Gå til innhold

Spleie med naboen på et gjerde som står på deres tomt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en privat stikkvei med nabo på hver side av huset. Den ene naboen har et gjerde mellom sin og vår hage, og gjerdet står på deres tomt. Det var huseieren før nåværende nabo som satt opp gjerdet. Vi bodde heller ikke her da dette skjedde. Vi er bare blitt fortalt det fra de andre i stikkveien som har bodd her lenge. 

Nå ønsker naboen å skifte ut dette gjerdet som er meget slitt. De har hatt snekker på befaring som har estimert at materiale og arbeid kommer på ca 40 000kr. Naboen spurte om vi kunne tenke oss å spleise på dette.

Vi synes det egentlig er en veldig merkelig ting å spørre om. Vi byttet hekken som skiller vår og den andre naboen vår sin hage, og som står på vår eiendom, men det falt oss aldri inn å spørre om vi skulle spleise på det!?

I tillegg har vi ikke noe forhold til denne gjerde-naboen, som er av den introverte typen. Hyggelig naboskap i den forstand at vi nikker til hverandre. Thats it. 

Anonymkode: 30a41...912

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken side av grensen gjerdet står på synes jeg ikke er så vesentlig. Det viktigste er om dere har nytte av at gjerdet står der, evt at det fornyes. Hvis dere ikke har nytte av det så hadde jeg kanskje ikke vært med å spleise. Hvis et nytt gjerde er en fordel så kan dere vurdere om dere vil være med å betale. Evt kan dere tilby å betale feks. 10 000.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal vedlikeholde gjerdet senere? 

Om dere ikke har noen nytte av gjerdet ville jeg ikke betalt. Hva om dere skal selge, eller naboen flytter? Da blir det styr med gjerdet om det oppstår krangel osv. Det beste er å la naboen holde på med sitt på sin side av grensen.

Anonymkode: b2835...11d

Skrevet

Jeg synes det er merkelig. Her er det vi som satte opp gjerde mot naboen. De nyter jo godt av privatlivet bak der de og, men kunne aldri falt oss inn å spørre om de ville betale for å bytte det. Vårt gjerde, vår tomt, vårt ansvar. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis begge naboer har nytte av gjerdet er det rimelig at begge betaler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

40000? Hvor mange meter er det egentlig?

Anonymkode: 7d28e...eb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...