Gå til innhold

Er kunstig befruktning betraktet som synd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Sinsiew skrev:

Så det var bedre at måned på måned med egg gikk til grunne? 

Bra logikk.. 

De eggene var jo ikke befruktet, og akkurat den prinsippielle forskjellen var enorm for henne. 

Anonymkode: c41db...3d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De eggene var jo ikke befruktet, og akkurat den prinsippielle forskjellen var enorm for henne. 

Anonymkode: c41db...3d9

Hvordan kan hun vite det? De fleste sa skjer så tidlig at man ikke merker det. Det blir bare som en vanlig mens. 

At egget ikke fester seg, betyr ikke at de ikke er befruktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pipaluk skrev:

Er det verre å skape et liv som kanskje blir avbrutt kontra å ikke gi liv i det hele tatt?

 

Det er et veldig godt spørsmål! Hvis man tenker barn unnfanget på naturlig vis så er det jo alltid en mulighet for at livet kan bli avbrutt. Ganske stor sannsynlighet faktisk. Forskjellen er at ved prøverør så skaper man med vitende vilje fler liv som man vet at ikke skal få leve. Hvis vi da setter frem premisset om at et befruktet egg er like mye verdt som et født barn, så ville jeg sagt ja. Det er verre å skape mange liv der ett får leve og resten dør, enn å ikke skape liv. 

Anonymkode: 8dcd9...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et veldig godt spørsmål! Hvis man tenker barn unnfanget på naturlig vis så er det jo alltid en mulighet for at livet kan bli avbrutt. Ganske stor sannsynlighet faktisk. Forskjellen er at ved prøverør så skaper man med vitende vilje fler liv som man vet at ikke skal få leve. Hvis vi da setter frem premisset om at et befruktet egg er like mye verdt som et født barn, så ville jeg sagt ja. Det er verre å skape mange liv der ett får leve og resten dør, enn å ikke skape liv. 

Anonymkode: 8dcd9...776

Hva om man fryser ned egg som kan brukes senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pipaluk said:

Hva om man fryser ned egg som kan brukes senere?

Det er ikke lov i Norge i dag. Takket være Krf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Rullerusk skrev:

Det er ikke lov i Norge i dag. Takket være Krf

Har du kilde på det? 

Anonymkode: 8dcd9...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Hva om man fryser ned egg som kan brukes senere?

Hvis alle disse eggene blir brukt så stopper min argumentasjonsrekke for hvorfor en kristen ikke skulle brukt prøverør. 

Anonymkode: 8dcd9...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sinsiew skrev:

Hvordan kan hun vite det? De fleste sa skjer så tidlig at man ikke merker det. Det blir bare som en vanlig mens. 

At egget ikke fester seg, betyr ikke at de ikke er befruktet. 

Det tør jeg ikke si til henne, for da slutter de sikkert å ha sex også :fnise: 
Neida, jeg regner med at forskjellen ligger i hva de regner som Guds vilje og hva som er menneskestyrt. 

Anonymkode: c41db...3d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du kilde på det? 

Anonymkode: 8dcd9...776

Les bioteknologiloven !!!

har bedt om det selv og blitt nektet Pga dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er klipp og lim fra bioteknologiloven:

§ 2-16.Lagring av befruktede egg

Bare virksomheter som er godkjent etter § 7-1 til å utføre assistert befruktning, kan etter godkjenning lagre befruktede egg.

Etter fem år skal befruktede egg destrueres eller avgis til opplæring og kvalitetssikring jf. § 2-14 eller forskning jf. kapittel 3.

Lagrede befruktede egg skal ikke benyttes til reproduksjon når kvinnen eller mannen i paret som har søkt assistert befruktning, er død eller ikke lenger har samtykkekompetanse.

Sitat slutt. 

Jeg er ingen jurist men jeg klarer ikke å forstå at det står her at det er ulovlig å lagre befruktede egg? 

 

Anonymkode: 8dcd9...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...