Gå til innhold

kan man få hele fedrekvoten om far er fulltidsstudent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om far er fulltidsstudent, men har en deltidsjobb. Kan mor da overta de 15 ukene permisjon? Da det ikke bare er å ta fri 3 mnd fra studiet. Og lønnen er ganske liten.

Dersom ikke, når må far eventuelt si opp deltidsjobben for at mor kan overta fedrekvoten? Er nav veldig strenge på det. Går jo ikke an leve for 25% lønn og uansett må være hjemme, da pause fra studiet i 3 måneder ikke går.

Anonymkode: 4e004...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Du kan bare overta fedrekvoten hvis far er for syk til å ta seg av barnet. Men far får foreldrestipend av lånekassen den tiden han har permisjon (i tillegg til penger av NAV hvis han har rett på det) altså akkurat det samme utbetalt som han har nå.

Anonymkode: 1d359...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja - NAV er ekstremt strenge på overføring av kvoter. Det finnes ingen smutthull og de viser overhodet ikke skjønn.

Anonymkode: 1d359...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på nav.no. Dette anbefaler om han tjener over grensen eller ikke. Tjener han under grensen får du ukene hans. 

Anonymkode: a044b...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om far tjener nok til å ha rett på permisjon kan ikke mor få hans kvote nei. Men om han ikke har rett ved mors permisjonstart kan hun få. Hva slags jobb har han og hva tjener han? ( går det med enn 14 dager mellom vaktene er generelt ikke rett på permisjonspenger )

Anonymkode: 622bd...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om far tjener nok til å ha rett på permisjon kan ikke mor få hans kvote nei. Men om han ikke har rett ved mors permisjonstart kan hun få. Hva slags jobb har han og hva tjener han? ( går det med enn 14 dager mellom vaktene er generelt ikke rett på permisjonspenger )

Anonymkode: 622bd...bbc

Hvis vaktene er fastsatt i turnus som feks 3. Hver helg på sykehjem/butikk etc så gjelder ikke denne regelen.

Anonymkode: 1d359...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis vaktene er fastsatt i turnus som feks 3. Hver helg på sykehjem/butikk etc så gjelder ikke denne regelen.

Anonymkode: 1d359...e21

Derav generelt.

Anonymkode: 622bd...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på inntekten hans. Jeg fikk fedrekvoten da far skrev master pga han ikke hadde hatt høy nok inntekt.

Anonymkode: aa930...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på inntekten hans. Jeg fikk fedrekvoten da far skrev master pga han ikke hadde hatt høy nok inntekt.

Anonymkode: aa930...4ee

hva var inntekten?

Leste at under 1/2 G (48 000kr) får man ikke permisjonspenger, men kan få grunnstønad/engangsstønad.

Så vil det si at jeg får permisjonspenger, men når det er faren sin tur så får han engangsbeløpet? Eller får jeg automatisk de 15 ukene?

For 48 000 er jo rundt 4000kr i måneden. 1-2 vakter i uken. Er noe sånn han jobber. Han jobber korte vakter.

Men om man tjener akkurat over grensen. Sånn 52 000kr.

Anonymkode: 4e004...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva var inntekten?

Leste at under 1/2 G (48 000kr) får man ikke permisjonspenger, men kan få grunnstønad/engangsstønad.

Så vil det si at jeg får permisjonspenger, men når det er faren sin tur så får han engangsbeløpet? Eller får jeg automatisk de 15 ukene?

For 48 000 er jo rundt 4000kr i måneden. 1-2 vakter i uken. Er noe sånn han jobber. Han jobber korte vakter.

Men om man tjener akkurat over grensen. Sånn 52 000kr.

Anonymkode: 4e004...a70

Det er mor som får engangsstønad dersom hun har ingen / lav inntekt. Hvis far har tjent under et visst beløp kan mor søke om å få fars kvote overført. Vi gjorde dette, ingen problem. Jeg hadde full jobb og rett på foreldrepenger.

Anonymkode: aa930...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løste det ved at far sa opp deltidsjobben før termin og deretter jobbet tilkalling men tjente under grensen🙂

Anonymkode: cfac8...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Løste det ved at far sa opp deltidsjobben før termin og deretter jobbet tilkalling men tjente under grensen🙂

Anonymkode: cfac8...66c

Han måtte gå noen mnd uten inntekt først. 

Anonymkode: cfac8...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han måtte gå noen mnd uten inntekt først. 

Anonymkode: cfac8...66c

åja lurt :) Nå ser de vel på 6mnd lønn i løpet av 10 måneders periode.. Så da kan han ikke tjener over 48 000 på 10 måneder eller noe sånn blir det vel?

Anonymkode: 4e004...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

åja lurt :) Nå ser de vel på 6mnd lønn i løpet av 10 måneders periode.. Så da kan han ikke tjener over 48 000 på 10 måneder eller noe sånn blir det vel?

Anonymkode: 4e004...a70

Ingenting galt med å tilpasse deg regelverket :) når det gjelder inntektsgrense så kan du kontakte feks nav på chat for mer informasjon. Mener jeg både snakket med dem der og leste meg opp på informasjon på NAVs sider. Husk at fedrekvoten ikke automagisk overføres til deg, du må søke om den.

Anonymkode: aa930...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

åja lurt :) Nå ser de vel på 6mnd lønn i løpet av 10 måneders periode.. Så da kan han ikke tjener over 48 000 på 10 måneder eller noe sånn blir det vel?

Anonymkode: 4e004...a70

Lønnskravet er årsinntekt 

Anonymkode: 622bd...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

åja lurt :) Nå ser de vel på 6mnd lønn i løpet av 10 måneders periode.. Så da kan han ikke tjener over 48 000 på 10 måneder eller noe sånn blir det vel?

Anonymkode: 4e004...a70

Nei, er vel fortsatt snitt av 3 siste måneder som er hovedregelen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Nei, er vel fortsatt snitt av 3 siste måneder som er hovedregelen? 

Ja. Men de 48 000 er i årslønn. Altså man må ha tjent det for å ha krav på foreldrepenger. 

Anonymkode: a044b...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Men de 48 000 er i årslønn. Altså man må ha tjent det for å ha krav på foreldrepenger. 

Anonymkode: a044b...f70

Ja, der har jeg ikke sagt noe på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...