje dumt hvis de plutselig blir med urolig av det? 🤔

Anonymkode: 952d4...948

Hvis katten er vant med sele kan du ha sele på, hvis ikke lar du være. 

Anbefaler ikke å lufte katten underveis siden den er så utrygg, katten vil ha det best i buret til dere har kommet dere innendørs igjen. Husk å ikke la katten gå ut på flere uker etter at dere har flyttet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart kjøre bil i ca 2.5 time med katt på grunn av flytting. De har kjørt bil før men aldri noe lenger enn max 30 minutter. De er livredde for å kjøre bil, så jeg gruer meg fryktelig til å kjøre såpass langt med de. 

Er det bedre at de har det helt mørkt i buret de skal være i? Eller er det bedre om de ser meg? Tror ikke de kan ikke få beroligende av dyrlegen, fordi ene katten har en hjertefeil, så er alltid en risk å gi beroligende da. 

Anonymkode: 952d4...948

La de seg deg så de blir litt tryggere, hvis det er veldig humplete vei blir det jo verre å sitte i et bur uten å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 time er ikke så langt :) de fleste roer seg etter hvert. Vår bruker gjerne 15-20 min på å roe seg, men etter det kan vi kjøre hjem til min mor 8 timer unna i ett strekk uten problemer, noe vi har sett er det beste. Katten nekter å gå på do når vi er på tur, så det er ikke noe poeng i å lufte henne siden det da blir værre når hun skal inn i buret igjen. 

Anonymkode: e571d...e60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine roer seg raskest om de ser litt. Fester burene i selene i baksetet.  De er nysgjerrige, og liker å se rundt seg etterhvert. 

Ikke bry deg om lufting/mat/vann/do. De klarer seg helt fint i 3 timers tid, og vil nok ikke ha noe av dette når de er på tur heller, katter er utrolig sta når det kommer til slikt. Enig i sistnevnte - vi kjører også øst-vest, 8 timer,  ikke snakk om å gå på do eller spise mat, men de ønsker gjerne litt vann etterhvert. 

Brett et tykt frottehandkle og legg nederst i buret. To formål: mer behagelig for katten da de ikke sklir rundt. Og kan enkelt vaskes i tilfelle uhell. 

Anonymkode: b8258...3e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd! 😊 kjenner jeg blir mye lettere og mindre engstelig for turen vi har foran oss. De er vant med sele, men hvis det er best at de ikke luftes eller er ute av buret på tiden vi skal kjøre så dropper jeg nok selen også 😊 klarer de seg uten vann på turen også? Er så redd for at de skal bli dehydrert. 

Anonymkode: 952d4...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 time går fint uten noe vann også. 

Anonymkode: 71290...89e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle gode råd! 😊 kjenner jeg blir mye lettere og mindre engstelig for turen vi har foran oss. De er vant med sele, men hvis det er best at de ikke luftes eller er ute av buret på tiden vi skal kjøre så dropper jeg nok selen også 😊 klarer de seg uten vann på turen også? Er så redd for at de skal bli dehydrert. 

Anonymkode: 952d4...948

De blir ikke dehydrert, og klarer seg fint uten vann. Men mine pleier å drikke litt etter 2-4 timer, tror de stresser, og blir tørr i munnen.  Jeg setter en liten skål inn i hvert bur, heller litt vann fra en flaske i bunnen av koppen. 

Ikke dumt å ha på seletøyet uansett. De er ofte litt skvetne når de kommer frem. Seletøyet gjør det lettere å holde/flytte dem. Også om jeg av en eller annen grunn må åpne buret i bilen (uhell....). 

Er tips er å la katten være i buret 5-15 minutter når du er fremme, og lukke av et lite rom. La den snuse rundt der først. 

Anonymkode: b8258...3e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor store bur har dere? Jeg vet ikke om jeg kanskje må gå til innkjøp av litt større bur. 

Anonymkode: 952d4...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

May the odds be ever in your favor.

 

Nei, seriøst, lykke til. Jeg kjenner ikke deg eller dine katter, men jeg kjenner min katt og noen nabokatter. Noen livredde bil og sitter stille, andre skal gå overalt, noen skal klore deg, ingen forutsetninger. Du kjenner dine katter best, men jeg tror hvis du har buret nest helt mørkt men et litt område der du kan strekke armen din til slik at de ser deg.. 

Anonymkode: a1fe3...f05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, katten vår hater også buret. Men nå ligger hun rolig hele veien.

Vi pleier å putte henne i dokassa før avreise og etter vi har kommet fram. Midten i bakerste sete eller sete framme er best, så ser hun ut. 

Hun har kastet opp selv om vi har latt være å gi ho mat så det er bare tull å ikke gi drikke eller mat. 

Tull med å ikke slippe ut på ukesvis også. Vår finner hjem igjen i alle fall. 

 

Anonymkode: c7209...d82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor store bur har dere? Jeg vet ikke om jeg kanskje må gå til innkjøp av litt større bur. 

Anonymkode: 952d4...948

Minste sitter fint i fly-buret (chihuahua-veska😂) på turer opp til tre timer. Men bruker transportburet på lengre turer. 

De klarer seg helt fint i helt normale bur. Pus kommer til å ligge hele turen uansett, så ikke styr med å kjøpe stort bur :) 

Anonymkode: b8258...3e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

May the odds be ever in your favor.

 

Nei, seriøst, lykke til. Jeg kjenner ikke deg eller dine katter, men jeg kjenner min katt og noen nabokatter. Noen livredde bil og sitter stille, andre skal gå overalt, noen skal klore deg, ingen forutsetninger. Du kjenner dine katter best, men jeg tror hvis du har buret nest helt mørkt men et litt område der du kan strekke armen din til slik at de ser deg.. 

Anonymkode: a1fe3...f05

Takk, det trengs! 😬 de er kjemperedd for buret også, prøvde å kjøre bil med de kun med sele og bånd på, de likte ikke det heller. De mjauer og uler, og ser på meg med verdens største dådyrøyne. «Slipp meg ut» 😿😹 

Det eneste jeg ikke har prøvd enda er å ha det mørkt, så skal prøve det denne gangen. Aldri kjørt så langt med dem, bare til og fra dyrlegen. 

Anonymkode: 952d4...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minste sitter fint i fly-buret (chihuahua-veska😂) på turer opp til tre timer. Men bruker transportburet på lengre turer. 

De klarer seg helt fint i helt normale bur. Pus kommer til å ligge hele turen uansett, så ikke styr med å kjøpe stort bur :) 

Anonymkode: b8258...3e7

Takk!❤️

Anonymkode: 952d4...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, katten vår hater også buret. Men nå ligger hun rolig hele veien.

Vi pleier å putte henne i dokassa før avreise og etter vi har kommet fram. Midten i bakerste sete eller sete framme er best, så ser hun ut. 

Hun har kastet opp selv om vi har latt være å gi ho mat så det er bare tull å ikke gi drikke eller mat. 

Tull med å ikke slippe ut på ukesvis også. Vår finner hjem igjen i alle fall. 

 

Anonymkode: c7209...d82

Her var det mye tull 🤪 

for vår katt hjelper det å fjerne maten et par timer før vi skal dra, hvis ikke kaster hun opp etter 10 min. 

Skal vi til et nytt sted så må vår katt være inne en god stund før hun får ut. Dette gjelder vel og merke ikke når vi har vært borte en helg eller noe og kommer hjem igjen, da kan hun så klart ut samme dag. Men det var nok på et nytt sted det ble ment lenger opp her. 

 

Anonymkode: e571d...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...