Jump to content
Peaky Blinders

Trekke tilbake samtykke - endring?

Recommended Posts

Peaky Blinders
Posted (edited)

Tidligere kunne du ikke trekke tilbake samtykke og slette brukeren, hvis du hadde et advarselspoeng. Denne regelen ser ut til å være fjernet. Stemmer det? 

Jeg ser heller ikke noe om advarselpoeng før utestengelse. Har dere gått bort i fra advarselspoeng, så man blir utestengt uten varsel? 

Jeg ser også at dere går bort fra skjemaet dere en periode mente vi måtte fylle ut for å få innsyn. For oss som faktisk fylte inn det skjemaet: hvem svarer på det? Egmont eller forumansvarlig?

Edited by Peaky Blinders

Fortsetter under...

Guest Hold the door

Det står fortsatt at "Brukere med aktive advarselspoeng kan ikke slette seg før disse har utløpt." 

Jeg også lurer på om man ikke lenger får advarsel/PM før utestengelse, og gangen i dette nå. 

Og hva betyr egentlig: "Moderatoteamet kan velge å gjøre unntak fra regelverket"? 

Peaky Blinders
5 minutter siden, Hold the door skrev:

Det står fortsatt at "Brukere med aktive advarselspoeng kan ikke slette seg før disse har utløpt." 

Jeg også lurer på om man ikke lenger får advarsel/PM før utestengelse, og gangen i dette nå. 

Og hva betyr egentlig: "Moderatoteamet kan velge å gjøre unntak fra regelverket"? 

Så det nå, fant den ikke igjen første gangen. 

Jeg har laget en egen tråd om i hvilket omfang moderatorne kan gjøre unntak. 

Når det gjelder advaraelpoeng syns jeg det er rart at det ikke står noe særlig om det i regelverket, både fordi vi tydeligvis fortsatt kan få det? 

Skywalker

Hvorfor får jeg inntrykk av at Kvinneguiden roter seg mer og mer inn i nye spørsmål og problemer hver gang de svarer på noe? Egentlig er det litt morsomt å følge med på sånn fra sidelinja. :Hehe:

Peaky Blinders
14 minutter siden, Skywalker skrev:

Hvorfor får jeg inntrykk av at Kvinneguiden roter seg mer og mer inn i nye spørsmål og problemer hver gang de svarer på noe? Egentlig er det litt morsomt å følge med på sånn fra sidelinja. :Hehe:

Enig - jeg tror det kommer av at KG hele tiden driver med brannslukning, og lager nye lag med regler for å rette feil i stede for å innse at det ikke fungerer, innse egne feil og rive ned og bygge opp strukturen på nytt. 

Det er så mange regler, særregler som ligger andre steder, forklaringer i enkelte tråder, og på toppen av det hele kan moderatorne gjøre unntak. Og et GDPR system hverken brukerne eller KG forstår. 

At vi som brukere skal klare å forholde oss til dette, og trå rett her, er helt umulig. 

Skywalker

KG har så mange og omfattende regler at de snubler i dem selv. Og hver gang de forsøker å rydde opp lager de flere og flere løse ender i nøstet. Sånt blir det gjerne litt ugreie av. Jeg tror at de bør "barbere" reglene ned til noe mer oversiktelig, og så sende admins og modder på kurs i regler og "kundebehandling".

Jeg har jo selv en fortid som admin her på KG, og leser den omtalte "Asti-bloggen" med stor interesse -og forundring.

Annonse

Anglofil

Hei

Vi vil fortsatt sende ut pm'er og advarsler til brukere. 

Ellers viser jeg til mitt svar her;

Når det gjelder innsyn, er det personvernkontoret i Egmont som gir innsyn. 

Anglofil (teamleder)

Peaky Blinders
Posted (edited)
1 time siden, Anglofil skrev:

Hei

Vi vil fortsatt sende ut pm'er og advarsler til brukere. 

Ellers viser jeg til mitt svar her;

Når det gjelder innsyn, er det personvernkontoret i Egmont som gir innsyn. 

Anglofil (teamleder)

Men det står at man skal henvende seg til forumansvarlig? 

Så reglene om advarsler og utestengelser er akkurat det samme som før? 

Edited by Peaky Blinders

Anglofil
51 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Men det står at man skal henvende seg til forumansvarlig? 

Så reglene om advarsler og utestengelser er akkurat det samme som før? 

Ja, man kan henvende seg til forumansvarlig, som er ansatt i Egmont. Spørsmål utover dette må tas til henne eller personvernkontoret.

Vi fortsetter med pm'er, advarsler og utestengelser slik vi har gjort tidligere. 

Anglofil (teamleder)

Peaky Blinders
38 minutter siden, Anglofil skrev:

Ja, man kan henvende seg til forumansvarlig, som er ansatt i Egmont. Spørsmål utover dette må tas til henne eller personvernkontoret.

Vi fortsetter med pm'er, advarsler og utestengelser slik vi har gjort tidligere. 

Anglofil (teamleder)

Flott! 

Jeg brukte skjemaet KG en liten periode bestemte seg for, og regner med at det ikke har noe å si? 

Anglofil
12 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Flott! 

Jeg brukte skjemaet KG en liten periode bestemte seg for, og regner med at det ikke har noe å si? 

Så vidt meg bekjent, nei, men jeg være så ærlig innrømme at jeg rett og slett ikke kan gi deg et godt svar her siden dette er noe kun Egmont kan svare på. Jeg håper @Forumansvarlig kan gi deg en svar når hun er tilbake på jobb på mandag. :) 

Anglofil (teamleder)

Forumansvarlig
På 11.5.2019 den 11.25, Peaky Blinders skrev:

Jeg ser også at dere går bort fra skjemaet dere en periode mente vi måtte fylle ut for å få innsyn. For oss som faktisk fylte inn det skjemaet: hvem svarer på det? Egmont eller forumansvarlig?

Vi venter på svar fra Datatilsynet om hvordan vi kan gi innsyn mest mulig sikkert (kryptert eller passordbeskyttet utsendelse av innhold) og samtidig sørge for at brukerne ikke trenger å komme med flere personopplysninger for å få informasjonen utlevert.

Når en henvendelse blir sendt inn via personvernportalen, får jeg beskjed om det, samler informasjonen og gir den til dem, som sender den ut  via sitt system. De har ikke tilgang til forumprogramvaren.

Innen vi har fått beskjed om hva Datatilsynet mener er best løsning på dette vil det også være mulig å få opplysningene ved å ta kontakt med meg. 

HanneMari, forumansvarlig

Peaky Blinders
13 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Vi venter på svar fra Datatilsynet om hvordan vi kan gi innsyn mest mulig sikkert (kryptert eller passordbeskyttet utsendelse av innhold) og samtidig sørge for at brukerne ikke trenger å komme med flere personopplysninger for å få informasjonen utlevert.

Når en henvendelse blir sendt inn via personvernportalen, får jeg beskjed om det, samler informasjonen og gir den til dem, som sender den ut  via sitt system. De har ikke tilgang til forumprogramvaren.

Innen vi har fått beskjed om hva Datatilsynet mener er best løsning på dette vil det også være mulig å få opplysningene ved å ta kontakt med meg. 

Ok, takk for svar. Så min, og andres henvendelse er altså registrert og vil bli besvart når dere har fått mer info fra datatilsynet? 

Annonse

Forumansvarlig
1 time siden, Peaky Blinders skrev:

Ok, takk for svar. Så min, og andres henvendelse er altså registrert og vil bli besvart når dere har fått mer info fra datatilsynet? 

Alle henvendelser er registrert, og om du har sendt via skjemaet allerede vil du få svar uten at vi trenger å vente på denne informasjonen, da beslutningen om å høre med dem kom kom etter at vi ga beskjed om å benytte skjemaet. Jeg vet ikke hvordan personvernkontoret ligger an i de konkrete sakene med å sende ut tilbakemeldinger, men du vil få svar innen fristen!

Peaky Blinders
På 13.5.2019 den 11.47, Forumansvarlig skrev:

Er det kun forumansvarlig som henter inn alle opplysningene? Eller får forumansvarlig bistand fra moderatorer/aministratorer til denne jobben? 

Forumansvarlig
33 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Er det kun forumansvarlig som henter inn alle opplysningene? Eller får forumansvarlig bistand fra moderatorer/aministratorer til denne jobben? 

Det er kun meg som samler dem for å utlevere ved innsynsforespørsel.

Zeitgeist

Med hensyn til det uthevede i teksten under, er måten KG innhenter samtykke i strid med norsk rett. KGs brukere gis ikke muligheten til å samtykke til de forskjellige behandlingsaktiviteter. 

Sitat

43)For å sikre at et samtykke gis frivillig bør det ikke utgjøre et gyldig rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger i et bestemt tilfelle dersom det er en klar skjevhet mellom den registrerte og den behandlingsansvarlige, særlig dersom den behandlingsansvarlige er en offentlig myndighet og det derfor er usannsynlig at samtykket er gitt frivillig med hensyn til alle omstendigheter som kjennetegner den bestemte situasjonen. Samtykket antas å ikke være gitt frivillig dersom det ikke er mulig å gi separat samtykke for forskjellige behandlingsaktiviteter, selv om det er hensiktsmessig i det enkelte tilfellet, eller dersom oppfyllelsen av en avtale, herunder yting av en tjeneste, avhenger av samtykket, til tross for at et slikt samtykke ikke er nødvendig for å oppfylle avtalen.

Hentet herfra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38/*#*

Forumansvarlig
16 timer siden, Zeitgeist skrev:

Med hensyn til det uthevede i teksten under, er måten KG innhenter samtykke i strid med norsk rett. KGs brukere gis ikke muligheten til å samtykke til de forskjellige behandlingsaktiviteter. 

Hentet herfra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38/*#*

Dette må du nesten ta via personvernportalen vår. Sånn som forumprogramvaren fungerer, går det dessvere ikke an å dele opp samtykket, det er bare én knapp. Det er ikke en norsk programvare. Men man står selvsagt helt fritt til å be om sletting av brukeren dersom man ikke godkjenner reglene eller lagringen vår. 

Lovtekster og bestemmerlser kan du få mer info om ved å ta kontakt her: https://personvern.egmont.no/

Zeitgeist
4 timer siden, Forumansvarlig skrev:

Dette må du nesten ta via personvernportalen vår. Sånn som forumprogramvaren fungerer, går det dessvere ikke an å dele opp samtykket, det er bare én knapp. Det er ikke en norsk programvare. Men man står selvsagt helt fritt til å be om sletting av brukeren dersom man ikke godkjenner reglene eller lagringen vår. 

Lovtekster og bestemmerlser kan du få mer info om ved å ta kontakt her: https://personvern.egmont.no/

Takk for svar. 

At programvaren ikke fungerer i henhold til kravene i GDPR, er faktisk ikke mitt problem. Det er deres. At programvaren ikke er norsk, er heller ikke mitt problem og er uansett ikke saken vedkommende. 

Jeg har overhodet ikke nevnt noe om sletting av bruker, kun påpekt at dagens system bryter med GDPR.