AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #1 Skrevet 10. mai 2019 Kjøpte min første leilighet før jul, og er veldig fornøyd. Det er trygt og godt for ungene og jeg liker naboene. Desverre skal naboen over gangen nå selge sin leilighet, og jeg lurer på hvem jeg skal kontakte for å uttale meg rundt hvem nye beboere skal bli? Blir det megler eller selger? Det er forresten en OBOS leilighet. Mtp at jeg nettopp har kjøpt, og vi trives godt samt at jeg har barn så er det viktig for meg at vi får skikkelige folk over gangen her. Anonymkode: 1e8e8...839
Trolltunge Skrevet 10. mai 2019 #4 Skrevet 10. mai 2019 Du får kjøpe leiligheten selv da! Eneste mulighet til å være med på å bestemme slikt er å selv ha høyeste bud. Bare ikke noen andre likevel tar den på forkjøpsrett. 30
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #5 Skrevet 10. mai 2019 4 minutter siden, Trolltunge skrev: Du får kjøpe leiligheten selv da! Eneste mulighet til å være med på å bestemme slikt er å selv ha høyeste bud. Bare ikke noen andre likevel tar den på forkjøpsrett. Jeg har jo selvfølgelig ikke råd til det, jeg er alenemor med to barn! Jeg må da ha en rett til å uttale meg om slikt, jeg har tross alt brukt flere MILLIONER kroner på denne leiligheten, og så skal jeg risikere å måtte flytte pga upassende naboer?!? Anonymkode: 1e8e8...839
Trolltunge Skrevet 10. mai 2019 #6 Skrevet 10. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har jo selvfølgelig ikke råd til det, jeg er alenemor med to barn! Jeg må da ha en rett til å uttale meg om slikt, jeg har tross alt brukt flere MILLIONER kroner på denne leiligheten, og så skal jeg risikere å måtte flytte pga upassende naboer?!? Anonymkode: 1e8e8...839 Beklager, det fungerer ikke slik. Selger vil selvfølgelig ha høyeste sum for leiligheten. Har du nettopp kjøpt vet du hvordan det fungerer. Du får krysse fingrene! De fleste mennesker er ok folk, så oddsen er på din side. Blander du deg inn i salget er du den vanskelige naboen. Ja du vil vel få ord på deg for å ikke være helt rettvinklet. 27
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #7 Skrevet 10. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo selvfølgelig ikke råd til det, jeg er alenemor med to barn! Jeg må da ha en rett til å uttale meg om slikt, jeg har tross alt brukt flere MILLIONER kroner på denne leiligheten, og så skal jeg risikere å måtte flytte pga upassende naboer?!? Anonymkode: 1e8e8...839 Jeg hadde vært skeptisk til å ha naboer med denne holdningen her. Hvis man ønsker å ha kontroll på hvem evt nye naboer blir er ikke å kjøpe leilighet i blokk en helt smart greie 😂 Anonymkode: e1496...9b6 30
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #8 Skrevet 11. mai 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har jo selvfølgelig ikke råd til det, jeg er alenemor med to barn! Jeg må da ha en rett til å uttale meg om slikt, jeg har tross alt brukt flere MILLIONER kroner på denne leiligheten, og så skal jeg risikere å måtte flytte pga upassende naboer?!? Anonymkode: 1e8e8...839 Herregud! Nei, SELVFØLGELIG har du ingenting med hvem de selger til! Dette er det tåpeligste jeg har lest på lenge... håper du tuller. Anonymkode: c5a03...8ca 17
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #9 Skrevet 11. mai 2019 Du kan naturligvis anmode naboen om å ikke selge til den med høyest bud, om vedkommende ikke faller i din smak. Men noe krav har du ikke. Du vil stille sterkere om du er villig til å by mellomlegget, dersom naboen selger til den med nest høyest bud etc. Anonymkode: 9eafc...9ce 4
Nerine_ Skrevet 11. mai 2019 #10 Skrevet 11. mai 2019 Jeg lurer på hva som får deg til å tro at du har noe med hvem andre selger til? Du tror vel ærlig talt ikke at den virkelige verden fungerer sånn? 16
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #11 Skrevet 11. mai 2019 Jeg hadde vært skeptisk til å ha en alenemor med to unger over gangen, så hadde naboene kunne uttalt seg ville du ikke fått kjøpt her. Kanskje du er grunnen til at naboen selger? Og nå tar hevn med å få inn noen skikkelige festegutter Anonymkode: c46f4...106 13
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #12 Skrevet 11. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan naturligvis anmode naboen om å ikke selge til den med høyest bud, om vedkommende ikke faller i din smak. Men noe krav har du ikke. Du vil stille sterkere om du er villig til å by mellomlegget, dersom naboen selger til den med nest høyest bud etc. Anonymkode: 9eafc...9ce Det er mulig jeg kan få til det, såfremt mellomlegget ikke er så veldig mye. Selger er bortreist for helgen men jeg skal snakke med henne i morgen. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde vært skeptisk til å ha en alenemor med to unger over gangen, så hadde naboene kunne uttalt seg ville du ikke fått kjøpt her. Kanskje du er grunnen til at naboen selger? Og nå tar hevn med å få inn noen skikkelige festegutter Anonymkode: c46f4...106 Nei. Vi er godt likt og vi liker dem, nabo flytter for å være nærmere en syk mor i Trondheim. Slutt med slike tullete hersketeknikker. Anonymkode: 1e8e8...839
kvinneguide Skrevet 11. mai 2019 #13 Skrevet 11. mai 2019 Man burde selvsagt søke på lik linje som man gjør for å få tillatelse til å holde husdyr. Dersom ny nabo etterlater ekskrementer på fellesområder, sjenerer naboene med lukt, bråk, eller skaper frykt og angst hos naboene kan styret kreve naboen fjernet. 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #14 Skrevet 11. mai 2019 Som i alle borettslag så er det en del utskiftninger av naboer. Det er helt naturlig og ikke noe noen kan gjøre noe med. Jeg selv sitter i styret og driver da med "godkjenning av ny andelseier", og selv vi i styret har EKSTREMT lite å si i forhold til hvilke nye andelseiere som flytter inn. Anonymkode: 4b869...f78 1
Brunhilde Skrevet 11. mai 2019 #15 Skrevet 11. mai 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Kjøpte min første leilighet før jul, og er veldig fornøyd. Det er trygt og godt for ungene og jeg liker naboene. Desverre skal naboen over gangen nå selge sin leilighet, og jeg lurer på hvem jeg skal kontakte for å uttale meg rundt hvem nye beboere skal bli? Blir det megler eller selger? Det er forresten en OBOS leilighet. Mtp at jeg nettopp har kjøpt, og vi trives godt samt at jeg har barn så er det viktig for meg at vi får skikkelige folk over gangen her. Anonymkode: 1e8e8...839 5
TheGirlWhoWaited Skrevet 11. mai 2019 #16 Skrevet 11. mai 2019 Haha, du tror faktisk du har noe du skal ha sagt i forhold til hvem eier velger å selge til? 6
Skeeter Skrevet 11. mai 2019 #18 Skrevet 11. mai 2019 Da må du jo naturligvis oppsøke Kravstore Alenemødres Landsforbund. De står på pletten for slike saker til en hver tid. Fra spøk til alvor: Noen steder er det jo faktisk sånn at det står i vedtektene at styret skal godkjenne kjøper, men om det ikke står i deres borettslag har du ikke så mye du skulle ha sagt! Da får du bare håpe på det beste, og på beste (eller verste) måte veilede vedkommende etter kjøpet. 6
Trolltunge Skrevet 11. mai 2019 #19 Skrevet 11. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig jeg kan få til det, såfremt mellomlegget ikke er så veldig mye. Selger er bortreist for helgen men jeg skal snakke med henne i morgen. Nei. Vi er godt likt og vi liker dem, nabo flytter for å være nærmere en syk mor i Trondheim. Slutt med slike tullete hersketeknikker. Anonymkode: 1e8e8...839 Men hvordan vet du hvem du skal unngå? For eksempel, du betaler mellomlegget for at en barnefamilie skal få flytte inn, istedenfor en enslig gammel dame. Så viser det seg at det er noen pøbelunger, som gjør livet til dine barn til et mareritt, og foreldrene er absolutt ikke til å snakke til, mens den enslige eldre kvinnen er et fantastisk menneske, som dine barn ville elsket å ringe på til hver halloween, fordi hun var så gavmild og hyggelig. Nesten som en ekstra bestemor. Eller er det helt konkrete folk du vil unngå, som utlendinger, for de er "ille alle sammen"? 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #20 Skrevet 11. mai 2019 5 timer siden, Trolltunge skrev: Men hvordan vet du hvem du skal unngå? For eksempel, du betaler mellomlegget for at en barnefamilie skal få flytte inn, istedenfor en enslig gammel dame. Så viser det seg at det er noen pøbelunger, som gjør livet til dine barn til et mareritt, og foreldrene er absolutt ikke til å snakke til, mens den enslige eldre kvinnen er et fantastisk menneske, som dine barn ville elsket å ringe på til hver halloween, fordi hun var så gavmild og hyggelig. Nesten som en ekstra bestemor. Eller er det helt konkrete folk du vil unngå, som utlendinger, for de er "ille alle sammen"? Jeg hadde selvfølgelig valgt den gamle damen i dette tilfellet. Anonymkode: 1e8e8...839
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå