Gå til innhold

Brukte dere deodorant, parfyme og andre produkter etter fødselen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ærlig talt folkens, det er IKKE hysteri å peke finger mot bruk av parfyme etter fødsel. 

Vet dere hvorfor barnet klarer å finne brystvortene til mamma rett etter fødsel? Jo, de lukter den. De lukter også mamma, noe som er en deilig lukt for dem, og som de opplever som en trygghet. Det er lukten og stemmen til mor, som gjør at de kjenner henne igjen. De ser jo nesten ingenting i starten. Hvis du bruker parfyme, som er ganske sterkt for en nyfødt, så kan det overdøve og kamuflere lukten din. Helt tåpelig å utsette en nyfødt for det. Kan ikke sette ord på det.. hvorfor er DET viktig? Man kommer ikke unna duft i sjampo og såpe, men du trenger da heller ikke tilføre ekstra??

Min var 6 mnd da jeg begynte å bruke parfyme igjen. Brukte deo og sjampo før det. Jeg var også veldig påpasselig med bruk av sminke og sminkerester på hender, da sminke er en bakteriebombe og full av parfyme og andre stoffer som kan virke irritabelt mot huden til en nyfødt. Er lov å bruke hue..

Man snakker om et nytt menneske med ømfintlig hud og tilnærmet null immunforsvar.

Anonymkode: 72350...1d7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den første dusjen, 2 timer etter fødsel, ble helt uten mine produkter, fødebagen var i bilen og ble ikke hentet før vi kom over på barsel. Husker ikke engang om det var såpe i dusjen selv om det bare er noen uker siden 😛

Bruker såpe og deodorant som vanlig, og har gjort det siden dagen etter fødsel. Parfyme har jeg ikke hatt på meg ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Jeg brukte ikke parfyme så lenge jeg ammet, kanskje med unntak av enkelte spesielle anledninger. På den tiden var det barnet først og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte deo og fuktighetskrem uten parfyme. Har aldri brukt såpe på kroppen. Må bruke head and shoulders pga jeg får tørr hodebunn og kløe av alt annet så fikk ikke gjort så mye med akkurat det, og brukte tørrshampo. Ventet derimot med å dusje håret, tror det tok et par døgn. Pappaen droppet også så mye han kunne av parfymeprodukter. 

 

En dæsj med parfyme etter fødsel? Nei. Hold det så parfymefritt som mulig. Babyen bruker lukt for å knytte seg til mor. Summer splash fra Cascada er ikke mamma. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Babyen» min er snart to år, og jeg kan kanskje telle på to hender hvor mange ganger jeg har brukt parfyme i livet hans. Kun ved festligheter som bursdager, juleselskaper, og andre ting der jeg har pyntet meg litt mer enn vanlig.. 

Anonymkode: 95e94...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt deodorant hele veien. Parfyme sluttet jeg med da mini kom og bruker det fortsatt ikke, nå er han snart 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte vanlig dusjsåpe uten for mye lukt og vanlig deo. Bruker så å si aldri parfyme. Hadde nok droppet det om jeg pleide å bruke det. 

Babyen vil lukte deg, og ikle en parfyme! 

Anonymkode: 58e18...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt alle produkter som vanlig, men droppa parfyme. 

Anonymkode: ea7ec...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte deodorant som vanlig. Babyen min hatet uansett hud mot hud, så ikke alle babyer liker dette. Barnet er uansett vokst opp til å bli et tillitsfullt og trygt barn som er glad i sine foreldre. Dette hud-mot-hud greiene er sikkert bra men ikke et must.

Anonymkode: 1dd9f...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mine vanlige kroppspleieprodukter som dusjgel og deo,men parfyme begynte jeg først og bruke igjen noen uker etter fødsel. Ser ikke det store problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg parfymerte produkter uansett pga allergi, men jeg ville absolutt ikke brukt dette rett etter fødsel.

Spedbarn har svært forsterket luktesans, og du øker risikoen for allergi om du bruker parfyme.

Det er en grunn til at man skal bruke parfymefritt vaskepulver til baby/barneklær, og da skjønner man jo også at parfyme generelt ikke er en veldig god ide. 

Selvsagt bruker jeg Lano - men det er jo veldig forskjell på det og en dusjsåpe som lukter sterkt. 

Anonymkode: 5a1d4...41d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte vanlig asan, deodorant med fresialukt og sjampo. Man tar jo ikke så mye. 

Anonymkode: 20dff...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Sandie skrev:

Brukte mine vanlige kroppspleieprodukter som dusjgel og deo,men parfyme begynte jeg først og bruke igjen noen uker etter fødsel. Ser ikke det store problemet.

Det store problemet er at du øker risikoen for at barnet utvikler allergi.

Jeg har det selv, og det er ikke spesielt behagelig med hodepine og kvalme. Min umiddelbare tanke er jo at spedbarn og babyer skal få lov til å slippe å være rundt sterke lukter, og iallefall at de skal slippe å få reaksjonene jeg får.

Anonymkode: 5a1d4...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...