Gå til innhold

Er Rødt er kommunistisk parti?


frabergen

Anbefalte innlegg

Kjemper for kommunisme og har plass til kommunister, men er ikke et kommunistparti, sier Bjørnar Moxnes til Dagbladet.

Hvordan henger det sammen?

Går de inn for å nasjonalisere hele næringslivet siden de ikke ønsker "kapitalistisk eiendomsrett" over produksjonsmidlene?

https://www.dagbladet.no/nyheter/ingen-jaevla-kommunist/71057779

- Vi er ikke noe kommunistparti. Det fantes i forrige århundre, altså autoritære, toppstyrte partier, i spissen for regimer som forbød opposisjon og forfulgte de som var uenige.

- Altså kommunisme, et klasseløst samfunn langt der framme, det er et mål som vi har.

- Vi ønsker en slutt på at eiere tilegner seg verdien av andres arbeid, men det er ikke det samme som å gjøre slutt på at folk skal kunne eie ting. Vi er for at du skal eie huset du bor i og bilen du kjører. Privat eiendomsrett er noe annet enn kapitalistisk eiendomsrett over produksjonsmidlene.

.

 

Endret av frabergen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja Rødt er et kommunistisk parti, de bygger også på partiet Arbeidernes Kommunistparti (AKP) og har i sitt partiprogram stadefestet at de bygger sin ideologi og tanker på marxistist teori. Moxnes kan vri og vende på det så mye han vil, men de er kommunister. Og det faktum at noen tror kommunismen kan fungere som samfunnstruktur vitner om mangefull opplæring i både historie og samfunnsfag fra skolen. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har du lyst til å vite hvordan et land styrt av kommunisme har det, sjekk Venezuela..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han innrømmer selv at det ikke finnes eksempler på land som har fått kommunisme til å fungere, og har jo sin egen forklaring på hvorfor det ikke er nok til å sette strek over konseptet. Jeg skal likevel si meg enig i én ting. For klodens ve og vel er kapitalismen en forbannelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, frabergen said:

Kjemper for kommunisme og har plass til kommunister, men er ikke et kommunistparti, sier Bjørnar Moxnes til Dagbladet. 

Hvordan henger det sammen?

Det er nettopp akkurat det, at det ikke henger sammen i det hele tatt. Kommunismen henger bare ikke bare på greip. For å forstå kommunismen, og støtte det, så trenger en 1 spesiell type menneske. Dem som ikke henger på greip, tiltrekkes mot det som ikke henger på greip. Dem evner å "se" noe vi andre ikke ser, en luftspeiling i det fjerne. Jeg kaller det å hallusinere.

Kommunisme tror jeg ikke er en ideologi, men en diagnose. Det trengs et helt team av psykiatere for å bli frisk fra den tilstanden. Heller før, enn at dem kommer i posisjon, som i en regjering, eller som flertall på et storting.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er kommunistiske.  Et styresett som gjennom historien har kjørt flere land i grus.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er en god blanding av kommunister, sosialister og sosialdemokrater, og kan på mange måter sammenlignes med SV for 20-30 år siden.  SV har mistet sin venstrekraft i stor grad og mange som hørte til der har sklidd over til Rødt.

Det finnes altså kommunister i Rødt, men jeg tror de enten har mistet grepet eller er i ferd med å miste grepet i partiet. 

Rødt ser ut som mer gammel-SV enn  Akp(ml), og trekker til seg mange SVere og sosialdemokrater nå som SV har blitt ganske diffust.

Visjonen til Rødt om det klasseløse samfunn vil jeg kalle ett rosa og urealistisk eventyr.  I det kommunistiske Sovjet eksisterte samme visjon, men ingen trodde på den. Jeg vet ikke hvilken kommunisme Rødt kjemper for, men det er trolig denne eventyrvisjonen.

Jeg skulle likt å vite hvor langt de ønsker å gå med tanke på nasjonalisering av bedrifter også.  Jeg fant forøvrig et interessant svar i Skartveits kommentarfelt. Det ble skrevet at nasjonaliseringsplanen til Rødt gikk ut på å bruke oljefondet til å kjøpe private bedrifter. Det er ikke veldig kommunistisk, det er i såfall kommunisme superlight. Kommunister hadde helt enkelt nasjonalisert bedriftene. Hvis dette er Rødts politikk, så er de sosialdemokrater, ikke kommunister. Rødt har blitt såpass utspedd av  sosialister og sosialdemokrater at jeg tror nasjonalisering av bedrifter vil begrense seg kraftig, og hvis de noensinne skulle komme til makt så vil sosialdemokrater og populister ha tatt over partiet med klar dominans.

Dere over som ser kommunistspøkelser på høylys dag vil jeg anbefale å slappe av, samt oppdatere det utdaterte bildet av Rødt dere argumenterer imot. De er ikke så farlige og de fleste i Rødt er snille og  omsorgsfulle, selv om du der som i andre partier også finner en del maktmennesker. Maktmennesker er en trussel mot alle partier.

Spørsmål til medlemmer av Rødt: Ønsker dere ettparti eller flerpartisystem?

Redigert: Mitt bilde av Rødt ser dessverre ut til å være ett hakk mer lyserosa enn realitetene. På landsmøtet var kommunistene fortsatt i flertall, men hvis Rødt fortsetter å vokse fort så er det håp om at sosialister/sosialdemokrater ganske snart kommer i flertall der.

Endret av I Grosny
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2019 den 10.50, Skywalker skrev:

Og har du lyst til å vite hvordan et land styrt av kommunisme har det, sjekk Venezuela..

Venzuela blir trakassert av sanksjoner fra USA. Det går selvfølgelig veldig dårlig. Men er Venezuela kommunistisk? Er næringslivet totalt statseid?    Norge kan risikere å bli ett nytt Venezuela dersom Moxnes blir statsminister fordi vi også kan bli stemplet som kommunister og utsatt for sanksjoner og CIA-agentvirksomhet fra USA. Vår sikkerhetspolitikk baserer seg på å være bikkja til USA, og er vi ikke lydige så kan vi få bank.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Skywalker skrev:

VGs Hanne Skartveit har en god kommentar om Rødt i dag: Rødt skaper ufrie mennesker.

Jeg tror ikke Hanne er kunnskapsløs. Jeg tror hun later som om hun er dum. Svakt av VG å slippe til fordomsbaserte skriverier med såpass liten innsikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2019 den 2.29, frabergen skrev:

Kjemper for kommunisme og har plass til kommunister, men er ikke et kommunistparti, sier Bjørnar Moxnes til Dagbladet.

Hvordan henger det sammen?

Det henger ikke sammen, dette er et kommunistisk parti. Det er også delvis SV. De vil bare ikke bruke ordet, for historien til kommunismen er minst like ille som nazismen. Det er bare at kommunismen ved Sovjet var en del av seierherrene etter 2 verdenskrig og ble en mektig stormakt Det samme med Kina. Derfor ble det aldri tatt noe oppgjør med kommunismen. Men helt grunnleggende er det akkurat dette Rødt står for, og deler av SV også faktisk. Men kommer dette frem slik at velgeren i gata forstår det? De vil aldri stemme på disse partiene. Det er farlig! Rødt er ikke et parti om det får mye makt, som vil respektere demokratiet. Det kan jeg garantere dere. Kommunisme og sosialisme av denne art har spredt mer død i verden, en noen annen ideologi gjennom historien, og det var et helvete på jord fra 1918 helt frem til vår tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, I Grosny skrev:

Norge kan risikere å bli ett nytt Venezuela dersom Moxnes blir statsminister fordi vi også kan bli stemplet som kommunister og utsatt for sanksjoner og via-agentvirksomhet fra USA. Vår sikkerhetspolitikk baserer seg på å være bikkja til USA, og er vi ikke lydige så kan vi få bank.

USA er våre allierte! Vil du han en venn, oppføre deg som en! Om ikke forsvinner vennen din, og da er det andre som kan komme og gi deg bank. USA vil aldri røre Norge, om vi ikke vil ha dette vennskapet? De kommer ikke til å klenge seg på. Men det vil flertallet i Norge! Heldigvis. Trump regjerer nå, han er borte om noen år. Han har faktisk ikke gjort noe galt enda, ren politisk mener jeg :) Ikke startet noen krig heller, selv om det brygger opp til bråk i Gulfen. Men det er Iran som ypper til, og Trump kommer ikke til å gi seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Det henger ikke sammen, dette er et kommunistisk parti. Det er også delvis SV. De vil bare ikke bruke ordet, for historien til kommunismen er minst like ille som nazismen. Det er bare at kommunismen ved Sovjet var en del av seierherrene etter 2 verdenskrig og ble en mektig stormakt Det samme med Kina. Derfor ble det aldri tatt noe oppgjør med kommunismen. Men helt grunnleggende er det akkurat dette Rødt står for, og deler av SV også faktisk. Men kommer dette frem slik at velgeren i gata forstår det? De vil aldri stemme på disse partiene. Det er farlig! Rødt er ikke et parti om det får mye makt, som vil respektere demokratiet. Det kan jeg garantere dere. Kommunisme og sosialisme av denne art har spredt mer død i verden, en noen annen ideologi gjennom historien, og det var et helvete på jord fra 1918 helt frem til vår tid.

Når Moxnes sier at Rødt ikke er ett kommunistisk parti, men et parti som også har plass til kommunister, så tror jeg faktisk han har større innsidekunnskaper i Rødt enn både du og Hanne Skartveit har. 

Moxnes kan Rødt bedre enn de fleste og hans utsagn er troverdig.

Man kan ikke sammenligne det sosialdemokratiske/sosialistiske Rødt med bolsjevikene og Stalin. En annen tid, en helt annen respekt for enkeltmennesket. Respekt for enkeltmennesker var ikke gjengs filosofi blant statsledere i det hele tatt rundt andre verdenskrig. Både Hitler, Stalin og Churchill var skyldig i enormt mange dødsfall.

Med hvilken makt kan du garantere at Rødt ikke vil respektere demokratiet? Er du i ferd med å komme deg til topps i Rødt selv?

Rødt er i ferd med å bli kraftig utvannet av gode sosialdemokrater. Kommunistene der kan bli nedstemt.De jeg kjenner personlig som er medlem i Rødt går moralsk og menneskelig utenpå alt jeg vet om av politikere. Jeg skal love deg at dersom jeg oppga navnet på ei vet som meldte seg inn, og dersom alle i Norge kjente henne like godt som jeg, så ville hun med overveldende flertall blitt foretrukket som statsminister. Den dama er omsorgsfull, snill, sterk, kunnskapsrik og genial med solid ryggrad (mangelvare i politikken). Jeg nevner ikke navn, for da røper jeg min anonymitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er en kombo av gamle AKP og RV. Arbeidernes kommunistparti og Rød valgallianse. Så om Moxnes sier de ikke er kommunister er det fordi det er et ord ikke mange i Norge kjenner seg igjen i. Så han bruker "sosialister", og prøver å ri på den medvinden han har nå og vinne kommunevalg. Men et klasseløst samfunn etter kommunistmodellen er deres målsetning, og det vet Moxnes veldig godt.

De har bare kuttet ut "væpnet revolusjon."

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

USA er våre allierte! Vil du han en venn, oppføre deg som en! Om ikke forsvinner vennen din, og da er det andre som kan komme og gi deg bank. USA vil aldri røre Norge, om vi ikke vil ha dette vennskapet? De kommer ikke til å klenge seg på. Men det vil flertallet i Norge! Heldigvis. Trump regjerer nå, han er borte om noen år. Han har faktisk ikke gjort noe galt enda, ren politisk mener jeg :) Ikke startet noen krig heller, selv om det brygger opp til bråk i Gulfen. Men det er Iran som ypper til, og Trump kommer ikke til å gi seg.

Trump er skyldig til langt oppover øra når det gjelder angrepene på Syria og sanksjonene mot Syria og Venezuela. 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.5.2019 den 2.29, frabergen skrev:

Kjemper for kommunisme og har plass til kommunister, men er ikke et kommunistparti, sier Bjørnar Moxnes til Dagbladet.

Hvordan henger det sammen?

Går de inn for å nasjonalisere hele næringslivet siden de ikke ønsker "kapitalistisk eiendomsrett" over produksjonsmidlene?

https://www.dagbladet.no/nyheter/ingen-jaevla-kommunist/71057779

- Vi er ikke noe kommunistparti. Det fantes i forrige århundre, altså autoritære, toppstyrte partier, i spissen for regimer som forbød opposisjon og forfulgte de som var uenige.

- Altså kommunisme, et klasseløst samfunn langt der framme, det er et mål som vi har.

- Vi ønsker en slutt på at eiere tilegner seg verdien av andres arbeid, men det er ikke det samme som å gjøre slutt på at folk skal kunne eie ting. Vi er for at du skal eie huset du bor i og bilen du kjører. Privat eiendomsrett er noe annet enn kapitalistisk eiendomsrett over produksjonsmidlene.

.

 

Ja. Eller egentlig, legge dette inn under Staten. "Staifisere."

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2019 den 10.52, Tøytigern skrev:

Rødt er en kombo av gamle AKP og RV. Arbeidernes kommunistparti og Rød valgallianse. Så om Moxnes sier de ikke er kommunister er det fordi det er et ord ikke mange i Norge kjenner seg igjen i. Så han bruker "sosialister", og prøver å ri på den medvinden han har nå og vinne kommunevalg.

Det du skriver her var helt nøyaktig sant i 2007, men da var vel Rødt ett promilleparti eller noe sånt. Rødt har vokst og forandret seg MYE siden da, og veksten har kommet inn fra høyre (SV/AP) , og dyttet Rødt langt inn i sosialdemokratiet. Etter at vi bombet og ødela Libya var det mange sosialdemokrater som forlot SV og Ap, og Rødt fikk økt oppslutning.

 
Nå er vi i 2019, og Rødt er noe helt annet enn i 2007. Rødt er ikke lenger kommunistisk men ett sosialistisk eller sosialdemokratisk parti der en del av medlemmene er kommunister.

Redigert: Forbehold: Etter at jeg skrev dette fikk jeg vite at fjerning av kommunismen hadde blitt nedstemt på landsmøtet til Rødt, ergo kan det være flere kommunister i Rødt enn jeg tror, iallfall på landsmøtet. Men jeg tror at disse kommunistene er kosekommunister, og ikke slike voldskommunister som kommunistkritikere vanligvis tenker på.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, I Grosny skrev:

Det du skriver her var helt nøyaktig sant i 2007, men da var vel Rødt ett promilleparti eller noe sånt. Rødt har vokst og forandret seg MYE siden da, og veksten har kommet inn fra høyre (SV/AP) , og dyttet Rødt langt inn i sosialdemokratiet. Etter at vi bombet og ødela Libya var det mange sosialdemokrater som forlot SV og Ap, og Rødt fikk økt oppslutning.

 
Nå er vi i 2019, og Rødt er noe helt annet enn i 2007. Rødt er ikke lenger kommunistisk men ett sosialistisk eller sosialdemokratisk parti der en del av medlemmene er kommunister.

Hm. Oki. Det stemmer sikkert, for det er omtrent så lenge siden jeg gikk og tok almennfag på kveldstid og lærte om disse tingene.

Takker for info :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg tror ikke Hanne er kunnskapsløs. Jeg tror hun later som om hun er dum. Svakt av VG å slippe til fordomsbaserte skriverier med såpass liten innsikt.

Hva av det hun skriver mener du er feil?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...