Gå til innhold

Er jeg veldig urenslig? Familien sier det. Hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke normalt og ikke bra. Hygienen er for dårlig. Men verst er at du orker så lite, bryr deg så lite, og det har vært sånn lenge. Har du fått undersøkt somatikken skikkelig, om du har lite av noe stoffer i kroppen? Høres ut som du går på tomgang...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du ikke er i stand til å ta vare på deg selv burde du få hjelp av kommunen, evt. Bli innlagt på institusjon. Kanskje det er det du trenger. 

Btw. Om du ikke pusser tennene og bruker tanntråd jevnlig vil det til slutt bli betent og tennene vil falle ut. Ikke mange som vil ha sex med deg da uansett hvor pen du er..

 

Anonymkode: 36cef...5ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig sant? Det er så ekkelt og urenslig at jeg ikke hadde klart å komme på det som tull engang.

Anonymkode: 38a9d...574

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det naturlig for deg å ligge i et sengetøy, med tiss og mensenblod i? Vokste du opp i et hjem som var ekstremt urenslig? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på hva som er normal oppførsel og ikke. Jeg kan ta frem noen eksempler:

  • Kan ofte bare dusje 1 gang i uka. Er langt over gjennomsnittet aktiv, så beveger meg mye og får nok dermed en del kroppslukt. Jeg glemmer rett og slett å dusje, eller orker ikke fordi det er så stress. 
  • Kan gå med samme truse i mange dager. Har ikke vasket klær siden i fjor, så kan også legge vekk en truse jeg har brukt 3-4 dager og bruke den igjen senere. Vasker som sagt ekstremt sjeldent klær, men kjøper ofte en del nye. Synes det er så krevende å gå ned to etasjer for å vaske klær
  • Når jeg spyr kan jeg la poser med spy henge ved senga til jeg orker å gå ut og kaste det. Dette lukter nok en del, men merker det ikke noe spesielt. Er kanskje så vant med det. Har også helt spy over meg selv som straff, men da brakk jeg meg litt (ironisk nok)
  • I en periode tisset jeg i en kasse på rommet med strø beregnet til burdyr, fordi jeg ikke orket tanken på gå forbi andre som potensielt kunne sitte i stua etc for å gå på do. Eller jeg brukte bakdøra for å tisse i hagen. Jeg gjør ikke dette nå lenger (veldig sjeldent hvert fall)
  • Når jeg har mensen orker jeg ofte ikke kjøpe bind eller bytte bind, så bare dytter litt papir i trusa. Kan likevel gå med samme truse i mange dager, eller at det blir blodflekker rundt omkring
  • Har gått med samme linser i 8 mnd. Orker ikke bytte 
  • Setter ofte bare søppel ut på terrassen, orker ikke gå i søpla
  • Kan legge meg fullt påkledd og gå med de samme klærne i flere dager på jobb, fordi jeg ikke orker å bytte eller finne andre klær
  • Om det ved et uhell er tiss i sengen eller lignende, gidder jeg sjelden vaske eller noe. 
  • Bytter sengetøy kanskje 2 ganger i året. Har nå sovet på sofaen i 3 uker fordi jeg startet å ta av sengetøyet på senga, men ikke orket å finne nytt osv. 
  • Bruker aldri deodorant osv. Vasker meg aldri med klut osv.
  • Vasker generelt aldri i huset 
  • Et annet problem er at jeg aldri orker tanken på å sjekke posten osv så veldig mange regninger går til inkasso. Å åpne et brev føles som en konfrontasjon så dette er veldig vanskelig, da jeg er redd det skal være noe ille. Jeg kan også kjøpe ting veldig spontant som jeg ikke trenger, og bli kjempelei meg etterpå. Mens jeg vet jeg har regninger som venter som jeg ikke får betalt. Så får jeg panikk fordi jeg kanskje får en straff 

Selv om jeg gjør disse tingene har jeg ikke problemer med det motsatte kjønn, jeg blir bedt ut på dater ofte og har aldri fått kommentarer når de har tatt meg der nede osv. Tvert imot har jeg fått kommentarer på å lukte godt selv om det er flere dager siden sist dusj (jeg pleier dog å time dusjingen til 1-2 dager før jeg er på date osv, men hender at det går opp til 4 dager). Dette får meg til å tro at det er en form for ironi, men jeg kan ikke si jeg bryr meg så mye. 

Om jeg må være veldig sosial i perioder så pleier jeg dusje litt mer. Er jo til en viss grad opptatt av utseende, men gir litt faen nå.. Kan gå med helt ødelagte og hullete klær og gjerne med stor hette over hodet for å slippe å få øyekontakt med noen eller føle at noen ser meg. Aldri sminke, men grer håret. Tar da håret i flette. Jeg er egentlig veldig pen men dette kommer nok ikke godt frem nå. Men det er selvsagt lett å kle seg pent når jeg vil. Men hvordan får jeg lyst til det

Jeg skjønner at dette sikkert ikke er sunt for min psyke. Jeg har vært deprimert gjennom hele barndommen og ungdommen og jeg vet ikke om noe annet. Har noen tips til å bli bedre på ting som dette? Noen enkle planer eller har dere noen huskegreier selv eller regler på disse tingene

Anonymkode: de603...533

Det er noe galt med deg. Seriøst. Kom deg til legen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift: Dusj minimum hver tredje dag. Skift undertøy hver dag. Puss tenner morgen og kveld. Skift på sengen hver 2-4 uker, hvis søl skift neste morgen. Gå på badet og spy i do, ikke oppbevar spy på rommet ditt. Et klesskift kan brukes 2-3 dager før vask, lurt å ikke bruke samme to dager på rad. Hvis du dusjer og skifter undertøy jevnt, blir klærne mindre møkkete av bruk og. Gå ned de to etasjene og vask tøyet ditt, du kan vente til du har full maskin av en sort f.eks lyst 60, mørkt 60. Hvis du ikke er så glad i klesvask, så kjøp tøy som kan vaskes sammen - f.eks alt håndklær, sengetøy, undertøy, sokker er lyst eller mørkt så kan vaskes sammen, blir færre vask å styre med.

Anonymkode: 5fb3e...0c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, ViljaH skrev:

Dette er ikke normalt og ikke bra. Hygienen er for dårlig. Men verst er at du orker så lite, bryr deg så lite, og det har vært sånn lenge. Har du fått undersøkt somatikken skikkelig, om du har lite av noe stoffer i kroppen? Høres ut som du går på tomgang...

Jeg er mye fysisk aktiv men jeg har generelt null energi uavhengig av om jeg tar meg helt fri en dag eller ikke. Går inn i et rart humør der tiden bare flyr og jeg ikke får gjort noe fornuftig. Ender kun med å skade meg selv osv.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke er i stand til å ta vare på deg selv burde du få hjelp av kommunen, evt. Bli innlagt på institusjon. Kanskje det er det du trenger. 

Btw. Om du ikke pusser tennene og bruker tanntråd jevnlig vil det til slutt bli betent og tennene vil falle ut. Ikke mange som vil ha sex med deg da uansett hvor pen du er..

 

Anonymkode: 36cef...5ee

Det er ikke så lett å bli innlagt , og jeg vil ikke miste min jobb eller noe sånt. 

Sant det med tenner, men finnes da gebiss.. Uansett regner jeg med at det tar noen år før det skjer men håper jeg skjerper meg da. Skal prøve å dra til tannlege snart ikke vært der på noen år. Sikkert mye skader på tenner

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette virkelig sant? Det er så ekkelt og urenslig at jeg ikke hadde klart å komme på det som tull engang.

Anonymkode: 38a9d...574

Det er sant, ja

14 minutter siden, Mheihei skrev:

Men hvordan er det naturlig for deg å ligge i et sengetøy, med tiss og mensenblod i? Vokste du opp i et hjem som var ekstremt urenslig? 

Nei. Både min mor, far og min søster er egentlig veldig renslige.. Mens jeg alltid har vært rotete 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppskrift: Dusj minimum hver tredje dag. Skift undertøy hver dag. Puss tenner morgen og kveld. Skift på sengen hver 2-4 uker, hvis søl skift neste morgen. Gå på badet og spy i do, ikke oppbevar spy på rommet ditt. Et klesskift kan brukes 2-3 dager før vask, lurt å ikke bruke samme to dager på rad. Hvis du dusjer og skifter undertøy jevnt, blir klærne mindre møkkete av bruk og. Gå ned de to etasjene og vask tøyet ditt, du kan vente til du har full maskin av en sort f.eks lyst 60, mørkt 60. Hvis du ikke er så glad i klesvask, så kjøp tøy som kan vaskes sammen - f.eks alt håndklær, sengetøy, undertøy, sokker er lyst eller mørkt så kan vaskes sammen, blir færre vask å styre med.

Anonymkode: 5fb3e...0c0

Takk. Kanskje jeg skal forsøke å sette opp ukeplan. Med datoer og oppgaver der jeg kan krysse av. Det kunne kanskje hjulpet. Selv om jeg synes det var veldig ekstremt å skifte på sengen hver 2 uke 

Anonymkode: de603...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt ordet urenslig. 
Det er heller en sykelig selv-neglisjering, som definitivt bør behandles ved hjelp av helsepersonell. 
At du selv ikke ser at at dette er svært bekymringsfull levestil, viser at du er mer preget av din psykiske helsetilstand enn du selv oppfatter. 
 

Anonymkode: 5091d...324

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke brukt ordet urenslig. 
Det er heller en sykelig selv-neglisjering, som definitivt bør behandles ved hjelp av helsepersonell. 
At du selv ikke ser at at dette er svært bekymringsfull levestil, viser at du er mer preget av din psykiske helsetilstand enn du selv oppfatter. 
 

Anonymkode: 5091d...324

Dette. Dette du beskriver er tegn på et svært lavt funksjonsnivå og alvorlig psykisk sykdom (depresjon). Jeg synes absolutt du burde be om henvisning til psykolog, evt innleggelse. Dette er ikke normalt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe alvorlig galt når du heller spy på deg selv.

Anonymkode: b3512...923

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke vanlig. Jeg har også slitt med depresjon i mange år, men synes absolutt ikke det er noen unnskylding for dette. Å ikke dusje like ofte som andre eller å ikke orke å gre håret er én ting, men å tisse i en krok og ha oppkast rundt omkring?! Nei vet du hva 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Fysj ja! Trengte kun lese de to første for å forstå det. Syntes du ikke det er ekkelt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ekstremt urenslig, og jeg synes det høres ut som det er psykiske problemer som gjør det. Jeg ville tatt kontakt med lege med en gang, for dette høres ekstremt usunt ut! Det er jo en form for grov omsorgssvikt du utøver mot deg selv :( Jeg er selv rotete og ganske lat, og kan for eksempel la oppvasken stå ganske lenge, og er heller ikke glad i å vaske leiligheten. MEN å dusje, vaske meg, bytte klær, bytte på sengen osv er noe som kommer helt naturlig, selvom jeg av og til synes det er tiltak å bytte på sengen. Man kan fint være litt rotete og lat og samtidig være opptatt av personlig hygiene(som meg). Man må rett og slett bare presse seg til å gjøre det som er kjedelig, og om man ikke klarer det må man oppsøke hjelp. Det at du heller oppkast på deg selv viser jo hvor syk og destruktiv du faktisk er, selvom det ofte er vanskelig å innse sin egen sykdom. Jeg håper du tar til deg rådene og får den hjelpen du trenger ❤️ 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette er veldig urenslig. Greit nok at mange i dag overdriver vaskingen, men det kan da være en mellomting. Om du ikke orker å dusje hver dag, kan du vel i det minste skifte truse og ta på deodorant. Det tar ikke lang tid. Og vær litt mer nøye med underlivshygienen når du har mensen. 

Å ikke vaske seg så ofte er sjelden farlig, ihvertfall ikke når man er vant til det. Men man risikerer at andre reagerer negativt. Å gå lang tid uten å dusje/vaske seg og skifte klær, og i tillegg ikke bruker deodorant, det må da lukte!?! 

Skjønner at om du er deprimert, så kan det være tungt og vanskelig, alt føles som et ork. Så det er nok ikke så lett å gjøre noe med uten å få bukt med depresjonen. Du tar nok ikke varig skade av å gå skitten, men en ting du må prioritere, er linsene. Vær nøye med hygienen og ikke bruk linsene lenger enn du skal. Det er kjempeviktig! Du risikerer at øynene kan få permanent skade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke trolling. Jeg ser at det er et problem, og kanskje trenger jeg å høre det. Men det går nå ikke utover andre mennesker, så vet ikke hvorfor du er så sint.

Anonymkode: de603...533

Går det ikke utover andre? Går du aldri ut av døra? Hva med familien din? Bare det å stå i kø på butikken bak en som lukter avfall og urin er en pine og plage, jeg ville ikke greie å omgåes slike. 

Anonymkode: 96c59...1c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at du kan fungere i jobb. Men ikke ha energi til å feks skifte bind under menstruasjon. 

Anonymkode: 558dc...2c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må bare nevne at du må skifte linser hver mnd. Det kommer bakterier som spiser opp øynene dine om de blir sittende for lenge på og dermed må du bruke briller isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være brutalt ærlig og si at jeg faktisk ble kvalm når jeg leste alt du beskriver. 

Dette er noe du trenger profesjonell hjelp til, du har gått glipp av noe helt grunnleggende.

Jeg hadde ikke orket å bo med deg, sosialisere eller sitte nært deg som kollega.

Jeg hadde trolig vært såpass høflig at du ikke hadde skjønt årsaken.

Av hensyn til andre må du få hjelp, dette var virkelig ubehagelig lesning. 

Anonymkode: edad5...2cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nåleputa skrev:

Jeg må bare nevne at du må skifte linser hver mnd. Det kommer bakterier som spiser opp øynene dine om de blir sittende for lenge på og dermed må du bruke briller i stedet

I beste fall. I verste fall kan det bli permanent synsskade. 

Jeg vil anbefale ts å begynne med dagslinser. Bare å sette inn på morgenen og kaste om kvelden. Mye lettere og rensligere. Og om man skulle miste en linse er det ikke krise. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette tull? Hvis ikke:

Ja det er ekstremt urenslig. Og det kommer fra en person som ikke er så flink på hygiene selv. Jeg dusjer feks bare hver 2. eller 3. dag men jeg skifter undertøy hver dag og pusser tenner og slikt. 

Noe av dette er jo direkte farlig for deg, feks det med linsene, du kan få alvorlig øyeinfeksjon og få nedsatt syn. Tannhelse kan ha mer alvorlige konsekvenser enn å bare miste tenner, det kan bli betennelse som sprer seg til kjeven og hjernen. Alle betennelser i sår osv kan bli farlige om man lever i såpass skittent miljø, man kan dø av sepsis, eller måtte amputere bein/armer. 

Håper du får hjelp av lege snart, det er ikke normalt det du skisserer. Reagerte spesielt på det med å helle spy på seg selv, var det en form for selvskading? Det er jo en alvorlig psykisk lidelse og du trenger å få hjelp. Forstår det du sier om psykolog men det kan du si til legen, vil tro du bør få medisiner og dra til psykiater, kanskje bo på DPS.

(PS: Ja det er overdrevet å skifte sengetøy annenhver uke men du bør prøve å skifte annenhver eller hver måned iallfall! Alt er bedre enn 1-2 ganger i året eller å sove på sofaen fordi du ikke klarer bytte sengetøy.)

Anonymkode: cd5b1...56e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...