Gå til innhold

Er jeg veldig urenslig? Familien sier det. Hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta med startinnlegget ditt til fastlegen din og vis det. Da forstår han nok alvoret. Og blir du ikke tatt på alvor så må du bytte fastlege. Det gjør du på nett, så det er ikke så mye jobb. Kan gjøre det på telefonen når du ligger på sofaen. For du er helt klart ikke frisk og trenger hjelp.

Anonymkode: d6d84...3ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du vært mitt familiemedlem, og ikke tar i mot behandling, og ikke skjønner alvoret i den manglende personlige hygienen, og i tillegg ikke klarer passe økonomien din, så ville jeg helt klart sendt en bekymringsmelding til fastlege eller kommunelege. 
 

Anonymkode: 5091d...324

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder linser så må du skifte de hver måned så lenge det er månedslinser! Jeg brukte mine i 9 mnd. Jeg hadde rett og slett i råd til mye på den tiden og hadde ikke briller. Gikk til optikeren da jeg fikk litt ekstra penger og ble da nødt til å kjøpe meg briller. Hadde fått sår på hornhinnen som er samme type sår diabetikere kan få på øynene! 

Jeg bruker idag både linser og briller, og har råd til å kjøpe nye hver mnd nå, men den gang hadde jeg ikke det og kunne ødelagt synet!

Anonymkode: 9108f...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mye klær, men kan nok fint bruke en tskjorte 30 ganger liksom, så lenge jeg ikke bruker den så lenge av gangen og med jevne mellomrom så den har fått luftet seg.

Jeg dusjet i går, og skiftet på senga + støvsugde i dag. Men selv om jeg tar skippertak innimellom er dette et generelt problem

 

Anonymkode: de603...533

Skippertak hjelper jo ingenting. Ta litt hver dag, sett deg ett mål og gjør det. 

Anonymkode: 6f435...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ts. Det du beskriver er jo uvanlig i våre dager. 

Jeg synes du burde be om en skikkelig utredning (på psykiatrisk poliklinikk/DPS.). 

Dette er på ingen måte vondt ment, men livet du lever er som sagt langt fra vanlig. 

(angående tips: du trenger ikke dusje hver dag, men i alle fall hver annen dag burde du vaske under armer og underliv med klut, såpe og vann. De som ikke liker å dusje synes ofte dette er mer overkommelig. Du burde bruke briller fremfor linser. Du kunne kjøpe poser med bind og legge dem på badet, gjerne rive av plasten først. Men først og fremst trenger du å lære selvomsorg. Du straffer deg selv med ulike former for selvskading i tillegg til bulimi. Men dette blir bare brannslukking. Har du en personlighetsforstyrrelse, en traumelidelse, en form for Asperger? Er du av og til grensepsykotisk? Eller har du en psykoselidelse? Er alt det somatiske sjekket ut? Hva gir deg glede? Osv) 

Anonymkode: 7d029...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LillaGorilla🐒

Du høres alvorlig deprimert/psykisk syk ut. Du sier at du skader deg selv, disse tingene du (lar være å) gjør, er det en form for selvskading, tror du?

Jeg tenker at du trenger hjelp til å få orden på rotårsaken til de valgene du tar, for dette er symptomer på noe langt dypere. Du bør begynne å bli snillere med deg selv og innse din egen verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være tull? Lever folk virkelig slik? 

Anonymkode: 7330c...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke i helt i nærheten av deg, men dusja kanskje 1 gang i uka når jeg var alvorlig deprimert. Rett og slett fordi det krevde energi jeg ikke hadde. Og også fordi jeg hadde anoreksi/bulimi som kunne gjøre at jeg svimte av i dusjen. Gikk likevel på jobb, og blir kvalm i ettertid av å tenke på hvor ufyselig uhygienisk jeg var. Jeg har det bra nå. Fant ut at jeg hadde bipolar lidelse type 2 etterhvert, den er vanskeligere å oppdage enn type 1. Det er mange former for stemningslidelser nå, ville anbefalt deg å finne en god psykolog og prøve ut forskjellige medisiner. For det er helt tydelig at du er alvorlig deprimert. Du kan også prøve ECT, dvs elektrosjokkbehandling (vet det høres skummelt ut), men det er den mest effektive behandlingen for alvorlig depresjon. Kjenner folk som har blitt helt bra etter kun en behandling. Ønsker deg lykke til, uansett om du har det så fælt eller om du bare er et troll:)

Anonymkode: f692f...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde vondt å lese. Både hvordan du straffer deg selv på, og hvordan noen her inne kan skrive til andre som genuint spør om råd. 

Som du sikkert vet selv, så har du et psykisk problem og håper du etterhvert får hjelpen du trenger. 

Du fortjener bedre, og du er et godt menneske ❤️ En dag vil du se din egen verdi.

Anonymkode: 47f61...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære Ts. Det du beskriver er jo uvanlig i våre dager. 

Jeg synes du burde be om en skikkelig utredning (på psykiatrisk poliklinikk/DPS.). 

Dette er på ingen måte vondt ment, men livet du lever er som sagt langt fra vanlig. 

(angående tips: du trenger ikke dusje hver dag, men i alle fall hver annen dag burde du vaske under armer og underliv med klut, såpe og vann. De som ikke liker å dusje synes ofte dette er mer overkommelig. Du burde bruke briller fremfor linser. Du kunne kjøpe poser med bind og legge dem på badet, gjerne rive av plasten først. Men først og fremst trenger du å lære selvomsorg. Du straffer deg selv med ulike former for selvskading i tillegg til bulimi. Men dette blir bare brannslukking. Har du en personlighetsforstyrrelse, en traumelidelse, en form for Asperger? Er du av og til grensepsykotisk? Eller har du en psykoselidelse? Er alt det somatiske sjekket ut? Hva gir deg glede? Osv) 

Anonymkode: 7d029...33f

Tusen takk for hyggelig svar

Det er dessverre upraktisk med briller når man er mye aktiv og ute i all slags vær, dugger jo av ingenting og synes det er irriterende å ha på. Da jeg gikk i behandling mente de jeg hadde en del tegn på psykose men dette har jeg ikke merket mye til senere, det var mest en periode jeg var veldig nede (mye mer nede enn nå). Jeg føler ikke akkurat at dette med hygiene er bevisst. Jeg skal ta ut linsene i kveld, tror jeg. Har tenkt en del på om jeg skal gjøre det i kveld, etter alle kommentarene. Er jo antagelig litt kjipt om man blir blind. 

Asperger har jeg nok ikke. Jeg har hatt sosial angst i mange år, senere utviklet seg til at jeg bare får angst helt random uten spesielle grunner (men fortsatt i en del sosiale settinger også). Men jeg er godt likt av venner, kollegaer og andre. Tror det hadde blitt merket om jeg hadde det

Noe jeg synes er litt vanskelig med f.eks å pusse tenner er at jeg må stå stille og gjøre det i kanskje 2 min, og da får jeg ikke distrahert hodet mitt på samme måte. Får sånn tomhetsfølelse.

Jeg vet egentlig ikke hva somatisk betyr. Men regner med at ting ble sjekket da jeg gikk litt i behandling da det var noen skjemaer osv.

58 minutter siden, LillaGorilla🐒 skrev:

Du høres alvorlig deprimert/psykisk syk ut. Du sier at du skader deg selv, disse tingene du (lar være å) gjør, er det en form for selvskading, tror du?

Jeg tenker at du trenger hjelp til å få orden på rotårsaken til de valgene du tar, for dette er symptomer på noe langt dypere. Du bør begynne å bli snillere med deg selv og innse din egen verdi.

Det vet jeg ikke. Aldri tenkt på det slik. Men det er mulig. Det er vanskelig å få orden på en årsak når det ikke finnes en årsak. Har bare vært fucked up hele tiden..

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke i helt i nærheten av deg, men dusja kanskje 1 gang i uka når jeg var alvorlig deprimert. Rett og slett fordi det krevde energi jeg ikke hadde. Og også fordi jeg hadde anoreksi/bulimi som kunne gjøre at jeg svimte av i dusjen. Gikk likevel på jobb, og blir kvalm i ettertid av å tenke på hvor ufyselig uhygienisk jeg var. Jeg har det bra nå. Fant ut at jeg hadde bipolar lidelse type 2 etterhvert, den er vanskeligere å oppdage enn type 1. Det er mange former for stemningslidelser nå, ville anbefalt deg å finne en god psykolog og prøve ut forskjellige medisiner. For det er helt tydelig at du er alvorlig deprimert. Du kan også prøve ECT, dvs elektrosjokkbehandling (vet det høres skummelt ut), men det er den mest effektive behandlingen for alvorlig depresjon. Kjenner folk som har blitt helt bra etter kun en behandling. Ønsker deg lykke til, uansett om du har det så fælt eller om du bare er et troll:)

Anonymkode: f692f...66d

Jeg har ikke anoreksi og til tider er det kun overspising så jeg svimer ikke av lenger, slik jeg gjorde da jeg fikk i meg alt for lite næring. Jeg er helt normalvektig men det er pga de periodene jeg klarer å skjerpe meg. En stund siden sist dessverre. Bipolar er vel mulig, en av mine besteforeldre var det. Men samtidig mener familien min at jeg ikke har noen psykiske sykdommer og at jeg bare er negativ og lat, og det er mulig. Men er ikke så lett å endre på synes jeg

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjorde vondt å lese. Både hvordan du straffer deg selv på, og hvordan noen her inne kan skrive til andre som genuint spør om råd. 

Som du sikkert vet selv, så har du et psykisk problem og håper du etterhvert får hjelpen du trenger. 

Du fortjener bedre, og du er et godt menneske ❤️ En dag vil du se din egen verdi.

Anonymkode: 47f61...2cf

Takk for det. jeg mener absolutt at jeg har verdi, så skjønner ikke helt. Har man ikke verdi om man ikke er skrubbet ren? Et oppriktig spørsmål da alle sier at jeg vil se min egen verdi etterhvert. 

Anonymkode: de603...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke trolling. Jeg ser at det er et problem, og kanskje trenger jeg å høre det. Men det går nå ikke utover andre mennesker, så vet ikke hvorfor du er så sint.

Anonymkode: de603...533

Det går utover de mennesker du møter på når du er ekkel og skitten...kvalmt rett og slett. Skal fra nå av virkelig ikke være nær noen med mindre jeg vet de dusjer og er renslige. GRØSS!!!

Anonymkode: 4fda6...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerangrep og svar til dette. 

Kjære trådstarter! Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Hvis du opplever situasjonen som akutt kan du ringe legevakt på telefonnummer 116117 eller nødnummer 113

Jeg vil også oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...