Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å lære seg å ri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik at man er på et nivå hvor man kan ri på turer i skog og mark, og hoppe over enkle hindre. Og f.eks. reise på en rideferie i England/USA uten å måtte ha en instruktør ved seg hele tiden. Er det noen som har en god "treningsplan" for en som går fra å være helt uerfaren?

Anonymkode: 57052...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet som voksen og dro på noen weekendkurs i ny og ne, samt meldte meg på et ukentlig kurs. Jeg klarte meg greit på et slikt hobbynivå du beskriver etter noen måneder. 

Anonymkode: 9e8a4...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvor naturlig anlegg du har for det. Jeg er selv ridelærer og enkelte har en veldig naturlig gave for det og får det lett til, mens andre blir leid rundt de fem første gangene :p 

Anonymkode: 69e44...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte meg en gang på en hest og sa at jeg kunne ri, så jeg trengte derfor ikke å bli leid. Det var en løgn, hadde ikke ridd før. Var 12 år og det gikk fint. Gikk over hinder, gikk tur, klarte å få den til å stoppe også. Så tror ikke det skal ta mange timene å lære seg å ri tilfredsstillende godt. 

Anonymkode: 2a6f9...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er individuelt, det handler jo ikke bare om å ikke falle av og lære start/sving/stopp. Disse tingene tar jo ikke lang tid om man er relativt god fysisk form, har god balanse og finmotorikk. Det gjør deg heller ikke til en god rytter alene, mer som en potetsekk på hesteryggen. Det som tar tid er jo å lære seg å "lese" hesten, omgivelsene og situasjonene slik at man kan å ta de riktige valgene mens man rir. Det er det som tar tid, å bli en aktiv rytter som hjelper hesten og ikke bare sitter der som en potetsekk. 

Anonymkode: 2498c...69e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å klare og holde seg på hesten, en annen ting er å ri så godt at du ikke er til ulempe for hesten. Jeg vil anbefale alle å ta ridetimer nok ganger til at man takler alle gangarter, har god sits og kunnskap om hjelpeverktøy på hest før man drar ut og leker cowboy. 

Verste jeg ser er idioter som leier hest, drar i tøylene, sparker hardt som sjenkel og dunker som en potetsekk i salen. Stakkars hest.

Anonymkode: 93a6e...625

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.5.2019 den 18.54, AnonymBruker skrev:

Slik at man er på et nivå hvor man kan ri på turer i skog og mark, og hoppe over enkle hindre. Og f.eks. reise på en rideferie i England/USA uten å måtte ha en instruktør ved seg hele tiden. Er det noen som har en god "treningsplan" for en som går fra å være helt uerfaren?

Anonymkode: 57052...34b

Jeg kan ikke direkte svare på det du spør om, men for to år siden meldte jeg meg på fjellridning i Norge uten å ha sittet på en hest de siste 40 år. (Jeg sjekket selvsagt med arrangøren først og fikk klarsignal og han  plukket av oss de verste unotene før vi fikk dra avsted.) Det ble en bratt læringskurve for å si det slik, men jeg merket jeg husket en del av ridekurset jeg gikk som unge og fikk faktisk ros for holdning og fotstilling. 

På dag 2 fikk jeg til og med prøve "ufrivillig hopp" da vi skulle over en bekk og alle foran meg hoppet. (Jeg var blant de siste i rekka.) Jeg konkluderte med at "hesten kan hoppe så min jobb blir å holde meg fast og ikke deise i bakken". Det funket for så vidt, men manglet definitivt noe på stilen og jeg vil tro hesten hadde likt det bedre om jeg hadde visst hva jeg skulle gjøre for å hjelpe ham. 

For å stille litt bedre rustet til fjoråret så dro jeg på turridning (halvannen time) annenhver eller tredjehver helg gjennom vinteren og  tok et par ridetimer når det passet seg sånn og da jeg dro til fjells i fjor så merket jeg hvor mye enklere samarbeidet med hesten gikk. Jeg gav nok signaler som var enklere å forstå. Jeg var også sikrere i salen og hadde ingen problemer med galopp eller tølt på de strekkene vi fikk ri det. (Om jeg ville fått til å hoppe er en annen sak for det øves det ikke på på turridning.) 

Så summa summarum, det kan gjøres uten trening men blir morsommere om du har øvd litt først, så jeg vil tro et halvt til ett år vil bringe deg opp på det nivået du beskriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar. Jeg liker å være godt trent til det jeg skal gjøre, erfaring fra andre ting er at det er morsommere desto bedre man er. Hvordan blir forresten vi mannfolk mottatt i ridemiljøet? Det er jo kvinnedominert så det holder 🙂

Anonymkode: 57052...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange fine svar. Jeg liker å være godt trent til det jeg skal gjøre, erfaring fra andre ting er at det er morsommere desto bedre man er. Hvordan blir forresten vi mannfolk mottatt i ridemiljøet? Det er jo kvinnedominert så det holder 🙂

Anonymkode: 57052...34b

Som regel blir dere mottatt veldig bra :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange fine svar. Jeg liker å være godt trent til det jeg skal gjøre, erfaring fra andre ting er at det er morsommere desto bedre man er. Hvordan blir forresten vi mannfolk mottatt i ridemiljøet? Det er jo kvinnedominert så det holder 🙂

Anonymkode: 57052...34b

Jeg er ikke en del av noe ridemiljø som sådan siden det ikke er mulig for meg å ri her jeg bor. (Måtte faktisk kjøre over 10 mil en vei for de helgeridningene mine :ler: ) På turer er det imidlertid ikke noe problem. På begge de fjellturene jeg var med på var det to karer med og allerede etter første lunchpause så var vi alle sammen "gjengen på tur" - inkludert menn og nykomlinger (meg) og mer erfarne kvinnelige ryttere. Begge mennene var riktignok hestekarer. En av dem hadde fremdeles hest, den andre hadde hatt tidligere men hadde sluttet med det de senere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 21.01, Cata skrev:

Jeg er ikke en del av noe ridemiljø som sådan siden det ikke er mulig for meg å ri her jeg bor. (Måtte faktisk kjøre over 10 mil en vei for de helgeridningene mine :ler: ) På turer er det imidlertid ikke noe problem. På begge de fjellturene jeg var med på var det to karer med og allerede etter første lunchpause så var vi alle sammen "gjengen på tur" - inkludert menn og nykomlinger (meg) og mer erfarne kvinnelige ryttere. Begge mennene var riktignok hestekarer. En av dem hadde fremdeles hest, den andre hadde hatt tidligere men hadde sluttet med det de senere år. 

Hvor lang tid tar det til man er flink nok til å være med på revejakt i England da? Er det vanskelig å hoppe over naturlige hindere?

Anonymkode: 57052...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tar det til man er flink nok til å være med på revejakt i England da? Er det vanskelig å hoppe over naturlige hindere?

Anonymkode: 57052...34b

Det har jeg ikke prøvd så det aner jeg ikke :ler: . Min mengdetrening har inneholdt null hopping bortsett fra den ene gangen og definitivt lite revejakt (heldigvis). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lang tid tar det til man er flink nok til å være med på revejakt i England da? Er det vanskelig å hoppe over naturlige hindere?

Anonymkode: 57052...34b

Vet ikke hvor lang tid det tar, men naturlig hindre er ikke vanskeligere enn andre hindre.

Anonymkode: aea1b...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min red på ridetimer én gang i uken i to mnd før vi dro på en ukes rideferie. Han klarte seg godt!

Anonymkode: 76ad6...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...