Gå til innhold

Brukte dere deodorant, parfyme og andre produkter etter fødselen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har lest at man ikke skal bruke parfymerte produkter i tiden etter fødsel... Jeg har selvsagt ikke behov/tenkt å gjøre dette de første timene etter barnet er født, da prioriterer man gjerne hud mot hud kontakt. Men når den første dusjen skal tas etter fødsel kan jeg såpe meg inn, ta på meg deodorant, ta èn sprut med parfyme og litt fuktighetskrem i ansiktet? Eller er ikke dette noe lurt? Jeg ser jo for meg at den første dusjen sammen med litt hygiene produkter vil være magisk. 

Hva har dere som har født praktisert? 

Anonymkode: 98fa7...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan i det minste droppe parfymen.

Jeg tåler ikke parfymerte produkter selv, så for min del var det lett å ikke bruke parfyme. Men jeg hadde nok droppet det i starten uansett. Babyen må bli kjent med lukten av mamma, og få hud mot hud uten allslags produkter i mellom (bodylotion feks). Brukte deodorant og fuktighetskrem (ansikt) uten parfyme. 

Anonymkode: b9cc9...9f1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger du parfymen?

Tenk deg selv, om du må ligge med ansiktet ditt i sprayet parfyme. Hvor deilig er det? Allergi er ekstremt utbredt nå, og det er derfor du ikke skal bruke parfyme. Og jeg skal love deg du ønsker ikke barn med allergi og atopisk eksem. 

Selv så brukte jeg parfymefri dusjsåpe, og parfymefri deodorant. 

Anonymkode: 3672a...a95

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri parfyme eller deodorant uansett, så ikke noe jeg behøver tenke på.

Anonymkode: 07ecb...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktighetskrem og deo uten parfymestoffer er ok, men ville ikke brukt parfyme. 

Anonymkode: 8f0cd...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte fuktighetskrem og deodorant som normalt - men de lukter ikke noe særlig. Parfyme bruker jeg ikke til daglig, og droppet den hvertfall etter fødsel 😛 

Anonymkode: d8005...808

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte deodorant uten parfyme og fuktighetskrem uten parfyme/duft. Brukte ikke sminke. 

Jeg er generelt var for duft/parfyme selv, og jeg tenker at babyen skulle lukte og kjenne på meg, ikke parfymelukt og sminke.

Begynte å bruke parfyme igjen da jeg gikk tilbake i jobb, men tok på parfymen etter at jeg hadde gått ut døra.

Jeg tror babyer synes lukta av mammahud er deiligere enn parfyme, og synes du bør bruke uparfymerte produkter (heller ikke med eteriske oljer eller lignende som dufter).

Mtp. astma og allergi tenker jeg det også kan være lurt å kutte ut parfymerte produkter mens barnet er lite.

Anonymkode: 73314...b20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

Tror nesten ikke jeg har brukt parfyme siden førstemann kom. Deodorant brukte jeg som vanlig. Greier meg ikke uten den.

Endret av Solkremen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte min vanlige deo, fuktighetskrem unntatt på brystet og magen for der skulle lille ligge. Hvis jeg bruker parfyme så tar jeg det bak i håret 😃 og det er hvis jeg vil føle meg freshere om jeg skal en tur til byen uten baby f. Eks 😊

Anonymkode: 4dd88...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp parfyme. Du skal tross alt holde en nyfødt. Bruk hue, ta hensyn. Tenk ogsåat det er andre kvinner på barsel. 

Anonymkode: afc7a...cf4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste hysteriet her inne om deo, sjampo etc med parfyme var megafyfy og hadde elendig dårlig samvittighet etter første dusj. Er ikke parfyme i sjampoen min, men den lukter "godt". Samme med deoderanten, baby gråt litt den dagen og jeg var sikker på at det var pga deoderanten.... 🙄  

Brukte vanlig deoderant  fra ca 1 uke etter fødsel da jeg ikke syns de uten lukt etc gjør jobben. Parfyme har jeg brukt 2 ganger siden fødsel (6 mnd siden), og det var nylig i konfirmasjon og dåp. Ren parfyme syns jeg er unødvendig å utsette baby for, samt andre på sykehuset. 

Anonymkode: b3d2d...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte deo og vasket meg med dusjsåpe, men valgte da en såpe med lite lukt. Parfyme droppet jeg helt. 

Shampo og balsam som normalt, og har fra før parfymefri fuktighetskrem til bruk i ansiktet, og den var gull verdt siden var knusktørr i ansiktet etter fødsel og dusj :) 

Endret av Marisana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dropp parfyme. Baby skal bli vant til lukta di, dessuten er det skikkelig trist med babyer som stinker parfyme. 

Anonymkode: b89f6...af4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dr. greve mild deo uten parfyme :) Dusjet på sykehuset med min vanlige shampoo/balsam. Bruker svært sjelden parfyme :) Tenker at dette er totalt unødvendig på barsel og egentlig så lenge du har baby.. Hvis du er en sånn person som må ha fuktighetskrem, så kjøp en parfymefri på apoteket som kunne vørt brukt på babyer, allergivennlig.

Anonymkode: 7f959...fd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte shampoo og balsam me lukt jeg. Men unngikk andre produkter med parfyme. Nå er baby 2,5 mnd. Bruker luktende såpe i dusjen, men holder meg til parfymefri deodorant eller. Bruker ikke parfyme/kremer etc. Aloe vera dersom jeg er tørr. Men det er fordi jeg alltid har likt å gjøre det slik, ikke pga baby. Er nokk ingen krise om du bruker lit bodylotion altså - men ville droppet sterk parfyme den første tiden. Da vil jo mest sannsynlig baby få dette på seg også, og der er jo ikke serlig vennlig for babyhuden.

Anonymkode: dcc98...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BethD

Har ikke brukt parfyme siden før fødsel. Bruker deodorant og såper i dusjen. Noe luksus må jeg da få unne meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud for et hysteri 🙈

Anonymkode: 7ff65...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke bli helt huleboer eller da. Å få vaske seg i kjent såpe, deo og ansiktskrem må være lov. Trenger ikke dusje i parfyme nei, men det er lov å leve litt naturlig. 

Anonymkode: ac313...768

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke tenkt på at skulle være et problem. Jeg har ikke akkurat behov for å spraye meg med parfyme her jeg går hjemme, så det har jeg ikke brukt. Men ellers har jeg brukt alle andre produkter som vanlig. Ingen anelse om de er parfymerte. Guttungen kjenner igjen lukta mi allikevel. 

Anonymkode: a44ae...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...