Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å lære seg å ri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik at man er på et nivå hvor man kan ri på turer i skog og mark, og hoppe over enkle hindre. Og f.eks. reise på en rideferie i England/USA uten å måtte ha en instruktør ved seg hele tiden. Er det noen som har en god "treningsplan" for en som går fra å være helt uerfaren?

Anonymkode: 57052...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet som voksen og dro på noen weekendkurs i ny og ne, samt meldte meg på et ukentlig kurs. Jeg klarte meg greit på et slikt hobbynivå du beskriver etter noen måneder. 

Anonymkode: 9e8a4...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvor naturlig anlegg du har for det. Jeg er selv ridelærer og enkelte har en veldig naturlig gave for det og får det lett til, mens andre blir leid rundt de fem første gangene :p 

Anonymkode: 69e44...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte meg en gang på en hest og sa at jeg kunne ri, så jeg trengte derfor ikke å bli leid. Det var en løgn, hadde ikke ridd før. Var 12 år og det gikk fint. Gikk over hinder, gikk tur, klarte å få den til å stoppe også. Så tror ikke det skal ta mange timene å lære seg å ri tilfredsstillende godt. 

Anonymkode: 2a6f9...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er individuelt, det handler jo ikke bare om å ikke falle av og lære start/sving/stopp. Disse tingene tar jo ikke lang tid om man er relativt god fysisk form, har god balanse og finmotorikk. Det gjør deg heller ikke til en god rytter alene, mer som en potetsekk på hesteryggen. Det som tar tid er jo å lære seg å "lese" hesten, omgivelsene og situasjonene slik at man kan å ta de riktige valgene mens man rir. Det er det som tar tid, å bli en aktiv rytter som hjelper hesten og ikke bare sitter der som en potetsekk. 

Anonymkode: 2498c...69e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider